بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر : ۷۶۲۲۱
عصر خبر در تحلیل بازار ارز نوشت: بازار ارز همچنان آشفته است و قیمت دلار مدت هاست که از دو هزار تومان فراتر رفته و در حال و هوای 2500 سیر می کند. از رئیس جمهور گرفته تا وزیر امور اقتصادی و دارایی و از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا نمایندگان مجلس ، همه و همه در این باره اظهار نظر می کنند و بر لزوم ساماندهی بازار ارز تأکید دارند. دیروز نیز سردار عزیز جعفری خبر داد که سپاه نیز به کمک دولت خواهد رفت تا بتواند در مهار وضع موجود نقش مثبتی ایفا کند.

واقعیت اما چیست؟ و آیا بازار ارز دچار چنان آشفتگی عجیب و غریبی است که همه ارکان نظام و حتی سپاه نیز باید وارد معمای آن شوند؟ ظاهر امر چنین نشان می دهد اما واقعیت چیز دیگری است. در شرایطی که برغم تحریم ها ، ذخایر ارزی کشور همچنان قابل اتکاست و در حالی که بخش عمده ای از واردات بی رویه در دست کنترل است ، چرا باید چنین وضعیت نگران کننده ای وجود داشته باشد؟
البته می توان همه چیز را به دلالان بی نام و پیامک های رسانه های نامدار نسبت داد و با دستگیری فلان فعالا بازار ارز ، از خود سلب مسوولیت کرد ولی این کارها ، قبلاً هم انجام شده و جواب نداده است.

به نظر می رسد ریشه و یا دستکم یکی از دلایل این امر را در درون دولت جست و جو کرد. حرف های اخیر حجه الاسلام مصباحی مقدم ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می تواند در این زمینه راهگشا باشد ؛ بخوانید:

« غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، درخصوص جلسات مشترک دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور به ویژه رفع نابسامانی بازار ارز، اظهارداشت: حدود یک ماه قبل یعنی اواخر ماه رمضان جلسه مشترکی با دولت داشتیم که در این جلسه بر سر راه اندازی بورس ارز تفاهم شد اما ابلاغ نشد.

وی ادامه داد: مجددا خواسته شد تا راهکار دیگری دنبال شود بنابراین روز چهارشنبه هفته گذشته جلسه ای 4 ساعته با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیران دولت از جمله وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تشکیل شد در این جلسه راهکار دیگری بری حل مشکلات ارائه شد و بر سر آن تفاهم و توافق صورت گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: راهکار مورد توافق این بود که عرضه ارز از طریق بانک مرکزی صورت بگیرد و ارزهایی که به نحوی دولتی است ولی متعلق به بانک مرکزی نیست عرضه شود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مقرر شد زمینه برای جذب ارز بخش خصوصی به قیمت روز منهای دو درصد فراهم شود و جهت گیری آن هم کاهش قیمت ارز باشد.

وی ادامه داد: این موضوع مورد توافق قرار گرفت و همه حاضران در جلسه امضا کردند و بنا بر این بود که روز پنج شنبه به رئیس جمهور داده شود اما روز جمعه به آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی وقت داده شد و ایشان موضوع را به آقای رئیس جمهور ارائه کردند. بنا بر این بود تا تصمیم گرفته و ابلاغ شود که هنوز هم خبری نیست و رئیس جمهور تصمیم نگرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سئوال که مخالفت هایی با راه اندازی بورس ارز است، آیا این مخالفت ها دلیل ی توجهی به این راهکار بوده است، گفت: به دلیل همین مخالفت ها بوده که رئیس جمهور نسخه اول یعنی همان راه اندازی بورس ارز را متوقف کرد. مخالفت هایی شد که ایشان تصمیم نگرفت این راهکار را اجرایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که اختلافات وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی چقدر در نابسامانی بازار ارز موثر است، گفت: در حال حاضر که آنها بر سر راهکار دوم به توافق رسیدند و مشکلی ندارند رئیس جمهور است که فعلا تصمیم نگرفته است. »

حال سوال اینجاست که چرا شخص رئیس جمهور ، برغم همه توافقات صورت گرفته ، اقدام نمی کند؟ این رویکرد رئیس جمهور یادآور سرسختی سال گذشته او در قبال افزایش نرخ سود بانکی است که منجر به افزایش بی رویه و انفجاری قیمت ارز و سکه شد و نهایتاً با مداخله به موقع مسوولان ارشد نظام ، نرخ سود بانکی متعادل شد و بازار از التهاب افتاد.

از مجلس انتظار می رود رفتار ارزی رئیس جمهور را به دقت بررسی و تحت نظارت قرار دهد ، پاسخ بخواهد در در صورت لزوم ، برخورد قانونی لازم را بنماید.
فراموش نکنیم که التهابات ارزی ، فقط آثار اقتصادی ندارد بلکه می تواند از منظر روانی هم بر روی جامعه اثرگذار باشد و به روحیه مقاومت ملت ایران در برابر تحریم های ظالمانه کنونی آسیب بزند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر