بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸
با تبخیر 83 درصدی بازدهی ها در یکسال اخیر اثبات شد:

پایداری صندوق ها در روزهای رکود

اگرچه در این دوره زمانی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک و نیز شرکت های سرمایه گذاری چندان بالا نبوده، اما متوسط این رقم برای آنها در مقایسه با بازدهی شاخص کل طی یکسال اخیر بالاتر بوده و مصداق این جمله است که در همه موارد باید کار را به کاردان سپرد تا همواره و در هر شرایطی بهترین نتیجه حاصل شود.
کد خبر : ۶۹۰۱۴

"بازدهی معاملات شما طی یکسال گذشته در بورس چگونه بوده است؟"

این سوالی است که بورس نیوز طی برگزاری یک نظر سنجی از مخاطبان خود کرد تا با توجه به اوضاع حاکم بر معاملات بازار سهام طی یکسال اخیر و افزایش حجم ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک اعمال شده بر بورس، نشان دهد که کلیت روند موجود در بازار سهام چه نتایجی را برای سرمایه گذاران و سهامداران فعال در این بازه زمانی در برداشته است.

براساس این گزارش، طی یکسال اخیر نماگر بازار سهام تنها موفق به رشد 4.5 درصدی شد، اما این رقم برای بازاری با این حجم و اندازه، میزان ناچیزی بوده و قابل چشم پوشی است.

بازار سهام طی یکسال اخیر شاهد ریسک هایی همچون بروز برخی تنش های سیاسی و در نتیجه افزایش ریسک های سیاسی داخلی، افزایش حلقه فشار تحریم های بین المللی علیه ایران و نیز آغاز خودنمایی بحران های مالی در کشورهای اروپایی بوده است.

به دنبال این عوامل اثرگذار بر اقتصاد، بهای طلا و ارز یکباره در سیر صعودی خود قرار گرفت و به سمت نقطه های اوج خود رفت.

رشد بهای سکه به بیش از یک میلیون و 50 هزار تومان و افزایش قیمت دلار به 2050 تومان در بازار غیر رسمی شوک های ناگواری را بر پیکر بورس که پس از آرامش نسبی حاکم بر اوضاع سیاست داخلی جانی دوباره گرفته بود، اعمال کرد. بطوریکه در تاریخ 6 تیر ماه سال گذشته شاخص کل به 24 هزار و 148 واحدی سقوط کرد. پس از مدتی رشد دوباره در اوایل آذر ماه همان سال با تشدید بحران های جهانی حتی به 23 هزار و 977 واحدی نیز کاهش یافت.

این میان سرمایه گذاران نیز در طول این بازه زمانی با از دست رفتن بازدهی های مثبت و در برخی موارد حتی کاهش سرمایه خود مواجه شدند.


بطوریکه طبق آمارهای ارایه شده، 83 درصد از 2734 نفر شرکت کننده در این نظرسنجی در معاملات بورس طی سال اخیر با زیان مواجه شده اند. زیانی که نه تنها بازدهی مثبت کسب کرده آنها را تحت تأثیر خود قرار داده، بلکه موجب کاهش سرمایه آنها نیز شده است. بطوریکه به نظر می رسد تصمیم گیری و در نتیجه اقدام دیر هنگام این گروه از سرمایه گذاران در کنار تحلیل نه چندان مؤثر، می تواند در چنین شرایطی عامل اصلی شناسایی زیان از سوی آنها باشد.

البته برخی نیز با تصمیم گیری به موقع و تحلیل بهتر از گروه اول موفق شدند سرمایه اصلی خود را حفظ کرده و تفکر کسب بازدهی مثبت را در این شرایط بازار رها کنند. این قبیل سرمایه گذاران که 10 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی را تشکیل می دهند، سعی کردند با دست شستن از کسب سود در بورس، سرمایه خود را از زیان احتمالی دور نگه داشته و به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

اما طی یکسال اخیر و در این آشفته بازار تنها 7 درصد موفق شدند با کسب سود و در نتیجه افزایش سرمایه خود همراه شوند. عملکرد مثبتی که در زمان گسترده شدن دامنه ریسک های اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی در پی برخورداری از آگاهی کافی و استفاده از تحلیل های کاربردی به دست می آید. چراکه طی این مدت تعداد عوامل و ریسک های اثرگذار بر بازار افزایش یافته و این امر کار را برای یک سرمایه گذار و سهامدار بسیار سخت می کند.

در مجموع آراء ارایه شده از سوی مخاطبان بورس نیوز و شرکت کنندگان در این نظر سنجی در حالی از کاهش سرمایه 83 درصدی آنها در طول معاملات یکساله آنها حکایت دارد که در همین بازه یکساله میانگین بازدهی شاخص صندوق های سرمایه گذاری مشترک با اختلاف مثبت یک درصدی نسبت به رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار، در محدوده مثبت 5.7 درصدی قرار گرفته است.

در عین حال شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس نیز در این مدت به طور متوسط بازدهی مثبت بیش از 10 درصد را محقق کردند که از بازدهی نماگر بازار سهام بالاتر بوده است.

این موضوع بیانگر این نکته است که اگرچه در این دوره زمانی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک و نیز شرکت های سرمایه گذاری چندان بالا نبوده، اما متوسط این رقم برای آنها در مقایسه با بازدهی شاخص کل طی یکسال اخیر بالاتر بوده و مصداق این جمله است که در همه موارد باید کار را به کاردان سپرد تا همواره و در هر شرایطی بهترین نتیجه حاصل شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر