بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر : ۶۷۴۶۷

حسن قالیباف اصل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس،در مورد زمان عرضه اولیه بیمه ملت و وضعیت واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان توضیحاتی ارایه کرد.

فارس: با توجه به برگزاری جلسه معارفه دیروز بیمه ملت ، عرضه اولیه این شرکت چه زمانی خواهد بود؟

قالیباف اصل: این شرکت آماده عرضه اولیه سهام در بورس است اما فرایند سپرده گذاری سهام آن در شرکت سپرده گذاری مرکزی که در حال انجام بوده ، باید به اتمام برسد تا زمینه واگذاری این شرکت جدید فراهم شود. بنابراین انتظار می رود طی دو هفته آینده این عرضه انجام شود.

فارس: چند درصد از سهام بیمه ملت و چه توسط کدام سهامداران عمده عرضه اولیه خواهد شد؟

قالیباف اصل: با توجه به حضور این بیمه در بازار دوم معاملات و همچنین رعایت درصد سهام شناور آزاد، در روز عرضه اولیه 10 درصد از سهام بیمه ملت معادل 150 میلیون سهم آن برای عموم عرضه خواهد شد. این عرضه از سوی سهامداران عمده (شرکت های صدر تامین و گروه بهمن هر کدام با 19 درصد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و رایان سایپا با 17 و 10 درصد از جمله مالکان اصلی بیمه ملت بشمار می روند) و به تناسب درصد مالکیت انجام خواهد شد.

فارس: از قرار معلوم سرمایه و پیش بینی سود هر سهم بیمه ملت با تغییراتی روبرو شده است؟

قالیباف اصل:طبق اطلاعات ارایه شده به سازمان بورس، بیمه ملت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 29 اسفند 90 با سرمایه 120 میلیارد تومانی 237 ریال اعلام کرده بود اما سرمایه اسمی آن به 150 میلیارد تومان افزایش یافته و اولین سود سال مالی جاری هم با سرمایه جدید 234 ریال پیش بینی شده است. این در حالی است که با توجه به تعهد هیئت مدیره مبنی بر ثبت افزایش سرمایه تا برگزاری سالانه، تقسیم سود در مجمع برای سال مالی گذشته براساس سرمایه 150 میلیارد تومانی صورت خواهد گرفت.

فارس: با توجه به حذف نام دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین از فهرست 15 شرکت حاضر در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که توسط شورای رقابت صورت گرفت ، واگذاری این شرکت 2.48 هزار میلیارد تومانی را با حاشیه های تازه ایی روبرو شد، وضعیت واگذاری این شرکت مشمول اصل 44 چگونه خواهد بود؟

قالیباف اصل: فرایند پذیرش و درج نام این شرکت با همان ساختار اعلامی قبلی و طبق درخواست شرکت و نامه سازمان خصوصی سازی در حال انجام است. بنابراین اگر قرار است دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خارج شوند باید مجددا"درخواست پذیرش با شرایط جدید ارایه شود. لزوم ارایه درخواست مجدد پذیرش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به این دلیل است که در صورت نهایی شدن حذف دو شرکت،ضمن تغییر ساختار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، صورت های مالی تلفیقی آن هم با تغییراتی روبرو می شود که با وضعیت موجود تفاوت هایی خواهد داشت.

بنابراین ما در حال ادامه فرایند آماده سازی این شرکت با همان ساختار قبلی هستیم مگر اینکه حذف نام دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین به ما ابلاغ شود و سازمان خصوصی سازی نامه جدیدی ارایه دهد.

فارس: آیا بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان توسط سازمان خصوصی سازی در تاریخ اعلامی (17خرداد) عرضه خواهد شد؟

قالیباف اصل: تا به امروز نامه کارگزار عرضه کننده مبنی بر عرضه یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار سهم فولاد خوزستان (به ارزش پایه 2.5 هزار میلیارد تومان) به شرکت بورس ارایه نشده تا امکان درج آگهی این عرضه در سایت بورس و طی مراحل دیگر انجام شود. بنابراین باید منتظر ارایه نامه این عرضه از سوی کارگزار عرضه کننده بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر