بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۲

 {mosimage}شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صورت وضعیت پرتفوی خود منتهی به تاریخ 31/1/84 را منتشر كرد.

کد خبر : ۶۲

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صورت وضعیت پرتفوی خود منتهی به تاریخ 31/1/84 را منتشر كرد.

 به غیر از پرتفوی کانی‌های غیرفلزی، مابقی سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی سودآور بودند.

سرمایه گذاری‌های صندوق بازنشستگی با سرمایه 240 میلیارد تومان در 17 صنعت بورسی توزیع گشته است . بر اساس گزارش ارایه شده ، بیشترین وزن سرمایه‌گذاری‌ها بر مبنای بهای تمام شده در صنایع زیر می باشد:

1- انواع فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی: در پرتفوی غذایی این شرکت که با مبلغی در حدود 130 میلیارد تومان 21درصد  از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است ( بر اساس وزن بهای تمام‌شده)  تعداد 5 شرکت بورسی و یك شرکت غیر بورسی موجود می باشد .  هر چند در طی دوره گزارش، در حدود یك میلیارد تومان از ارزش روز بخش بورسی این پرتفوی کاسته شده ، اما در مجموع ارزش روز بازار همین بخش بیش از دو برابر بهای تمام شده می‌باشد. قابل ذکر است که در حدود 96 میلیارد تومان از مجموع سرمایه‌گذاری‌های این بخش به پرتفوی غیر بورسی شرکت که صنایع شیر ایران را شامل می‌شود، اختصاص دارد .

2- ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت: در پرتفوی این صنعت تنها 2 شرکت غیر بورسی وجود دارند. شرکت‌های نفت ایرانول و نفت پاسارگاد با حجم سرمایه‌گذاری در حدود 126 میلیارد تومان ، وزنی معادل 21درصد  را در پرتفوی این شرکت به خود اختصاص داده‌اند.

3- ساخت فلزات اساسی: در این بخش از پرتفوی شرکت نیز 4 شرکت بورسی و یک شرکت غیر بورسی وجود دارد. این پرتفوی دارای وزنی در حدود 14 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد. ارزش بازار این سبد نسبت به بهای تمام شده آن بیش از 118 درصد رشد را نشان می‌دهد.

4- مواد و محصولات شیمیایی: سبد شیمیایی وصندوق یکی از پر رشد ترین بخشهای سرمایه‌گذاری این شرکت می باشد. به طوری که بخش بورسی این سبد با 12 شرکت و بهای تمام شده ای در حدود 34 میلیارد تومان ، دارای ارزش بازاری معادل 193 میلیارد تومان گشته است . از مهمترین شرکت‌های این بخش می‌توان به پتروشیمی خارک، آبادان و اصفهان اشاره نمود. بخش غیربورسی این پرتفوی نیز شامل 2 شرکت می‌باشد. در این بخش شرکت‌های پتروشیمی فناوران و پتروشیمی غرب با حجم سرمایه‌گذاری در حدود 46 میلیارد تومان موجود می باشند.

5- محصولات کانی غیرفلزی: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت در 17 شرکت بورسی و 4شرکت غیر بورسی تمرکز یافته است. سبد این صنعت همانند دیگر شرکتهای سرمایه گذاری در  دوره گزارش با کاهش ارزش روبه‌رو شده است . به طوری که سرمایه‌گذاری 29 میلیارد تومانی انجام شده در این بخش ، به ارزش روزی در حدود 5/19 میلیارد تومان تقلیل یافته است. از طرفی این شرکت در حدود 46 میلیارد تومان نیز در شرکت‌های غیر بورسی این صنعت سرمایه‌گذاری نموده است که از مهمترین آنها می‌توان به سیمان اردستان، سرامیک البرز و سیمان سفید ساوه اشاره نمود.

از دیگر صنایع موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی می‌توان به ساخت خودرو و قطعات، واسطه‌گری‌های مالی و استخراج کانی‌های فلزی اشاره نمود.

در مجموع این شرکت 184 میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی و نزدیک به 433 میلیارد تومان در شرکت‌های غیر بورسی سرمایه گذاری نموده است .بررسی پرتفوی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بر اساس شرکت‌های موجود:

از مهمترین شرکت‌های سبد بورسی وصندوق (براساس حجم سرمایه‌گذاری) می‌توان به پتروشیمی خارک 31/11درصد، توسعه صنایع بهشهر 10.62درصد، ایران خودرو 3/3درصد، سرمایه گذاری رنا 84/9درصد، پتروشیمی اصفهان 18/6درصد ، پتروشیمی آبادان 33/9درصد، کاشی اصفهان 09/19درصد، سیمان فارس و خوزستان 17/0درصد، پشم شیشه ایران 55/19درصد و سرمایه‌گذاری مسکن 81/0درصد اشاره نمود که مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت‌ها در حدود 117 میلیارد تومان می‌باشد و نزدیک به 67 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت در سایر شرکت‌های پذیرفته شده بورس صورت گرفته است.

در پرتفوی غیر بورسی این شرکت نیز تعداد 17شرکت با درصدهای مالکیت قابل توجه وجود دارد. مطالعه دقیق تر این پرتفوی نیز حکایت از جهت‌گیری‌های شرکت به سمت صنایع پتروشیمی، روانکار و کانی‌های غیر فلزی می نماید. البته در بین شرکت‌های این سبد، گزینه‌هایی همچون شرکت بیمه ملت هم وجود دارد که به نظر می‌رسد با فراهم شدن زمینه ورود شرکت‌های بیمه به بازار سهام، چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را بتوان آینده نگرانه قلمداد نمود. در مجموع به نظر می‌رسد این شرکت با استراتژی که برای مدیریت پرتفوی خود در پیش گرفته است، توانسته تا به عنوان یکی از پررشدترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال 83 مطرح باشد. اختصاص درصد قابل‌توجهی از سرمایه های تحت مدیریت، به سرمایه‌گذاری در صنایعی که دارای پتانسیل رشد قابل قبولی می‌باشند را می‌توان به عنوان مهمترین دلیل این رشد در نظر گرفت . از طرفی پرتفوی غیر بورسی این شرکت نیز  به لحاظ شرکت‌های موجود در آن و هم از نظر حجم سرمایه‌گذاری‌ها بسیار با ارزش بوده و می توان انتظار داشت که با ورود این شرکت ها به بازار بورس، سود قابل توجهی نصیب سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی گردد. در نهایت به نظر می‌رسد با اعمال تغییراتی چند در رویکردهای انتخاب صنایع، بتوان انتظار سودآوری بالاتری را از این شرکت داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر