بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۷
کد خبر : ۷۵۹۷۶

دنیای اقتصاد:شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با جهشی 52/1درصدی معادل 5/394واحد رکورد شکن ظاهر شد و توانست ضمن باز پس گیری سطح 26هزار واحدی بازدهی سال جاری بازار سهام را نیز مثبت کند.

دماسنج بازار دیروز توانست به سطح 26هزار و 283واحد دست پیدا کند. شاخص آخرین بار در 31خرداد‌ماه کف 26 هزار واحدي را از دست داد که روز گذشته پس از نزدیک به 87روز توانست به این سطح دست یابد. در همین حال رشد 52/1درصدی شاخص یک رکورد در رشد روزانه طي یک سال اخیر فعالیت شاخص از شهریور‌ماه سال 90 تاكنون به شمار می‌رود. آخرین بار شاخص با ثبت 44/1درصد رشد روزانه در پنجم فروردین‌ماه امسال رکورد بازدهی روزانه خود را به ثبت رسانده بود.
در همین حال در دو سال اخیر از شانزدهم فروردین سال 90 که شاخص توانست رشد 1/2درصدی را در یک روز به ثبت برساند، رشد دیروز دماسنج بازار سهام بی‌سابقه بوده است.
بازارهاي جهاني به كمك بورس آمدند
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد بازارهای جهانی به ویژه بهای فلزات موجب افزایش اقبال معامله‌گران به این گروه شد. از این رو بخش عمده‌ای از رشد شاخص در بازار دیروز ناشی از افزایش قیمت سهام ملی مس و فولاد مبارکه رقم خورد. در بازارهای جهانی در پی انتشار خبر آغاز قریب‌الوقوع دور جدید خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی فدرال رزرو، بهای فلزات اساسی در بازار لندن به شدت افزایش یافته است.
به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، در آخرین روز معاملاتی هفته جاری میلادی سرمایه‌گذاران بورس فلزات لندن شاهد رشد کم‌سابقه بهای مس، آلومینیوم، سرب و روی در این بازار مهم جهانی بودند. دیروز بهای هر تن مس در بازار لندن با 78/3درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن به 8380دلار رسید که این رقم حداقل در 5/4 ماه اخیر یک رکورد محسوب می‌شود. هر تن آلومینیوم نیز با 66/4درصد افزایش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه، 2200 دلار خرید و فروش شد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب با 94/4 و 93/3 درصد افزایش قیمت به 2264 و2116 دلار در هر تن رسید و این دو فلز نیز توانستند سقف قیمتی خود در
6 ماه اخیر را بشکنند. در حالی که هفته گذشته انتشار اخباری در مورد تصمیم تازه بانک مرکزی اروپا در جهت حمایت از اقتصادهای بحران زده قاره سبز و اعلام حمایت 157 میلیارد دلاری دولت چین از سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی این کشور بازارفلزات اساسی را در شرایط مطلوبی قرار داده بود، این هفته نیز خبر خوشحال کننده موافقت فدرال رزرو آمریکا با افزودن محرک‌های اقتصادی جدید به منظور شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی این کشور موجب شد تا این فلزات که از قبل گارد صعودی گرفته بودند به یکباره با جهشی خیره‌کننده، در آستانه رسیدن به قیمت‌های سال گذشته خود قرار گیرند.
مقامات فدرال رزرو در پایان نشست روز
پنج‌شنبه خود تصمیم گرفتند که از این پس ماهانه 40 میلیارد دلار نقدینگی به بازار آمریکا تزریق كنند. به گفته این مقامات، تزریق مداوم نقدینگی به بازار تا زمانی که مشکل اشتغال در آمریکا رفع شود، ادامه خواهد یافت. افزایش سطح نقدینگی در آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود هم برای سرمایه‌گذاران یک معنای مشخص دارد: افزایش تقاضا در تمامی بازارهای جهانی اعم از بازار نفت، فلزات اساسی و حتی بازار کالاهای مصرفی.
دغدغه جديد براي اهالي بازار سهام
در همین حال اما دیروز در ساعت پایانی بازار انتشار خبری در مورد تصمیم وزارت صنعت، معدن وتجارت برای اخذ عوارض صادراتی موجب دغدغه فعالان بازار سهام شد. در شرایطی که کشور با کمبود ارز ناشی از مشکلات صادرات نفت و دریافت ارز آن مواجه است، بروز مشکل برای صادرات غیر نفتی می‌تواند مشکلات ارزی موجود را تشدید کند. دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عوارض صادراتی سولفور مولبیدن ۲۵ درصد، کنسانتره سنگ‌آهن ۵۰درصد، گندله سنگ آهن ۳۵ درصد، مس کاتد ۱۰۰درصد، مفتول مسی ۸۵ درصد، آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمش حاصل از قراضه کلیه فلزات به میزان ۷۰ درصد قیمت پایه صادراتی محصول یادشده، تعیین شده است.
وجیه‌اله جعفری در گفت‌وگو‌ با مهر با اشاره به راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، گفت: می‌توان برای برخی از محصولات معدنی، عوارض صادراتی در نظر گرفت که البته قانون بودجه سال 90 کل کشور، ما را از اخذ عوارض از صدور مواد خام هم منع کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با این حال، تمام تلاش این وزارتخانه این است که تا حد ممکن بتواند از صادرات مواد معدنی به صورت خام جلوگیری کند، از همین رو در سال جاری دوباره، وضع عوارض صادراتی برای خام‌فروشی معدنی، احیا شد.
در همین حال عمده نگرانی بازار دیروز از اخذ عوارض از ملی مس بود، چرا که این شرکت طرح‌های توسعه‌ای عظیمی را براساس صادرات محصولات خود برنامه‌ریزی کرده است.
سهامداران مس نگران نباشند
در همين رابطه معاون شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: فروش محصولات این شرکت مشمول پرداخت عوارض صادراتی نمی‌شود.
محمد‌جواد شیخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس 24 با اشاره به این که مصوبه شورای اقتصاد در خصوص عوارض صادراتی جدید شرکت ملی مس را مستثنی کرده است، افزود: در متن مصوبه به طور مشخص قید شده که تعیین عوارض 100 درصدی برای صادرات کاتد مس مشمول شرکت ملی مس نمی‌باشد.
وی با بیان این که این مصوبه را خودمان پیگیری کرده و در واقع فملی در آن نقش اساسی داشته است، گفت: تعیین عوارض 100 درصدی صادرات مس کاتد، برای آن دسته از خریداران بورس کالا تعیین شده تا نتوانند با خرید محصولات ملی مس در بورس کالا اقدام به صادرات مجدد آن نمایند. شیخ در خصوص دلایل این موضوع تاکید کرد: عده‌ای در بورس کالا با استفاده از تفاوت قیمتی در شرایط صعودی قیمت‌های جهانی اقدام به خرید محصولات ملی مس کرده تا آن را صادر کنند.معاون اداری و مالی مس خاطرنشان کرد: به دلیل این که قیمت‌های فروش ملی مس بر اساس میانگین قیمت هفته گذشته تعیین می‌شود و به نسبت بازار‌های جهانی اندکی ارزان‌تر است؛ این موضوع فرصت لازم را در اختیار معامله گران برای خرید و صادرات مس کاتد قرار می‌داد، حال با استناد به این مصوبه مشکلات مزبور بر طرف می‌شود و اساسا کسی نمی‌تواند برای صادرات و کسب سود به خرید محصولات فملی بپردازد.
در همین حال در بازار دیروز ایالات متحده در اقدامي كه نشانه ديگري از شكست تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران است، معافيت ژاپن و 10 كشور اروپايي خريدار نفت ايران را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد كرد. به گزارش ايسنا اين تمديد معافيت به اين معني است كه اين 11 كشور به مدت 180 روز ديگر مي‌توانند به خريد نفت ايران ادامه دهند، بدون اينكه از نظام مالي آمريكا محروم شوند.
وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه معافيت 10 كشور اروپايي بلژيك، جمهوري چك، فرانسه، آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و انگليس را از تحريم‌هاي مالي خود تمديد مي‌كند.
در بازارهاي موازي چه خبر بود؟
افزون بر اين، دیروز وضعیت بازارهای موازی همچنان در رصد معامله‌گران قرار داشت. در این بازارها بهای سکه به دلیل افزایش قیمت جهانی اونس و بهای دلار به دلیل اظهار نظر مسوولان در مورد بهای ارز اندکی تقویت شد. در همین حال تفاوت قابل ملاحظه قیمت سکه و ارزش طلای به کار رفته در آن نیز از دید معامله‌گران به دور نبود، امری که از دید کارشناسان ناشی از تداوم فروش پر تعداد سکه از سوی بانک مرکزی جهت جذب نقدینگی صورت گرفته است.
دیروز رييس كل بانك مركزي، تاكيد كرد كه نرخ سود بانكي فعلا تغييري نخواهد كرد.
دكتر محمود بهمني در گفت‌و‌گو با ايسنا، گفت: نرخ سود بانكي فعلا تغيير نمي‌كند تا زماني كه ببينيم وضع تورم چه مي‌شود و تا چه ميزان مي‌توانيم آن را پايين بياوريم.
وي افزود: معمولا نرخ سود بانكي بايد متناسب با نرخ تورم تعيين شود. رييس كل بانك مركزي همچنين درباره تخلفات ارزي بانك‌ها گفت: ما 80بازرس به تمام بانك‌ها فرستاديم و يكسري اطلاعات را به دست آورديم كه براساس آن اطلاعات، با بانك‌ها صحبت مي‌كنيم و جلساتي خواهيم داشت. بهمني با بيان اين مطلب گفت: با بانك‌ها جلسه گذاشته و صحبت مي‌كنيم و دلايل و مستندات را نيز عنوان مي‌كنيم و درنهايت بانك مركزي مابه‌التفاوت ارز را از بانك‌ها خواهد گرفت.وي ادامه داد: بعد از بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم كه يك مقدار ديگر نيز بايد اضافه‌تر از آن چيزي كه قبلا برداشت كرده‌ايم، برداشت كنيم.
در همین حال رکورد شکنی دلار در برابر ریال وضعیت شرکت‌های دارای صادرات را تقویت کرده است که در این بخش وضعیت شرکت‌های پتروشیمی از بقیه بهتر ارزیابی می‌شود.
ديروز اسکندری، رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون در گفت و گو با سنا با اشاره به اینکه شرایط پتروشیمی‌ها در تقسیم سود بسیار مناسب بوده است، اظهار كرد: بررسی میزان سود تقسیمی شرکت‌های حاضر در این گروه نشان می‌دهد که این شرکت‌هابیش از آنچه در مجامع خود پیش‌بینی کرده بودند، موفق به تقسیم سود شدند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز سودآوری پتروشیمی‌ها رابالا برده است، خاطرنشان کرد: بخشی از تعدیل مثبت سود برای پتروشیمی‌ها از این محل انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شرایط مشابهی در تمام شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد، گفت: تنها برخی از شرکت‌های پتروشیمی وجود دارند که از نظر تامین خوراک با مشکلاتی مواجه بودند و این مشکلات در حال رفع است.
رییس هیات مدیره پتروشیمی مارون با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی به تمام اهداف پیش‌بینی شده خود می‌رسند، خاطرنشان کرد: تنها اتفاقی که مدتی سهام پتروشیمی‌ها را با نوسان روبه‌رو‌ کرد، جو روانی حاکم بر سهام این گروه بود. اسکندری با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد محصولات گروه پتروشیمی صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس از محل صادرات محصولات پتروشیمی
ارزآوری خوبی را شاهد هستیم.
درباره فعاليت بنزيني پالايشگاه‌ها
در همین حال دیروز در گروه پتروشیمی اعلام شد با درخواست شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از شركت ملي صنايع پتروشيمي، طرح توليد روزانه 8 تا 10 ميليون ليتر بنزين در واحدهاي پتروشيمي ايران از سر گرفته شده است.
به گزارش پانا نيوز، از ابتداي سال‌جاري تاكنون متوسط مصرف روزانه بنزين ايران به بيش از 63 ميليون ليتر در روز افزايش يافت كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از سه ميليون ليتر در روز رشد داشته است.
از مرداد ماه سال 1389 به دنبال افزايش تحريمهاي بين المللي توليد بنزين در 6 مجتمع پتروشيميايي شازند اراك، جم، برزويه (نوري)، امير كبير، واحد آروماتيك بندر امام و بوعلي‌سينا با ظرفيت توليد روزانه 15 تا 17 ميليون ليتر بنزين و 9 ميليون ليتر گازوئيل آغاز شده بود. در گروه تجهیزات دیروز اعلام شد اعضاي كميسيون انرژي طي هفته جاري علاوه بر ديدار با وزير نفت و معاونان وي به بازديد از شركت مديريتي پروژه‌هاي نيروگاهي ايران (مپنا) مي‌روند. در گروه سیمانی نیز دیروز خبرهای اولیه از موافقت مسوولان با افزایش 25درصدی بهای سیمان در بازار مطرح شد که این خبر موجب تشکیل صف خرید برای برخی از نمادهای سیمانی شد.در صورت تايید نهایی این خبر شرکت‌های سیمانی به ویژه به دلیل افزایش بهای فروش داخلی و افزایش نرخ ارز صادراتی می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به 7/94میلیارد تومان رسید که 10درصد آن را معامله 21میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. همچنين از 222نمادی که به روی تابلو رفتند 82نماد با کاهش قیمت و 135نماد با رشد ارزش معامله شدند و مابقي هم بدون تغيير قيمت بودند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر