بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
مستطيل شيشه اي تالار

به کجا چنین شتابان؟!

با شکل گیری این روند مثبت، اهالی تالار معتقدند حجم بالایی از نقدینگی جدید وارد بازار شده که اجازه استراحت را به بورس نداده است. این حجم از نقدینگی جدید، توانسته حجم بالای عرضه سهام را در خود هضم کند و در نتیجه معاملات بسیار پرحجمی را رقم زند.
کد خبر : ۷۶۱۳۹
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 91.06.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 176 واحد رشد به رقم 21632 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 585 واحد افزایش عدد 38569 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 253 واحد صعود به رقم 26470 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1185 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 60 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

معاملات امروز بورس طی روز جاری بار دیگر شگفتی ساز شد و قدرت بالایی در روند بازار سهام به چشم می خورد.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سهام مدتی است بسیار پرقدرت حرکت می کند و صعود شاخص های بورسی و رشد قیمت سهام شرکت ها طی این روزها از علاقه بسیار زیاد سرمایه گذاران به خرید سهم حکایت دارد.

با شکل گیری این روند مثبت، اهالی تالار معتقدند حجم بالایی از نقدینگی جدید وارد بازار شده که اجازه استراحت را به بورس نداده است. این حجم از نقدینگی جدید، توانسته حجم بالای عرضه سهام را در خود هضم کند و در نتیجه معاملات بسیار پرحجمی را رقم زند.

به طور مثال در گروه فلزات، سهام "فملی" بالغ بر 10 میلیون معامله شد و در پایان این سهم نیز صف خرید خود را حفظ کرد.

سهام شرکت کالسیمین نیز پس از معامله 29 میلیونی، اگرچه در اواسط معاملات وارد دامنه نوسان منفی قیمت ها شد، اما سرمایه گذاران متقاضی خرید این سهم دوباره در صف ایستادند.

و اما در میان معدنی ها نیز "کروی" پس از معامله 56 میلیونی سهام خود در دامنه حداکثری قیمت، پیشتاز این گروه بود.

طی روز جاری پتروشیمی کرمانشاه نیز در گروه خود صدرنشین بود و پس از معامله حدود 11 میلیونی سهام آن و باقی ماندن صف خرید سهم در پایان ساعات کاری امروز، فروشنده ای در سیستم معاملاتی باقی نماند. سایر نمادهای پتروشیمی نیز معاملات پرحجمی را در دامنه نوسان مثبت قیمت ها پیگیری کردند.

"شبندر" و "شراز" نیز در میان نمادهای پالایشگاهی بهترین معاملات را از خود به نمایش گذاشتند و سهام آنها به ترتیب بیش از 31 و 4 میلیون معامله شد. هرچند پس از این معاملات پرحجم، بازار سهام نتوانست صف های خرید را در این دو نماد جمع آوری کند و دوباره میزان تقاضای خرید برای آنها افزایش یافت.

سیمانی ها نیز امروز شاهد صف های خرید بودند، اما عرضه چندانی در نمادهای این گروه صورت نگرفت و صف های خرید آنها جمع آوری نشد.

خودرویی ها نیز امروز تحرکات جدیدی از خود نشان دادند و در میان این گروه، "خودرو" و زیر مجموعه هایش از جمله "خاور" بسیار پرقدرت ظاهر شدند که این روند از قطعی بودن خبر فروش سهام بانک "پارسان" متعلق به گروه ایران خودرو حکایت داشت. البته پس از پایان معاملات امروز معاون اقتصادی ایران خودرو این خبر را تأیید کرد و از فروش بلوک 33.76 درصدی بانک پارسیان متعلق به گروه ایران خودرو خبر داد. بطوریکه با قوت گرفتن این موضوع طی معاملات امروز در نماد "خودرو" بالغ بر 95 میلیون سهم داد و ستد شد.

در میان قندی ها نیز اگرچه به اندازه عرضه خریدار وجود داشت، اما روند مثبت در تمام نمادهای این گروه حکمفرما نبود و نمادهای قند و شکری به دو دسته جدا تقسیم شدند که هر دسته در جهتی مخالف با دیگری معاملات سهام خود را نظاره می کردند، بطوریکه "قلرست" و "قصفها" صف خرید سهام را در اختیار داشتند؛ اما در مقابل "قنیشا" و "قنقش" با صف فروش سهام خود دست و پنجه نرم می کردند.

در مجموع کلیه صنایع و سهام فعال بازار معاملات بسیار پرحجم را با رشد قیمت ها دارا بودند و سرمایه گذاران در این روند مثبت صف های خرید سهام را همراهی کردند. اهالی تالار امیدوارند با توجه به پایان مهلت تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاران، این روند مثبت طی روزهای آتی به صورتی پایدار و البته نه شتابان و با سرعت بالا، تداوم یابد و اعتماد سرمایه گذاران نسبت به روند معاملات بیش از پیش افزایش یابد تا روند بورس نیز با ثبات بیشتری همراه گردد. اما بیان اینکه بازار سهام تا کجا چنین پرشتاب حرکت خواهد کرد، موضوعی است که در حال حاضر نمی توان به آن پاسخی قطعی داد.

اما در این میان نکته جالب توجهی که اهالی تالار شیشه ای به آن توجه کردند، روند متفاوت دو گروه صادراتی و وارداتی در مقابل افزایش بهای ارز طی این روزها است. چرا که با رشد نرخ ارز در بازار غیر رسمی، صنایع صادر کننده و وابسته به آن روندی بسیار هیجانی را دنبال می کنند، اما این هیجان بالا در صنایع وارد کننده قطعات و مواد اولیه برای فروش سهام بسیار پایین است. بطوریکه می توان گفت صنایع وارداتی در مقابل نوسان ارز عکس العمل قابل توجهی از خود نشان نمی دهند و سهام آنها با هیجان فروش مواجه نیست.

به عنوان مثال اگرچه طی روزهای اخیر روند منفی بر معاملات سهام دو گروه دارویی و خودرویی غالب بود، اما فشار سنگین عرضه سهام آنها در این گروه ها به چشم نمی خورد. حال آنکه در نمادهای صادراتی هجوم زیاد سرمایه گذاران برای خرید سهم به وضوح قابل مشاهده است.

شایان ذکر آنکه روند مثبت شتابان بورس نیز در حالی بر عرضه سهام چیره گشت که خبرهای سیاسی جدیدی نیز در حال انتشار است. چراکه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای دور جدید نشست خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد آنکارا شده تا طی روز آتی دیدار و گفتگو کند.

از دیگر سو رییس اتاق بازرگانی ایران نیز از خروج برنامه راه اندازی بورس ارز از دستورکار بانک مرکزی خبر داد و با انتشار این خبر، قیمت ها در بازار ارز از روند منفی وارد مدار صعودی شد. بطوریکه طی معاملات امروز هر دلار آمریکا به 2508 تومان رشد کرد.

با شکل گیری این روند مثبت بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به 955 هزار تومان افزایش یافت.

در پایان گفتنی است معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز روندی متعادل را در پیش گرفته و معاملات این بازار طی روز جاری تنها در سه سررسید مهر، آبان و آذر 91 انجام می شود تا از روز چهارشنبه هفته جاری کار خود را با آغاز معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل در سررسید دی ماه 91 با قدرت بیشتری ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر