بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
در پاسخ ارسالی به این امر اشاره شده است که این شرکت با عنایت به الزام رعایت استانداردهای حسابداری مقررات بورس نسبت به تقسیم سود براساس سود قابل تقسیم شرکت اصلی و تلفیقی هر کدام کمتر باشد اقدام خواهد نمود با توجه به اینکه ...
کد خبر : ۵۱۳۰۰

پیرو درج مطلب پاسخ این شرکت در خصوص "برگ چهارم" از مقاله هفت برگ بورس" مجدداً در ذیل همان پاسخ ارسالی مطلبی درج گردیده است که به نظر این شرکت توضیحاتی در این خصوص مورد نیاز است لذا خواهشمند است نسبت به درج توضیح در همان بخش اقدام مقتضی بعمل آورند.

در پاسخ ارسالی به این امر اشاره شده است که این شرکت با عنایت به الزام رعایت استانداردهای حسابداری مقررات بورس نسبت به تقسیم سود براساس سود قابل تقسیم شرکت اصلی و تلفیقی هر کدام کمتر باشد اقدام خواهد نمود با توجه به اینکه سود هر سهم تلفیقی معادل 589 ريال میباشد و از سوی دیگر سود قابل تقسیم تلفیقی نیز برابر 680 ريال است عملاً پیشنهاد تقسیم سود 500 ريالی از محل سود سال جاری صورت می پذیرد و ارتباطی به انباشته شرکت اصلی ندارد.

پاسخ بورس نیوز

با تشکر از پاسخگویی آن مقام محترم باید چند نکته را معروض داریم تا ابهامات این خبر بر طرف شود .

1. در مصاحبه امیری معاونت مالی سایپا در تاریخ 1390.04.20 که از طرف روابط عمومی شرکت برای بورس نیوز ارسال شده است و تصویر آن در ذیل آمده است عنوان شده سود اصلی شرکت در سال مالی 1389 برابر با 350 ريال و سود تلفیقی 580 ريال است و با توجه به این خبر  و بنابر مقررات بورس سود کمتر قابل توزیع در مجمع است یعنی 350 ريال اما وی در همین خبر توضیح داده است که با توجه به سود انباشته میزان توزیع سود 500 ريال در مجمع است .


2. بورس نیوز به همان مصاحبه استناد کرد و خبری در این باره منتشر کرد  ، ظاهراً در ادامه وقتی دوستان در سایپا متوجه شده اند که خبر با چالش مواجه شده و بد تنظیم شده است نسبت به خبر قبلی اصلاحیه داده اند که چون سود تلفیقی و سود اصلی شرکت با احتساب سود انباشته سالهای قبل بالاتر از 50 تومان است پس می توان براحتی 50 تومان توزیع کرد.

3. بورس نیوز پس از این پاسخ اعلام کرد این یعنی توزیع از محل سود انباشته که شرکت را با چالش مواجه می کند .

4. حال دوستان پاسخ دوباره به بورس نیوز داده اند اما هنوز مشخص نکرده اند که بین سود تحقق یافته 350 ريالی سال 89 و سود تلفیقی 580 ريالی این سال چطور می توان بدون کمک گرفتن از سود انباشته 500 ريال سود توزیع کرد این معمای فعلی سایپاست؟

روش حل که در خبر بعدی توسط سایپا ارایه شده است

347+403=750 ریال سود اصلی شرکت + سود انباشته
580 + 100 =680 ریال سود تلفیقی شرکت + سود انباشته




لذا شرکت با عنایت به دخالت سود انباشته بین 680 ريال سود تلفیقی و 750 ريال سود اصلی مبنای تقسیم خود را توزیع 500 ريال از محل سود تلفیقی قرار داده است .

5. توزیع سود کمتر از پیش بینی در مجمع پارس خودرو ، زامیاد ، رایان سایپا ، پلاسکوکار ، رادیاتور ایران و . . . بهمراه احتمال توزیع  10 درصد سود در مجمع سرمایه گذاری سایپا که 145 میلیارد تومان از سود سایپا یعنی بالغ بر حدود 20 % ( سود سایپا ) از این محل است و با توجه به اینکه مجمع سرمایه گذاری سایپا ساعت 8:30 در تاریخ 89.04.29 و مجمع سایپا ساعت 9 صبح همان روز است چگونه تأثیرات تقسیم سود مجمع "وساپا" در مجمع خساپا محاسبه شده است و هر تغییری در مجمع "وساپا" چه تأثیری روی مجمع خساپا می گذارد .

6. با احترام به دوستان سایپا تا انتشار گزارش های حسابرسی شده منتظر می مانیم و بعد  پرسشهای خود را درباره این شرکت مطرح می کنیم تا حداقل در مجمع عادی سالیانه پاسخگوی سهامداران و اصحاب رسانه باشند چون موارد زیادی در خصوص سود شرکت وجود دارد که نیازمند توضیح است .


در خاتمه جای بسی تعجب است که چگونه صورتهای مالی حسابرسی شده سایپا در حالی که 2 روز دیگر مجمع آن برگزار می شود هنوز به کدال ارسال نشده است در حالیکه طبق قانون باید 10 روز قبل از برگزاری مجمع صورتها انتشار عمومی پیدا کند تا سهامداران تصمیم گیری درستی در خصوص ورود به مجمع داشته باشند ، البته صورتهای مالی رقیب این شرکت یعنی ایران خودرو هم تازه در روز جاری منتشر شده که آن هم تخطی از قوانین است و مشخص نیست چرا سازمان بورس با وجود این تخلفات اجازه برگزاری مجمع را در تاریخهای اعلام شده می دهد البته در خصوص سایپا اگر هم صورتها به کدال داده شده بود چون نماد پس از تعدیل منفی سود و قبل از برگزاری مجمع با اطلاعات جدید روی تابلوی بورس بازگشایی نشده تفاوتی هم در تصمیم گیری سهامداران ایجاد نمی کرد زیرا ظاهرا حضور در مجمع توفیق اجباری است !



اشتراک گذاری :
ارسال نظر