بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
کد خبر : ۵۱۹۴۵
مهر : جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران با اشاره به اینکه جامعه روشنفکر و تحصیلکرده به اندیشه‎ها و اندیشمندان غیر ایرانی بیشتر توجه نشان می‌دهند تأکید کردند: برخی از آنان دل در گروی متفکران و دیدگاههای بر آمده از سرزمین غیرخود ندارند.

دکتر حسن قنبری گفت: اگر نگاه به ادای دین، برگزاری همایشها و برگزاری نشستها و میزگردها درباره متفکران ایرانی باشد باید بگویم که ادای دین به فیلسوفان ایرانی نسبت به فیلسوفان غربی خیلی کمتر صورت گرفته است.

استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: غربیها سالهای سال روی نظریات مختلف معاصر و گذشتگان خود کار و از متفکرانشان تجلیل و تکریم کردند آنها بر روی نظریان و جریانات مختلف کارکردند . ولی ما همایشها و میزگردهای کمی را آنهم به تازگی سعی شده که برگزار شود و آنها هم معمولاعلمی نیست. ولی در کل ادای دین به متفکران ایرانی را به آن معنای که غرب از متفکرانش به عمل می‎آورد انجام نداده‎ایم.

قنبری یادآورشد: جریان فکری ما پویایی ندارد با تعصب و پیشداوری به افکار گذشتگانمان نگاه می‎کنیم. اگر این تعصبها و پیشداوریها را کنار بزنیم و با یک دید باز به فکر و نظریات آنها نگاه کنیم در اینصورت می‎توانیم در خصوص ادای دین به متفکران داخلی قدمهای مؤثری برداریم.

دکتر علیرضا قائمی نیا: جایگاه و اهمیت مفاخر ایرانی مغفول مانده است

حجت الاسلام دکترعلیرضا قائمی نیا نیز اظهار داشت: حرکت فکری در ایران بسیار کند بوده است. وقتی با حرکت فکری انجام شده در دنیای معاصر و هم با میراث گذشتگان مقایسه می‎شود کارهایی انجام شده ولی بسیار سطحی و کند است و نیاز به یک بازنگری جدی هم در استفاده از میراث گذشته و هم دنیای معاصر وجود دارد.

سردبیر فصلنامه "ذهن" در مورد راهکارهایی ادای دین به متفکران ایرانی اظهار داشت: راهکارها متفاوت است. شرایط اجتماعی و سیاسی برای این کار باید مهیا شود. تمایلی در خود اندیشمندان باشد آن اشتیاقی که سبب ساز تولید علم و معرفت شود. بطور معمول در جامعه و در میان اندیشمندان ما این اشتیاق به چشم نمی‎خورد، متفکران ما بیشتر روحیه تقلید دارند تا اینکه به دنبال ایده‏های جدید بروند.

این محقق و پژوهشگر فلسفه اسلامی یادآورشد: هم باید راهکاریی برای احیای اشتیاق در میان دانشمندان و اندیشمندان تدارک دیده شود و هم ایده‏های جدید و معاصر به آنها عرضه شود. شرایط سیاسی و اجتماعی برای این حرکت باید مهیا شود. باید تولید علم و تحقیق در ایران نهادینه شده و جایگاه اصلی خود را در ایران پیدا کند که هنوز این جایگاه پیدا نشده است.

دکتر یحیی قائدی: ضعف خودباوری ما را از اندیشمندان ایرانی دور کرده است

دکتر یحیی قائدی گفت: باید بدانیم این ادای دین از طرف چه کسی باید اعمال شود مردم یا مسئولین ، ولی بطور کلی مسئولین در مورد ادای دین نسبت به متفکرانمان کوتاهی کرده‎اند.

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم در خصوص چگونه ادا شدن حق فیلسوفان جامعه نیز اظهار داشت: باید تغییر اساسی در شرایط و اوضاع و احوال جامعه پدید بیاوریم اینکه صبور باشیم و تحملمان را بالا ببریم و بفهمیم و درک کنیم که دیدگاهها و نظریات یک فیلسوف چقدر برای رشد نظری و عملی جامعه لازم و مفید است و چقدر به درد کشور می‎خورد.

این محقق و پژوهشگر فلسفه و علوم تربیتی در مورد اینکه چرا بیش از پرداختن به خودی به دیگران بها می‏دهیم برای مثال در نشستها و بررسی نظریات ، متفکران و اندیشمندان ایرانی جایگاه بسیار کمرنگی دارند گفت: به دلیل آن است که اگر از خارجیها نقل قول کنیم کسی کاری با ما ندارد و مسئولیتی برای ما ایجاد نمی کند. قسمتی هم مربوط به ضعف اعتماد به نفس متفکران و استادان است اینکه خودباوری در آنها کمرنگ است و یا به دلیل مسائل دیگر به نقل قول از فیلسوفان غربی می‎پردازند.

قرا ملکی: مقابله با مصادره مفاخر ایرانی/ نقل قول از متفکران غربی "مد" شده است

دکتراحد فرامرز قراملکی گفت: ابتدا باید ادای دین را تعریف کنیم که مراد ما از ادای دین چیست، اگر ادای دین را به معنای احیای آثار و ترویج انتقادی اندیشه‎های اندیشمندان این مرز و بوم بدانیم باید بگویم که کم کارکرده‎ایم نه اینکه کاری نکرده‏ایم. خوشبختانه در سالهای اخیر موجی از انتشار آثار و احیای اندیشه‎های دانشمندان ما در طرح پایان نامه‏ها و کتابهای اساسی بوجود آمده که نمی‎شود از آن چشم پوشید البته باید این کارها را ادامه داد و اساتید و دانشجویان را تشویق کرد، ولی در مقیاس نیازی که داریم این کارها بسیار کم است ولی اینکارها انجام شده و می‎شود و بایستی که حجم بگیرند.

قراملکی افزود: باید نویسندگانمان را تشویق کنیم این کارها بیشتر شوند. البته برای این کار باید متد را پیدا کنیم و روش هم از طریق گفتگوهای انتقادی بدست می آید. قدر و منزلت دانشمندان خودمان را باید بدانیم و نگذاریم که سایر کشورها آنها را مصادره کنند. امروزه مصادره شدن دانشمندانمان یک واقعیت بسیار تلخ است. چرا باید بگذاریم برای مثال زکریای رازی را یک دانشمند عرب بدانند در حالیکه او ایرانی ایرانی است.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: حمایت دولتی از اندیشه‎ها نکته بعدی است. این انتخاب چهره‎های ماندگار گامی در راه ارج نهادن به متفکران کشورمان است که البته با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم. بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان ما ایده‎ها و اختراعات علمی دارند ولی به نام خود آنها ثبت نمی‎شود و برای ثبت آنها در دنیا تلاش نمی‎شود. این وظیفه دانشگاهها و سازمانهای پژوهشی است که ادای دین به دانشمندان را در این برهه هم انجام دهند.

بقایی:غیرایرانیها قدر متفکران ما را بیشتر می‌دانند/ برای ما مرغ همسایه غاز است!

دکتر محمد بقایی ماکان هم گفت: بطور خلاصه در این باب باید اظهار تأسف کرد زیرا جامعه روشنفکری، تحصیلکردگان و غالب کسانی که دستی به قلم دارند آنقدر که به اندیشه‎ها و اندیشمندان غیر ایرانی توجه نشان می‎دهند دل در گروی متفکران و دیدگاههای بر آمده از سرزمین خود ندارند.

وی افزود: شاهد بارز این ادعا را می‎توان در صفحات مطبوعات که به حوزه اندیشه اختصاص دارند یافت، چندانکه به جرِأت می‎توان گفت درصد قابل توجهی از مطالب آنها اختصاص به اندیشمندان و فیلسوفان و نویسندگان غیر ایرانی دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه در چگونگی ادای دین به متفکران ایرانی هم گفت: تردیدی نیست که تحسین و گرامیداشت اندیشه‎ها و اندیشه‎گزاران بزرگ وظیفه هر ملتی است که بر آنها نشو و نما یافته‏اند. بنابراین چنین حرکتی در مرتبه نخست یک وظیفه ملی و در وهله دوم اشاعه فرهنگ برآمده از آن کشور به مردم جهان است. ریشه مهم نگرفتن خودی و توجه به دیگران را باید در خود گم کردگی یافت همان که پیشینیان نام آن را "غاز دانستن مرغ همسایه" عنوان کرده‏اند.

فنایی اشکوری: اندیشمندان ایران ناشناخته مانده‌اند/ حق متفکران ایرانی ادا نشده است

دکتر محمد فنایی اشکوری گفت: متأسفانه در مقایسه با فیلسوفان غربی نتوانسته‎ایم حق متفکران ایرانی را ادا کنیم. بسیاری از متفکران بزرگ ایرانی از گذشته‎های دور تا اکنون ناشناخته مانده، آثار و افکارشان شناسایی و تصحیح و معرفی نشده است.

وی افزود: ما بطور عمده روی چند متفکر شناخته شده مثل ابن سینا، فارابی و ملاصدرا کار کردیم. بسیاری از متکلمان و فلاسفه و عرفای ما ناشناخته مانده و تاریخچه درستی از زندگی آنها در اختیار نداریم. کار زیادی در زمینه معرفی دانشوران ایرانی و افکار و آثار آنها به جهانیان باید بشود.

استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم درمورد چگونه اداکردن حق دین هم گفت: قدم اول شناسایی آنهاست. در فرهنگ ما مطالعه تاریخ علوم متأسفانه خیلی نیرومند نبوده و نیست. برای مثال به فلسفه زیاد بها و اهمیت می‎دهیم ولی اعتقاد چندانی به تاریخ فلسفه نداریم و کار جدی در این زمینه نکرده‏ایم. همینطور در زمینه سایر علوم در مورد تاریخ آنها کار کمی کردیم مثل علوم طبیعی، علوم دینی و خود تاریخ.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر