بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
درمجمع عمومی سالانه ایران خودرو :

برترین شرکت ایرانی 617 ریال سود داد

درمجمع عمومی سالانه ایران خودرو منتهی به 29 اسفندماه سال 89 ، برترین شرکت ایرانی رکورد بالاترین سود قابل تقسیم به میزان 617 ریال دربین خودرو سازان کشور زد که این امر نتیجه به ثمر رسیدن برنامه ها ی راهبردی مهندس نجم الدین است .
کد خبر : ۵۱۶۰۲

در مجمع عمومی سالانه ایران خودرو منتهی به 29 اسفندماه سال 89 ، برترین شرکت ایرانی رکورد بالاترین سود قابل تقسیم به میزان 617 ریال دربین خودرو سازان کشور زد که این امر نتیجه به ثمر رسیدن برنامه ها ی راهبردی مهندس نجم الدین است .

باین مجمع به ریاست دکتر شیخی و با حضور 90 درصدی سهامدران در سالن اجتماعات ساپکو برگزار شد ، در این جلسه مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گزارش جامعی از پیشرفت های تولیدی ایران خودرو در سال 89 و برنامه ها و افق آینده شرکت ارایه داد.

بنابر گزارش بورس نیوز درجلسه مذکور سهام‌داران شرکت ایران خودرو از عملکرد هیات مدیره شرکت در زمینه رشد تیراژ تولید، سود آوری، افزایش کیفیت، عرضه محصولات جدید، صادرات، افزایش فروش، اصلاح ساختار مالی و نیز پیشبرد اهداف و سیاست های اعلام شده شرکت که درگزارش مهندس نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو به مجمع ارائه شد مطلع گردیدند و بارها با صلوات و کف زدن ابراز رضایت کرده و آن را تایید کردند.

درمجمع مذکور سود هرسهم گروه صنعتي ایران خودرو 617 ریال تصويب شد، این میزان كه در سال گذشته 154 ریال بود، نشان دهنده افزایش 301 درصدی سود هر سهم ایران خودرو در سال 89 است.

درپایان مجمع تصمیمات ذیل به تصویب سهامداران رسید:

1- تصویب صورت های مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 89

2- تصویب رقم 617 ریال سود قابل تقسیم هر سهم که 20 تومان سود نقدی و 41 تومان مابقی به عنوان افزايش سرمايه درقالب سهام جایزه درنظر گرفته شد.

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

همچنین در ادامه این جلسه مجمع عادی به طور فوق العاده شرکت ایران خودرو به منظور تغییر اساسنامه شرکت و تصویب افزایش سرمایه برگزار شد که مجمع ضمن تصویب تغییر اساسنامه شرکت مطابق با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس با افزایش سرمایه شرکتدر سه مرحله در دوسال موافقت کرد.

عملکرد سال 89

مهندس نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو سال 1389 را نقطه عطفي در تاريخ صنعت خودروي كشور و سرآغاز درخشش مجدد نگين صنعت و اقتصاد منطقه عنوان کرد و گفت: کسب موفقيت هاي پي در پي و ثبت ركوردهاي متعدد شاهد محكمي بر اين ادعاست. در سال گذشته ایران خودرو مرتبه اول را در ميان 100 شركت برتر ايران به دست آورد. كسب رتبه اول در فروش و اشتغال زايي و رتبه دوم در سودآوري در بين بنگاه هاي اقتصادي و دست‌یابی به 50 درصد سهم بازار خودروي كشور از دستاوردهای ایران خودرو در سال گذشته است.

وی، از رشد سودآوري با وجود افزايش هزينه ها و اجرای طرح هدفمندي يارانه ها در سه ماهه آخر سال خبر داد و گفت: در سال 89 توليدات شركت به 748 هزار و 690 دستگاه رسيد و تعداد فروش خودروي سواري در مجموعه شركت هاي گروه نيز در سال گذشته بالغ بر 759 هزار و 310 دستگاه بوده است.

مهندس نجم الدین افزود: در سال 89 سورن ELX به بهره برداري رسيد و محصولاتي نظير پژو i207، سمند SE و سوزوكي 2400 سی سی به بازار عرضه شدند. دنا نیز که با برند ملي سال آينده روانه بازار خواهد شد، کلیه عملیات آن از شروع تا توليد آزمايشي به دست متخصصان ايران خودرو انجام پذيرفته است.

وی ادامه داد: نصب كيسه هواي راننده بر روي كليه خودروهاي سواري، نصب ترمز ABS بر روي خودروهاي جاري شركت و آغاز نصب سيستم مالتي پلكس بر روي سورن از ديگر اقدامات انجام شده در سال 89 است.

در ادامه این جلسه مهندس نجم الدین به تشریح فعالیت های انجام شده در سال 89 و برنامه های آتی شرکت در سال 90 به جهت حفظ جایگاه و ارتقاء رتبه در صنعت خودروسازی کشور پرداخت که در ذیل می خوانیم:

راه 90

افزايش تيراژ توليد و كسب درآمد بيش‌تر ، سود آوری بلند مدت ، کاهش قیمت تمام شده خودرو ها ، کسب 70 درصدی رضایت مشتریان از فرو ش و خدمات پس از فروش ، طراحی حداقل سه محصول جدید و دو مدل سال واختصاص سه درصد فروش به تحقیقات و توسعه ، افزایش تولید موتور های کم مصرف از مهمترین برنامه های راه 90 ایران خودرو است . همچنين در سال 90 ايران خودرو 800 هزار دستگاه انواع خودروي سواري با كيفيت توليد و به بازار عرضه خواهد كرد كه تا سه سال آينده به يك ميليون دستگاه افزايش مي يابد.

ارتقاء زنجيره تامين قطعات

گروه صنعتي ايران خودرو در حال حاضر يكي از بزرگ ترين شبكه تامين مواد و قطعات در كشور را در اختيار دارد، مجموعه هاي خودروسازي و قطعه سازي به صورت زنجيره اي با هم تعامل مي كنند كه ارتقاء آن در نهايت موجب فراهم شدن بستر مناسب براي بهبود وضعيت اقتصادي كشور است. در حال حاضر بيش از 90 درصد قطعات پژو 405، پارس و سمند در داخل كشور تهيه مي شود و تا پايان خرداد سال جاري بيش از 90 درصد قطعات بقيه محصولات اين شركت از جمله پژو 206 نيز داخلي سازي مي شوند.

توسعه محصولات جديد

طراحي و توسعه دو پلتفرم كاملا جديد با بهره گيري از فناوري روز جهاني و افزايش توليد موتورهاي كم مصرف را مهم ترين برنامه هاي استراتژيك گروه صنعتي ايران است خودرو رانا ووانت تندر90 از محصولات جدیدایران خودرو است که تا پایان سال جاری روانه بازار می شود و همچنین خودرو دنا محصول لوکس و کاملا ایرانی در اوایل سال 91 روانه بازار خواهد شد.

وانت سمند که توسط مهندسان مرکز تحققیات ایران خودرو طاحی شده است در آینده جایگزین وانت باردو خواخد شد .

پروژه ها پلتفرم های محصولات جدید

طراحی و توسعه دو پلتفرم کلاملا جدید و 10 محصول درآینده از مهمترین برنامه های راهبردی گروه صنعتی ایران خودرو است . از سال 90 به بعد هر سال حداقل سه محصول ودو مد ل سال عرضه می شود و تا چند سال دیگر تمامی محصولات با محصولات جدید جایگزین خواهد شد .

افزايش ضريب ايمني:

افزايش توليد خودروهاي سواري كم مصرف و دست يابي به استاندارد زيست محيطي يورو 4 از ديگر برنامه هاي راه 90 ايران خودرو است. كه در سال 90 توسعه موتورهاي كم مصرف و استاندارد سازي در دستور كار قرار خواهد گرفت و تمامي محصولات سواري به ايربگ راننده مجهز خواهند شد.

افزايش صادرات :

با توجه به شرايط جديد بازارهاي بين المللي و با محوريت بازارهاي كشورهاي اسلامي، تمركز بر صادرات با برند ملي، تمركز بر صادرات از شبكه ايران خودرو و اقتصادي كردن صادرات و استراتژي صادراتي شركت مورد بازنگري قرار گرفته است.

ایران خودرو درنظر دارد سال جاری 75 هزار دستگاه خوادرو سواری به بازار های بین المللی صادرکند .

مديريت نقدينگي، كنترل هزينه ها و حفظ سودآوري :

شركت ايران خودرو همواره درصدد است با مديريت بهينه نقدينگي از جمله تامين نقدينگي مناسب با استفاده از روشهاي تامين مالي ارزان قيمت و همچنين كنترل هزينه ها و كاهش بهاي تمام شده برخي از محصولات و افزايش توليد، سودآوري شركت را افزايش دهد.كه اين امر همانند سال 89 با برنامه ريزي دقيق جهت تامين نقدينگي مورد نياز زنجيره تامين و افزايش بهره وري عوامل توليد در سال 90 نيز محقق خواهد شد.

كاهش مصرف سوخت

افزايش توليد خودروهاي سواري كم مصرف و دست يابي به استاندارد زيست محيطي يورو 4 را از ديگر برنامه هاي راه 90 ايران خودرو است و در سال جاری ، توسعه موتورهاي كم مصرف و استاندارد سازي در دستور كار قرار خواهد گرفت و تمامي محصولات سواري به ايربگ راننده مجهز خواهند شد.

در سال 90 بيش از 500 هزار موتور كم مصرف توليد خواهد شد و ميانگين مصرف سوخت محصولات، از هشت و نیم به هفت و نیم ليتر در 100 كيلومتر كاهش خواهد يافت.

قرار است ، تنوع سبد سوختی در محصولات ایران خودرو متشکل از دیزل ، سی . ان جی و بنزین شکل گیرد .

اهم برنامه های مالی و اقتصادی

اصلاح ساختار مالي از طريق افزايش سرمايه

مديريت بر ساختار ترازنامه از طريق مديريت بر سرمايه در گردش و تأمين منابع مالي بلند مدت

بهبود نسبت مالكانه از طريق فروش سرمايه گذاريها و دارائيهاي غير استراتژيك و كم بازده ، مديريت بر نقدينگي شركت و گروه در جهت دستيابي به بهينه ترين وضعيت نقدينگي و كاهش هزينه تأمين منابع مالي ، كنترل و نظارت بر سرمايه گذاريهاي جديد و تكميل پروژه هاي نيمه تمام براي ايجاد يكنواختي در ظرفيتهاي توليدي ، افزايش سودآوري شركت با تركيب بهينه توليد و روشهاي متنوع فروش با مديريت بر هزينه ها

مشاركت فعال تر در بازار سرمايه در جهت حفظ حقوق صاحبان سهام شركت اصلي و شركتهاي تابعه .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر