بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۲
کد خبر : ۷۶۰۷۳

دنیای اقتصاد:همزمان با انتصاب پيمان نوري رييس سابق سازمان خصوصي‌سازي به عنوان معاون اقتصادي دادستان كل كشور، اولين نشست مطبوعاتي رييس جديد خصوصي‌سازي برگزار شد.


محمدرحيم احمدوند در شرايطي ديروز در نشست خبري خود حاضر شد كه برداشت اوليه از اظهارات وي حاكي از شخصيت آرام اوست، تا جايي كه اداره اين سازمان بزرگ و پرتعهد اقتصادي را آسان تلقي مي‌كند.
در ظاهر رييس جديد خصوصي‌سازي رسانه‌اي‌تر از رييس قبلي است تا جايي كه وعده گفت‌وگوها و شفاف‌سازي‌هاي مكرر را به خبرنگاران مي‌دهد. اما نشست خبري روز گذشته رييس جديد خصوصي‌سازي صرف‌نظر از بخش ارائه گزارش عملكرد، حاوي اخبار بااهميتي نيز بود. اينكه سهام عدالت در شرايط كنوني باقي مي‌ماند و فعلا قابل معامله نيست، واگذاري‌ها سرعت مي‌گيرد و در نهايت وجود خريدار براي بلوك مديريتي فولاد خوزستان از جمله اخبار مهم اعلام شده از سوي اين مقام مسوول در سازمان خصوصي‌سازي است.
سال 84؛ شروع واقعي خصوصي‌سازي
احمدوند در ابتدا خصوصی‌سازی را به دو مقطع قبل از سال 84 و بعد از سال 84 تقسیم کرد و افزود: قبل از سال 84 فضا و بستر لازم برای خصوصی‌سازی فراهم نبود و جایگاهی برای بخش خصوصی وجود نداشت.
وی ادامه داد: لذا تصمیم‌گیری نظام قیمت‌ها در اختیار دولت بود، اما بعد از سال 84 و با تصویب قانون اصل 44، فضا و بسترهای لازم برای خصوصی‌سازی شرکت‌ها ایجاد شد، طوری که 5/97 درصد واگذاری‌هایی که از سال 68 به بعد اتفاق افتاد، مربوط به سال 84 تا سال90 است.
رییس سازمان خصوصی‌سازی به عملکرد این سازمان در سال 90 اشاره کرد وگفت: در‌سال گذشته، 48 هزار و 467 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و 29.800 میلیارد ریال نیز بابت رد دیون دولت به دستگاه‌های طلبکار و تسویه آن طلب به بخش‌های عمومی غیر‌دولتی واگذار شد.
وی افزود: به پیمانکاران و مشاوران نیز 14 هزار و 606 میلیارد ریال و بابت طلب بانک‌ها 153 هزار و 383 میلیارد ریال واگذار شد تا مجموع کل واگذاری‌های سال گذشته به 245 هزار و 256 میلیارد ریال برسد.
رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا 25 شهریور 91 مجموعا بیش از 7400 میلیارد ریال واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است.
نبود فضاي شفاف
احمدوند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فرآیند واگذاری‌ها در سال‌های گذشته گفت: قبل از سال 84 فضای رقابتی و شفاف وجود نداشت و بورس در کشور فعال نبود که واگذاری بنگاه‌ها را انجام دهد.اما بعد از سال 84 با تصویب قانون جدید اوراق بهادار بستر مناسب برای واگذاری شرکت‌ها فراهم شد.
وی در مورد انتقاد مقام معظم رهبری از كندي در اجراي سیاست‌های اصل 44 گفت: طبیعتا با آنچه مطلوب است فاصله داریم و در تلاشیم که به رضایت کامل برسیم و فرآیند واگذاری را از لحاظ کمی و کیفی تسریع کنیم.
احمدوند با اعلام اینکه بسترسازی واگذاری‌ها در قالب قانون اصل 44 از سال 84 انجام شد، بیان داشت: قبل از آن جایگاهی برای فعالیت بخش خصوصی وجود نداشت و فضای کار در انحصار دولت بوده است که توانستیم از این طریق حجم واگذاری‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.
رییس سازمان خصوصی‌سازی از لزوم وجود فضای شفاف و رقابتی در تصمیمات خصوصی‌سازی سخن گفت و افزود: ‌در فرآیند خصوصی‌سازی به دنبال تضعیف دولت نیستیم و هدف ارتقاي مسوولیت‌های اصلی دولت است.
رقيب مخابرات به بورس مي‌آيد
احمدوند در ادامه عرضه سهام هلدينگ خليج‌فارس را بزرگ‌ترين واگذاري در حوزه اصل 44 ياد كرد و گفت: ارزش واگذاري سهام اين هلدينگ از مخابرات هم بالاتر است.
رييس سازمان خصوصي‌سازي ضمن اشاره به واگذاري 15 شرکت که 13 مجتمع پتروشيمي و دو مجتمع ديگر را در برمي‌گيرد، گفت: عرضه سهام هلدينگ خليج فارس در نيمه دوم سال جاري انجام مي‌شود. هم‌اکنون اقدامات عرضه اين سهام در حال نهايي شدن است.
تخصيص سهام عدالت كارگران
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برابر پرسش خبرنگار دنياي اقتصاد درخصوص سرنوشت پرونده واگذاری سهام عدالت به کارگران که از سال 89 تاکنون مطرح و بدون اقدام مانده است، تصريح كرد: بر اساس برنامه توزیع سهام عدالت 6 دهک از 75 میلیون نفر جمعیت کشور که 45 میلیون نفر می‌شود باید سهام عدالت دریافت کنند.
احمدوند ادامه داد: تاکنون برای 45 میلیون نفر فرم دعوتنامه ارسال و این افراد شناسایی شده اند که تا پایان سال 90 نیز حدود 41 میلیون و 500 هزار نفر این فرم ها را تکمیل و فرآیند شناسایی آنها انجام و در نهایت به عنوان سهامدار شناخته شدند.
رييس‌ سازمان خصوصی سازی گفت: سه و نیم میلیون نفر از 6دهک جامعه باقی مانده‌اند که تاکنون فرم‌ها را دریافت ولی تکمیل نکرده‌اند و برای سازمان ارسال نشده است، اما فرآیند بررسی و پالایش این گروه باقیمانده نیز در دست انجام بوده و طی چند روز گذشته به همه دستگاه‌های مسوول‌ به صورت كتبي اعلام شد تا 15 مهرماه سال جاری فرصت دارند فرم های در اختیار خود را تکمیل و برای انجام مراحل بعدی کار ارسال كنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه که سه و نیم میلیون نفر می‌توانند فرم‌ها را پر و ارسال كنند تا در فرآیند واگذاری سهام عدالت قرار بگیرند، تصریح کرد: بحث واگذاری سهام عدالت کارگران ساختمانی طبق برنامه‌ای که از قبل وجود داشته، با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در دست انجام است.
ريیس سازمان خصوصی سازی خاطر نشان کرد: سه میلیون و 300 هزار کارگر ساختمانی در کشور شناسایی شدند و اطلاعات آنها به سازمان در حوزه سهام عدالت مورد بررسی و پالایش قرار گرفت که در نهایت مشخص شد یک میلیون نفر از این متقاضیان در مراحل قبلی و در سایر دهک‌ها سهام عدالت دریافت کرده بودند.
وی افزود: حدود دو میلیون و 300 هزار کارگر ساختمانی ثبت‌نام شده نیز باقی مانده‌اند که با توجه به بعد خانوار سه و نیم نفری در کشور، حدود 8 میلیون کارگر ساختمانی و خانواده‌هایشان باید سهام عدالت دریافت کنند.
احمدوند با بیان اینکه به صورت کلی برای واگذاری سهام عدالت به کارگران باید یک دهک به آن 6 دهک قبلی اضافه شود، افزود: کارهای مقدماتی و اجرایی این موضوع انجام شد و ما درصدد آن هستیم که بتوانیم مجوز افزایش 6 دهک به 7دهک را دریافت کنیم که با صدور مجوز بتوانیم سهام عدالت کارگران را نیز واگذار کنیم. ريیس‌ سازمان خصوصی سازی با اعلام انجام یکسری مکاتبات با دستگاه‌های مسوول‌ برای دریافت مجوز یاد شده و انجام تشریفات قانونی واگذاری سهام عدالت کارگران بیان داشت: به محض صدور مجوز فعالیت اجرایی واگذاری سهام را آغاز خواهیم کرد.
سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد
رييس سازمان خصوصي در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه چرا سازمان خصوصي‌سازي مانع پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران شده است، گفت: تا قبل از سال 84 سود سهام عدالت پرداخت مي‌شد، اما طبق ماده 100 قانون برنامه پنجم توزيع سود سهام عدالت ممنوع شده است.
وي در ادامه افزود: اين اتفاق نيز به اين دليل بود كه طبق اين ماده بايد اقساط سهام عدالت را از محل دريافت سود سهام شركت‌ها به خزانه‌ واريز تا سهام واگذار شده آزاد شود كه اين اقساط تاكنون به طور كامل تسويه نشده است.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا آزادسازي سهام به همان ميزان پرداخت اقساط تاكنون ميسر مي‌شود؟ گفت: در حال انجام مقدمات اين كار هستيم تا بشود بخشي از سود سهام واگذار شده به سهامداران پرداخت شود.
بودجه امسال محقق مي‌شود؟
رييس سازمان خصوصي‌سازي در مورد اين كه آيا رقم بودجه امسال محقق مي شود يا نه؟ گفت: بخشي از تعهد نقدي سازمان مربوط به اقساط گذشته واگذاري‌ها است و 50 درصد آن مربوط به واگذاري‌هايي است كه بايد تا پايان سال صورت گيرد. اما تحقق 33 هزار و 500 ميليارد تومان رقم بودجه فرآيندي طولاني است و با دستگاه‌هاي مربوط رايزني مي‌شود تا اين رقم پوشش داده شود.
چه شركت‌هايي تا پايان سال واگذار مي‌شوند؟
در اين نشست خبري معاون سازمان خصوصي سازي نيز با اشاره به واگذاري‌هاي امسال اظهار كرد: امسال سال طلايي واگذاري‌ها از طريق بازار سرمايه است و واگذاري‌هاي مختلفي از طريق بورس وفرابورس صورت مي‌گيرد. ابوالقاسم شمس در ادامه افزود: قرار است بلوك 15 درصدي سهام پالايشگاه بندرعباس در بورس عرضه شده و 40 درصد ديگر از سهام اين شركت به وكالت از دستگاه‌هاي طلبكار عرضه شود به اين ترتيب با تصميم هيات واگذاري قرار است در مجموع 55 درصد از سهام پالايشگاه بندرعباس در بورس عرضه شود.
معاون سازمان خصوصي‌سازي در ادامه از عرضه پنج درصد سهام پالايشگاه نفت تهران در فرابورس خبر داد و افزود:‌ صد درصد سهام پالايشگاه نفت تهران به سهام عدالت اختصاص پيدا كرده است؛ ولي كشف قيمت آن در فرابورس صورت گيرد. به اين ترتيب پنج درصد سهام اين شركت از طريق فرابورس واگذار مي‌شود.
معاون آماده‌سازي سازمان خصوصي سازي با اشاره به عرضه پالايشگاه نفت لاوان طي يك ماه آينده گفت: عرضه بعدي پالايشگاه نفت كرمانشاه است كه نسبت به پالايشگاه ديگر عقب‌تر است ولي تا پايان سال نسبت به كشف قيمت وعرضه بلوك‌هاي آن اقدام مي‌شود. وي با اشاره به عرضه 53 درصدي سهام ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس گفت: 20 درصد سهام اين شركت مي‌تواند توسط دولت عرضه شود كه در صورت اخذ مجوز لازم 20 درصد بعدي نيز به صورت بلوكي عرضه خواهد شد.
شمس از عرضه 20 درصدي سهام فولاد مباركه و ملي مس تا پايان سال خبر داد وافزود: قيمت بلوك فولاد مباركه توسط هيات واگذاري تصويب شده كه اگر اوراق سهام آن آزاد شود 20 درصد آن در بورس عرضه مي‌شود. وي در مورد هلدينگ خليج فارس گفت: جلسات متعددي با مسوولان بورس و شركت مادر تخصصي برگزار شد و به دليل اين كه سال مالي شركت
31 خرداد 91 است فرآيند ارائه صورت‌هاي مالي تلفيقي و بودجه شركت به تاخير افتاد.
وي عنوان كرد: ‌با اين حال به زودي پنج درصد سهام اين شركت در بورس عرضه شده و براي بلوك 55 درصدي آن تصميم‌گيري مي‌شود. شمس به واگذاري 90 درصد سهام پتروشيمي تبريز اشاره كرد.
وي در مورد واگذاري باشگاه استقلال و پرسپوليس نيز گفت: واگذاري اين دو شركت به شدت دنبال مي‌شود كه با وزارت ورزش به نتايج خوبي رسيده تا بلوك اين دو باشگاه تا پايان سال عرضه شود.
خريدار بلوك «فخوز» مشكلي نخواهد داشت
شمس در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد واگذاري سهام بلوكي فولاد خوزستان و پرداخت بدهي 250 ميليون دلاري اين شركت توسط خريدار و علت افزايش قيمت اين سهم در آگهي جديد نيز گفت: زماني كه فولاد اكسين خوزستان به صورت طرح بود فولاد خوزستان قصد داشت كه آن را اجرا كند، به اين ترتيب فاينانس 250 ميليون دلاري را تعهد كرد.
وي ادامه داد: بعد از تبديل شدن اين طرح به شخصيت حقوقي فرآيند شركت به صورت‌هاي مالي فولاد خوزستان آمد و در حساب‌هاي پرداختني آن مبلغ تعهد، درج شد و در صورت‌هاي مالي فولاد خوزستان جزو بدهي‌هاي احتمالي شركت افشا شد و چون فولاد خوزستان تعهد كرده بود تا زماني كه فولاد اكسين نتواند اين بدهي را به بانك صادرات پرداخت كند، اين بدهي در صورت‌هاي مالي فولاد خوزستان درج مي‌شود.
معاون سازمان خصوصي‌سازي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب در آگهي عرضه فولاد خوزستان درج شده است كه خريدار ملزم به پرداخت 250 ميليون دلار بدهي اين شركت است كه با رايزني‌هاي انجام شده اين مبلغ در نوبت دوم آگهي اصلاح مي‌شود. شمس توضيح داد: به اين ترتيب در اميدنامه و صورت‌هاي مالي فولاد خوزستان درج شده است كه اين مبلغ جزو بدهي احتمالي اين شركت است و آزادسازي سهام منوط به پرداخت بدهي خواهد بود. اما با مكاتباتي كه با ايميدرو انجام شد موضوع در حال برطرف شدن است تا مشكلي براي خريدار بلوكي اين شركت ايجاد نشود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر