بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر : ۶۶۸۳۶

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به پرسشی درباره شکایت یک وکیل آمریکایی از اوپک به اتهام تروریسم اقتصادی، گفت: طرح ادعا کار ساده‌ای است و هر کسی می‌تواند یک ادعای حقوقی طرح کند اما مهم آن است که بتواند آن را اثبات کرده و با ادله کافی از آن دفاع کند.

وی افزود: چنین ادعاهایی زیاد مطرح می‌شود و به خصوص در آمریکا زیاد از این گونه حرف‌ها زده می‌شود اما تاکنون نتوانسته‌اند مطلبی را اثبات کنند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: اگر فرض کنید روزی نیاز جهانی به نفت میزانی باشد و اوپک کمتر از آن عرضه کند که به ایجاد کمبود در بازار منجر شود، چنین حرف‌هایی را می‌توان مطرح کرد اما اوپک هرگز چنین نکرده و همواره تلاش کرده است در بازار توازن ایجاد کند؛ ایجاد توازن در بازار نیزبه هیچ عنوان جرم نیست.

*اوپک یک کارتل اقتصادی نیست

وی با بیان اینکه اوپک همواره به اندازه‌ای که بازار نیاز داشته، نفت عرضه کرده است، اضافه کرد: اوپک هیچ‌گاه نخواسته است با کمبود مصنوعی قیمت‌ها را بالا ببرد و این را نیز همه می‌دانند که اوپک هیچ‌گاه در تاریخ فعالیت خود ایجاد کمبود نکرده است.

خطیبی تصریح کرد: از اینگونه ادعاها پیش از این نیز زیاد مطرح شده است و تلاش کرده‌اند اوپک را یک کارتل معرفی کنند در حالیکه این‌گونه نیست و اوپک نه تنها هیچ‌گاه ایجاد کمبود در بازار نکرده بلکه تلاش کرده است به هر میزان که بازار نیاز داشته باشد نفت تأمین کند.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید در دوره‌ای کمبود نفت وجود داشت و اوپک نیز ظرفیت تولید نفت داشت و نفت به بازار عرضه نکرد؛ به علاوه از نقش دیگر تولیدکنندگان نفت نیز درباره تأمین نیاز بازار نمی‌تواند غافل شد.

*تاثیر متضاد دو عامل سیاسی و اقتصادی بر روی قیمت نفت/ نگرانی درباره کاهش قیمت نفت با ادامه رکود در اروپا

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک تاکید کرد: قیمت همواره به دلیل عوامل دیگر بالا رفته است و اوپک همواره تلاش کرده است به میزان مورد نیاز نفت تأمین کند.

وی اضافه کرد: در دوره اخیر نیز به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد و طبعاً کمبود نفت باعث بالا رفتن قیمت نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر مذاکرات ایران و 1+5 بر قیمت آینده نفت گفت: پیش‌بینی درباره قیمت وجود ندارد و بازار نیز صرفاً با این عامل جهت پیدا نمی‌کند. عوامل زیادی روی بازار تأثیر می‌گذارند و مجموعه آنها روی قیمت تأثیرگذار هستند.

خطیبی تصریح کرد: در کنار این عامل، عواملی چون اقتصاد و تقاضای جهانی، عرضه جهانی، وضعیت ذخیره‌سازی ها و وضعیت پالایشگرها نیزباید دیده شوند.

وی افزود: عامل روانی، ژئوپلتیک و سیاسی در جای خود به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار است و در کنار دیگر عوامل مجموعاً روی بازار تأثیر می‌گذارند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپکتوضیح داد: اگر عوامل ژئوپلتیک و سیاسی تشدید شده و نگرانی‌ها زیاد شود تأثیر مشخصیروی بازار می‌گذارد و اگر بر عکس، این عوامل ضعیف شده و مشکلات اقتصادی بیشتر خودنمایی‌ کند و احتمال ورود برخی کشورهای اروپایی به رکود جدی‌تر شود تأثیر متفاوتی روی بازار دارد.

وی گفت: باید دید مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، روانی و ژئوپلتیک چگونه روی بازار تأثیر خواهد گذاشت.

اگر وضعیت عرضه مدیریت نشود و وضعیت اقتصاد جهانی بدتر از این باشد و تقاضا نیز کم شود، نگرانی‌هایی در بازار در باره کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر