بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر : ۷۴۷۶۱
دنیای اقتصاد:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به كمك رشد سهام دو گروه پالايشگاهي و فلزي همچنان به رشد خود ادامه داد كه در پي اين رشد، شاخص كل توانست با ثبت 5/62 واحد افزايش فاصله خود را تا مرز 25هزار واحد، به 351 واحد كاهش دهد.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه به دليل در پيش بودن تعطيلات برگزاري اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد، برخي از معامله‌گران بر ميزان عرضه‌هاي خود افزودند تا از ريسك احتمالي تحولات در هنگام تعطيلات به دور باشند. نگراني از نوسانات بازار جهاني عمده‌ترين نگراني معامله‌گران در روزهاي تعطيلي بازار است. با اين حال ديروز بازار سهام در برابر عرضه‌هاي سنگين معامله‌گران مقاومت خوبي را از خود نشان داد.
عرضه‌هاي سنگين پالايشگاه‌ها در بورس
در بازار ديروز معامله‌گران در ابتداي وقت شاهد عرضه‌هاي سنگين در نمادهاي پالايشگاهي بودند. پالايشگاه‌هاي بندرعباس و شيراز با عرضه‌هاي قابل‌ ملاحظه‌اي مواجه شدند كه در نهايت111ميليون سهم پالايشگاه بندرعباس و 22ميليون سهم پالايشگاه شيراز معامله شدند تا بازار با تزريق نقدينگي از بيرون بازار مواجه باشد.به نظر مي‌رسد برخي خريداران عمده براي سهام اين دو پالايشگاه در بازار حاضر هستند. در همين حال ديروز سازمان خصوصي‌سازي اقدام به انتشار اطلاعيه واگذاري 18درصد از سهام پالايشگاه شيراز در قالب رد ديون به بانك‌هاي دولتي و خصوصي كرد.
بخش عمده‌اي از سهام دو پالايشگاه شيراز و بندرعباس به بانك‌ها در قالب رد ديون واگذار شده است كه البته بايد اين واگذاري‌ها قطعي شود.
در همين حال اطلاعيه ديروز سازمان خصوصي‌سازي، در خود واگذاري 9درصد سهام فولاد ارفع را داشت كه يكي از جديد‌ترين كارخانه‌هاي فولاد‌سازي كشور به شمار مي‌رود. در بازار ديروز در گروه تصفيه نفت معامله‌گران شاهد آن بودند كه دو كالاي جديد ايزوفيد و حلال 204 پالايش نفت تبريز به خانواده بورس كالا اضافه شد و يك كالاي ديگر نيز در مرحله تصويب قرار دارد.
بورس كالا در پنجاه و چهارمين جلسه هيات پذيرش، دو كالاي آيزوفيد و حلال 204 از شركت پالايش نفت تبريز را پذيرش كرد. همچنين قطران كك‌سازي زرند نيز در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت، ولي به دليل برخي ابهامات كار كارشناسي براي اين كالا ادامه دارد. در همين حال فرابورس روز گذشته شاهد درج شركت زرين معدن آسيا از شركت‌هاي توليد‌كننده فلز روي استان زنجان بود. همچنين دو شركت تامين مسكن جوانان و سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرينان در فهرست شركت‌هاي بازار پايه فرابوس ايران درج شدند.
در گروه خودرويي ديروز مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان از برگزاري جلسه كميته قيمت‌گذاري خودرو در هفته آينده خبر داد. شهرام ميرآ‌خورلو در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: هفته آينده بعد از تعطيلات، جلسه كميته قيمت‌گذاري خودرو برگزار خواهد شد.
وي در خصوص دستور كار اين جلسه، گفت:‌ در اين جلسه با توجه به آنكه در جلسه قبلي بررسي درخواست افزايش قيمت محصولات پارس خودرو نيمه‌كاره ماند، در خصوص قيمت محصولات اين شركت تصميم‌گيري خواهد شد.
مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ادامه داد: در خصوص باقي خودروسازان نيز در صورت به پايان رسيدن روند بررسي اسناد و مدارك ارسالي، درخواست آنها براي افزايش قيمت در جلسه طرح و در خصوص آن تصميم‌گيري خواهد شد.
ميرآخورلو در پاسخ به اينكه آيا در جلسه آتي كميته قيمت‌گذاري با افزايش قيمت محصولات موافقت خواهد شد؟ تصريح كرد: تصميم‌گيري در خصوص افزايش قيمت خودروها با توجه به مستندات ارائه شده و در نظر گرفتن حاشيه سود مشروع خودروساز صورت مي‌گيرد، بنابراين هر زمان كه لازم باشد با درخواست‌ها موافقت مي‌شود.
به گزارش ايسنا، در جلسه قبلي كميته قيمت‌گذاري خودرو كه حدود دو هفته پيش برگزار شد، اين كميته با افزايش قيمت محصولات MVM و وانت نيسان زامياد موافقت كرد.
بلوك سايپا به پيمانكاران رسيد
افزون بر اين، در اين گروه ديروز اعلام شد 5/17 درصد از سهام شركت سايپا بابت رد ديون به پيمانكاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌هاي تابعه از طريق بورس واگذار مي‌شود.
به گزارش بورس24، قيمت پايه و شرايط واگذاري 5/17 درصد از سهام شركت ايراني توليد اتومبيل – سايپا از شركت‌هاي زير مجموعه شركت مادر تخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي واگذاري از طريق بورس بابت ردديون به پيمانكاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌هاي تابعه به صورت نقد و اقساط به تصويب هيات واگذاري رسيده است.
در گروه مسكن ديروز اعلام شد كه اوراق تسهيلات مسكن كه پيش از اين تنها براي منازل كمتر از 12سال ساخت امكان استفاده داشت از اين پس براي خانه‌هاي تا 20سال ساخت قابل بهره‌برداري است. ركود سنگين بازار مسكن و كاهش داد و ستد‌ها موجب كاهش قيمت اوراق تسهيلات مسكن شده است كه به نظر مي‌رسد مصوبه هيات مديره بانك مسكن براي مقابله با اين ركود و افزايش شمار استفاده كنندگان از تسهيلات مسكن اتخاذ شده است.
در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت اما با عرضه‌هاي بيشتر بود كه در آن شاخص كل 5/62 واحد رشد كرد.ارزش معاملات هم ديروز به 2/48 ميليارد تومان رسيد كه 7/38 درصد آن را معاملات پالايشگاه بندرعباس تشكيل داد. همچنين از 190 شركتي كه به روي تابلو رفتند 100شركت با كاهش قيمت و 82 نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه هم تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر