بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
مدیر مالی شرکت سیمان فارس نو عنوان کرد:

تسویه تسهیلات ارزی به نرخ مرجع تا پایان امسال

شرکت بالغ بر 24 پروژه برای اصلاح ساختار تولید دارد که می توان گفت در زمره پروژه های سرمایه بر نیستند، اما در افزایش تولید اثرگذار هستند و فرآیند اجرایی شدن این پروژه ها طی یک برنامه 5 ساله از ابتدای امسال آغاز شده است.
کد خبر : ۷۹۹۳۵
شرکت سیمان فارس نو به عنوان یکی از تولیدکنندگان سیمان در کشور پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 91 خود را با سرمایه 350 هزار میلیون ریال، مبلغ 719 ریال برآورد کرده که این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته حدود 19 درصد افزایش داشته است.

این شرکت با توجه به عملکرد شش ماهه منتهی به 91.6.31، توانسته است 41 درصد از سود پیش بینی شده هر سهم سال مالی 91 را پوشش دهد.

از نکات حائز اهمیت در بررسی صورت های مالی شرکت سیمان فارس نو می توان به این موضوع اشاره کرد که تولید شرکت در دوره 6 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 2 درصد افزایش یافته و درآمد حاصل از فروش محصولات نیز در پی افزایش 22 درصدی نرخ های فروش سیمان، در حدود14 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

عبدالوهاب کشاورزی مدیر مالی شرکت سیمان فارس نو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص وضعیت تولیدی "سفانو" این چنین عنوان کرد: میزان تولید شرکت در انواع محصولات سیمانی اعم از سیمان تیپ یک و تیپ دو متناسب با تقاضای مشتریان و بازار مصرفی تعیین می شود. از همین رو در دوره 6 ماهه سال جاری با توجه به افزایش تقاضای سیمان تیپ 2، مقدار تولید این محصول افزایش یافته و در مقابل از میزان تولید سیمان تیپ یک کاسته شده است.

وی درباره تولید دو نوع محصول سیمان تیپ 1 و 2 گفت: دلیل بالا بودن حجم تقاضای سیمان تیپ 2 این است که در درجه اول برخی از مشتریان با آگاهی نسبت به کیفیت سیمان تیپ دو و همچنین متناسب با جایگاه استفاده از این محصول، اقدام به خرید این نوع سیمان می کنند و در درجه دوم عده ای دیگر نیز به دلیل پایین بودن قیمت فروش سیمان تیپ 2 در مقایسه با سیمان تیپ یک که تقریباً به ازای هر تن 4000 تومان ارزان تر است، دست به خرید این محصول زده و در نهایت موجب افزایش تقاضای این نوع از محصول می شوند.

کشاورزی در ارتباط با فروش و صادرات محصولات تولیدی "سفانو" اظهار کرد: بخش عمده محصولات شرکت به صورت داخلی به فروش می رسد و بخشی از آن نیز به عراق صادر می شود.

وی در این باره افزود: فروش صادراتی "سفانو" و دریافت وجه نقد از عراق به طور کامل به صورت ریالی انجام می شود که این موضوع از بابت رفع مشکلات در خصوص نقل و انتقال ارزی به نفع شرکت و از بابت عدم اثرگذاری تغییرات نرخ ارز بر سودآوری به ضرر همه شرکت های سیمانی است.

مدیر مالی شرکت سیمان فارس نو همچنین در رابطه با تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید اذعان داشت: عمده مواد اولیه اساسی تولید توسط خود شرکت و بخش اندکی از مواد اولیه مثل آهن و سایر مواد مصرفی از شرکت های داخلی دیگر تأمین می شود.

براین اساس از بابت تأمین مواد اولیه مشکل خاصی وجود ندارد، اما تنها نکته حائز اهمیت در بحث بهای تمام شده محصولات شرکت افزایش قیمت پاکت سیمان در سال جاری می باشد که همین موضوع موجب گردیده فروش هر تن سیمان پاکتی با حدود هفت هزار تومان زیان همراه باشد.

وی در خصوص راه حل این مشکل این چنین عنوان کرد: راه حلی که شرکت های سیمانی برای مقابله با افزایش نرخ پاکت سیمان می توانند بکار گیرند، کاهش تحویل سیمان کیسه ای به مشتریان و در مقابل تشویق آنها به استفاده از سیمان فله ای می باشد.

این مقام مسئول به بیان وضعیت طرح های توسعه ای شرکت پرداخت و اظهار کرد: شرکت بالغ بر 24 پروژه برای اصلاح ساختار تولید دارد که می توان گفت در زمره پروژه های سرمایه بر نیستند، اما در افزایش تولید اثرگذار هستند و فرآیند اجرایی شدن این پروژه ها طی یک برنامه 5 ساله از ابتدای امسال آغاز شده است.

وی همچنین درباره تسهیلات 600 هزار یورویی دریافتی شرکت گفت: با توجه به کم بودن تسهیلات دریافتی ارزی شرکت، می توان این اطمینان را داشت که تا پایان سال جاری کلیه این تسهیلات ارزی با نرخ ارز مرجع تسویه شوند و از این بابت نگرانی خاصی مطرح نیست.

مدیر مالی شرکت سیمان فارس نو در پایان در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت و همچنین وضعیت تسهیلات ارزی دریافتی شرکت اذعان کرد: با توجه به عدم نیاز فعلی شرکت برای افزایش سرمایه، برنامه خاصی در این باره در نظر گرفته نشده و تا زمانی که اجرای پروژه های سرمایه بر پیش بینی می شود، برای افزایش سرمایه اقدام نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر