بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۵
کد خبر : ۶۹۲۶۳
بورس هنگ کنگ برنده مزایده خرید بورس فلزات لندن، بزرگترین بورس معاملات فلزات در جهان و تعیین کننده جهانی قیمت مس و آلومینیوم ، اعلام گردید.

این اتفاق چگونه رخ داد و تحولات آتی چه خواهد بود ؟

 به گزارش امور بین الملل بورس کالای ایران  و به نقل از آندریا هاتر یکی از منابع خبری نزدیک به اعضای LME اصل ماجرا به شرح زیر است:

چگونه بورس فلزات لندن به این نتیجه رسید که بورس را بفروشد ؟

در واقع هیأت مدیره بورس فلزات لندن قصد و نیتی برای فروش LME نداشت ، اما وسوسه فروش از آنجایی آغاز شد که یک پیشنهاد جدی از سوی بورس ICE در سال گذشته به بورس لندن ارائه شد و از همانجا بود که LME تصمیم گرفت پیشنهادات احتمالی دیگر در بازار بین المللی در خصوص این خرید را بررسی نماید و این آزمونی بود تا معلوم شود در سطح بین المللی چه نهادهای دیگری خواهان خرید بورس فلزات لندن بودند. خبرها حاکی از این است که سپتامبر گذشته چند پیشنهاد خرید برای دبیرخانه هیأت مدیره ارسال گردید که حکایت از عزم جدی برخی خریداران برای تملک این بورس 135 ساله داشت.

پیشنهاد فروش LME  تاکنون چه مراحلی را طی نموده است  ؟

پیشنهادات خرید قابل توجهی توسط بورس هنگ کنگ، گروه بورسهای شیکاگو، بورس ICE، و بورس NYSE Liffe که بازوی مشتقه بورس NYSE Euronext آمریکا در لندن می باشد برای LME ارسال گردید. از بین تمام پیشنهادها بورس هنگ کنگ توانست ابتدا رقبایی مانند بورس نیویورک، گروه  بورس های شیکاگو CME آمریکا و بورس سنگاپور را از میدان به در کند و پس از تشکیل جلسه هیأت مدیره در هفته جاری، آخرین رقیب خود یعنی بورس ICE  را نیز مغلوب نماید.

و اما ارزش قرارداد ؟

ارزش قرارداد فروش فی مابین دو بورس یک میلیارد و 388 میلیون پوند ( 2 میلیارد و 154 میلیون دلار) می باشد که تماماً بصورت نقد پرداخت خواهد شد. البته انجام این معامله منوط به تأیید نهایی نهاد ناظر بازار سرمایه انگلستان FSA و هم چنین اعضای بورس LME  که سهامدار آن نیز هستند، خواهد بود.

با خرید LME توسط بورس هنگ کنگ چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

به احتمال خیلی زیاد کارمزدهای معاملاتی افزایش خواهد یافت، البته هر گونه افزایش در کارمزد معاملات تا اول ژانویه 2015 اجرائی نخواهد شد. به گفته بورس هنگ کنگ نرخ های اصلاح شده کارمزدهای معاملات را از ماه بعد اجرایی خواهد نمود ولی افزایش نهایی این قیمت ها از اول ژانویه 2015  اجرایی خواهد شد.

 

اتاق پایاپای نیز تغییر خواهد کرد؟

با همکاری مالک جدید LME  اتاق پایاپای مستقل بورس LME به شکل نوینی ایجاد و کار خود را آغاز خواهد نمود. اجرای طرح اتاق پایاپای جدید که قبلاً بسفارش بورس لندن آغاز شده دست کم 18 ماه به طول خواهد انجامید. در حال حاضر کلیه قراردادهای LME  از طریق سامانه پایاپای  LCH.Clearnet  تسویه می گردد که خود این سامانه نیز در حال فروش و واگذاری به بورس اوراق بهادار لندن می باشد. آقای چارلز لی مدیر اجرایی بورس هنگ کنگ بیان می دارد: بخشی از هزینه های راه اندازی پروژه اتاق پایاپای اختصاصی بورس فلزات لندنLMEClear  از محل فروش سهم LME  در LCH.Clearnet به ارزش 50 میلیون پوند تأمین خواهد شد و پس از آغاز به کار این اتاق پایاپای نرخ کارمزد معاملات نیز تغییر خواهد نمود. بورس هنگ کنگ اعلام نموده که این بورس بهترین بازوی اجرایی LME  در آسیا و بویژه در چین خواهد بود. این تغییر مالکیت باعث می شود، برنامه های توسعه شبکه انبارهای LME  همانگونه که از قبل پیش بینی شده بود به بازار چین نیز برسد و معاملات فلزات در سرزمین اصلی چین را نیز پوشش دهد. بورس هنگ کنگ می افزاید که این انتقال تعداد معامله گران قراردادهای LME را بنحو چشم گیری افزایش خواهد داد، اعضای جدیدی به LME  خواهند افزود  و دانش معاملاتی و مفاهیم اصلی بازار مشتقه را در بین معامله گران چینی توسعه و گسترش خواهد داد.

یکی دیگر از مزایای مالکیت LME توسط هنگ کنگ ورود قراردادهای جدید نظیر شاخص های  قراردادهای کالایی در بازارهای نوظهور و هم چنین محصولاتی که با یوآن واحد پول چین معامله می شوند، به این بازار جدید خواهد بود.

با تغییر مالکیت LME چه بخشهایی بدون تغییر باقی خواهد ماند ؟

 الگوی معاملاتی فعلی دستخوش تغییر نخواهد شد و همچنان اجرایی خواهد بود. سیستم کنونی معاملات، شامل حراج حضوری در تالار معاملات، قراردادهای تحویل فیزیکی پیچیده و منحصر به فرد LME، و همچنین ساختار اعضا و ظرفیت شبکه انبارهای LME و ساز و کار تحویل فیزیکی دست نخورده باقی خواهند ماند. مقر بورس LME همچنان لندن بوده و به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت نهاد ناظر بازار مالی انگلستان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مارتین ابوت مدیر اجرایی کنونی LME پس از عقد قرارداد نیز در سمت خود باقی خواهد بود و بخش عمده ای از تیم مدیریتی LME نیز در کار خود ابقاء خواهند شد.

قرارداد فروش هم اکنون در چه وضعیتی است ؟

شرکت بورس های هنگ کنگ می بایستی رضایت اعضای LME را که عمدتاً سهامدار آن می باشد ، برای فروش سهامشان جلب نماید. هنوز هیچ تضمینی برای انجام این معامله وجود ندارد. در واقع حمایت  75 % از کل سهامداران و 50 % از اعضاء برای عقد این قرارداد لازم است تا هنگ کنگ بتواند بورس لندنی را خریداری نماید. موضوع فروش LME در جلسه فوق العاده سهامداران در انتهای ماه جولای به رأی گذشته خواهد شد و در صورت تصویب،  انجام مابقی مراحل معامله و انتقال در سه ماهه چهارم امسال به اتمام خواهد رسید.

سهامداران عمده LME چه کسانی هستند ؟

جی پی مورگن (JP Morgan ) به عنوان بزرگترین سهامدار LME دارای 10 % کل سهام میباشد که مجموع این سهام مربوط به شرکتهای تابعه و زیرمجموعه های آن در بازار LME  است که ارزش آن در حال حاضر 150 میلیون پوند می باشد. دومین سهامدار بزرگ LME گروه گلد من ساش (Goldman Sachs) مالک نزدیک به 9.53% سهام LME است و شرکت مت دیست (Met Dist) به عنوان سومین سهامدار بزرگ LME به مالکیت لرد راج بایری ، با 9.39 % سهام خود و شرکت های تابعه در تعقیب این دو می باشد.

آیا کل ماجرا به همین جا ختم می شود ؟

خیر !

برخی از سهامداران LME نسبت به روابط نزدیک و تنگاتنگ بورس هنگ کنگ با چین به عنوان یک شمشیر دو لبه ابراز نگرانی نموده اند، این دسته از سهامداران نگرانند که کفه قدرت به نفع چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات مورد معامله در LME بچرخد.

بورس هنگ کنگ می بایست اعضای LME را متقاعد نماید که این حرکت گشایش درهای باز به روی بازار است و نه بازشدن دری به حیاط خلوت چین.

در عین حال، خبرها حاکی از این است که باب مذاکره با بورس ICE  آمریکا جهت تملک LME همچنان باز است و یا حتی یک نهاد یا بورس ثالث دیگری می تواند با اعلام پیشنهادی برابر و یا بالاتر از بورس هنگ کنگ وارد میدان شود. به لحاظ تئوری بورس های ICE ، نیویورک و شیکاگو می توانند بصورت انفرادی و یا در قالب یک پیشنهاد مشترک مجدداً وارد این مزایده شوند.

حتی نهاد مالی همچون بورس اوراق بهادار لندن که در گذشته به عنوان یکی از نامزدهای خرید LME مطرح بوده ، می تواند در اقدامی به منظور تثبیت تسلط لندن بر مراکز مالی خود وارد این رقابت شود و تمامی نگرانی ها در خصوص  حاکمیت شرکتی (Corporate Governance)که توسط نهاد ناظر انگلستان مطرح گردیده را برطرف نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر