بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۸
کد خبر : ۷۳۷۸۲

دنیای اقتصاد: انعکاس برخی مواضع نهایی در خصوص برنامه ارزی دولت و بانک مرکزی از سوی وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی موجب کاهش قیمت دلاردر بازار شد. قیمت دلار دیروز تا 2130 تومان پایین آمد که نسبت به روز یکشنبه 20 تومان کاهش داشت.
با چند روزتاخیر بالاخره روز یكشنبه از سوی بهمنی اعلام شد که نرخ مرجع ارز افزایش نخواهد یافت.


این موضوع موجب شد برخی نگرانی‌ها از این بابت از بازار ارز رخت بربندد و قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار گیرد. ريیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه افزایش قیمت ارز مرجع پیشنهاد ما نبود گفت: پیشنهاد تغییر قیمت ارز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و پس از بررسی و ارائه ادله کارشناسی بانک مرکزی نیز منتفی شد.وی گفت: هیچ‌گاه به دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیستیم. او در گفت‌وگو با فارس افزود: اگر صحبتی در مورد تغییر قیمت ارز از قول بانک مرکزی در رسانه‌ها منعکس شده، به هیچ وجه ناظر بر قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی نبوده و منظور تعیین قیمت ارز کالاهای غیر‌ضروری با مکانیزم بورس بوده است. ريیس کل بانک مرکزی با گلایه شدید از اظهارات برخی افراد که بدون داشتن مسوولیت در حوزه ارزی، در مورد قیمت ارز یا شیوه قیمت‌گذاری آن صحبت می‌کنند، گفت: خلاف آنچه القا می‌شود بانک مرکزی هیچ‌گاه به دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیست .او که در مراحل قبل روی خوشی به بورس آتی ارز نشان نداده بود این بار دیدگاه متفاوتی در این مورد از خود نشان داد و یادآور شد: عرضه ارز در بورس در واقع مصداق کامل‌تر و دقیق‌تر مدیریت شناور ارز است
چرا که در این ساز و کار بانک مرکزی در حکم بازارگردان، قیمت را با عرضه در بورس مدیریت خواهد کرد. وزیر اقتصاد نیز به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی معاملات گواهی ارزی در بورس نیز اشاره و اظهار كرد:‌ جهت‌گیری پوشش نیازهای واقعی و پیشگیری از رانت وشفاف سازی با رویکرد حذف سفته‌بازی در بازار ارز از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی معاملات گواهی ارزی است که به عنوان طرح و دغدغه مشترک دولت و مجلس دنبال می‌شود و در دستور کار کارگروه قرار گرفته است. یک عضو شورای عالی بورس نیز از تصویب دستورالعمل فعالیت بورس ارز توسط این شورا و موافقت ضمنی بانک مرکزی با راه‌اندازی این بورس خبر داد و گفت: بورس ارز پس از پایان ماه مبارک رمضان راه‌اندازی می‌شود. البته با توجه به تغییر در نوع مصارف ارزی و افت تقاضا برای حواله در برخی صرافی‌ها قیمت‌های ارائه شده برای ارز تجاری در روزهای اخیر و با اعمال برخی سیاست‌های کنترلی در واردات و صادرات‌، نرخ حواله ارزان تر از نرخ دلار اسکناس است. این شرایط در این روزها همچنان مصداق دارد. در این شرایط ورود دلارهای ارزان نیز که گاهی سر از بازار در می‌آورد هم بر افت و خیز قیمت تاثیر دارد.
قیمت‌های داخلی
با کاهش قیمت دلار به 2130 تومان تا ساعت 2 بعدازظهر، یورو نیز 5 تومان کاهش یافت و به 2630 تومان رسید. افت 43 تومانی قیمت هر پوند انگلیس نیز موجب شد تا قیمت آن به 3357 تومان برسد. ریال عربستان 5 تومان و درهم امارات 7 تومان ارزان شدند. دلار کانادا 8 تومان و دلار استرالیا 18 تومان از ارزش خود را از دست دادند. در بازار سکه نیز قیمت طرح جدید2000 تومان و قیمت طرح قدیم 1000 تومان کاهش داشت که به ترتیب 790 هزار تومان و 792 هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه 3000 تومان ربع سکه 2000 تومان کاهش یافت و به نرخ‌های 395 هزار تومان و 198 هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 1200 تومان کاهش و هر گرم طلای 18عیار بدون اجرت ساخت با 277 تومان افت قیمت روبه‌رو شدند.
بازارهای جهانی طلا
در بازارهای جهانی اما قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تنها 1 دلار افزایش داشت و به 1621 دلار رسید.
در تازه‌ترین نظر سنجی انجام شده از میان 19 شرکت‌کننده 11 نفر از میان دلالان شمش طلا، بانکداران، سرمایه‌گذاران بازارهای طلا و شرکت‌های سرمایه‌گذاری قیمت طلا را برای هفته آینده افزایشی اعلام کرده اند. هفته آینده دپارتمان تجاری آمریکا در هفته آینده شاخص تورم و شاخص قیمت تولید در ماه جولای را اعلام خواهد کرد که بر تورم قیمت‌های عمده فروشی و خرده فروشی تاثیر جدی خواهد داشت. پیش‌بینی شده شاخص تولید و تورم هر کدام2دهم درصد برای ماه جولای افزایش داشته باشد. همچنین احتمال افزایش قیمت برخی مواد غذایی ازجمله ذرت و سویا نیز بر بازارهای کالایی تاثیرگذار عنوان شده است. افت نرخ رشد اقتصادی در برخی از کشورهای در حال توسعه، افزایش بیکاری و ناملایمات اقتصادی و همچنین تداوم بحران بدهی‌ها در اروپا با اینکه انتظار افزایش سیاست‌های انبساطی را بالابرده بود اما نه در آمریکا و نه در سایر کشورها به دلیل جلوگیری از افزایش تورم احتمالی انگیزه ای برای به راه افتادن ورود منابع مالی جدید به اقتصاد در بانک‌ها مرکزی این کشورها به وجود نیامد. قیمت طلا ازاین منظر طی 6 ماه گذشته به کرات تحت فشار بوده ودر هنگام اعلام نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی و سایر شاخص‌های اقتصادی ماهانه در انتظار برای دور سوم تسهیل مقداری در آمریکا و همچنین تزریق بیشتر پول به بازار در برخی کشورهای اروپایی در نوسان بوده است.
در عین حال تنها عامل موثر در افزایش قیمت طلا در این میان بالارفتن قیمت نفت یا افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر