بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۸
کد خبر : ۷۳۴۶۹

شروين شهرياري
درخواست از آقاي شاهسون از طريق پست الكترونيك: با توجه به افت شديد قيمت سهام سرمايه‌گذاري غدير لطفا تحليلي از ارزش ذاتي و چشم‌انداز آينده قيمت سهم ارائه كنيد.

پاسخ:‌ سرمايه‌گذاري غدير بزرگ‌ترين هلدينگ چند رشته‌اي در بورس تهران به لحاظ سرمايه است كه تمركز فعاليت‌هاي خود را بر صنعت پتروشيمي قرار داده است. غدير سال‌ها از جمله واحدهای تابعه بانک صادرات بود، اما مالکیت مديريتي آن در سال 88 طی یک معامله عمده به گروه تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار شده است. اين شركت در حال حاضر با مالكيت حدود 88 درصدي بر نفت و گاز پارسيان (بزرگ‌ترين هلدينگ پتروشيمي بورس) به طور غيرمستقيم سرمايه‌گذاري قابل توجهي در سهام بزرگ‌ترين توليدكننده كود اوره خاورميانه (پتروشيمي پرديس) و بزرگ‌ترين توليد كننده متانول جهان (پتروشيمي زاگرس) انجام داده است.
در پي افت شديد ارزش سهام شركت‌هاي پتروشيمي در بورس تهران (كه به طور ميانگين بيش از 20 درصد در سال جاري بوده است)، سهام اين شركت بزرگ سرمايه‌گذاري نيز در مسير نزولي قرار گرفت. به نحوي كه از آغاز سال، قيمت سهام «وغدير» حدود 26 درصد افت كرده است.
با توجه به ماهیت فعالیت شرکت در رشته سرمایه‌گذاری، دقيق‌ترين روش تحليل و ارزش‌گذاري، محاسبه خالص ارزش دارايي‌ها (NAV) است. به اين منظور مازاد ارزش بازار سرمايه‌گذاري‌هاي شركت نسبت به بهاي تمام شده را با حقوق صاحبان سهام جمع كرده و سپس حاصل را بر تعداد سهام شركت تقسيم مي‌كنند. با استفاده از اين روش، يك محاسبه از NAV هر سهم «وغدير» در جدول زير نمايش داده شده است.
در خصوص ارقام جدول و آخرين وضعيت شركت باید به چند نکته توجه داشت:
1- شرکت سرمایه‌گذاری غدیر دو سال قبل یک هلدینگ پتروشیمی با نام گسترش نفت و گاز پارسیان (توسعه الوند غدیر سابق) تاسیس و سهام شرکت‌های پتروشیمی خود را به آن منتقل کرده است.
عمده ارزش افزوده سبد سهام شركت (27525 ميليارد ريال) به سرمايه‌گذاري در سهام «پارسان» دارد كه اين رقم از آخرين صورت وضعيت پرتفوليو مربوط به پايان تير ماه 91 استخراج شده است. در تاريخ مزبور، قيمت سهام «پارسان» در حدوده 621 تومان بوده كه اخيرا با 15 درصد افت مواجه شده است. با اين وجود، به علت دارا بودن بلوك مديريتي در سهام «پارسان» و نيز جو رواني بازار، از لحاظ كردن كاهش 15 درصدي اخير ارزش سهام نفت و گاز پارسيان در محاسبه NAV غدير صرفنظر شده است.
2- حقوق صاحبان سهام در جدول فوق از صورت‌هاي مالي شش ماهه مورخ 31 خرداد 91 استخراج شده است.
3- بر اساس آخرين اطلاعات مالي، سرمايه‌گذاري غدير حدود 586 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري خارج بورسي دارد كه حدود نيمي از آن به مالكيت مديريتي توسعه سرمايه و صنعت غدير اختصاص دارد كه يك هلدينگ سيماني است. با توجه به تركيب سرمايه‌گذاري‌هاي خارج بورسي و نيز به منظور رعايت جانب احتياط، هيچ گونه مازاد ارزش در اين بخش در جريان محاسبه خالص ارزش دارايي‌ها لحاظ نشده است.
4- میانگین نسبتP/NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران در حال حاضر در محدوده 75/0 قرار دارد که به معنای کمتر بودن 25 درصدی قیمت روز سهام این شرکت‌ها نسبت به خالص ارزش دارایی‌ها است. این در حالی است که بر مبنای محاسبه فوق، این نسبت برای غدیر در محدوده 69/0 قرار دارد؛ به اين معنا كه در مقايسه با ساير شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، قيمت سهام غدير نسبت به خالص ارزش دارايي‌هاي آن ارزان‌تر است.
5- غدير اخيرا دو خبر جديد را به بازار مخابره كرده است؛ نخست تعديل سود هر سهم از 1041 ريال به 1160 ريال به ازاي هر سهم كه عمدتا به دليل افزايش سودآوري شركت‌هاي زيرمجموعه روي داده است. پس از اين تعديل مثبت، نسبت قيمت به درآمد هر سهم به كمتر از 7/2 واحد رسيده است كه اين ارزش‌گذاري در طول حضور اين سهم در بازار سرمايه بي‌سابقه است. دوم؛ افزايش سرمايه 50 درصدي از محل سود انباشته كه مراحل اوليه آن (شامل تهيه گزارش توجيهي و اخذ تاييد بازرس قانوني) انجام شده و پس از اخذ مجوز سازمان بورس تا قبل از پايان سال مالي (30 آذر 91) اجرايي خواهد شد.
6- در خصوص چشم انداز آتي قيمت سهم بايد در نظر داشت 90 درصد از ارزش پرتفوليوي بورسي غدير به «پارسان» اختصاص دارد و حدود 85 درصد از كل سود شركت در سال جاري نيز از محل سود تقسيمي و فروش سهام نفت و گاز پارسيان تامين خواهد شد. به اين ترتيب ارتباط تنگاتنگ بنيادين بين اين دو شركت به خوبي مشهود است. از سوي ديگر، بخش عمده سودآوري و NAV نفت و گاز پارسيان به سهام پتروشيمي پرديس (و تا حد كمتري پتروشيمي زاگرس) وابسته است. در شرايط كنوني، هراس از تاثير محدوديت‌هاي تجاري بين‌المللي بر عمليات شركت‌هاي پتروشيمي، سهام اين صنعت از جمله پرديس و زاگرس را در مسير پرشتاب افت قيمت قرار داده است. در اين فضا نمي توان انتظار داشت كه سهام شركت‌هاي مادر از جمله «پارسان» و «وغدير» از تندباد كاهش ارزش مصون بمانند.
با اين حال گزارش چهارماهه گمرك ايران نشان مي‌دهد كه روند صادرات اوره (محصول اصلي پرديس) بدون هيچ گونه نشانه‌اي از كاهش در حال پيگيري است و روند صادرات متانول (محصول اصلي زاگرس) نيز پس از يك افت بيش از 30 درصدي در فصل بهار، در ماه تير به مراتب بهبود يافته است. از اين منظر، درصورتي كه روال صادرات محصولات مزبور در ماه‌هاي آتي به نحو عادي ادامه پيدا كند، مي‌توان به ترميم تدريجي اعتماد نسبت به سهام پتروشيمي در بورس تهران و به تبع آن بازگشت سرمايه‌گذاري غدير به سطوح قبلي قيمت خود (محدوده 4000 ريال) اميدوار بود.




اشتراک گذاری :
ارسال نظر