بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۴
کد خبر : ۷۵۲۰۲

دنیای اقتصاد: بدون شك تامين اجتماعي و زيرمجموعه‌هايش به يكي از اركان بازار سرمايه تبديل شده و حضور فعال آن به عنوان يكي از قطب‌هاي اقتصادي و مالي در بسياري از حوزه‌ها مشهود است.
بچه‌هاي تالار و آنها كه سهامدار تعدادي از شركت‌هاي اين مجموعه بزرگ هستند با مرد شماره يك مجامع هلدينگ سيمان تامين به خوبي آشنايند و آنها كه سهامدار خردند و به اميد كسب سود نقدي به مجمع آمده‌اند، همواره از حمايت اين چهره از سهامداران خرد برخوردار شده‌اند. او كسي نيست جز «سيدحسين سيدشفيعي» كه سهامداران او را به نام «سيدشفيع» مي‌شناسند. 40 سال خدمت در مجموعه تامين اجتماعي گنجينه‌اي است كه «سيدشفيع» با خود به همراه دارد و فعالان بازار مي‌توانند در سايه بهره‌گيري از اين تجربيات، به موفقيت دست يابند. «سيدشفيع» متولد 1326 تهران و فارغ‌التحصيل موسسه عالي حسابداري در سال 1350 است. او شاگردي استاد فقيد، مصطفي علي‌مدد و عنوان «حسابدار» را از جمله افتخارات خود مي‌داند.سيدشفيع ورود به عرصه كار و تلاش را همزمان با تحصيل از سال 1346 از طريق همكاري با موسسات حسابرسي از جمله موسسه حسابرسي امين، موسسه حسابرسي پارس و موسسه حسابرسي غنيمي‌فر آغاز كرد. او در سال 1351 به استخدام سازمان تامين اجتماعي درآمد و به عنوان كارشناس ارشد سرمايه‌گذاري فعاليت خود را در اين سازمان آغاز كرد.
سيدشفيع سپس به عنوان رييس اداره سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي برگزيده شد و بعدها نيز به عنوان معاون اداره كل سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي و مدير دفتر مجامع سازمان تامين اجتماعي به فعاليت خود ادامه داد.
هنگامي كه براساس تبصره بودجه سال 1357 شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي «شستا» تاسيس شد، وي به عنوان نماينده تامين اجتماعي به همراه نمايندگاني از وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه به تدوين اساسنامه اين شركت همت گمارد كه اين اساسنامه در نهايت به تصويب شوراي اقتصاد رسيد.
سيدشفيع در زمان رياست مهدي كرباسيان در سازمان تامين اجتماعي، به همراه غلامحسين دواني حسابدار ارشد، به قيمت‌گذاري شركت‌هاي تابعه سازمان صنايع ملي كه قرار بود براساس تبصره اجرايي ماده 82 قانون واگذار شوند، پرداخت.
مديريت خريد و فروش سهام، مسوول امور بانكي، مسوول تسهيلات صندوق بيمه بيكاري و تسهيلات خوداشتغالي از ديگر سمت‌هاي اجرايي او در سازمان تامين اجتماعي به شمار مي‌آيد.
وي در سال 1375 به عنوان كارشناس ارشد نظارت بر شركت‌ها در «شستا» و سپس به عنوان مدير نظارت بر شركت‌ها فعاليت خود را در اين سازمان تداوم داد.
او همچنين به مدت يك سال مديرعامل شركت بيمه تامين آتيه و دو سال رييس هيات مديره و معاون اداري مالي شركت كار و توليد تامين اجتماعي بود كه بعد به شركت صباتامين تغييرنام داد.
سيدشفيع در دوره فعاليت خود در «شستا» برگزاري حدود 200 مجمع عمومي را در پرونده كاري دارد و رسيدگي به بودجه شركت‌هاي ساختماني، برق، معدني، سيماني و... و كنترل سهام آنها نيز از جمله اقدامات او به شمار مي‌رود.
او همزمان در بيش از 40 شركت بورسي و غيربورسي به عنوان عضو غيرموظف هيات مديره فعاليت كرده كه از آن جمله مي‌توان به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري ساختمان، سرمايه‌گذاري صنعت نفت، سرمايه‌گذاري ملت، فولاد اكسين و چند شركت بازرگاني اشاره كرد.سيدشفيع در سال 1381 به افتخار بازنشستگي از سازمان تامين اجتماعي نائل آمد اما به دليل خدمات ارزنده و نياز مجموعه تامين اجتماعي به اين خدمات، به صورت قراردادي به فعاليت خود در شستا ادامه داد و در حال حاضر نيز مدير مجامع شركت‌هاي وابسته به هلدينگ سيماني تامين اجتماعي است.او بر اين باور است كه بازار سرمايه، بازار مطمئني براي سرمايه‌گذاراني است كه بلندمدت فكر مي‌كنند و بيشتر فعالان اين بازار، افراد كاردان و موفقي هستند.سيدشفيع معتقد است كسي كه در بازار سرمايه فعاليت مي‌كند بايد امانت‌دار باشد و از رانت‌هاي اطلاعاتي به نفع خود استفاده نكند.
او وضعيت بازار سرمايه را در مقايسه با اواسط دهه هفتاد، بسيار خوب، توصيف و توصيه مي‌كند در تدوين قوانين بازار و بازنگري در قانون تجارت از افراد باتجربه استفاده شود.
اين عضو انجمن حسابداران خبره ايران اعتقاد دارد براي افزايش شفافيت در شركت‌ها بايد نقش موسسات حسابرسي در شركت‌هاي بورسي پررنگ‌تر شود، زيرا همه تخلف‌ها و تقلب‌ها به دليل ضعف حسابرسي داخلي و اهميت ندادن به اين مقوله رخ مي‌دهد.او با تقدير از اقدام بورس درخصوص الزام شركت‌هاي بورسي به ايجاد كميته حسابرسي داخلي، پيشنهاد مي‌كند سازمان بورس دوره‌هاي آموزشي و كلاس‌هاي ادواري به منظور راهكارهاي پيشگيري و كشف تقلب‌هاي مالي برگزار كند.سيدشفيع خدمت در مجموعه شستا به دليل وجود شفافيت بالا و صورت‌هاي مالي قابل اطمينان كه توسط خوشنام‌ترين موسسات حسابرسي، تاييد مي‌شوند را جزو افتخارات خود مي‌داند و معتقد است ارزش 10 هزار ميليارد توماني اين مجموعه و شركت‌هاي تابعه آن در سايه اين شفافيت حاصل شده است.
براي او و همه خدمتگزاران اين مجموعه موفقيت آرزومنديم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر