بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
روندی که اکنون شکل گرفته همچون جریان خروشانی در حال تبدیل شدن به سیلی سهمگین در آینده ای نزدیک بوده که چنانچه متولیان بازار سرمایه برای مدیریت آن از هم اکنون اقدامی نکنند دیگر از عهده هیچ کس کاری بر نخواهد آمد. اهالی تالار معتقدند در شرایطی که قیمت سهام اغلب شرکت ها نسبت به همین دوره در سال گذشته با افت قابل توجهی مواجه شده اند علت پایداری نماگرهای بورسی در محدوده های فعلی چیست؟
کد خبر : ۶۹۴۶۸

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.04.04 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 231 واحد کاهش به رقم 21403 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 208 واحد کاهش عدد 34452 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 256 واحد کاهش به رقم 25681 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1512 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز توسعه معادن و فلزات با 15 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 59 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

با وجود تداوم وضعیت رکودی بازار سهام، عرضه اولیه سهام چهارصد و هفتادمین شرکت بورسی به رونق حرف و حدیث های مختلف در محافل کارشناسی امروز سهامداران انجامید.

به گزارش بورس نیوز، با وجود برخورداری عمده شرکت ها از رشد سود آوری و جذاب شدن شدید نسبت قیمت بر درآمدی سهام صنایع پرپتانسیل، حاکم شدن وضعیت فرسایشی بر کلیت معاملات، منجر به قرمز پوش شدن یکپارچه نمادهای معاملاتی شده که به هیچ یک از تحلیل های تکنیکالی و فاندامنتال و یا حتی اخبار دلگرم کننده مجامع برگزار شده واکنش مثبت نشان نمی دهد.

روندی که اکنون شکل گرفته همچون جریان خروشانی در حال تبدیل شدن به سیلی سهمگین در آینده ای نزدیک بوده که چنانچه متولیان بازار سرمایه برای مدیریت آن از هم اکنون اقدامی نکنند دیگر از عهده هیچ کس کاری بر نخواهد آمد.

اهالی تالار معتقدند در شرایطی که قیمت سهام اغلب شرکت ها نسبت به همین دوره در سال گذشته با افت  قابل توجهی مواجه شده اند علت پایداری نماگرهای بورسی در محدوده های فعلی چیست؟

این میان اقدام برای عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس در روز جاری، واکنش بازیگران و فعالان با سابقه بازار سهام را در پی داشت.

امروز برای خرید این میزان سهام که به نظر می رسید شرکت های حقوقی وابسته به تأمین اجتماعی متقاضی آن بودند، مبلغ 78 میلیارد و 660 میلیون تومان منابع پولی صرف شد و حال آنکه چنانچه این وجوه برای خریداری و بازار گردانی سهم های موجود در سبد دارایی های بورسی این حقوقی ها متمرکز می شد به مراتب نتایج مؤثرتری برای کلیت بورس و سهامداران باقی مانده در آن پدید می آید.

اهالی تالار خطاب به حقوقی ها اکنون می پرسند که این نهادها بجای روی آوردن به عرضه اولیه سهام شرکتی که تنها یک درصد حاشیه سود آن است چرا به جمع آوری سهم های بورسی خود که اکنون با شرایط به مراتب مناسب تری نسبت به سال گذشته مواجه شده اند روی نمی آورند؟

در شرایطی که حجم مفید گردش معاملات بازار سهام به 15 میلیارد تومان در روز نمی رسد، معامله 78 میلیارد تومانی "شبندر" در شرایط رکودی چه معنایی دارد؟

جدای از این با عرضه اولیه ای که امروز در نماد "شبندر" صورت گرفته ارزش بازاری سهام این شرکت بالغ بر یک هزار و 580 میلیارد تومان ارزشگذاری شد که چنانچه از فردا این سهم با رشد رو به رو و بر شاخص تأثیر مثبتی گذارد، سهامداران را با ابهام های بسیاری مواجه خواهد کرد. چرا که از یک طرف این عرضه اولیه، شاخص را مثبت کرده اما از سویی سهامداران دیگر شرکت ها با آب رفتن سرمایه های خود در نمادهای معاملاتی گوناگون مواجه هستند.

اهالی تالار با بی معنی دانستن عرضه اولیه سهام شرکت پرریسکی همچون پالایش نفت بندرعباس در شرایط کنونی بورس، معتقدند چنانچه زحمات متولیان بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی در زمینه تشویق حقوقی ها برای حضور در عرضه اولیه سهام چنین شرکتی به متقاعد کردن آنها برای جمع آوری و بازار گردانی سهام شرکت های سرمایه پذیر بورسی خود صرف می شد، دیگر نگرانی از بابت ایجاد دلزدگی سرمایه گذار بزرگ و کوچک از بورس بوجود نمی آید و تا حدودی بارقه های امید و اعتماد مبنی بر تداوم حمایت از بازار سرمایه پدیدار می شد.

در بورس تهران اما برخی معامله گران با نگاهی به شرکت های ساختمانی و سیمانی، این صنایع را نمایندگان مناسبی برای جای گیری در مقام صنایع پیشرو بازار معرفی کرده اما روند شکل گرفته در کلیت بورس را مانع اصلی برای تحقق این انتظار عنوان می کنند.

در بازار امروز بازگشایی نماد گل گهر سیرجان گرچه با فشار فروشنده ها همراه بود اما حمایت بی دریغی برای جمع آوری این سهم از سوی "ومعادن" در پی داشت.

در نماد "ومعادن" اما عرضه های بلوکی فولاد مبارکه، شائبه انگیزه این شرکت برای تهاتر بدهیها و مشکل نقدینگی آنرا بوجود آورده است.

در گروه پتروشیمی ها، پتروشیمی اصفهان و صنایع شیمیایی ایران تنها نمادهایی بودند که امروز از عرضه های سنگین در آنها خبری نبود.

گروه قندی ها نیز با وجود رشد متداوم نرخ ارز در بازار آزاد، با افت قیمت سهام و تشدید عرضه سهام مواجه بوده که حاکی از شکل گیری روند نزولی قدرت مند در این گروه دارد.

در نماد گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان نیز پس از گذشت سه روز معاملاتی از گشایش این نماد معاملاتی جدید و تشدید فشار صف های فروش، امروز صف خرید یک میلیون سهمی پایدار در محدوده 170 تومانی برای این سهم شکل گرفت.

در کلیت بازار سهام امروز روند عرضه سهام همچنان ادامه یافت در حالیکه از حضور پررنگ حقوقی ها برای حمایت از بورس خبری نبود.

در سطح کلان نیز سازمان خصوصی سازی عرضه بلوک 68 درصدی بالاست را بار دیگر به شرط آنکه کشف قیمت آن در روز عرضه به اضافه 20% کمتر نباشد به فرابورس می برد.

در عین حال شرکت های پتروشیمی فسا، جهرم و گچساران را نیز روی میز فروش این بازار قرار خواهد داد.

در بازار مسکن اما معاون وزیر راه و شهر سازی از آغاز طرح بلوک بندی قیمت و اجاره مسکن تهران از پس فردا خبر داده که براساس آن نرخ اجاره بها باید با رشد 12 تا 14 درصدی نسبت به سال قبل محاسبه شود.

در حوزه انرژی نیز هند و ژاپن در آستانه آغاز تحریم های نفتی ایران برای تضمین پوشش بیمه نفتکش های نفت کشور به مقصد خود تلاش هایی را صورت داده اند.

این تلاش ها در حالی است که خرید نفت ایران از سوی کشورهای مذکور طی ماه های اخیر با افت 30 تا 40 درصدی مواجه بوده است.

از دولت نیز خبر می رسد بودجه سازمان ها و دستگاه های دولتی از امروز تخصیص و واریز شده است.

در حوزه بانکی اما در بانک سپه اختلاس 3 میلیارد و 200 میلیون تومانی در این بانک مورد توجه قرار گرفته است.

از سویی اداره کل نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، آزاد سازی قیمت حامل های انرژی نه تنها تأثیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات صنایع سیمان و مس داشته بلکه بطور غیر مستقیم بر افزایش هزینه ها در فرآیند تولید و اجرای طرح های توسعه ای این صنایع تأثیر گذار بوده است.

براساس گزارش سازمان بازرسی صادرات کاتد مس در دوره 6 ماهه پس از اجرای قانون هدفمندی، با کاهش 28 درصدی مواجه بوده و برای تولید سیمان نیز همین روند طی شده اما پس از 4 ماه، بلافاصله بعد از آن صادرات افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر