بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۵
کد خبر : ۷۴۲۶۸
در شرايطي كه برخي از كارشناسان و تحليلگران عملكرد بورس در مقايسه با فرابورس را ضعيف ارزيابي مي‌كنند، اما مديرعامل بورس تهران اين قياس را درست تلقي نمي‌كند و ماهيت اين دو بازار را متفاوت مي‌داند
 گروه بورس- عليرضا باغاني: رشد شتابان فرابورس و بزرگ شدن بسيار سريع اين OTC سبب شد تا اين بازار كه عنوان خارج از بورس را يدك مي‌شود، ظرف مدت 3 سال گذشته بتواند خودي نشان داده و در ميان ديگر بورس‌هاي فعال در بازار سرمايه عرض اندام كند. اما اين رشد شتابان موجب شد تا شماري از تحليلگران و كارشناسان به مقايسه بورس و فرابورس بپردازند و حتي عملكرد فرابورس در مقايسه با بورس را ضعيف‌تر ارزيابي كنند. اين در حالي است كه ماهيت فرابورس از اساس با بورس متفاوت است و بورس اوراق بهادار نمي‌تواند در خيلي از موارد مثل پذيرش شركت‌ها و ابزار نوين مالي آزادانه عمل كند.
اين شرايط سبب شد تا در گفت‌وگو با حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران به بررسي آخرين تحولات بپردازيم.
آنچه كه در ادامه از نظرتان مي‌گذرد شرح مختصري از عملكرد قاليباف در نهاد اجرايي بازار سرمايه است. او در اين گفت‌وگو از عملكرد 4ساله خود در بورس تهران دفاع مي‌كند. اين گفت‌وگو را در ادامه بخوانيد:
با توجه به پايان يافتن مدت 4ساله مديريت شما در بورس تهران، چه ارزيابي از اين حضور نسبتا بلندمدت در نهاد اجرايي بازار سرمايه داريد؟
در حوزه وظایف نهاد اجرایی بازار سرمایه در طول این 4 سال تلاش این بوده که بورس به وظایف اساسنامه‎ای خود عمل كند. وظایف بورس اوراق بهادار تهران در اساسنامه مشخص است که اهم آن عبارتند از: اداره بورس اوراق بهادار، پذیرش اوراق بهادار، بحث عضویت کارگزاران و نظارت بر آنها، فراهم کردن شرایط دسترسی به بازار سهام، انجام تحقیقات، آموزش و فرهنگ‌سازی، نظارت بر حسن انجام معاملات، نظارت بر ناشران و همکاری با سایر بورس‎ها در ایران و خارج از کشور.
از پذيرش‌ها شروع كنيم، در حوزه پذيرش؛ بورس تهران چه عملكري داشت؟
در سال گذشته در حوزه پذیرش دو اتفاق افتاد، اولا بورس حضور پررنگی در اجرای اصل 44 داشت، به صورتی که بالغ بر 70 درصد واگذاری‎ها از طریق بورس تهران انجام شد. ضمن اينكه شرکت‌های بزرگ و صنایع جدید مانند حفاری، بیمه‎ها و بانک‎ها وارد بورس شدند. در ابتدای سال 90 بورس با هدف حضور پررنگ شرکت‌های بخش خصوصی در تابلوي بورس دو سمینار برگزار کرد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و همین باعث شد که در سال مذکور روند پذیرش‎ها تغییر کند و شرکت‎های پذیرفته شده عمدتا از بخش خصوصی باشند. در سال مذکور از 8 شرکت پذیرفته شده 7 شرکت از آن بخش خصوصی بود.
افزون بر اين، در حوزه پذیرش بايد به این نکته توجه کرد که در سال 90 خیلی از شرکت‎ها به درخواست خود جهت پذیرش مراجعه كردند. ضمن اينكه فعالیت‎های بازاریابی بورس تهران با هدف جذب ناشران جدید که در دوره 4 ساله جزو فعالیت‎ها و برنامه‎های اصلی شرکت بورس بوده، رفته‌رفته جواب مي‌دهد. حال آنكه برخي از اين شركت‌ها كه علاقه‌مند هم هستند، اغلب شرایط پذیرش را نداشتند و در بورس هم پذیرفته نمی‎شدند.
آيا به فرهنگ‌سازي و آموزش هم توجه كرده‌ايد؟
در حوزه آموزش و فرهنگ‎سازی فعالیت‎های زیادی از قبیل آموزش ناشران، آموزش اعضا و آموزش سرمایه‎گذاران در تهران و تالارهای مناطق انجام شده که اثر اين كارها در میان مدت و بلندمدت (که ماندگار هم است) خود را نشان می‎دهد و این که ما الان می‎بینیم عمق بازار سرمایه افزایش یافته و فعالیت بازار سرمایه مخصوصا در تصمیمات خود پخته‎تر از گذشته عمل می‎کند. یک دلیلش همین فعالیت‎های فرهنگ‎سازی و آموزش است که بخشي از آن را بورس تهران انجام داده است.
دسترسی به بازار سرمایه در طول این مدت بسیار تسهیل شده و در حوزه کارگزاران، همکاران ما بسیار فعال هستند که اخیرا هم فعالیت حوزه اعضا از طرف سازمان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه گزارش هم بسیار خوب بود. از سال گذشته تاكنون بعضی از فعالیت‎های اساسنامه‎ای به‌صورت جدی‎تر دنبال شد؛ مانند نظارت بر حسن انجام معاملات که از سال 90 بورس در این حوزه فعال‎تر عمل كرد که خود این موضوع به معاملات بازار بسیار کمک ‌نمود.
در حوزه ابزارهاي نوين مالي چه...؟ 
در حوزه‎ نوآوری‎ها فعالیت‎های زیادی انجام شده، از جمله ابزار جدیدي مثل اوراق آتی كه به بازار معرفی شده است. همچنين اوراق اختیار فروش سهام كه همه اين کار‌ها از طريق مطالعات و تهیه دستورالعمل‎ها انجام شده است. همچنین در حوزه‎هایي مانند، فروش استقراضی، معاملات اعتباری سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس پیشنهادات بورس به سازمان ارسال شده و بعضی از ابزار مانند فروش استقراضی با رویکرد اسلامی حتی در کمیته فقهی تایید شده و مراحل تکمیلی خود را می‎گذراند. هر کدام از این ابزارها که نهایی شود می‎تواند کمک زیادی به بازار سرمایه كند. البته به این نکته هم توجه کنیم که اغلب این کارها زمان‎بر است. ضمن اينكه صندوق‎های پوشش ریسک اوراق مشارکت دارای اختیار مراحل نهایی خود را در بورس طی می‎کند. بازار بدهی هم راه‎اندای شده و هم‎اکنون اوراق مشارکت در بورس معامله می‎شود. هرچند در بعضی از حوزه‎ها همانند صکوک هم فعالیت‎هایی از طرف بورس انجام شد، اما به‌دلیل مقررات، بورس تهران نتوانست در این حوزه‎ها وارد شود.
در حوزه مقررات نيز فعالیت‌های خوبي در بورس انجام شده از جمله اصلاح دستورالعمل اجرایی معاملات‎، اصلاح دستورالعمل پذیرش، تهیه آیین‎نامه راهبری شرکت، نظام روابط سرمایه‎گذاران، کنترل‎های داخلی و بسیاري از دستورالعمل‎های دیگر که در طی مراحل تصویب بازار سرمایه است.
در حوزه فعالیت‎های بین‎المللی هم به‌رغم شرایط سخت بین‎المللی، بورس تهران بسیار فعال بوده به صورتی که دو سال پیش به عنوان عضو هیات مدیره و ريیس‌ کمیته کاری فدراسیون بورس‌های آسیایی- اروپایی انتخاب شده و با هفت بورس هم تفاهم‌نامه امضا كرد. افزون بر اين، جلسه road show هم در کشورهای خارجی برگزار شد و سرمایه‎گذاران خارجی به ایران دعوت شدند و خیلی فعالیت‎های دیگر که در جهت افزایش روابط و اعتبار بین‎المللی بورس تهران انجام شده است.
در حوزه شاخص، شاخص‎های جدید مانند 30 شرکت بزرگ و شاخص سهام شناور آزاد تدوین و تهیه شد. این شاخص‎ها نوعا شاخص‌هایی هستند که بر روی آنها ابزار می‎توان تعریف کرد. شركت بورس چندین پیشنهاد را در این خصوص تهیه کرد، مانند اوراق آتی روی سبد 30 شرکت بزرگ که پیشنهاد آن به سازمان نیز ارسال شده است.
ضمن اينكه در سال گذشته با پیگیری‎های بورس از ناشران و همچنین جلساتی که با ناشران داشتیم آنها را ترغیب کردیم که از پتانسیل‎های مالی در بورس استفاده کنند و برای اولین بار پذیرش سهام جدید در بورس انجام شد و خود همین موضوع باعث شد که یکسری از شرکت‎ها به دلیل پتانسیل تامین مالی بورس علاقه‌مند به حضور در بورس تهران شوند.
آیا عملکرد بورس و فرابورس با هم قابل مقایسه هستند؟
این دو بازار با هم قابل مقایسه نیستند. مقررات حاکم بر این دو شرکت کاملا با هم متفاوت است، شرایط پذیرش دربورس اوراق بهادار تهران بسیار سخت‎تر است، بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مندند که در بورس تهران وارد شوند و به علت شرایط پذیرش و همچنین عرضه اولیه نمی‎توانند وارد بورس شوند. پرونده پذیرش خیلی از شرکت‎ها در بورس دنبال می‎شود تا به مرحله طرح پرونده در هیات پذیرش برسد، ولی به دلیل نداشتن شرایط نمی‎توانند در بورس عرضه شوند.
ضمن اینکه فعالیت‎های بورس بسیار متنوع‎تر است و به دلیل اهمیت، حساسیت و توجهی که به بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد، خیلی از کارها به صورت روزمره انجام می‎شود که نوعا شاید در فرابورس انجام نمی‎شود.
در حوزه ابزار‌هاي نوین مالی عملکرد بورس را با فرابورس چگونه مقایسه می‎کنید؟
در حوزه ابزار‌هاي نوین انصافا همکاران ما در بورس بسیار زحمت کشیده‎اند و ابزارهای متنوعی هم که اشاره کردم، کار جدیدی است و به صورت خلق یک ابزار جدید انجام شده است. در اين حوزه هم مطالعه تطبیقی و هم دستورالعمل و مقررات باید تهیه می‎شد و بعدا به سازمان ارسال می‎شد و هم نرم‎افزار معاملاتی تهیه می‌شد مانند اوراق آتی.
بر اين اساس در حوزه‎هایی که بورس می‎توانست وارد شود، تلاش خود را به عمل آورده، اما در بعضی از حوزه‎ها بورس نمی‎توانست وارد شود مانند صکوک حتی در یکی دو مورد هم با ناشران به نتیجه رسیدیم، ولی به علت اینکه نظر سازمان این بود که اين ابزار فقط در فرابورس معامله شود، بورس نتوانست این اوراق را عرضه کند و در نهايت اين ابزار در فرابورس عرضه شد.
لذا در حوزه نوآوری و ابزار جدید، بورس بسیار فعال بوده و کارهای زیادی انجام داده که با توجه به زمانبر بودن نتیجه آنها به تدریج در آینده نتايج آن بروز خواهد کرد.
آيا مديرعاملي شما در نهاد اجرايي بازار سهام تمديد مي‌شود؟
انتخاب مدیرعامل جزو اختیارات هیات مدیره است که بعد از استقرار هیات مدیره جدید بورس یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود.
برخي ركود بورس تهران را طولاني‌مدت قلمداد مي‌كنند، آيا موافق اين تحليل هستيد؟
رکورد و رونق بورس بستگی به عوامل مختلف دارد و اتفاقاتی که در آینده می‎افتد از عملکرد و وضعیت شرکت‎ها تا الان مناسب بوده است. حتی سودهای اعلامی امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.
اگر منظور از رکود کاهش قیمت‎ها یا در مقابل رونق، افزایش قیمت‎ها است، همه اين متغيرها تابعی از اتفاقات آینده و عرضه و تقاضا در بازار است. امااگر بحث فعالیت و معاملات در بورس است که نسبت به سال‌های گذشته مناسب است، ضمن اینکه شرکت‎های بزرگ در حال طی فرآیند پذیرش در بورس هستند که تحقق این موضوع هم به بزرگ شدن و رشد بازار و رونق بورس کمک شايان توجهي خواهد کرد.
آيا به اين موضوع اعتقاد داريد كه قيمت سهام در بورس تهران به كف رسيده است؟
نسبت قیمت به سود در بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سایر بورس ها بسیار پایین است. بنابراين بازار سهام پتانسیل رشد مناسبی می‎تواند داشته باشد.
و در آخر مهم‌ترين تحول روز بازار سهام...؟
به نظر من مهم‌ترین تحول بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر بحث راه‎اندازی معاملات اختیار فروش است كه در پي آن قيمت سهام براي نخستين بار در بازار سرمايه بيمه شد. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند
میثم مقدم، مدیر اسبق ابزار مشتقه کانون کارگزاران:

مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند

مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند
میثم مقدم، مدیر اسبق ابزار مشتقه کانون کارگزاران:

مشکل صندوق‌ها نیستند، سازمان صورت مسئله را پاک می‌کند

ارسال نظر