بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار گزارش داد:

بازدهی بورس طی 10 سال گذشته مطلوب تر از سایر بازارهای موازی بوده است

در ابتدای سال جاری 53 صندوق به ارزش 830 میلیارد تومان در بازار سرمایه فعالیت داشتند و تعداد سرمایه گذاران آنها 16 هزار سرمایه گذار بوده که با گذشت شش ماه بیانگر رشد قابل توجهی هم به لحاظ تعداد صندوق ها و هم به لحاظ تعداد سرمایه گذاران می باشد.
کد خبر : ۵۵۶۵۵

صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه روز به روز دامنه فعالیت خود را در بازار افزایش می دهند، بطوریکه تعداد آنها تا پایان شهریور ماه سال جاری به 69 صندوق رسیده است.

ایوب باقرتبار، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار بابیان این آمار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: تا پایان شهریور ماه سال جاری ارزش بازار صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه به بیش از 18 هزار میلیارد ريال رسیده و تعداد سرمایه گذاران آنها به 70 هزار سرمایه گذار افزایش یافته است.

این در حالیست که در ابتدای سال جاری 53 صندوق به ارزش 830 میلیارد تومان در بازار سرمایه فعالیت داشتند و تعداد سرمایه گذاران آنها 16 هزار سرمایه گذار بوده که با گذشت شش ماه بیانگر رشد قابل توجهی هم به لحاظ تعداد صندوق ها و هم به لحاظ تعداد سرمایه گذاران می باشد.

وی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در سهام با اندازه بزرگ و اندازه کوچک را از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری به ترتیب 31.5 و 39.5 درصد عنوان کرد و افزود: این میزان بازدهی از صندوق های سرمایه گذاری در سهام در شرایطی به دست آمده که بازدهی شاخص در این مدت 45 درصد بوده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار دلایل پایین بودن بازدهی این صندوق ها در مقایسه با بازدهی شاخص را اینگونه عنوان کرد: به طور کلی می توان سه دلیل عمده را در پایین بودن بازدهی آنها نسبت به بازدهی شاخص موثر دانست و اولین علت این است که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در سهام با توجه به درصدهای مختلفی که از اوراق بهادار و یا اوراق مشارکت در پرتفوی خود سرمایه گذاری می کنند، وابسته هستند. چرا که بر مبنای استفاده از این ابزارهای مالی ریسک پرتفوی صندوق ها تغییر می کند.

نکته دوم نیز این است که صندوق های سرمایه گذاری مبلغی را به عنوان کارمزد نیز پرداخت می کنند و هزینه های جاری و کارمزد مدیریت صندوق نیز از میزان بازدهی آنها کم می کند. در حالی که این هزینه ها برای شاخص وجود ندارد.

باقر تبار سومین دلیل را تنزیل سود نقدی پرداختی صندوق ها عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه شاخص فعلی شاخص بازده نقدی و قیمت (TEDPIX) در نظر گرفته شده، سود نقدی از آن تنزیل نمی شود و این نیز مورد دیگری است که باعث به وجود آمدن تفاوت هایی در رقم بازدهی ها می شود.

وی از انجام یک بررسی و تحقیق میدانی در سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و تصریح کرد: طبق بررسی های به عمل آمده، بازدهی بورس تهران طی 10 سال گذشته از کلیه بازارهای موازی و رقیب خود از جمله طلا، مسکن و اوراق مشارکت مطلوب تر بوده است.

وی در خاتمه با اعلام این خبر که صندوق سرمایه گذاری خوارزمی در سهام با درآمد ثابت و در اندازه کوچک موفق به دریافت مجوز فعالیت شده اند، خاطر نشان کرد: چندین صندوق سرمایه گذاری نیکو کاری نیز کار پذیره نویسی خود را انجام داده، اما هنوز گزارش های نهایی پذیره نویسی خود را اعلام نکرده اند. هر زمان که این گزارش ها ارایه شود، مدارک آنها جهت ارایه مجوز ثبت نزد اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

همچنین صندوق های سرمایه گذاری ارزی نیز موافقت اصولی خود را دریافت کردند که پس از تکمیل مدارک و برگزاری مجامع خود می توانند مجوزهای لازم را برای انجام پذیره نویسی خود کسب کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر