بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۲
مدیر عامل سمات از برچیده شدن دردسرهای معاملات وکالتی خبر داد:

امکان معامله "سپرده" با معیارهای خاص

سامانه کنترل مشتریان اعتباری کارگزاری ها هم اکنون ایجاد و در انتظار تدوین دستورالعمل ها و مقررات مورد نظر از سوی سازمان بورس بوده که در صورت راه اندازی، اختیار جابجایی کارگزار ناظر در خریدهای اعتباری از مشتری به کارگزار اعتبار دهنده داده خواهد شد.
کد خبر : ۶۷۹۱۲

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به اصلاح برخی رویه ها در زمینه کاهش بروکراسی اداری، از برچیده شدن مشکلات معاملات وکالتی خبر داد.

حامد سلطانی نژاد در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به تسهیل شیوه وکالت نامه های اشخاص حقیقی و حقوقی در نقل و انتقال دارایی ها، اظهار کرد: با وجود برخی سخت گیری هایی که پیشتر در زمینه تأیید اشخاص در معاملات وکالتی انجام می شد، در حال حاضر رفتارهای سلیقه ای در ارایه یکسری خدمات از جمله رویت شناسنامه و یا تأییدیه مشخصات برچیده شده و وکلای سهامداران دیگر نیازی به حضور همزمان موکل خود در پیگیری انجام امور اداری به جزء در موارد خاص ندارند.

وی در ادامه راجع به امکان معامله سهام "سپرده" در بازار پایه فرابورس، گفت: به موجب بند "ب" ماده 95 قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت های سهامی عام باید معاملات سهام خود را به یکی از بازارهای بورس و فرابورس منتقل کنند.

براین اساس با ثبت نماد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بازار پایه فرابورس زمینه معاملات قانونی سهام این شرکت فراهم شده اما به هر حال فرآیند قیمت سهام آن شاید از نرخ گذاری رایج در تابلوی معاملات تبعیت نکند.

بطوریکه نوع فعالیت و جایگاه خاص سمات گاهی اوقات ایجاب می کند تا علاقه مندان بیشماری به خود جذب کرده و تقاضا برای تحصیل این سهم با قیمت های گزافی را فراهم آورد.

از دیگر سو معامله رایج سهام "سپرده" در تابلوی معاملات شاید ارزش واقعی شرکت را دچار خدشه کرده و از اینرو معاملات این سهم به صورت توافقی و با معیارهای مشخصی انجام می پذیرد.

افزون بر این الویت مصلحت بازار سرمایه بر سودآوری سمات به عنوان هدف نخست این شرکت، صاحبان سهامی را طلب می کند که با برخورداری از ماهیت مالی و سرمایه گذاری حرفه ای، به این آرمان توجه وافری داشته باشند.

سخنگوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تداوم افزایش ثروت سهامداران به جای رشد سودآوری را به عنوان سیاست های اصلی مدیریت سمات عنوان کرد و در خصوص نقش سازمان بورس و اوارق بهادار در ترکیب هیأت مدیره این شرکت افزود: اینکه سازمان بورس با تملک سهام ممتاز سمات دارای سه کرسی مدیریتی باشد، مطابق با تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام و چارچوب های قانونی بوده و حال آنکه حضور این نهاد نظارتی در ترکیب هیأت مدیره سمات با هدف کسب سود و اهداف درآمدی نیست.

سلطانی نژاد از خریداری یک ساختمان اداری در بلوار کشاورز تهران نیز سخن گفت و افزود: در راستای افزایش ثروت سهامداران و مطابق با شأن و جایگاه اتاق پایاپای و تسویه وجوه اوراق بهادار کشور، حدود یک ماه قبل ساختمانی ارزشمند و برخوردار از زمینه های لازم برای توسعه تجهیرات نرم افزاری و سخت افزاری خریداری شده و تا اواسط تابستان امسال عملیات شرکت مدیریت دارایی مرکزی، سپرده گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه از ساختمان فعلی در خیابان سعدی به این ملک منتقل خواهد شد.

این مقام مسئول طرح های توسعه ای سمات را یادآور شد و گفت: اجرای مراحل مختلف پروژه مدیریت ریسک همچنان در دست پیگیری بوده و از طرفی با تصویب دستور العمل اجرایی صندوق تضمین تسویه معاملات بازار سهام از سوی سازمان بورس، از ابتدای تیر ماه امسال این صندوق راه اندازی و به این ترتیب خطر نکول کارگزاری فعال در بورس و فرابورس پوشش داده خواهد شد.

علاوه بر این، سامانه کنترل مشتریان اعتباری کارگزاری ها هم اکنون ایجاد و در انتظار تدوین دستورالعمل ها و مقررات مورد نظر از سوی سازمان بورس بوده که در صورت راه اندازی، اختیار جابجایی کارگزار ناظر در خریدهای اعتباری از مشتری به کارگزار اعتبار دهنده داده خواهد شد.

فایده این عملیات پوشش ریسک کارگزار در ارایه خدمات اعتباری به مشتریان در مواقع تسویه وجوه با اتاق پایاپای می باشد.

سلطانی نژاد اصلاح روند بروکراسی اداری و کوتاه کردن زمان فرآیند زمانبر سپرده گذاری سهام و و ثیقه گذاری را خاطر نشان کرد و افزود: در حال حاضر صدور کد سهامداری از طرف شرکت های کارگزاری به دلیل احراز هویت اشخاص از سوی سازمان ثبت احوال با صرف زمان 24 ساعته رو به رو بوده و حال آنکه برای تعیین کارگزار ناظر در فروش سهام این مدت به 48 ساعت افزایش می یابد.

برای اشخاص حقوقی اما به دلیل برخی الزام ها از جمله رعایت قوانین پولشویی، صدور کد سهامداری از طریق سمات پیگیری و صادر می شود.

با این همه برخی رویه های زمانبر هنوز وجود داشته که با راه اندازی سامانه پرتال و آماده سازی زیر ساخت های آن در نهادهای قانونی همچون سازمان ثبت احوال، عملیات غیر کاغذی جانشین بروکراسی فعلی می شود.

وی زمان راه اندازی شبکه ارسال پیامک های اطلاع رسانی به سهامداران را پایان شهریور ماه امسال اعلام کرد و گفت: سامانه این پروژه هم اکنون عملیاتی شده اما برای فعالیت آن نیاز به جمع آوری اطلاعات تماس کلیه سهامداران است.

سلطانی نژاد، احترام به مالکیت اموال و دارایی های اشخاص را دلیل اصلی تمرکز سمات بر رویت مدارک و مستندات هویتی در تملک سهام عنوان کرد و با تأیید اینکه می توان در برخی زمینه ها همچون استعلام برای ناخوانا بودن رونوشت اطلاعات شناسنامه ای به شیوه های سهل تری در کارگزاری ها عمل کرد، در بخش پایانی این گفتگو از بکارگیری سامانه تسویه و پایاپای چند ارزی موسوم به MCNC برای معاملات بورس انرژی پس از راه اندازی آن خبر داد و گفت: این سامانه بومی قابلیت تسویه کلیه معاملات بورس های مختلف با یکدیگر را داشته و عملیات خالص سازی تسویه قبل و بعد از معاملات را بطور یکپارچه اجرا می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر