بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
کد خبر : ۶۷۵۴۸

گروه بورس – همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران ديروز شاهد تداوم افت شاخص كل بود و دماسنج بازار با كاهش 45واحدي به سطح 26هزار و 856 واحد رسيد.

در بازار ديروز معامله‌گران همچنان با بي‌انگيزگي شاهد آغاز معاملات بودند؛ نبود يك گروه پيشرو يا ليدر در ميان شركت‌هاي بورسي موجب شده بازار نتواند از چنبره ركود خارج شود. از سويي همچنان با نامشخص بودن تكليف بازارهاي جهاني و همچنين در پيش بودن مذاكرات مهم سياسي معامله‌گران شاهد جو احتياط هستند. در تحولات مهم تغييرات در معاونت‌هاي رييس‌جمهوري به ويژه تغيير دكتر فرزين معاون وزير اقتصاد و سخنگوي ستاد اجرايي طرح هدفمندي يارانه‌ها، سبب ابهام بيشتر در اجرا يا عدم اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه‌ها شده است.
در همين حال ديروز بازار ارز نيز همچنان مترصد صعود بود و در ساعات اوليه بازار ارز با رشد مواجه شد اما در ادامه تلاش‌ها براي كنترل بازار، با تقاضاي موجود در بازار نتوانست نرخ دلار را بيش از 100ريال از اوج 17هزار و 600ريالي كاهش دهد. در همين رابطه رييس كل بانك مركزي در مورد وضعيت نرخ ارز و طلا با اشاره به نوسانات قيمت‌ آنها طي چند روز اخير، پيش‌بيني كرد كه نرخ‌هاي دلار و طلا طي روزهاي آتي در بازار كاهش يابد. وي همچنين در مورد نرخ رسمي دلار تصريح كرد: حتما سياست تثبيت نرخ ارز را داريم اما مفهوم آن، ‌اين نيست كه نرخ ارز را روي يك رقم قفل كنيم. ثبات نرخ ارز يعني اين نرخ جهش‌هاي بالا و پايين را نداشته باشد و در يك روند حركت كند.
در تحولات مهم ديگر ديروز بحث در مورد واگذاري هلدينگ خليج فارس همچنان مطرح بود؛ جايي كه شوراي رقابت با تعديل مواضع خود موضوع واگذاري جداگانه واحدهاي فجر و مبين را يك توصيه توصيف كرد. رييس‌ شوراي رقابت با اعلام اينكه هيات‌ واگذاري مي‌تواند هلدينگ پتروشيمي خليج فارس را با همان ۱۵ شركت واگذار كند، گفت: ولي ‌توصيه ما اين است که دو شركت پتروشيمي فجر و مبين به صورت جداگانه واگذار شوند.
جمشيد پژويان در رابطه با مصوبه 31 ارديبهشت شوراي رقابت مبني بر حذف دو شركت فجر و مبين از مجموع 15 شركت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس اظهار کرد: آنچه ما به هيات‌ واگذاري توصيه مي‌كنيم اين است كه شوراي رقابت بعد از انجام واگذاري‌ها مي‌تواند وارد عمل شود وگرنه هيات‌ واگذاري همچنان مي‌تواند به وظايفي كه دارد برسد، ولي توصيه‌هاي ما را كه روي موارد حساسي است، در نظر بگيرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه هلدينگ پتروشيمي خليج فارس داراي دو بخش بوده و در هر كدام از آنها رساننده خدمات و تامين‌كنندگان انحصاري خدمات و كالاي جانبي حضور دارند و در هر مجموعه تعدادي از اين شركت‌ها در هلدينگ پتروشيمي خليج فارس حضور دارند و بخش بيشتري از آنها خصوصي هستند با هدف جلوگيري از انحصار به هيات‌ واگذاري توصيه كرديم چنين شركت‌هايي را از اين هلدينگ جدا كنند تا شوراي رقابت بتواند روي محصولات آنها دستورالعمل كنترل قيمت را پياده كند.
نظر بورس درباره تحولات هلدينگ خليج فارس
ديروز مديرعامل شركت بورس درباره واگذاري هلدينگ پتروشيمي خليج فارس گفت: فرآيند پذيرش و درج نام اين شركت با همان ساختار اعلامي قبلي و طبق درخواست شركت و نامه سازمان خصوصي‌سازي در حال انجام است. بنابراين اگر قرار است دو شركت پتروشيمي فجر و مبين از هلدينگ پتروشيمي خليج فارس خارج شوند بايد مجددا درخواست پذيرش با شرايط جديد ارائه شود. لزوم ارائه درخواست مجدد پذيرش هلدينگ پتروشيمي خليج فارس به اين دليل است كه در صورت نهايي شدن حذف دو شركت، ضمن تغيير ساختار هلدينگ پتروشيمي خليج فارس، صورت‌هاي مالي تلفيقي آن هم با تغييراتي روبه‌رو مي‌شود كه با وضعيت موجود تفاوت‌هايي خواهد داشت.
بنابراين ما در حال ادامه فرآيند آماده‌سازي اين شركت با همان ساختار قبلي هستيم مگر اينكه حذف نام دو شركت پتروشيمي فجر و مبين به ما ابلاغ شود و سازمان خصوصي‌سازي نامه جديدي ارائه‌ دهد.در همين حال روز دوشنبه جلسه معارفه بيمه ملت در بازار سرمايه انجام شد كه عرضه اين سهم احتمالا طي هفته سوم خرداد‌ماه انجام مي‌شود.
براساس برنامه مدون شده در روز عرضه اوليه 10 درصد از سهام بيمه ملت معادل 150 ميليون سهم آن براي عموم عرضه خواهد شد. اين عرضه از سوي سهامداران عمده (شركت‌هاي صدر تامين و گروه بهمن هر كدام با 19 درصد و سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي و رايان سايپا با 17 و 10 درصد از جمله مالكان اصلي بيمه ملت به شمار مي‌روند) و به تناسب درصد مالكيت انجام خواهد شد.
طبق اطلاعات ارائه شده به سازمان بورس، بيمه ملت پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي 29 اسفند 90 با سرمايه 120 ميليارد توماني را 237 ريال اعلام كرده بود، اما سرمايه اسمي آن به 150 ميليارد تومان افزايش يافته و اولين سود سال مالي جاري هم با سرمايه جديد 234 ريال پيش‌بيني شده است. اين در حالي است كه با توجه به تعهد هيات‌ مديره مبني بر ثبت افزايش سرمايه تا برگزاري سالانه، تقسيم سود در مجمع براي سال مالي گذشته براساس سرمايه 150 ميليارد توماني صورت خواهد گرفت.
همچنين هيات مديره بيمه ملت اعلام كرد: در نظر دارد تقسيم 90 درصد از سود قابل تقسيم سال مالي91 را به مجمع پيشنهاد كند.
در بازار ديروز در گروه فلزي نگاه‌ها به آخرين معاملات ذوب‌آهن اصفهان پيش از عرضه بلوك 15درصدي اين شركت در روز شنبه معطوف بود. انتظار مي‌رود بلوك ذوب آهن با رقابت همراه شود. در اين گروه مدير عامل شركت فولاد خراسان گفت: اين شركت ركورد جديدي را در توليد ماهانه شمش به ثبت رساند.
حسين احمدي افزود: اين شركت در اردبيهشت‌ماه سال جاري 61 هزار و 921 تن شمش توليد كرد.
اما ركورد قبلي توليد ماهانه اين شركت، مربوط به آذر سال 90 بود كه در آن 61 هزار و 631 تن شمش فولادي توليد شد.
بازگشت تقاضاي خريد به ايرالكو
در گروه فلزي ديروز آلومينيوم ايران با صف خريد همراه شد كه اين صف به تشكيل صف در سهام توسعه صنعتي ايران مالك عمده آلومينيوم ايران منجر شد.
در گروه بانكي اتفاقات اخير به ويژه نگراني از برداشت دوباره بانك مركزي از حساب بانك‌هاي تجاري موجب احتياط معامله‌گران شده است. ديروز رييس‌ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با بيان اينكه مجموعه نظام بانكي در وضعيت نگران‌كننده‌اي به‌سر مي‌برد، گفت: روابط بين بانك‌ها و بانك مركزي وضعيت مناسبي ندارد.
يحيي آل اسحاق گفت: هم اكنون مسائل بانكي دغدغه بخش خصوصي، مسوولان و دست‌اندركاران اقتصاد كشور است و آمارها نشانگر اوضاع غيرعادي سيستم بانكي است.
رييس‌ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: حجم مطالبات معوق بانكي به 54 هزار ميليارد تومان رسيده در حالي كه نسبت تسهيلات به منابع بانكي 109 درصد، ميزان تسهيلات پرداختي 9 برابر سرمايه بانك‌ها و حداكثر كفايت سرمايه 10 درصد شده است.
وي تصريح كرد: ضريب فزاينده نقدينگي هم‌اكنون 8/4 بوده و نسبت منابع به مصارف بانك‌ها وضعيت نگران‌كننده‌اي را نشان مي‌دهد، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه مجموعه نظام بانكي در وضعيت نگران‌كننده‌اي به سر مي‌برد.
به گفته آل اسحاق روابط بين بانك‌ها و بانك مركزي وضعيت مناسبي ندارد و بانك‌ها در پرداخت تسهيلات قفل شده‌اند، بنابراين بايد براي اين وضعيت چاره‌انديشي كرد.
رييس‌ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران هشدار داد: هم اكنون وقت آن رسيده كه در نظام بانكي تجديد نظر شود چرا كه شرايط به گونه‌اي است كه اگر اين رسيدگي به موقع صورت نگيرد حتما مشكلات بيشتري در اقتصاد كشور بروز خواهد كرد.
در گروه خودرويي ديروز مديران ايران خودرو از استقبال مردم از ثبت نام خودرو رانا خبر دادند. به گفته مدير بازاريابي ايران خودرو در اولين روز از پيش‌فروش دومين خودرو با نشان ايراني به نام رانا بيش از 5 هزار نفر ثبت‌نام كردند كه اين ميزان نشان‌دهنده علاقه مردم به خودرو‌هاي به روز و با سطح ايمني بالا است.
در گروه خودرويي ديروز معامله‌گران شاهد تبديل زيان 54 توماني به سود 15 توماني براي عملكرد سال 90 سايپا ديزل و گشايش همراه با رشد قيمت اين نماد بودند.
در گروه پتروشيمي، معامله‌گران با بازگشايي توام با افت قيمت پتروشيمي شازند مواجه شدند. اين امر در شرايطي رخ داد كه اين شركت سود سال 91خود را نيز با تعديل مثبت اعلام كرده بود. براساس اطلاعيه منتشره شركت پتروشيمي شازند با سرمايه 120 ميليارد توماني در پيش‌بيني حسابرسي نشده بودجه سال مالي منتهي به 30 اسفند 91 عايدي خالص هر سهم را مبلغ 953 ريال اعلام كرد که نسبت به سال مالي گذشته با 12 درصد افزايش فروش به علت استفاده از نرخ آزاد ارز در درآمدهاي خارجي و 17 درصد افزايش در بهاي تمام شده كالاي فروش رفته به دليل استفاده از نرخ آزاد در خريد‌هاي خارجي مواجه بوده است.«شاراك» در بهمن 90 براي هر سهم در بودجه برآوردي سال 91 مبلغ 77 تومان سود خالص اعلام كرده بود كه دليل افزايش 23 درصدي طبق اطلاعيه اخير را تسعير ارز به نرخ توافقي به مبلغ 1550 تومان براي درآمدها و هزينه‌ها با منشا خارجي اعلام کرده است.
سرانجام درآمد پيامكي چه مي‌شود؟
در گروه مخابرات ديروز مدير كل مالي همراه اول گفت: شركت ارتباطات سيار با حكم مجتمع قضايي شهيد صدر تهران، تا تعيين تكليف قطعي،مانند گذشته 5 درصد درآمد پيامك را به حساب سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي واريز مي‌كند.
فرشاد فتاحي نيا با اشاره به سخنان معاون سازمان تنظيم مقررات كه گفته بود به نظر مي‌رسد همراه اول با مشاهده شرايط و ادله، از به نتيجه رسيدن در محكمه نااميد شده و براي نيمه دوم سال90، سهم 1/28 درصدي از درآمد پيامك را پرداخته گفت: چنين ادعايي صحت ندارد.
وي افزود: همراه اول همان طور كه در صفحه 33 از صورت‌هاي مالي سال 1390 خود به صورت كاملا شفاف اعلام كرده سهم سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از درآمد پيامك را بر اساس حكم شماره 900986 مورخ 18/10/1390 مجتمع قضايي شهيد صدر تهران، تا صدور حكم و تعيين تكليف قطعي، همچنان به صورت 5درصد مي‌پردازد اما 1816 ميليارد ريال مابه‌التفاوت 5درصد ملاك عمل همراه اول تا 1/28 درصد مورد نظر رگولاتوري از درآمد پيامك را، تا صدور راي نهايي دادگاه، به عنوان ذخيره در حساب‌ها منظور كرده است.
فتاحي نيا تاكيد كرد: شركت مخابرات ايران به عنوان دارنده پروانه، مصرانه پيگير طرح دعوي خود در مجتمع قضايي شهيد صدر است و براساس مستندات ابرازي، بر انطباق دعوي مطروحه با مفاد پروانه و استانداردهاي حاكم، اعتقاد دارد و به نتيجه، كاملا اميدوار است. در گروه انفورماتيك، شركت فرابورسي گروه فن آوا برنده يك مناقصه شد اما به دليل عدم انعقاد قرارداد و نامشخص بودن مبلغ و مدت قرارداد، آثار مالي آن در آينده اعلام مي‌شود.
حسين دامغاني مديرعامل شركت گروه فن آوا كه 18 تير سال گذشته در بازار پايه فرابورس راه يافته با ارسال نامه‌اي به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد: اين شركت از طريق كنسرسيوم بين اين شركت با شركت ارتباطات كوه نور (از شركت‌هاي تابعه گروه فن آوا ) و شركت تعاوني پيام تك فاوا (فرا استاني ارتباطات و فناوري اطلاعات افتا) در مرحله دوم مناقصه ارائه خدمات عمومي اجباري (USO) كه به منظور تامين تلفن خانگي براي روستاهاي بالاي 20 خانوار فاقد اين امكان، توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد، برنده شده است.
با توجه به اينكه هنوز قراردادي در اين خصوص با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منعقد نشده، در خصوص مبلغ و مدت قرارداد و هرگونه آثار مالي ناشي از انعقاد قرارداد نمي‌توان اظهارنظر كرد و هرگونه اطلاعات در اين خصوص با انعقاد قرارداد، متعاقبا به اطلاع خواهد رسيد.
در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف و بدون روند مشخص بود كه در آن شاخص كل 45واحد افت كرد. ارزش معاملات ديروز بالغ بر 2/66 ميليارد تومان بود كه 55درصد آن را قطعي شدن معامله بلوكي قند نقش جهان تشكيل داد، اين بلوك را شهرداري اصفهان خريداري كرده بود. از 216نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 118نماد با كاهش قيمت و 95نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر