بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر : ۶۳۶۸۶
 گسترش آنلاین
سرانجام پس از دو هفته تاخیر، عرضه سنگین انواع محصولات فولادی در رینگ فلزات بورس کالا از دیروز آغاز شد که ذوب‌آهن اصفهان در این روز با محموله بزرگی که به تالار معاملات آورد همه را غافلگیر کرد. 
با وجود اینکه معاملات بورس کالای ایران از دو هفته پیش آغاز شد اما جای خالی انواع کالاهای رینگ صنعتی بخصوص محصولات فولادی در تالار معاملات حس می‌شد و در این مدت فقط محصولات پتروشیمی و چند کالای کشاورزی بودند که در بورس خرید و فروش شدند. از طرفی روی تابلو نرفتن تیرآهن و میلگرد باعث شده بود که فعالان بازار‌آهن نتوانند قیمت مشخصی برای ‌آهن‌آلات داشته باشند که با انجام معاملات دیروز رینگ فلزات، نرخ‌های بازار‌آهن نیز منطقی‌تر می‌شود.
براساس این گزارش، چهارشنبه گذشته وقتی عرضه‌های روز یکشنبه رینگ فلزات اعلام شد،‌ذوب‌آهن آمادگی خود را برای عرضه ۳۳ هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن اعلام کرد اما این تولیدکننده دیروز با مشاهده صف طولانی خریداران، عرضه خود را افزایش داد و به ۷۷هزار تن رساند. به گفته کارگزاران بورس جالب‌ترین نکته معاملات رینگ فلزات علاوه بر عرضه سنگین ذوب‌آهن، ثبت تقاضای ۱۲۶‌هزار و ۵۰۰ تنی خریداران در تالار بود که این رقم برای نخستین روز معاملاتی غیرمنتظره بود. به هر حال دیروز ۷۷هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن (آلیاژسازی) ذوب‌آهن اصفهان روی تابلوی معاملات رفت که با درج تقاضای بالا توسط خریداران نرخ پایه این محموله از ۱۱هزار و ۱۰۰ ریال به ۱۱ هزار و ۳۲۲ ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت. به اعتقاد کارشناسان قیمت حدود ۱۱هزار ریال برای هر کیلو محصول ذوب‌آهن آن هم برای تحویل آخر اردیبهشت ماه بیانگر این موضوع است که نرخ همین محصول در بازار‌آهن حداقل ۱۲هزار ریال خواهد بود. البته زمزمه‌هایی نیز از افزایش نرخ محصولات فولادی به دلیل اجرای فاز دوم قانون هدفمندی به گوش می‌رسد که در صورت تحقق این امر باید در انتظار قیمت‌های ۱۵ هزار ریالی برای هر کیلو‌آهن باشیم.
اما دیروز علاوه بر ذوب‌آهن، جهان فولاد غرب نیز یکهزار تن تیرآهن ۱۴ را به قیمت ۱۰هزار و ۹۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم روی تابلو برد که کل آن به همان نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. فولادخوزستان نیز ۲۵ هزار و ۷۸۰ تن شمش بلوم (۱۵۰*۱۵۰)۵ SP  عرضه کرد که کل آن به قیمت ۹هزار و ۹۹۰ ریال در هر کیلو خریداری شد.
 
مس هم خودی نشان داد
با اینکه دیروز معاملات رینگ فلزات رنگ و بوی فولادی به خود گرفته بود، پس از به پایان رسیدن معاملات فولادی شرکت ملی مس و دنیای مس نیز با چند محموله سنگین به بورس آمدند تا مس نیز در نخستین روز فعالیت رینگ صنعتی خودی نشان دهد.
شرکت ملی مس ۱۲هزار و ۸۰۰ تن انواع مس مفتول، کاتد و مس کم عیار را در تالار صنعتی عرضه کرد که با درج تقاضای مطلوب خریداران، کل این محموله داد و ستد شد. نرخ هر کیلو مس مفتول ۱۴۲هزار و ۵۸۴ ریال و هر کیلو مس کاتد ۱۳۹ هزار ریال ثبت شد. دنیای مس نیز ۴۰۰ تن مس مفتول خود را به قیمت ۱۴۲هزار و ۹۰۰ روی تابلو برد که با وجود ثبت تقاضای ۳هزار و ۳۰۵ تنی اما نرخ این محصول تغییری نکرد و به همان قیمت پایه معامله شد.
بنابر این گزارش، سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیون تن کالاهای مختلف در رینگ صنعتی مورد معامله قرار گرفت که این رقم رشد بیش از ۵ درصدی حجم و حدود ۲۰درصدی ارزش معاملات به نسبت سال ۸۹ را نشان داد. به گفته کارشناسان، امسال اوضاع رینگ صنعتی بورس کالا بهتر از سال‌های گذشته خواهد بود چون با توجه به نامگذاری سال۹۱ به سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و اینکه بیشتر شرکت‌های فولادی مواد اولیه خود را از داخل تهیه می‌کنند، وضعیت این شرکت‌ها در سال‌جاری بهبود می‌یابد.
محسن نعمتی
اشتراک گذاری :
ارسال نظر