بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۰
کد خبر : ۷۴۴۴۹

دنیای اقتصاد: با توجه به افزايش نرخ ارز چشم‌انداز فاندامنتال شركت فرآوري مواد معدني در سال جاري چگونه خواهد بود؟

پاسخ: فرآوري مواد معدني با سابقه بيش از يك دهه فعاليت از جمله كارخانه‌هاي اندازه متوسط در زمينه توليد روي در كشورمان به شمار مي‌رود. اين شركت زنجاني كه از واحدهاي تابعه گروه توسعه معادن روي به شمار مي‌رود، با ظرفيت عملي توليد 18000 تن شمش خالص روي در حاشيه معدن غني انگوران فعاليت مي‌كند. اين شركت به دليل مشكلات تامين خوراك (كنسانتره) هيچ گاه نتوانسته است به ظرفيت كامل توليد خود برسد. مطالعه تاريخي حاكي از آن است كه حجم فروش شركت پس از تثبيت در محدوده سالانه 15 هزار تن در دوران رويايي برداشت از انگوران (سال‌هاي 83 تا 85)، با يك وقفه ناشي از ريزش ديواره معدن انگوران مواجه گرديد كه موجب شد تا حجم فروش فرآوري در سال‌هاي 86 و 87 به حدود 5000 تن در سال سقوط كند. اما به تدريج، با بهبود برداشت از معدن و ترميم مشكلات استخراج، وضعيت توليد «فرآور» هم بهبود چشمگيري يافت تا آنجا كه در سال گذشته موفق به ثبت بالاترين ركورد توليد سالانه خود (16700 تن) شد. براي سال جاري نيز شركت در نظر دارد 19 هزار تن محصول شمش روي را به فروش برساند كه در صورت تحقق، بهترين عملكرد تجاري فرآوري در طول تاريخ فعاليتش را رقم خواهد زد. مزيت عمده شركت، فروش محصولات با نرخ تبديل دلار آزاد است كه باعث شده روند نزولي قيمت‌هاي شمش روي در بازارهاي جهاني خنثي شده و چشم‌انداز جهش سودآوري پيش روي «فرآور» قرار گيرد. براي بررسي تاثير اين مساله ابتدا به جدول شماره يك توجه كنيد كه به تخمين درآمد فروش در سال 91 پرداخته است. (ارقام به ميليون ريال)
بايد توجه داشت قيمت فروش هر تن شمش روي در بودجه شركت در محدوده 3000 تومان در هر كيلو برآورد شده است. اين در حالي است كه بر اساس عملكرد سه ماهه نخست، قيمت فروش اين محصول حدود 3300 تومان در هر كيلو بوده است. بايد در نظر داشت كه ميانگين ارزش دلار آزاد در بهار 91 كمتر از 1800 تومان بوده است؛ بدين ترتيب در پيش‌بيني تحليلي نرخ ميانگين 2000 توماني دلار آزاد در كل سال 91 و قيمت 1800 دلاري شمش روي در نظر گرفته شده است. يادآور مي‌شود نرخ شمش روي از ابتداي سال ميانگين 1900 دلاري را تجربه كرده است. حال به جدول شماره دو مراجعه كنيد كه با توجه به بودجه فروش،‌ عملكرد سود و زيان «فرآور» در سال جاري را برآورد كرده است. (ارقام به ميليارد ريال)
در خصوص ارقام جدول شماره دو توجه به موارد زير حائز اهميت است:
1- بهاي تمام شده هر تن شمش روي در سال 89 معادل 1690 تومان در هركيلو و در سال 91 حدود 2050 تومان در هر كيلو بوده است كه بيانگر افزايش 21 درصدي است. اين رقم در بهار 91 با يك رشد 16 درصدي ديگر به 2370 تومان در هر كيلو بالغ شده است. با عنايت به اين روند و به منظور رعايت اصل احتياط (به ويژه از محل احتمال افزايش نرخ خاك مصرفي) رشد 25 درصدي در بهاي تمام شده در كل سال 91 منظور شده است. بدين ترتيب بهاي تمام شده هر تن كالاي فروش رفته در سناريوي تحليلي به حدود 2560 تومان در هر كيلو شمش روي افزايش يافته است.
2- هزينه‌هاي عمومي و اداري در بودجه تحليلي با 25 درصد افزايش نسبت به عملكرد واقعي سال قبل برآورد شده‌اند. همچنين هزينه ماليات با فرض فروش 50 درصد محصولات در داخل و معافيت مالياتي براي صادرات محاسبه شده است. ساير اقلام با توجه به واقع‌بيني بودجه شركت و كم اهميت بودن مبالغ، معادل ارقام بودجه لحاظ شده‌اند.
با عنايت به توضيحات فوق مي‌توان دريافت در صورت تداوم شرايط كنوني نرخ ارز و تحقق ساير مفروضات، فرآوري مواد معدني امكان ثبت جهش 80 درصدي سود خالص نسبت به آخرين پيش‌بيني بودجه را خواهد داشت كه به معناي پتانسيل دستيابي به EPS 136 توماني در سال 91 است.
با اين وجود، از منظر ريسك‌هاي تجاري بايد در نظر داشت كه اين شركت، خوراك 16 ميليارد توماني خاك روي خود در سال را تا به حال با محاسبه با نرخ دلار رسمي دريافت كرده است و در صورت هر گونه تعديل نحوه محاسبه نرخ خوراك در معرض كاهش سودآوري از محل مزبور قرار مي‌گيرد. بدين ترتيب هر چند برآورد تحليلي حاضر اثر افزايش احتمالي در نرخ خوراك را تا حدي در نظر گرفته است اما در صورت خريد خاك معدني با دلار آزاد، عملا بودجه كنوني شركت امكان تعديل مثبت قابل ملاحظه اي نخواهد يافت؛ هر چند تاكنون شواهدي مبني بر تحقق گمانه زني مزبور مطرح نشده است. بديهي است كارشناسان با تغيير مفروضات تحليل حاضر مي‌توانند به ارقام متفاوتي در خصوص افق سودآوري «فرآور» در سال 91 دست يابند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر