بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر : ۶۸۳۷۶
آفتاب:مهمترین مطلب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، گمانه زنی درباره برگزاری یا عدم برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو است.

در این میان، آنچه سبب شکل گیری این بحث شده، ارسال نامه جدیدی از سوی علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به «هلگا اشمید»، معاون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. آقای باقری در این نامه به این موضوع اشاره کرده که دور آتی گفت و گوها در مسکو در صورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد 1+5 دستور کار مشخصی آماده کنند.

«آسوشیتد پرس» این امر را به مثابه هشدار ایران نسبت به احتمال توقف مذاکرات مسکو تعبیر کرده است. «واشنگتن پست» نیز در مطلبی مشابه نوشته این نامه هشداری از سوی ایران است مبنی بر اینکه برگزار نشدن مذاکرات مقدماتی، می تواند موجب کند شدن روند پیشرفت در مذاکرات مسکو شود. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» نیز با همین خط، مطلب فوق را منعکس کرده است.

از سوی دیگر، سایت شبکه خبری «الجزیره» نیز تحلیلی درباره مذاکرات مسکو منتشر و اشاره کرده که موفق نبودن مذاکرات دو روز پیش ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، می تواند بر موفقیت مذاکرات مسکو تأثیر بگذارد. در این مطلب همچنین با اشاره ای گذرا به سیر مذاکرات، این نظر مطرح شده که رهیافت های هر دو طرف مذاکره تاکنون نتوانسته نتیجه مورد نظر را به بار بیاورد و به همین خاطر، نیاز به اتخاذ رویکردی جدید ضروری می نماید.

اظهارات سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی درباره تماشای زنده مسابقات «یورو 2012» در سالن های عمومی، امروز در برخی رسانه های غربی بازتاب یافته است. سردار کارگر حضور زنان و مردان به طور همزمان در سالن های سینما برای مشاهده مسابقات فوتبال را امری نامناسب دانسته و گفته بود از آنجا که مردان ممکن است در هنگام تماشای مسابقه هیجان زده شده و الفاظ زشتی بر زبان برانند، چنین اختلاطی در هنگام تماشای مسابقات نباید صورت بگیرد.

خبرگزاری فرانسه این موضوع را با عنوان ممنوعیت زنان از تماشای روی پرده مسابقات یورو 2012 بازتاب داده و از این موضوع به عنوان بهانه ای برای پرداختن به مواردی که از آنان به عنوان محدودیت های زنان در ایران یاد کرده، استفاده نموده است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» نیز در مطلبی مشابه، اظهارات سردار کارگر را منتشر کرده است.

روزنامه «واشنگتن تایمز» با اشاره به برگزاری سومین دوره گفت و گوهای سالانه هند و آمریکا، از موضوع افغانستان و همچنین خرید نفت هند از ایران به عنوان مهمترین دستور کارهای این نشست یاد کرده است. به نوشته این روزنامه، آمریکا از هند می خواهد به وابستگی خود به نفت ایران خاتمه داده و همچنین نسبت به آموزش نیروهای امنیتی افغان اقدام کند.

اما جدیدترین اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مطالبی است که در همه روزنامه های اسرائیلی بازتاب یافته است. نتانیاهو که این روزها بسیار تلاش می کند خود را حامی مردم سوریه نشان دهد، کشتار غیرنظامیان در این کشور را محکوم کرده و آن را به دولت سوریه، ایران و حزب الله نسبت داده است. اما ادعاهای بی پایه او به همین جا ختم نشده، زیرا وی از این سه نیرو با عنوان «محور شرارت» نام برده است؛ اصطلاحی که به شدت لحن تهاجمی «جرج بوش»، رئیس جمهور سابق آمریکا را در ذهن تداعی می کند.

به گزارش تابناک،در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «وال استریت ژورنال» به بررسی وضعیت کنونی «اوپک» و رقابت های موجود درون آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، در حال حاضر رقابت ایران و عربستان سعودی بر اوپک سایه انداخته و تصمیم گیری های آن را تحت تأثیر قرار داده است. در همین راستا، به نوشته تحلیلگران این روزنامه، انتظار می رود در اجلاس آتی این سازمان که چند روز دیگر در وین برگزار خواهد شد، ایران و دیگر کشورها برای کاهش میزان تولید نفت بر عربستان فشار وارد کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر