بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹
کد خبر : ۵۱۶۵۲

تنها یک هفته به رسیدن ماه مبارک رمضان مانده و معلوم نیست تکلیف ساعت کاری کارمندان دولت چه می شود؟ آیا با وجود کاهش ساعت کاری به دلیل آلودگی هوا بازهم کارمندان ساعات کمتری سر کار می روند .

 زهرا تالانی -کاهش ساعت کاری ادارات دولتی در تهران سال گذشته اتفاق خوبی برای کارمندان بود و به اعتقاد بعضی ها راهی ساده برای کاستن از هزینه های جاری دستگاه های دولتی، اما اختلاف نظرها میان دولت و مجلس و آن سوتر یکی نبودن نظرات سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری نه تنها مفید بودن کاهش ساعت کار را به بحثی پر سر و صدا تبدیل کرد.و در حالی که فقط 2 روز از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر قانونی بودن کاهش ساعت کار کارمندان دولت می گذشت، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بار دیگر با پافشاری بر موضع همیشگی اش اعلام کرد که سازمان بازرسی نیز همانند مجلس این تصمیم را قانونی نمی داند. پورمحمدی می گوید: "سازمان بازرسی همانند مجلس این تصمیم را قانونی نمی داند و بر همین اساس به دیوان عدالت اداری گزارشاتی را ارسال کرده، اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری به این نظر نرسیده است که این موضوع مغایر با قانون است."

    این مخالفتها باعث نشد تا استانداری تهران کوتاه بیاید اگرچه که محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار پایتخت اعلام کرد که با توجه به طولانی شدن روز در بهار و تابستان اگر بازاریان ساعت کار خود را به حوالی 7 تا 8 بعدازظهر تغییر دهند ما نیز می توانیم ساعت کار ادارات استان تهران را افزایش دهیم.   به گفته محمودی تصمیم گیری در این باره به عهده استاندار تهران است و کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز گزارش های خود در این باره را به استاندار ارائه کرده است.اما عملا اتفاقی نیافتاد و ساعت کار به حالت قبل بر نگشت.

    البته در مورد کاهش ساعت کار ادارات دولتی و تاثیر آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران هنوز هم انتقادات زیادی وجود دارد، چون آمارهایی که مسوولان هرازگاهی ارائه می دهند هم تاثیرات ناچیزی را در کاهش ترافیک و آلودگی نشان می دهد و هم با آنچه مردم در سطح شهر احساس می کنند، فرق دارد.

    اما جدا از این موضوعات، ماه رمضان نزدیک است و معلوم نیست امسال هم مانند سالهای گذشته دولت تصمیم به کاهش ساعت کاری دارد یا نه؟ مرتضی تمدن استاندار تهران نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید که این هفته نظر هیات دولت اعلام می شود و هنوز ما اطلاعی از این موضوع نداریم و درباره تغییر ساعت کاری ادارات تابع مصوبه هیئت وزیران هستیم.

در همین حال هم نصرالله ابراهیمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران این تصمیم را به عهده هیئت وزیران می داند. اما با این حال پیش بینی می کند که مطابق سال‌های گذشته هیئت وزیران مصوبه‌ای را برای کاهش ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان داشته باشد.

 در میان کشورهای اسلامی سه کشور ایران، امارات و عربستان سعودی، بیشترین تغییر ساعت کاری در ماه مبارک رمضان را دارند. دولت در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزی، سودان، الجزایر، ترکیه و جمهوری‌ آذربایجان، تغییر چندانی در مجموع ساعت کاری کارمندان خود اعمال نمی‌کنند.

هم اکنون ساعت کاری ادارات در تهران از ساعت 8 صبح تا 14:30 است که این تغییر ساعت در کمیته اضطراری آلودگی هوا به تصویب رسیده است و اگر قرار باشد در ماه رمضان یک ساعت صبح دیرتر شروع به کار کنند و عصر ها هم یک ساعت زودتر به کار خود پایان دهند عملا کارمندان  از 9 صبح تا 13 کار می کنند و ساعات کاری به 4 ساعت در روز کاهش پیدا می کند یعنی نصف 8 ساعتی که قانون کار مشخص کرده است .

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا هیات وزیران باز هم ساعت کاری را کاهش خواهد داد و آن را به نصف ساعت کاری مصوب تقلیل می دهد ودر اینصورت عکس العمل مجلس و دیوان عدالت اداری چه خواهد بود؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر