بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۷
جان کلام گویای آن است که اگر مدیر یا کارشناسی قصد حمایت از بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت عملکردی آنرا دارد براساس واقعیت های روزمره این بازار حساس و شفاف اعلام کند و حتی شجاعت بازگویی نقاط ضعف آنرا نیز داشته باشد. به این ترتیب نفوذ کلام در اذهان عموم تأثیر بیشتری داشته و از سویی دیگر با شناسایی راهکارهای مناسب، در برچیدن خمودگی ها و نقایص احتمال بازار سهام کمک بیشتری می شود.
کد خبر : ۶۷۳۲۲

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شرایطی آغاز می شود که برای اولین بار نام چند تن از فعالان و کارگزاران بازار سرمایه در میان نمایندگان خانه ملت دیده می شود.

به گزارش بورس نیوز این اتفاق مبارک بیش از همه برای سرمایه گذاران و مدیران بازار سرمایه خبر خوشحال کننده ای است چرا که از این پس می توانند به رساندن هر چه رساتر صدای خود به گوش مدیریت کلان کشور امیدوار باشند.

در این باره باید به ورود آقای محمد حسن نژاد، مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی به مجلس را اشاره کرد که به عنوان نماینده مردم مرند و جلفا بهارستان نشین دوره نهم شده است.

این نماینده مجلس نهم در تازه ترین اظهارات خود با یکی از رسانه های وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار، بابیان اینکه بورس شرایط عادی خود را طی می کند، گفته است: "موضوع مذاکرات هسته ای ریسکی نیست که بازار را نگران کند و بر این اساس می توان از واکسینه شدن بورس تهران در برابر این تحریم ها صحبت به عمل آورد".

در جایی دیگر نیز وی با اشاره به توانایی بالای بورس کشور در پذیرش و جذب نقدینگی در بازار و سرمایه گذاران جدید، عنوان کرده: "از آنجاییکه ریسک در بازار سرمایه بسیار کمتر از بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز است و این بازار بازدهی متعادل و مناسبی نیز دارد اما هنوز مردم ما آشنایی چندانی با بازار پرسودی مانند بورس ندارند".


این اظهارات گرچه به لحاظ حمایت از بازار سهام و در راستای فرهنگ سازی از سوی مدیر عامل کارگزاری رضوی و نماینده مردم در مجلس نهم ایراد شده اما ذکر چند نکته برای جلوگیری از ایجاد شائبه های احتمالی ضروری می رسد.

نخست آنکه رشد مرکب سالانه بورس تهران در هفت سال گذشته نشان می دهد که هر ساله بطور متوسط بازدهی 11.5 درصدی را برجای گذاشته که این میزان در مقایسه با بازدهی سایر بازارهای موازی همچون مسکن و یا طلا قابل مقایسه نیست.

جالب آنکه بازدهی مذکور در حالی برای بازار سهام رخ داده که تأثیر ریسک های سیستماتیک در دوره های زمانی مختلف، شدت حرکت نماگرهای بورس را به سمت صعود یا نزول سوق داده است.

در جایی دیگر اما صحبت از پایین بودن ریسک بورس در برابر ریسک های موجود در بازار ارز و سکه سخن به میان آمده که برای بررسی آن نگاهی به عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک رضوی که مدیریت آن بر عهده کارگزاری رضوی به مدیر عاملی محمد حسن نژاد است، می اندازیم.

این صندوق با سابقه 965 روز فعالیت در بازار سهام، تا به امروز ارزش خالص هر واحد سرمایه گذاری (NAV) خود را 158 هزار و 471 تومان اعلام نموده و حال آنکه بازدهی آن با حجم نقدینگی 2.3 درصدی در صندوق، در یکسال اخیر به منفی 11.2 درصد رسیده است.

این به آن معنا است که با وجود بازدهی 7.7 درصدی شاخص صندوق ها در یکسال گذشته تا به امروز، صندوق سرمایه گذاری مشترک رضوی در بین 61 صندوق سرمایه گذاری با اندازه های مختلف، نه تنها موفق به کسب بازدهی نشده بلکه با افت بازده سرمایه گذاری در سبد دارایی های صندوق مواجه بوده است.

از سویی دیگر صندوق سرمایه گذاری رضوی طی 32 ماه گذشته در حالی بازدهی 18.9 درصدی را برای سهامداران خود بر جای گذاشته که چنانچه هزینه های مدیریت صندوق از این بازدهی کسر شود بطور حتم بازدهی برجای مانده کمتر از سود پرداختی و علی الحساب همه بازارهای موازی خواهد بود.

حال سوال اینجاست که با وجود انحراف معیار قابل توجه میانگین بازدهی شاخص کل بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی در ماه های اخیر، کم ریسک بودن و پر سود بودن بورس بر مبنای چه ادله منطقی عنوان و بر آن تأکید و پا فشاری شده است؟

اگر قصد و نیت مسئولان در راستای حمایت از سهامداران خرد و تشویق صاحبان نقدینگی برای گرایش به سمت بازار سهام است، آیا نباید اظهار نظرهای این چنینی بر مبنای اصول علمی و منطبق با واقعیات امروز تبیین گردد؟

از سویی دیگر وقتی مخاطبان فهیم و با هوش رسانه های بویژه مجازی با چنین اظهار نظر های شاید صرفاً تبلیغاتی مواجه می شوند چه انتظاری وجود دارد که شائبه حمایت از دولت و ارگان های وابسته به آن بجای حمایت از منافع سهامداران در ذهن آنها ایجاد نگردد؟

آیا نباید نماینده مجلس که با رأی مردم و به وکالت از آنها بر کرسی نمایندگی تکیه زده بر مبنای واقعیات روز جامعه اقتصادی کشور و با هدف چاره جویی برای مشکلات، سخنان عموم مردم را باز گوید؟

نکته اینجا است که اگر این سخنان از سوی یک مقام دولتی یا شبه دولتی گفته می شد ملالی نبود اما از سوی یک نماینده مجلس این صحبت ها کمی برای سهامداران خرد بازار که در یکسال گذشته با دستهای خالی مواجه بوده اند، گران تمام می شود.

به هر حال قصد نگاره از پرداختن به این موضوع نه فقط به چالش کشیدن این فعال بازار سرمایه بلکه اظهاراتی این چنینی از سوی هر مقام مسئول و مدیری است که با هدف حمایت از سهامداران خرد، رویکردی دوگانه را به نمایش گذاشته که جهت آن بیشتر به سمت تمایل های دولتی گرایش دارد.

جان کلام گویای آن است که اگر مدیر یا کارشناسی قصد حمایت از بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت عملکردی آنرا دارد براساس واقعیت های روزمره این بازار حساس و شفاف اعلام کند و حتی شجاعت بازگویی نقاط ضعف آنرا نیز داشته باشد.

به این ترتیب نفوذ کلام در اذهان عموم تأثیر بیشتری داشته و از سویی دیگر با شناسایی راهکارهای مناسب، در برچیدن خمودگی ها و نقایص احتمالی بازار سهام کمک بیشتری می شود.

امید است با آغاز بکار مجلس نهم، نمایندگان ملت بویژه آندسته از فعالان بازار سرمایه که به مجلس راه یافته اند با استفاده از توانایی های بالای خود قدم های بلندی برای شکوفایی بازار سرمایه بردارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر