بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر : ۵۹۶۴۷

شوراي وزيران امورخارجه اتحاديه اروپايي در نشست روز دوشنبه سوم بهمن ماه و در ادامه سياست‌هاي غير قانوني خود ، تصميماتي غيرمنطقي و توجيه‌ناپذير در ارتباط با ايران اتخاذ كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايران با محكوم نمودن اين حركت غيراصولي و با تاكيد مجدد بر سياست‌هاي مسوولانه خود مبني بر تنظيم روابط باكشورهاي جهان بر اساس حقوق و مقررات بين‌المللي و اصول احترام متقابل معتقد است كه اين تصميمات آثار و پيامدهاي ناگواري براي مردم اروپا و ديگران خواهد داشت.

در بيانيه منشر شده از سوي وزارت خارجه كشورمان درباره اين موضوع تاكيد شده است كه ايران بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌يي خود تاكيد دارد و همواره همكاري درچارچوب تعهدات خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ادامه داده و از هرگونه تلاشي براي شفاف‌تر نمودن برنامه هسته‌يي خود دريغ ننموده است.

به نظر مي‌رسد اتحاديه اروپايي در دنباله‌روي غيرمنطقي از سياست‌هاي آمريكا به منظور فرافكني مشكلات اقتصادي و اجتماعي خود درصدد انحراف افكار عمومي از بيداري عدالتخواهانه مردمي و جنبش ضدتبعيض و سرمايه داري توسط فضاسازي‌هاي غير واقعي باشد.

ملت ايران بارها اثبات كرده است كه هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست كشيدن از حقوق مشروع و قانوني خود نبوده و مسلماً با ايستادگي درچارچوب اصول عدالت‌خواهي و اعتقاد به صلح و ثبات بين المللي در آينده نيز تسليم چنين روشهايي نخواهد شد و اين مساله را به رهبران كشورهاي غربي گوشزد مي‌نمايد كه حركت تقابلي با استقلال و پيشرفت كشورهاي مستقل به مشكلات پيچيده دنياي كنوني خواهد افزود. مسووليت پيامد اين‌گونه تصميمات نسنجيده و تلاش براي ايجاد تنش و بحران‌آفريني بر عهده اتحاديه اروپايي خواهد بود.

به گزارش ايسنا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره تحريم‌هاي جديدي كه روز دوشنبه به تصويب وزيران خارجه اتحاديه اروپا عليه ايران رسيد گفت: تحريم‌ها به خودي خود هدف نيست و هدف از اين تحريم‌ها، اعمال فشار بر ايران به منظور بازگشت به ميز مذاكرات است.

كاترين اشتون عصر دوشنبه در كنفرانسي خبري افزود: مي‌خواهيم ايران به ميز مذاكره برگردد و به پيشنهادي كه سال گذشته در استانبول ارائه شد به‌عنوان راه‌هاي اعتمادساز نگاه كند يا پيشنهادات جديد خود را ارائه كند.

اشتون هم‌چنين گفت: اميدواريم ايران واكنش مثبت نشان دهد و به ميز مذاكرات بازگردد.

وي از اظهار نظر درباره اظهارات يك نماينده مجلس ايران كه امروز تهديد به بستن تنگه هرمز را تكرار كرد خودداري كرد و گفت: ما واضح و روشن به ايران گفته‌ايم كه به دنبال گفت‌وگو هستيم.

اشتون با ذكر اين ادعا كه آژانس در گزارش خود درباره مسائل مبهم در برنامه هسته‌يي ايران ابراز نگراني كرده است، گفت: ايران بايد نشان دهد كه به تعهداتش پايبند است.

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوالي درباره تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد اروپا گفت: در تحريم بايد مسائل مختلفي را در نظر گرفت كه به كل اقتصاد اتحاديه اروپا مربوط مي‌شود. ما اين مسائل را بررسي كرديم و آثار منفي را مورد بررسي قرار داديم.

وي افزود:اتحاديه اروپا در نشست ماه آوريل بررسي خواهد كرد كه آيا تحريم‌ها آثار منفي داشته‌اند يا خير.

اشتون در پاسخ به سوالي درباره اين‌كه آيا اين اتحاديه تلاش مي‌كند تا با كشورهايي نظير چين و روسيه درباره ايران به نگاه مشترك دست‌يابد؟ گفت: در هند با نماينده چين درباره مسائل مختلفي كه ايران يكي از آن‌ها بود صحبت كرديم.

وي تاكيد تاكيد كرد كه چين نقش مهمي در گروه 1+5 دارد و افزود: به نماينده چين گفتم كه جامعه بين‌المللي بايد درباره ايران دركنار هم بايستد و اين مساله مهمي است.

اشتون هم‌چنين گفت كه برخي كشورها مي‌توانند با اين اتحاديه همكاري كنند و برخي هنوز تصميمي نگرفته‌اند و براي اعمال فشار براي ايران به راه‌هاي ديگري فكر مي‌كنند.

به گزارش ايسنا اين در حالي است كه سرگئي لاوروف گفت كه روسيه معتقد است براي از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 فرصت وجود دارد و از اعمال تحريم‌هاي يك جانبه عيله تهران به دليل دنبال كردن برنامه هسته‌يي انتقاد كرد.

خبرگزاري رويترز گزارش داد: سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه با اشاره به گفت‌و‌گوهاي ميان ايران با گروه موسوم به 1+5 به خبرنگاران گفت: ما هم‌چنان قاطعانه اميدواريم كه گفت‌و‌گوها در نزديك ترين زمان در آينده از سرگرفته شود.

وي گفت كه روسيه تلاش خواهد كرد تا مانع از آن شود كه ايران و غرب حركاتي غيرسازنده انجام دهند و در صدد از سرگير ي مذاكرات ميان دو طرف برخواهد آمد.

لاوروف با محكوم كردن تحريم‌هاي يك جانبه عليه ايران تاكيد كرد كه اين تحريم‌ها به رفع مساله كمكي نخواهد كرد.

وي با انتقاد از تحريم‌هايي كه روز دوشنبه به تصويب وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا عليه ايران رسيد، گفت: تحريم‌هاي يك‌جانبه به حل مساله كمكي نمي‌كند.

به گزارش ايسنا سفير ايران در مسکو نيز درباره اجرايي شدن تحريم نفت ايران به گونه‌اي كه آمريكا خواستار آن است، ابراز ترديد كرد.

نووستي به نقل از محمودرضا سجادي، سفير ايران در مسکو، گزارش داد: ايران ترديد دارد كه کشورهاي غربي نفت ايران را تحريم كنند.

وي در يک نشست خبري در مسکو گفت: فکر نمي‌کنم آن تحريم نفتي که آمريکايي‌ها به آن اميدوارند، عملي شود.

سجادي افزود: ما مشتريان سنتي خود براي فروش نفت را خواهيم داشت.

وي گفت: کشورهايي مانند چين حتي تحت فشار آمريکا نيز از خريد نفت ايران دست برنخواهند داشت.

سفير ايران در مسكو هم‌چنين درباره احتمال حمله نظامي به ايران گفت كه آن‌هايي که مي‌خواهند به ايران حمله کنند بايد عواقب آن را سبک و سنگين کنند.

سجادي تاكيد كرد كه اقدامات غيردوستانه برخي کشورها تحت نفوذ آمريکا براي اين کشورها پيامدهايي منفي خواهد داشت.

وي اظهار كرد كه اگر اين کشورها از آمريکا پيروي کنند، تاوان آن را پس خواهند داد و آمريکايي‌ها به هيچ وجه نخواهند توانست به آن‌ها کمک کنند.

به گزارش ايسنا در هم‌سويي با سياست‌هاي خصمانه آمريكا عليه ايران، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا دوشنبه با تحريم نفت ايران موافقت كردند و را ه را براي ممنوعيت فوري قراردهاي جديد وارداتي با ايران به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي تحت فشار گذاشتن ايران بر سر مساله هسته‌يي گشودند.

ديپلمات‌ها گفتند كه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشت بروكسل هم‌چنين توافق كردند كه قراردادهاي موجود در رابطه با واردات بايد اول ژوييه (10 تيرماه 1391) پايان يابند.

ميكاييل اشپيندلگر، وزير امور خارجه اتريش در اين‌باره گفت كه اتحاديه اروپا نمي‌تواند بايستد و نظاره‌گر باشد.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس ادعا كرد: ايران هم‌چنان به سرپيچي از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل ادامه مي‌دهد و اورانيوم را تا 20 درصد غني‌سازي مي‌كند كه هيچ توجيه غيرنظامي ندارد.

وي افزود: فكر مي‌كنم كه بسيار مهم است فشار مشروع مسالمت‌آميز بر ايران را براي وارد كردن آن به مذاكرات جدي با جامعه بين‌المللي افزايش داد.

ديپلمات‌ها گفتند كه وزيران خارجه اتحاديه اروپا هم‌چنين درباره اقداماتي عليه بانك مركزي ايران ـ با اين شرط كه تجارت مشروع تحت شرايط سخت ادامه يابد ـ و ممنوعيت تجارت محصولات پتروشيمي و فلزات و سنگ‌هاي قيمتي از جمله طلا، الماس و نيز اسكناس و سكه با ايران توافق كردند.

كارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد هشدار داد كه تحريم‌ها "به تنهايي پاسخي به اين مساله نيست."

وي در آستانه مذاكرات بروكسل افزود: اميدوارم كه مذاكرات امروز بر اين موضوع كه تحاديه اروپا به دنبال تعامل ديپلماتيك است، تاكيد كند زيرا اين تنها راهي است كه اين مسايل از طريق آن مي‌تواند حل شود.

وزير امور خارجه سوئد گفت: هيچ‌كس از رويارويي يا جنگ نفعي نمي‌برد.

هيگ گفت: تحريم‌ها به درگيري ربطي ندارد، بلكه براي جلوگيري از درگيري است.

كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز تاكيد كردكه اين اتحاديه هم‌چنان بر دنبال كردن مسير دو سويه براي اطمينان يافتن از اين كه ايران "درخواست ما براي آمدن بر سر ميز و برگزاري نشست را جدي مي گيرد" تاكيد مي‌كند.

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان نيز گفت كه اين تحريم‌ها مي‌تواند در هر زماني در صورتي كه ايران درباره شفافيت خود و دنبال نكردن تسليحات هسته‌يي اطمينان دهد، خاتمه يابد.

در اين رابطه پيش‌تر علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: اين تحريم‌ها نتايجي نخواهد داشت، جمهوري اسلامي ايران با تجارب متراكم شده فراوان در 32 سال گذشته همواره آماده مقابله با اين تحريم‌هاي خصومت‌آميز است و از اين تحريم‌ها نگراني نداريم.

وي افزود: ‌پيش‌بيني‌هاي لازم انديشيده شده است، همان طور كه در 32 سال گذشته از گردنه‌هاي فراواني عبور كرديم، از گردنه‌هاي موجود نيز به سلامت عبور خواهيم كرد.

در واكنش به اين اقدام غيرمنطقي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد بر اين‌كه «جمهوري اسلامي همواره تحريم‌ها را به عنوان يك تهديد به فرصت تبديل كرده است» ‌گفت: تحريم‌ها نمي‌تواند تاثيري در سياست‌هاي ما بگذارد، چون سياست‌ ايران تابعي از سياست غرب و اعمال فشار آنها نيست.

علاءالدين بروجردي در گفت‌و گو با ايسنا، با اشاره به موافقت وزيران خارجه اتحاديه اروپا براي اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران گفت: با توجه به وضعيت به هم ريخته اقتصاد غرب و بحران‌هاي اجتماعي و سياسي به وجود آمده در پي آن،‌ اولين آثار سوء تصميم اخير اتحاديه اروپا متوجه اين كشورها مي‌شود.

وي يادآور شد: همان‌طور كه تحريم‌هاي قبلي نيز باعث متضرر شدن بسياري از شركت‌هاي غربي و به دنبال آن به منفعت رسيدن بسياري از شركت‌هايي كه ارتباط نزديك با ايران داشتند، شد، تحريم‌هاي اخير نيز همين سرنوشت را دارند.

رييس كميسسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: از آنجا كه بسياري از بخش‌هاي صادرات نفت ارتباطي با اروپا ندارد و تصميم اتحاديه اروپا تنها در حوزه كشورهاي عضو اين اتحاديه اعمال مي‌شود، مي‌توان اين گونه نتيجه گرفت كه بار ديگر غرب از اين تحريم‌ها متضرر شده است.

وي با بيان اين‌كه «جمهوري اسلامي ايران تحريم‌هاي اخير اتحاديه اروپا را همچون تحريم‌هاي چند دهه گذشته در عرصه‌هاي مختلف به فرصت تبديل مي‌كند» گفت: استعدادهاي ملي ما در شرايط تحريم شكوفا شده است كه مطمئنا با اعمال اين تحريم‌ها غرب بيشتر از جمهوري اسلامي ايران متضرر مي‌شود.

وي در واكنش به اعمال تحريم‌هاي صادرات و واردات محصولات پتروشيمي و سنگ‌هاي قيمتي در كنار تحريم نفت و بانك مركزي، گفت: افزايش تحريم‌هاي اتحاديه اروپا به دليل پيشرفت ايران در عرصه‌هاي مختلف است.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم‌چنين با بيان اين‌كه «خبرهاي خوبي در زمينه پيشرفت‌هاي ايران در عرصه‌هاي مختلف در دهه فجر اعلام مي‌شود» گفت: پيشرفت‌هاي ايران در عرصه هسته‌يي و فضايي در حالي در جهان مطرح ‌شد كه غرب روش‌هاي نوين را تنها متعلق به خود مي‌داند و به هيچ وجه موافق ورود كشورهايي همچون جمهوري اسلامي ايران به اين محدوده نيست و آن را جزو خطوط قرمز خود مي‌دانند.

وي افزود: به دليل سقف بلند جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به پيشرفت، كشورهاي غربي به دنبال اعمال فشار بيشتر هستند تا با محدود كردن ما اجازه دستيابي به اين پيشرفت‌ها را ندهند؛ به عبارتي آن‌ها مي‌خواهند با اين فشارها ما را مجبور به تغيير سياست‌هايمان كنند كه مطمئنا اين اتفاق رخ نخواهد داد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «جمهوري اسلامي ايران از حقوق مسلم خود در تمامي عرصه‌ها دفاع مي‌كند» گفت: مجلس و دولت در اين زمينه بسيار جدي هستند و به هيچ وجه اينگونه فشارها و تحريم‌ها تاثيري در اراده ملي ملت بزرگ و نظام جمهوري اسلامي ايران نخواهد داشت.

بروجردي، همچنين با اشاره به تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا با بيان اين‌كه «در چنين شرايطي قيمت نفت افزايش پيدا مي‌كند» گفت: از اين منظر نيز اقتصاد غرب متضرر خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «شرايط غيرتحريم براي ما بهتر از تحريم است» گفت: با اين وجود تحريم‌ها نمي‌تواند تاثيري در سياست‌هاي ما بگذارد چون سياست‌ ايران تابعي از سياست غرب و اعمال فشار آنها نيست.

هم‌چنين يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با تاكيد بر اين‌كه «اعمال تحريم عليه ايران به ضرر تحريم كنندگان است» گفت: مي‌توان با تدبير تمامي تحريم‌ها را دور زد.

حجت الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: تا به حال نيز وضعيتي غير از اين تحريم در كشور وجود نداشته كه البته با تصميم جديد بانك مركزي و نفت نيز شامل اين تحريم‌ها خواهند شد.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همان‌طور كه تا به امروز تمامي اين تحريم‌ها را دور زده، باز هم اين كار را خواهد كرد.

وي با بيان اين‌كه «اين تحريم‌ها به ضرر خود تحريم كنندگان است» اظهار كرد: ايران نيازي به خريد نفت كشور، توسط اروپا ندارد؛ چراكه خريدار براي نفت كشور زياد است به طور مثال چين خريد خود را 30 درصد افزايش داده است بنابراين از اين حيث با مشكلي مواجه نمي‌شويم.

ابراهيمي، خاطر نشان كرد: اين تحريم‌ها براي كشور بي‌ضرر نيست اما مي‌توان با تدبير اين تحريم‌ها را مانند گذشته دور زد.

يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: تحريم‌هاي نفتي عليه ايران در برنامه‌هاي كشور اثر نخواهد داشت.

مهدي مهدي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اين تحريم تدريجي است كه اتحاديه‌ي اروپا آن را مطرح كرده و خيلي عملي نيست لذا اثر چنداني ندارد.

وي تصريح كرد: تحريم نفتي ايران شايد تا حدودي به ضرر كشور شده و باعث شود كه محصولات خود را ارزان بفروشيم اما ما نيز در دنيا به اندازه‌ي كافي براي نفت خود مشتري داريم .

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، خاطر نشان كرد: اگر اتحاديه اروپا تصور مي‌كند كه اين اقدام آنها مي‌تواند موثر باشد تا بتوانند ما را از اهداف خود باز دارند، بايد بداند كه اين اقدام آنها كاملا بي‌اثر است و ما فعاليتهاي خود را در تمامي زمينه‌ها ادامه خواهيم داد.

وي تاكيد كرد: بنابراين تنها متضرر تحريم‌ نفتي ايران اتحاديه اروپا است كه مجبور مي‌شوند نفت را گران‌ خريداري كنند.

هم‌چنين يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اتحاديه اروپا را متضرر اصلي تحريم نفتي ايران عنوان كرد.

سيد علي آقازاده، در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اين موضوع مدتي است كه از سوي آ‌مريكايي‌ها و برخي از كشورهاي اروپايي مطرح گرديده و در بعضي از مجالس و همايش‌هاي خود به ظاهر آن را تصويب كرده‌اند.

وي افزود: دنيا به خوبي واقف است كه جمهوري اسلامي ايران درصد بسيار پاييني نفت به اتحاديه اروپا صادر مي‌كند كه البته آنها خود متقاضي خريد نفت از ايران هستند.

وي خاطرنشان كرد: ايران از چنان ظرفيت و اقتصاد پايا و باثباتي برخوردار است كه مي‌تواند كشور را هم مديريت كرده و هم به لحاظ صادرات و تنوع، بازار را كنترل كند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يادآور شد: دشمن در طول 8 سال دفاع مقدس نيز با انواع مختلف تهديدات از قبيل تهديد نظامي سعي داشت ايران را با اختلالاتي مواجه كند اما خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران توانست خود را با هر شرايطي تطبيق دهد وعلاوه بر مديريت امور كشور كمترين مشكل را داشته باشد و از اين تهديدها به عنوان فرصت بهترين استفاده را ببرد.

وي با بيان اين‌كه «اتحاديه اروپا متضرر اصلي تحريم‌هاست» افزود: آن‌ها هستند كه با اقتصاد متزلزلي كه دارند و مشكلاتي كه در اثر عدم خريد نفت و ورود نفت به بازارهاي آنان به وجود خواهد آمد قطعا بيشترين ضرر را خواهند كرد.

وي با بيان اين‌كه «ايران در اين قضيه كمترين ضرر را مي‌كند» گفت: خيلي نگران نخريد چند ليتر نفت از سوي اتحاديه‌ي اروپا نيستيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر