بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷
در آستانه برگزاری مجمع عادی سالیانه شرکت عنوان شد:

بانک آرین مجمع مشروط ندارد/ وعده های شفاهی بانک مرکزی کتبی شود

درنیمه تیرماه سال1389بانک مرکزی موافقت اصولی خودرابا تشکیل بانک جدیدی اعلام نمودکه برای نخستین بارارایه کلیه خدمات بانکداری درآن ازطریق فضای مجازی وبدون مراجعه به شعب بانکی درسراسر کشورانجام می شد.
کد خبر : ۷۰۹۹۵

در نیمه تیر ماه سال 1389 بانک مرکزی موافقت اصولی خود را با تشکیل بانک جدیدی اعلام نمود که برای نخستین بار ارایه کلیه خدمات بانکداری در آن از طریق فضای مجازی و بدون مراجعه به شعب بانکی در سراسر کشور انجام می شد.

به گزارش بورس نیوز، پس از آنکه شورای پول و اعتبار اساسنامه بانک الکترونیکی آرین را سه سال پیش تأیید نمود، بانک مرکزی خواستار واریز سرمایه اولیه تعهدی مؤسسان به حساب تعیین شده به مبلغ 70 میلیارد تومان می شود که پس از اخذ مجوزهای اولیه و تأمین این وجوه، نهاد ناظر بازار پولی کشور اجازه ثبت بانک الکترونیکی آرین با ماهیت سهامی عام را صادر می کند.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که یکباره بانک مرکزی به دلایلی نا معلوم و برخلاف قواعد حقوقی با تعمیم مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به بانک الکترونیکی آرین، صدور اجازه فعالیت آنرا به افزایش سرمایه جدید دیگری منوط می کند که براساس آن باید بر سرمایه 70 میلیارد تومانی بانک آرین ظرف مدت 45 روز در فروردین ماه سال گذشته، مبلغ 130 میلیارد تومان افزوده می شد که با انجام پذیره نویسی در فرابورس، این وجوه در مرداد ماه همان سال نزد بانک مرکزی تأمین گردید.

در همین گیرودار و در حالی که هیأت موسس بانک آرین در حال هزینه کردن برخی منابع و تجهیزات مورد نیاز خود بود، ماجرای کشف فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی و لغو مجوز فعالیت بانک آریا بر زبان ها می افتد و عملکرد بانک مرکزی در کانون توجه منتقدان و مسئولان نظارتی و حاکمیتی کشور قرار می گیرد.

از اینجا به بعد موجی از لغو مجوزها و یا ادغام بانک ها و مؤسسات اعتباری جدید التأسیس براه می افتد در حالیکه عمده آنها پیشتر با انجام پذیره نویسی در بازار سهام، سهامداران کوچک و بزرگی را در ترکیب صاحبان سهام خود قرار داده بودند.

بانک الکترونیکی آرین اما با رفتار دیگری مواجه شد، بطوریکه پس از گذشت ماه ها انتظار، بانک مرکزی به تبعیت از مصوبه شورای پول و اعتبار مجوز فعالیت این بانک را لغو و زیر تمام قول و قرارهای قبلی خود از جمله تأییدیه کتبی شماره 2888318/89 مورخه 24 اسفند 89 زد.

و این مساوی بود با بر باد رفتن همه آرزوها و هزینه های هنگفتی که هیأت مؤسس به خیال آزاد شدن سرمایه به ودیعه گذاشته شده بانک آرین در آینده ای نزدیک از سوی بانک مرکزی، اقدام به تهیه تجهیزات و آماده سازی منابع استانی با بیش از پنج هزار نفر متخصص و کارمند در طول یکسال اخیر کرده بود.

این موضوع اما برای دو هزار و 600 سهامدار حقیقی و حقوقی بانک الکترونیکی آرین نیز گران تمام می شود. از یک طرف اعتماد خود را حراج کرده بودند و از سویی دیگر با متوقف شدن نماد معاملاتی "آرین" در فرابورس، با ابهام در خصوص وجوه واریزی خود در مرحله پذیره نویسی مواجه بودند.

این در حالی است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهارات خود فعالیت بانک الکترونیکی آرین پس از افزایش سرمایه 200 میلیارد تومانی به مبلغ 400 میلیارد تومان را امکان پذیر دانسته است.

در عین حال گفته می شود با ملاقات ها و برگزاری جلسات متعدد، مدیریت عالی بانک مرکزی توافق اصولی خود را برای ادغام و یا مشارکت با مؤسسات مورد نظر این نهاد با بانک آرین را اعلام کرده که البته تا به امروز به نتیجه نهایی دست نیافته است.

حال پس از کش و قوس بسیار، بانک آرین در سه شنبه هفته آینده برگزار کننده مجمع سالانه سهامدارانی خواهد بود که هنوز از خود می پرسند برسر سرمایه های ما چه آمده است؟

مجمع سالانه ای که مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی از مشروط بودن آن در صورت برگزاری و تصمیم گیری صاحبان سهام یاد کرده است.

مجمع مشروط نداریم!

در این ارتباط کاوه افتتاحی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بانک الکترونیکی آرین در گفتگو با بورس نیوز، با اشاره به دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه بانک الکترونیکی آرین در 27 تیر ماه جاری، اظهار کرد: بانک آرین با ماهیت سهامی عام و مطابق با قانون تجارت، مجمع خود را در حالی برای استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت های مالی سال 90، انتخاب حسابرس، انتخاب روزنامه کثیر الانتشار و تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیأت مدیره برگزار خواهد نمود که هیچ گونه قید و شرطی در زمینه مجمع و دستور کار آن وجود نخواهد داشت.

بانک مرکزی کتباً اعلام کند

وی درباره موضوع فعالیت مجدد بانک آرین، افزود: پس از اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر احتمال فعالیت بانک آرین از طریق سامانه ها، بلافاصله هیأت مدیره بانک با نامه نگاری های مختلف آمادگی خود را برای همکاری با بانک مرکزی در این زمینه اعلام داشت و خواستار ابلاغیه کتبی بانک مرکزی مبنی بر چگونگی آماده سازی شرایط و اقدام های مورد نیاز برای فعالیت مجدد بانک شد که تا این لحظه اتفاقی رخ نداده است.

ارسال نامه اعلام آمادگی بانک آرین به بانک مرکزی

این مقام مسئول افزایش مجدد سرمایه بانک آرین را منوط به پاسخ بانک مرکزی به نامه های ارسالی این بانک و رویت ابلاغیه کتبی آن دانست و گفت: چنانچه بانک مرکزی چارچوب جدیدی را به بانک آرین الزام کند، هیأت مدیره بانک موظف به افزایش قانونی سرمایه فعلی خود بوده و این در حالی است که پیشتر بانک آرین با نامه نگاری آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده است.

به گفته وی بانک الکترونیکی آرین به عنوان یک شرکت سهامی عام دارای مجوز تأسیس و شماره ثبت بوده و هر گونه صحبت در مورد انحلال تنها با رأی مقام قضایی امکان پذیر است.

قصاص قبل از جنایت می کنند

افتتاحی با بیان اینکه در حال حاضر هیأت مدیره بانک آرین در حوزه های کاری خود استقرار داشته و فعالیت کارکنان به منظور آموزش و آماده سازی بخش های نرم افزاری و سخت افزاری ادامه دارد، اظهار کرد: به رغم امیدواری ها و پیگیری های متولیان بازار سرمایه، تاکنون بانک مرکزی بطور رسمی تنها نظر شورای پول و اعتبار را مورد تأکید قرار داده و هنوز معلوم نیست بانک آرین که در ابتدا فعالیت خود را براساس مجوزهای اعلامی شروع کرده، بر پایه کدام قصور و خلافی با لغو مجوز مواجه شده است.

استفاده برخی سهامداران از تسهیلات بانکی در جریان شکل گیری سرمایه اولیه اگرچه به عنوان دلیل اصلی لغو مجوز فعالیت بانک آرین عنوان شده، اما باید پرسید اگر چنین رویه ای اشتباه بوده چرا بانک مرکزی پیشتر این موضوع را به مؤسسان بانک و یا مدیر عامل که به خوشنامی و تخصص در حوزه بانکی کشور مشهورند، هشدار نداده است؟

این در حالی است که در گذشته بانک مرکزی این موضوع را به برخی بانک های خصوصی هشدار داده و برای اصلاح آن کمک کرده بود.

تکلیف وجوه پذیره نویسی چه می شود؟

تعیین تکلیف وجوه حاصل از پذیره نویسی بانک آرین پرسش دیگری بود که این مقام مسئول به آن اینگونه پاسخ داد: تا به امروز تمامی منابع 200 میلیارد تومانی مورد نیاز برای سرمایه شرکت از جمله سرمایه اولیه و وجوه ناشی از پذیره نویسی افزایش سرمایه در حسابی نزد بانک مرکزی است و هیچ گونه ثبتی از حق تقدم ها انجام نگرفته است.

هزینه های جاری بانک که از طریق کمک سهامداران و مؤسسان انجام گرفته، در راستای آموزش کارکنان و آماده سازی سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز تأمین شده است.

افتتاحی با ابراز امیدواری از حل و فصل مشکلات پیش روی بانک آرین و امکان بررسی افق های روشن در آینده، اظهار کرد: مدیریت بانک آرین تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست تا دوباره امکان فعالیت مجدد بانک را فراهم سازد. این در حالی است که سهامداران این بانک که با اعتماد به بانک مرکزی و بورس اقدام به خرید سهام کرده اند، توقع به حقی برای حل شدن مشکلات داشته و امید است وعده های شفاهی مسئولان بزودی به مرحله عمل درآید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر