بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر : ۵۳۲۹۲
محمود خواجه نصیر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، در رابطه با آخرین وضعیت راه اندازی بورس انرژی اظهار داشت: با توجه به نهایی شدن حضور 181 نهاد مالی (شرکت های سرمایه گذاری، کارگزاران و دیگر نهادها) برای مالکیت 60 درصدی شرکت بورس انرژی و حضور 90 فعال این حوزه در 20 درصد دیگر سهام آن ، از 30 شرکت و نهادمالی که بیش از 1 تا 2.5درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند دعوت شده است.

*دعوت از 30 موسس با مالکیت بیش از 1 تا 2 درصدی

وی با بیان اینکه نمایندگان این 30 شرکت فردا به سازمان بورس خواهند آمد، ادامه داد: در این جلسه در مورد اقدامات لازم برای تاسیس بورس انرژی با سرمایه 20 میلیارد تومانی از جمله تشکیل حساب بانکی ، پذیره نویسی و برگزاری مجمع هیئت موسس تصمیم گیری خواهد شد تا بعد از اتمام پذیره نویسی عمومی 20 درصد باقی مانده، زمینه راه اندازی این بورس جدید کشور فراهم شود.
وی در برابر این سئوال که آیااین بورسبه نوعی رقیب بورس کالا شده و چه تصمیمی در مورد حضور کارگزاران و ارایه مجوزهای جدید کارگزاری گرفته شده، پاسخ داد: در بورس انرژی علاوه بر برق ، نفت و سایر حامل های انرژی پذیرش و معامله خواهند شد .این درحالی است که به مانند دیگر کشورها امکان معاملههمزمان یک محصول مانند نفت در بورسکالا و انرژی فراهم می شود و این دو بورسدر این گونه محصولات به طور موازی حرکت خواهند کرد.
به گفته این مقام مسئول پذیره نویسی 20 درصدی سهام بورس انرژی در اواخر شهریورماه انجام خواهد شد و طبق ماده 54 قانون بازار اوراق بهادار امکان تملک بیش از 2.5 درصد سهام توسط افراد حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
خواجه نصیر در مورد کارگزاران هم گفت: فعلا" تصمیمی در موردصدور مجوز جدید کارگزاری گرفته نشده اما امکان داردبا درنظرگرفتن رتبه شرکت های کارگزاریو دیگر متغیرها گروهی از شرکت های کارگزاری موجود در این بورس فعال شوند.

*فرابورسدرآیندهایی نزدیک به بازار پایه میآید

وی در واکنش به دیگر سئوال که مبنی بر آخرین فعل و انفعالات حضور شرکت فرابورس در بازار سهام بود توضیح داد: مقدمات لازم برای امکان حضور این شرکت سهامی عام در بازار پایه فرابورس نهایی شده و این شرکت در اینده ایی نزدیک از این طریق و بدون پذیرش وارد بازار سهام خواهد شد.
وی افزود: طبق ضوابط بازار پایه فرابورس که به طور خاص است، امکان معامله بیش از 100 هزار سهم از هر کد معاملاتی وجود ندارد و سقف های سهامداری مالکاناین شرکت سهامی عام هرروز بررسی می شودکهدرصورت عدم رعایتسقف 2.5 درصدیمعاملات مرتبط ابطال می شود.

*نهایی شدن مقررات آپشن

خواجه نصیر در بخش پایانی هم در مورد این سئوال که مقررات مربوط به معاملات آپشن ( اختیار خرید و فروش ) به کجا انجامید،توضیح داد: دستورالعمل و ضوابط این ابزار جدید در کمیته تدوین مقررات نهایی شده و تا هفته آینده برای بررسی و تصویب به هیئت مدیره سازمان بورس ارایه می شود تا درصورت تصویب و ابلاغ آن ، امکان اختیار خرید و فروش در بورس های اوراق بهادار و کالا فراهم شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر