بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
با تحقق برنامه های راهبردی مدیریت ارشد ایران خودرو :

تقسیم سود و رضایت سهامداران درمجمع رخ می دهد

در سال گذشته، چهار بار تعديل مثبت در پيش بيني سود سهام اتفاق افتاد و سهام در بورس اوراق بهادار از جهش خیره کننده برخوردار شد. کسب بزرگترين سود عملياتي تاريخ صنعت خودروی كشور نیز رخ داد .
کد خبر : ۵۰۷۱۳

تلاش برای دستيابي به استقلال صنعتي و پيشرفت جهشي در صنعت در سال جهاد اقتصادی ، توجه به تحقيق و توسعه فناوري به منظور حفظ صنعت در شرايط سخت رقابتي و توجه ويژه به ارتقاي كيفيت محصولات، از جمله الزاماتی است که گروه صنعتی ایران خودرو در دستور کار خود قرار داده است .

به گزارش بورس نیوز به نقل از ایکو پرس به منظو ر تنویر افکار عمومی ، عملکرد مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و چشم انداز های آینده از نظر خوانندگان می گذرد :

چشم‌انداز صنعت خودرو

صنعت خودروسازی خود را برای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور آماده می کند. تا آن زمان این صنعت، از طريق رقابت‌پذيري مبتني بر توسعه فناوري، به جايگاه نخست در منطقه، رتبه پنجم در آسيا و رتبه يازدهم در جهان دست می یابد. برای این منظور، ایران به پايگاه توليد خودرو با علامت تجاري داخلي، مشترک يا جهاني در منطقه با تأكيد بر صادرات محصولات، تبدیل می شود. این نقش در زمینه توليد قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با نشان معتبر و تأكيد بر مزيت رقابتي نیز بر عهده ایران خودرو قرار دارد.

جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي (مستقيم يا مشترك) در راستاي جذب فناوري‌هاي نوين و توسعه صادرات و پايگاه مراكز طراحي، آزمون و خدمات مهندسي خودرو در منطقه از دیگر وظایف صنعت خودروی ایران است.

بر اساس چشم انداز 20 ساله، دست کم سه میلیون دستگاه سواری و وانت در سال تولید می شود

که دو میلیون آن برای بازار داخل و یک میلیون دستگاه آن برای بازار جهانی خواهد بود.

بر این اساس، حداقل 50 درصد از محصولات، با برند داخلي تولید و برای این تعداد، حداقل 25 ميليارد دلار

قطعه توسط قطعه‌سازان تامین می شود. هم چنین سالانه شش میلیارد دلار قطعات توسط قطعه‌سازان به بازارهاي مستقل خارجي صادر خواهد شد.

چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو، توليد حداقل 120 هزار دستگاه خودروی تجاری در سال را دنبال می کند که از این تعداد، 90 هزار دستگاه براي بازار داخل و 30 هزار دستگاه براي صادرات خواهد بود.

هم چنین سهم ارزش‌افزوده صنعت خودرو حداقل چهار درصد از توليد ناخالص ملي و حداقل 19 درصد از ارزش‌افزوده كل صنعت كشور خواهد بود.

کارنامه ایران خودرو در سالی که گذشت

در سال گذشته، چهار بار تعديل مثبت در پيش بيني سود سهام اتفاق افتاد و سهام در بورس اوراق بهادار از جهش خیره کننده برخوردار شد. کسب بزرگترين سود عملياتي تاريخ صنعت خودروی كشور نیز رخ داد .

عملکرد ایران خودرو در سال 89 نشان داد که این شرکت در زمینه فروش، تولید و سوددهی رشدهای جدیدی را در عرصه صنعت و اقتصاد کشور تجربه کرده است. ارزش بازار سهام ایران خودرو ۲۸ هزار و ۲۳ میلیارد ریال اعلام شد كه این میزان در ابتداى سال گذشته، هفت هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال بود كه اگر بخواهيم مقايسه اي در اين زمينه داشته باشيم متوجه مي شويم كه بازدهى سهام این شركت با رقباى عمده حاضر در بازار سرمایه از جمله شركت سایپا با بازدهى كل ۱۰۱ درصد و بهمن با بازدهى كل ۱۸۳ درصد، نشان مى دهد كه شاخص بازدهى كل ایران خودرو، ۱۶۲ درصد بیشتر از بازدهى سایپا و ۴۴ درصد بیشتر از بازدهى شركت بهمن در سال گذشته بوده است ایران‌خودرو طی سال‌های 87 تا 89 از افزایش 18درصدی فروش محصولات در سال مالی گذشته تجربه کرد و در پی افزایش مقدار تولید و همچنین تغییر تولید محصولات طی سال گذشته، بیش از 9 هزار و 669 میلیارد تومان محصولات ایران‌خودرو به فروش رفت.

سود خالص هر سهم شرکت ایران‌خودرو نیز در حالی از 393 ریال به ازای هر سهم در سال 88 به 580 ریال در سال گذشته رسیده بود که این پیش‌بینی سود در آخرین بررسی‌های به عمل آمده 620 ریال اعلام شده است. این در حالی است که سود ایران‌خودرو براساس سود عملیاتی بوده که در برابر سود 984 میلیارد تومانی در سال 88، سال گذشته بیش از هزار و 357 میلیارد تومان سود عملیاتی به دست آمده که 38درصد رشد را نشان می‌دهد.

فعالان بازار سرمایه معتقدند : از سال 1388 با تغییر مدیریت در ایران‌خودرو و ورودمهندس جواد نجم‌الدین به این شرکت‌ و اجرای طرح های ضربتی و هدفمند کم‌کم سود عملیاتی شرکت که به صفر رسیده بود مثبت شد و ایران‌خودرو توانست از سال 1388 سودده شود و پیش‌بینی می‌شود بهبود وضعیت مالی آن در سال مالی 90 بهتر خود را نشان دهد. پیش بینی می شود سهامداران ایران خودرو درمجمع آتی طعم سود واقعی را خواهند چشید .

کنترل هزینه های مالی

با توجه به بهبود در ترکيب توليد، مديريت هزينه هاي مالي و افزايش بهره وري و دستيابي به رکورد فروش سالانه 98 هزار و 700 ميليارد ريالي، ايران خودرو موفق شد با کسب 3900 ميليارد ريال سود در سال 89، نسبت به تعديل سود پيش بيني شده هر سهم به رقم 620 ريال اقدام کند.

کارنامه تولید

ركورد توليد سالانه 755 هزار و 555 دستگاه خودروی سبك در سال 89 براي اولين بار توسط ایران خودرو در تاريخ منطقه ثبت و رشد تولید 11 درصد نسبت به سال 88 و 25 درصد نسبت به سال 87 حاصل شد.

ركورد توليد سال 89 در 27 بهمن ماه شکسته و در اسفند ماه، سه و نیم درصد از برنامه سهامداری فراتر رفت.

تیراژ تولید سمند در سال 89 از 500 به 700 دستگاه در روز افزایش یافت و در سال جاری به هزار دستگاه خواهد رسید. ایران خودرو در سال گذشته نزديك به نيمي از سهم توليد خودروی سبك و رتبه اول اشتغال زايی در كشور را کسب کرد.

از ابتدای سال 90 تا هفتم تیرماه نزديک به 186 هزار دستگاه خودروی سبک تولید شد كه بيش از 36 هزار دستگاه آن (20 درصد) برند ملي است. اين نسبت در سال هاي گذشته، حداكثر 17 درصد بوده است.

در همین مدت نزديک به81 هزار دستگاه خودروی سبک دوگانه سوز تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل، نزديک به 13درصد افزايش نشان می دهد.

در تطابق با فضاي اقتصادي هدفمند سازي يارانه ها، توليد سال جاري نسبت به دوره مشابه قبل دو درصد رشد داشته و ترکيب خودروها و قواي محرکه به کار رفته در آن ها نشانگر ارتقای فناوري بالاتر و موتورهاي کم مصرف تر است. تیراژ تولید سال جاری، 860 هزار دستگاه هدف گذاري شده و با توجه به برنامه ريزي انجام شده، پنج هزار دستگاه نیز محصول جديد رانا تولید خواهد شد.

15 درصد رشد فروش

در 24 بهمن ماه 89 ، رکورد فروش ایران خودرو شکسته شد و در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه ها، دو تا پنج درصد قيمت محصولات کاهش یافت. رتبه اول فروش در بین صد شرکت برتر کشور به ایران خودرو تعلق گرفت و میزان فروش در اسفند ماه، از برنامه بودجه ای فروش، چهار درصد فراتر رفت. تعداد فروش در سال 89 نسبت به یک سال قبل 15 درصد و نسبت به دو سال قبل از آن، 33 درصد افزایش یافت.

به دلیل توليد و فروش بيشتر و ارایه محصولات پيشرفته تر، ايمن تر و مجهزتر، ميانگين فروش ريالي دو سال اخير در مقايسه با ميانگين دوره 83- 87 افزایش 70 درصدی را تجربه کرد و برای سال 90، فروش بالغ بر 102 هزار و 800 ميليارد ريال در برنامه قرار گرفت كه حاكي از رشد 14 درصدي نسبت به سال 89 است.

بر اساس اسناد صادره سازمان فروش، در سه ماه اول سال جاری 135 هزار و 541 دستگاه خودروی سبک به ارزش 17 هزار و 658 میلیارد ريال به فروش رفت.

صادرات

ايران خودرو در شرايط پيچيده، دشوار و رقابتي تجارت جهاني، توانسته با راهبردهاي خود در بهره گيري از فرصت هاي ناشي از مزيت هاي منطقه اي، منظر ديگري از توان و قابليت انعطاف خود را در رشد و توسعه صادرات با محوريت برند ملي در كشورهاي اسلامي به منصه ظهور برساند. ايران خودرو با صدور 40 هزار و 47 دستگاه خودرو با محوریت سمند در سال 1389 رشد 20 درصدي صادرات را تجربه و در دو ماه اول سال جاري نیز، بالغ بر 2931 دستگاه خودرو به ارزش 25 ميليون دلار صادر کرد.

ارتقای جايگاه خودروي ملي در صادرات

ثبت ركورد صادرات 34 هزار و 144 دستگاه سمند در سال 89، دستيابي به سهم 85 درصدي خودروي ملي در صادرات را ممکن ساخت، به طوری که به ازاي هر سه دستگاه فروش داخل خودروي ملي، يك دستگاه فروش فرا ملي محقق شده است.

تغيير تركيب صادرات و رشد 246 درصدي صادرات خودروی ملي در سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از علل اصلي رشد 34 درصدي ارزش صادرات محصولات شرکت بوده و صادرات سمند، 55 درصد بيش از برنامه سهامداري سال 89 محقق شده است.

در شرايطي كه برنامه توليد سهامداري سمند 120 هزار دستگاه در سال 89 اعلام شده بود، ايران خودرو با توليد 133 هزار و 429 دستگاه سمند توانست 11 درصد از برنامه پيشي بگيرد كه علت اصلي آن رشد صادرات اين محصول است.

بهبود 40 درصدی كيفيت

با توجه به پروژه هاي بهبود كيفيت تعريف شده در شرکت ایران خودرو، نتایج ارزیابی ها در دو سال اخير حاكي از جهش كيفيت محصولات است، به گونه اي كه تمامی محصولات در سطح خوب و خيلي خوب قرار دارند. سمند براي اولين بار در سال 89 در سطح كيفيت خيلي خوب قرارگرفته و تمامی محصولات در سال 89 نسبت به سال 88 به طور میانگین 40 درصد بهبود داشته است.

خودکفایی قطعات

افزایش ساخت داخل سازی در زنجیره تامین یکی از هدف های مهم ایران خودرو برای چشم انداز بلند مدت خود به شمار می رود. در کنار خودكفایي و عدم وابستگي به خارج در توليد خودروهاي سمند، پژو 405 و پارس و روا، بيش از 90 درصد خودكفایي در قطعات 206 هدف گرفته شده است . دستيابي به 850 يورو حذف از پك و خودكفایي محصولات در سال 89 كه نسبت به سال 87 افزايش 170 درصدي داشته، از دیگر برنامه های ایران خودرو در این زمینه به شمار می رود. در حال حاضر ساخت داخل 405، پارس و سمند 99 درصد و 206 ، 70 درصد است که در سال جاری به 91 درصد افزایش خواهد یافت.

تولید و توسعه قوای محرکه

بالغ بر 24 هزار دستگاه موتور ملي در سال 89 تولید شده كه نسبت به سال قبل رشد 255 درصدي یا 20 برابری را نشان می دهد. توليد خودروهاي دوگانه سوز نسبت به سال قبل از جهش 78 درصدي برخوردار و بسترهای لازم برای شروع توليد انبوه موتور ملي توربو شارژ فراهم شد.

كاهش توليد موتورهاي پر مصرف و جایگزینی آن ها طبق زمان بندي از دیگر موارد عملکرد ایران خودرو در سال 89 بوده و تمامی محصولات، استانداردهای آلایندگی موجود را پوشش می دهند. در سال 90 بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، استاندارد یورو 4 اعمال می شود.

مصرف سوخت

به منظور ارتقای استاندارد آلايندگي به يورو 4 و 5 و دستيابي به ميانگين مصرف سوخت حدود هفت ليتر در سال هاي آتي، سطح فناوري موتورهاي ای اف 7 ، تی یو 5 و ای اف 4 ارتقا یافته و ميانگين مصرف سوخت کمتر از شش ليتر از طريق هيبريدي کردن خودروها در برنامه است.

اولين محصول سمند هيبريدي به زودی به بازار عرضه خواهد شد و طبق برنامه، نيمي از محصولات عرضه شده به بازار داخل در سال 90 دوگانه سوز خواهند بود.

ایران خودرو اقداماتی را در جهت کاهش مصرف سوخت به کار بسته که تغيير در ترکيب توليد موتورهاي کم مصرف به جاي موتورهاي پر مصرف تر، توسعه موتورها و خودروهاي دوگانه سوز و پايه گاز سوز، توسعه خانواده موتور ای اف و عرضه سورن ای ال ایکس با موتور توربوشارژ از سال آينده، از آن جمله است. برنامه تولید موتور ملی برای امسال، 157هزار دستگاه و حاكي از رشد 555 درصدي نسبت به سال قبل است.

در سال جاری، 70 درصد تولیدات موتور ملي دوگانه سوز بوده و سرمايه گذاری بر روي توليد موتور کم مصرف TU ، توسعه فناوری هيبريد و ديزل انجام و موتور ملی دیزل از سال 1391 بر روي خانواده سمند به بازار عرضه مي شود.

نتیجه

با توجه به شاخص های ذکر شده و محقق شدن برنامه هاي تحول گراي مديريت ارشد در زمینه های مختلف، انتظار مي رود سهام گروه صنعتي ايران خودرو، به ويژه شركت ايران خودرو،در سال جهاد اقتصادي نيز جايگاه مناسب خود در بازار سرمايه را تثبيت و آن را توسعه بخشدو سهامداران درمجمع آتی طعم سود واقعی خواهند چشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر