بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۳
کد خبر : ۷۳۱۸۳

دنیای اقتصاد- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم تلاش اوليه براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش همچنان شرايط ضعيف خود را ادامه داد.

در بازار ديروز معامله‌گران شاهد تلاش براي جمع‌آوري برخي از صف‌هاي فروش بودند. در اين تلاش نمادهايي نظير سايپا، گروه بهمن، زامياد، نفت و گاز پارسيان، فولاد مباركه، سرمايه‌گذاري معادن و فلزات، سرمايه‌گذاري آتيه دماوند، ايران ترانسفور و پتروشيمي كرمانشاه با جمع‌آوري صف‌هايي همراه شدند اما با درگير شدن مجدد برخي از نمادها در صف‌هاي فروش از هيجان بازار كاسته شد. ديروز نمادهايي نظير نفت و گاز پارسيان، پتروشيمي كرمانشاه و سرمايه‌گذاري آتيه دماوند مجددا به صف فروش رفتند تا نگاه‌ها به سوي تلاش‌هاي امروز معامله‌گران حامي بازار باشد.
در همين حال ديروز همچنان برخي از سهامداران عمده سهام شركت‌هاي زير‌مجموعه خود را در صف‌هاي فروش رها كردند؛ نمادهايي نظير بانك تجارت با صد سهم، مخابرات ايران با 47هزار و 100سهم، البرزدارو با يك سهم، پالايشگاه تبريز با 12هزار و 407 سهم، سرمايه‌گذاري ملي با 6هزار و 922سهم و پتروشيمي فن‌آوران با 10 سهم معامله شده، بزرگاني بودند كه در صف فروش رها شده‌اند. از سوي ديگر مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با بورس نيوز اظهار كرد: با توجه به شرايط ايجاد شده در بازار سرمايه به ويژه بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار با مشاركت جمعي از نهادهاي دولتي، فعالان حقوقي بازار، بانك‌ها و موسسات مالي معتبر طرح راه اندازي صندوق سرمايه‌گذاري توسعه بازار سرمايه را ارائه‌ كرده‌اند.
باقرتبار افزود: اين صندوق با هدف ايجاد ثبات در بازار سرمايه و توسعه آن و در راستاي افزايش اعتماد سرمايه‌گذاران به بازار سهام و بالا بردن ضريب نقدشوندگي در بورس راه اندازي خواهد شد تا در شرايطي خاص كه بازار با ركود مواجه شده يا در صورتي كه حباب قيمتي در قيمت سهام مشاهده شود، پا به ميدان عمل مي‌گذارد.
كارشناسان بازار معتقدند با توجه به تداوم افت شاخص در دو ماه اخير و عدم حمايت كافي، در اين مرحله بازار با نياز به نقدينگي بسيار زيادتري مواجه است و در صورت عدم حمايت كافي، بازار مي‌تواند به فاز ركودي قابل ملاحظه‌اي وارد شود.
همزمان با معاملات ديروز معامله‌گران شاهد تحولاتي نيز در بيرون بازار بودند؛ در مهم‌ترين موضوع‌ها ديروز در نشانه‌اي ديگر از اقتصاد انقباضي خبرگزاري ايسنا اعلام كرد: براساس قانون مديريت خدمات كشوري همه كاركنان دولت مي‌توانند تا 50 درصد حقوق و مزاياي خود را در قالب اضافه‌كاري دريافت كنند و 20 درصد كارمندان به تشخيص رييس دستگاه و با معيار نياز دستگاه به خدمات آنها از اين قاعده مستثني هستند. اما طي روزهاي اخير اخباري مبني بر حذف اضافه‌كاري و حق دوري از مركز و بدي آب و هواي كارمندان با هدف كاهش هزينه‌هاي دولت منتشر شده است.
ديروز همچنين بازار ارز شاهد اوج‌گيري نرخ دلار بود، جايي كه براي چهارمين روز كاري پي‌در پي نرخ دلار با رشد ارزش همراه شد. اعلام افزايش قريب‌الوقوع نرخ مرجع دلار موجب شد تا دلار بتواند نزديك به 5درصد در يك روز افزايش يابد. اين رشد يك روزه دلار موجب برهم ريختن نظم قيمت‌ها در بازار شده است كه همين امر نيز داد‌و‌ستد‌ كالاها را عملا متوقف كرده است. در همين حال رشد قيمت دلار وضعيت شركت‌هاي خودرويي، تجهيزات، دارويي و تمامي دارندگان بدهي ارزي را متاثر مي‌سازد.
در بازار ديروز در گروه فولادي معامله‌گران براي دقايقي با صف خريد ذوب‌آهن اصفهان همراه شدند. روز يكشنبه بورس كالا با رشد قابل ملاحظه نرخ ميلگرد ذوب‌آهن اصفهان به ميزان 9درصد همراه شد كه اين معاملات با تاييد ناظر بورس نهايي شد. ديروز انتشار برخي اخبار درباره نوسان نرخ ارز و برخي مسائل ديگر عملا قيمت‌هاي بازار مقاطع فولادي رشد قابل توجهي داشت.
براساس اين گزارش شمش وارداتي در مبادي ورودي كشور عملا به حدود 1430 تومان در هر كيلو رسيده كه با محاسبه هزينه‌ توليد ميلگرد، هزينه حمل داخلي و سود متعارف توليد‌كننده، قيمت تمام شده ميلگرد به حدود 1650 تومان در هر كيلو مي‌رسد.
يكي از مسائل مهمي كه در اين وضعيت موثر است، كاهش 23 درصدي واردات در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و كاهش 42 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال 89 است كه عملا تعادل و تناسب بين عرضه و تقاضا را در بازار به شدت تحت تاثير قرار داده است.
همچنين به دليل اينكه فشار تقاضاي مقاطع طولي فولادي در بورس كالا عملا بر سه يا چهار توليد‌كننده وارد مي‌شود، اين امر مي‌تواند عدم تعادل تقاضا و عرضه را بيشتر نشان ‌دهد.
نكته ديگري كه در رشد قيمت‌هاي فولادي موثر است، موضوع عدم تخصيص ارز مرجع به واردات فولاد و همچنين اظهارات برخي مسوولان‌ درباره افزايش نرخ ارز مرجع است كه به انتظارات تورمي دامن زده و موجب پيش‌بيني افزايش قيمت در ميان فعالان بازار فولاد شده است.
ذوب‌آهن سود سال جاري خود را برمبناي نرخ يك هزار و 500ريالي پيش‌بيني كرده كه نرخ كنوني بسيار با نرخ پايه اين شركت متفاوت است.
در گروه خودرويي ديروز يك درصد از سهام سايپا در نرخ 4درصد معامله شد. اين بلوك احتمالا در چارچوب بازگشت سهام مصادره شده سايپا صورت گرفته است. اين معامله مثبت به همراه معامله مثبت بانك پارسيان ديروز مهم‌ترين مانع از سقوط شاخص به زير 24هزار واحد بود.
در همين حال ديروز سايپا از زير قيمت صد تومان (قيمت اسمي) مجددا به بالاي اين مرز بازگشت. هرچند كه شانس زيادي براي عدم بازگشت اين نماد و همچنين ديگر خودروسازها به زير قيمت اسمي متصور نيست، چراكه افزايش نرخ ارز تاثير قابل ملاحظه‌اي بر شركت‌هاي خودرويي دارد.
معاون گروه سايپا به فارس گفت: كاهش قيمت سهام فقط مربوط به شركت سايپا نبوده و اكثر شركت‌هاي بزرگ بورسي با چنين وضعيتي روبه‌رو‌ هستند كه ناشي از عواملي چند و تحت تاثير فشار فروش است.
اميري ادامه داد: در اين ميان سهامداران عمده از امروز اقدام به حمايت و جمع‌آوري سهام كرده‌اند كه در روزهاي آينده هم ادامه خواهد داشت.
اميري در برابر اين سوال كه آيا شايعه تعديل منفي سود آوري گروه سايپا صحت دارد يا خير؟ پاسخ داد: خير. چنين شايعه‌اي صحت ندارد، چرا كه در گزارش سه ماهه ارائه‌ شده به سازمان بورس، پيش‌بيني سود هر سهم سايپا تعديل نداشت.
در گروه سيماني ديروز اعلام شد، سرمايه‌گذاري سپه در نظر دارد 4/20 درصد از سهام سيمان داراب را دوشنبه آينده به صورت نقد و اقساط و به قيمت پايه هر سهم 4 هزار و 272 ريال واگذار كند تا درصورت معامله از تركيب سهامداري آن خارج شود.
براين اساس 76 ميليون و 500 هزار سهم سيمان داراب به قيمت پايه هر سهم 4 هزار و 272 ريال به صورت يكجا و نقد يا 15 درصد نقد و مابقي اقساط در روز دوشنبه 23 مردادماه روي ميز فروش گذاشته شود.
در گروه هلدينگي ديروز شركت سرمايه‌گذاري غدير طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: مقدمات افزايش سرمايه 50 درصدي از محل سود انباشته كه باعث افزايش سرمايه شركت از سطح 1200 ميليارد توماني فعلي به سطوح 1800 ميليارد تومان خواهد شد، انجام پذيرفته است.
در گروه انفورماتيك ديروز نماد كارت اعتباري كيش بازگشايي شد كه با افت قيمت قابل ملاحظه‌اي همراه شد. كاهش شديد سود شركت موجب نگراني از وضعيت اقتصادي اين شركت پس از راه‌اندازي شبكه كارت‌هاي بانكي (شاپرك) شده است.
سهامدار عمده ركيش در گفت‌وگو با خبرنگار بورس 24وعده داده است تا 20 مرداد ماه از اين سهم همچنان حمايت ويژه مي‌كنيم. ديروز نزديك به 23ميليون سهم كارت اعتباري كيش در بازار معامله شد كه 21ميليون سهم آن جابه‌جا‌يي از سوي سهامدار عمده بوده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي اما با نشانه‌هايي از حمايت از بازار بود كه در آن شاخص به سطح 24هزار و يك واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 8/79ميليارد تومان رسيد كه 2/22 درصد آن را معاملات كارت اعتباري كيش تشكيل داد. از 189نمادي كه در بازار معامله شدند 124نماد با كاهش قيمت و 62نماد با رشد ارزش همراه شدند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر