بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر : ۵۹۹۶۰

فارس نوشت:

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه ال سی ریالی از اوایل هفته جاری آغاز شده است،گفت: بانک مرکزی در حال تنظیم ساز و کاری است تا نوسانات نرخ ارز در تسهیلات ارزی صندوق توسعه کاهش یابد.

محمود دودانگه در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری در ارائه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به دلیل نوسانات نرخ ارز صورت گرفته است یا خیر؟ گفت:بر اساس قانون تسهیلات صندوق توسعه ملی در همه بخش‌ها به صورت ارزی است و تنها در بخش کشاورزی به صورت ریالی انجام می‌شود،اما هرگاه قانونگذار تصمیم بگیرد می‌تواند بخش‌های دیگری را برای ارائه تسهیلات ریالی معرفی کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قانون هیچ تغییری نکرده است و اگر تسهیلات ارزی پرداخت شود بازپرداخت آن نیز به صورت ارزی خواهد بود.

دودانگهافزود:بانک مرکزی در حال تهیه ساز و کاری است تا گیرندگان تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در هنگام بازپرداخت به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر نشوند.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: هنوز بانک مرکزی در این خصوص تصمیمی اخذ نکرده و برنامه‌ای را ابلاغ نکرده است و این به معنای پوشش کامل نوسانات نرخ ارز برای گیرندگان تسهیلات از صندوق توسعه ملی نیست اما بانک مرکزی در حال تهیه این ساز و کار است.

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای هفته جاری LC ریالی آغاز شده است.

دودانگه گفت: تاکنون صندوق توسعه ملی 13.5 میلیارد دلار قرارداد عاملیت برای ارائه تسهیلات منعقد کرده است.

این در حالیست که صبح امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از طریق سایت اطلاع رسانی این وزراتخانه اعلام کرد: براساس مصوبه دولت برای باز پرداخت تسهیلات گیرندگان از صندوق توسعه ملی که وام ارزی دریافت می کنند، به جای یک راه ، دو گزینه تعیین شده است .

وی گفت: گزینه نخست آن است که وام گیرنده تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کرده و بازپرداخت آن را نیز به صورت ارزی برگرداند، دراین شرایط سود بانکی براساس صندوق توسعه ملی محاسبه می شود.

غضنفری سپس تصریح کرد: گزینه دوم نیز به این صورت است که وام گیرنده ، تسهیلات خود را به صورت ارزی دریافت می کند ، دراین صورت همانجا محاسبات ریالی انجام شده ، وام ، بازپرداخت و نرخ سود تسهیلات به صورت ریالی مشخص می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر