بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴
کد خبر : ۷۱۶۱۵
دنیای اقتصاد گروه بورس- تزريق فوري نقدينگي به بازار، كاهش ماليات و كارمزدهاي معاملات، واگذاري وجوه توديع شده نزد سازمان به بانك‌ها براي كمك به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در قالب وجوه اداره شده، مقررات‌زدايي، توجه تصميم‌سازان به تاثير پذيري بازار و معضلات سرمايه از تصميمات اتخاذ شده، پرهيز مسوولان از اتخاذ تصميم‌هاي خلق‌الساعه در حوزه توليد، بخش پولي و مالي، تلاش مسوولان براي بازگشت رونق به بازار سرمايه راهكارهايي است كه مديران ارشد بازار سرمايه معتقدند بازار سرمايه را از ركود خارج خواهد كرد.

مديران و فعالان اصلي بازار سرمايه عصر دوشنبه به ميزباني كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري گرد هم آمدند تا ضمن بيان معضلات و مشكلات پيش روي بازار در شرايط حساس كنوني بورس، راهكارهاي عملياتي براي رونق پايدار بازار سهام را ارائه‌ كنند.
بورس تاثيرپذير از تصميمات كلان
دبير‌كل سابق بورس تهران به عنوان نخستين سخنران اين جلسه توجه همه حاضران را به تاثير پذيري بازار از تصميمات كلان در حوزه‌هاي پول و سرمايه جلب كرد. حسين عبده‌تبريزي گفت: بازار سرمايه بسيار حساس است بنابراين تصميم‌گيران بايد با احتياط كامل در مورد مسائل‌ موثر بر بورس سخن گفته وبا اخذ نظرات كارشناسي تصميمات مالي اخذ كنند.
بازار نقدينگي جديد مي‌خواهد
حسين زارعي، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن در ادامه اين جلسه با اعلام اينكه بازار سرمايه در شرايط كنوني صرفا نيازمند تزريق نقدينگي جديد است، تصريح كرد: بورس ما عمق زيادي ندارد و بيش از هر چيز نيازمند حمايت است، اما از نوع و شكل بازارهاي آزاد، در شرايط كنوني بورس فقط نياز به پول جديد دارد تا به دوران قبل از ركود و بحران باز‌گردد.
وي گفت: زماني‌كه ما نياز به پول در بازار سرمايه داريم امضاي صرف يك تفاهم‌نامه مساله را حل نخواهد كرد يا راهكارهايي مانند پرداخت وجه به شركت‌هاي نفتي بزرگ، بلكه بورس صرفا نياز به تزريق پول دارد و اين امر بايد به مسوولان و تصميم‌گيران بلند پايه كشور منتقل شود. 
شاخص واقعي كجاست؟
او طي پيشنهادي به مسوولان بازار سرمايه از آنها درخواست كرد شاخص كل كه همان شاخص قيمت است و از سال 87 متوقف شده را مجددا احيا كنند، چرا‌كه شاخص در تمام دنيا ملاك ارزيابي عملكرد بازارهاست. زارعي با اشاره به گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس درخصوص بازگرداندن شاخص قيمت گفت: در حال حاضر چهار سهم بازار 25درصد مجموع ارزش بازار را در اختيار دارند و يك‌سوم كل از رشد بازار كشور در اختيار 6سهم است. يعني اين سهام در اصل تعيين‌كننده شاخص كل هستند. وي قوانين فعلي بورس را از جمله موانع پيش روي بازار دانست و گفت: ضمن اينكه همگي به وجود قانون و نظارت دقيق به منظور شفافيت در بازار معتقديم، اما هر بند قانون يك محدوديت است. بنابراين 
تدوين‌كنندگان بايد با ظرافت خاص در راستاي تسهيل سرمايه‌گذاري و طراحي ابزارهاي نو و رشد و توسعه بازار قانون‌‌زدايي كنند.
نماينده بازار سرمايه در دولت
فتح‌اللهي مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز در ادامه اين نشست گفت: از آنجا كه بورس از اهميت ويژه‌اي در اقتصاد كشور برخوردار است و رفته‌رفته بزرگ‌تر شده و سرمايه‌گذاران بيشتري را درگير خود مي‌كند، نياز است تا نماينده‌اي از بازار سرمايه در دولت حضور يابد تا در تصميمات كلان اقتصادي از جمله ماليات، عوارض صادرات، گمرك و... كه بر بازار سرمايه تاثيرگذارند، اظهار نظر كرد و تصميم‌گيران را درخصوص عواقب تصميم‌ها بر بازار سرمايه مطلع سازند.
شفاف‌سازي كنيد، لطفا!
سعيد اسلامي‌بيدگلي، مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري آرمان آتي نيز در اين جلسه با بيان اينكه همگان بر بحران فعلي اقتصاد كشور توافق نظر دارند، بحث خود را آغاز كرد و گفت: وقتي اقتصاد كشور درگير است طبيعي است كه بازار سرمايه نمي‌تواند قيمت‌هاي سهام را افزايش دهد تا اين حركت منجر به رشد شاخص شود چراكه اين حركت شفافيت را در بازار سرمايه به حداقل مي‌رساند.
اسلامي‌بيدگلي با تاكيد به اين مطلب كه وظيفه مسوولان شفاف كردن بازار است نه مديريت شاخص، گفت: ما از مسوولان مي‌خواهيم ميدان اطلاع‌رساني درست، شفاف و بدون محدوديت كه منافع ملي و سهامداران را دربر‌دارد احيا كنند تا در سايه اطلاعات نادرست و نهاني منافع شخصي بر منافع عمومي غالب نشود.
بازار سرمايه نيازمند مقررات‌زدايي است
دبير كل كانون كارگزاران نيز در اين نشست با اعلام اينكه يكي از آفت‌هاي بازار سرمايه و معيار بررسي عملكرد مديران بازار حركت صعودي يا نزولي شاخص است، گفت: عملكرد مسوولان بازار سرمايه نبايد با شاخص سنجيده شود چرا كه در چنين صورتي دغدغه مسوولان صرفا كنترل و مديريت شاخص خواهد بود.
روح‌الله ميرصانعي گفت: وظيفه اصلي نهادهاي ناظر افزايش كارآيي و شفافيت بازار به منظور حصول اطمينان سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در اين بازار است. متاسفانه هرگاه ركود بر بازار سرمايه حاكم مي‌شود، تصميمات كوتاه‌مدت و كم اثر اتخاذ و به مرحله اجرا درمي‌آيد كه اثر آن زودگذر است.
وي با بيان اينكه دولتمردان تنها در زماني كه شرايط بحراني است به بازار توجه مي‌كنند، گفت: هرگاه بازار مثبت و صعودي باشد، هيچ خبري از اين تصميمات نيست و تصميم‌گيري‌هاي طولاني مدت براي توسعه و رشد مستمر بازار اتخاذ نمي‌شود.
وي در ادامه پيشنهاد داد: در اين شرايط بايد با مقررات‌زدايي و نظارت زدايي فعاليت فعالان بازار سرمايه را تسهيل كرد.
آفات اقتصاد بانك پايه
مجتبي كباري، عضو هيات‌مديره كانون سرمايه‌گذاري ايران نيز در اين جلسه اقتصاد كشور را بانك محور دانست و گفت: هرچند بازار سرمايه كشور شركت‌هاي زيادي را در خود جاي داده و ارزشي بالغ بر 150 هزار ميليارد ريال دارد، اما بايد قبول كنيم تصميم‌گيري‌ها در بازار پول، آثار قابل‌توجهي بر بازار سرمايه دارد.
وي ادامه داد: همانطور كه در سال گذشته افزايش نرخ سود بانكي بازار سرمايه را با بحران مواجه كرد، اين دست تصميمات ريسك سرمايه‌گذاران در بازار سهام را افزايش خواهد داد.
بهبود محيط كسب و كار
رييس هيات‌مديره كانون سرمايه‌گذاري ايران نيز در نشست هم انديشي فعالان بازار سرمايه، اين بازار را متاثر از سه فاكتور توليد، خدمات و نرخ سود دانست و گفت: شرايط ما در حال حاضر شرايط ويژه‌اي است. مهندس حيدري ملاير افزود: تصميم‌هاي خلق‌الساعه اثرات زيان باري بر توليد و سود بنگاه‌هاي اقتصادي دارد. وي جايگزيني سوخت مازوت به جاي گاز كارخانه سيمان را دليل بالا بردن هزينه‌هاي اين شركت‌ها دانست و اعلام كرد بدون هيچ اعلام قبلي ناگهان چنين تصميمي اتخاذ و به مرحله اجرا در‌مي‌آيد بدون آنكه پيامدهاي آن براي توليد‌كننده و سهامدار در نظر گرفته شود. مديرعامل سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي افزود: در شرايط متغير فعلي وظيفه ما، دولت، مجلس و تمامي مسوولان است كه محيط كسب‌وكار را بهبود دهيم، بنابراين بايد در تصميم‌گيري‌ها نظرات كارشناسي اخذ و بر پايه همين نظرات تاثيرات هر تصميمي بررسي شود.
وي تاكيد كرد: كانون در حال حاضر محلي است تا با جمع‌آوري نظرات كارشناسي و عضويت در مراجع تصميم‌گيري از جمله اتاق بازرگاني راهكارهاي اصولي و مشاورهاي كارشناسي براي اتخاذ تصميم‌هاي كلان ارائه كند.
انتظار نامعقول از بازار سرمايه
زينت مرادي‌نيا، معاون پذيرش و تامين مالي كارگزاري تامين سرمايه نوين بحث خود را در اين جلسه با پرسشي از مسوولان آغاز كرد و گفت: كشوري كه سرمايه‌گذار داخلي با توجه به بحران تصميم‌گيري و شرايط موجود در بورس از آن خارج مي‌شود، چگونه مي‌تواند سرمايه‌هاي خارجي را جذب كند. 
وي گفت: در شرايط كنوني و با ريسك‌هاي موجود كمتر سرمايه‌گذاري حاضر به سرمايه‌گذاري در بازار است و همانطور كه مي‌بينيم حتي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز با بهره گيري از سپرده‌هاي بانكي، اوراق صكوك و ساير اوراق با سود ثابت به سهامدارانشان سرويس مي‌دهند.
نگاه بلند‌مدت به سياست‌گذاري در بازار سرمايه
علي رحماني مديرعامل سابق بورس تهران نيز در اين نشست به مديريت ريسك، سياست‌هاي بخش پولي و بحث تزريق نقدينگي اشاره كرد و گفت: نحوه سياست‌گذاري بانك مركزي بايد مورد بررسي و بازنگري قرار گرفته و تصميمات همسو با منافع بازار سرمايه اتخاذ شود.
وي با ارائه دو پيشنهاد از مسوولان خواست در شرايط فعلي كه بازار سرمايه شرايط مناسبي ندارد، نرخ ماليات نقل و انتقالات و كارمزدها تعديل شود، چرا‌كه تنها كسي كه در اين بازار سود مي‌كند دولت است كه در هر حالي اخذ ماليات از معاملات سهام را در دستور كار دارد. وي در پيشنهاد دوم از شوراي بورس خواست شرايطي را فراهم آورند تا وجوه اداره شده نزد سازمان بورس از طريق سيستم بانكي در اختيار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري قرار گيرد تا از طريق اين نقدينگي قابل توجه بخشي از نيازهاي بازار پاسخ داده شود. 
وي در پايان انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي حوزه بازار سرمايه در مركز پژوهش‌هاي مجلس را به ميهمان اين نشست پيشنهاد داد.
جلب اعتماد سرمايه‌گذاران خرد
محمدرضا رهبر، مديرعامل كارگزاري حافظ نيز جلب اعتماد از دست رفته بازار را مهم‌ترين اولويت فعالان بازار سرمايه دانست و تاكيد كرد: تمامي سياست‌هاي تعرفه اي، عوارض ارزي و مالي عليه بازار سرمايه اتخاذ شده است. 
وي تدوين سياست‌هاي مناسب به منظور جلب اعتماد عمومي و تزريق نقدينگي لازم را ازجمله راهكارهاي رونق بازار اعلام كرد و گفت: عدم آشنايي سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف تصميم‌گير با بازار سرمايه موجب شده تا تصميم‌گيري عليه بازار سرمايه صورت گيرد.
جمع‌بندي نماينده بازار سرمايه در كميسيون اقتصادي مجلس
در پايان اين نشست دكتر محمدرضا پورابراهيمي، نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس مشكلات مطرح شده از سوي حاضران را به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم‌بندي كرد و گفت: با تدبير مديريتي در ساختار نظام اقتصادي كشور تمامي مشكلات قابل حل است. وي گفت: مديريت نرخ ارز كه از جمله وظايف دولت است، تعيين نرخ سود مناسب بانك‌ها با در نظر گرفتن منافع بازار سرمايه مي‌تواند بخش عمده‌اي از مشكلات مطرح شده را از سر راه بردارد.
وي ادامه داد: دولت موظف بود نرخ بهره را كاهش داده و تك رقمي كند كه اين امر در دستور كار كميسيون قرار گرفته و تلاش ما بر كاهش آن است.
پورابراهيمي گفت: دوستاني از شركت‌هاي كارگزاري و سرمايه گذاري مكررا مراجعه و از نظارت فراقانوني سازمان بورس گلايه دارند چرا‌كه همين امر باعث شده تا بسياري از راهكارهاي رونق بازار در چرخه اخذ مجوز سرگردان باشد.
عضو شوراي عالي بازار سرمايه ادامه داد: دستورالعمل‌هايي كه موانعي بر سر راه شركت‌ها هستند بايد اصلاح شود. وي در پايان از تمامي حضار خواست تا مشكلات، موانع و دست‌اندازهاي موجود را مطرح و با محوريت كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران به‌عنوان پايگاه دائمي اين نشست‌ها و جلسات آسيب‌شناسي، سعي در طراحي و تدوين راهكارهاي سازنده و ارائه منسجم آن كنند و در اين راه بنده و ساير نمايندگان آشنا با حوزه بازار سرمايه تمام توان خود را به كار خواهيم بست تا زيرساختارهاي قانوني براي توسعه بازار را فراهم كنيم. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر