بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
مستطيل شيشه اي تالار

در جست و جوی لیدر

در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی کشور و تصمیمات یکباره به دور از هر گونه اقدام کارشناسی شده توسط برخی نهادهای متولی طی روزهای اخیر برای اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها در بخش صادرات، تعیین نرخ های فروش، بالا بردن نرخ خوراک و یا تغییر در نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی همگی در ایجاد این سردرگمی مؤثر بوده است.
کد خبر : ۸۰۷۳۶
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.08.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 134 واحد کاهش به رقم 25398 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 482 واحد افزایش عدد 46295 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 62 واحد افت به رقم 31220 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 811 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی شیراز با 92 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر (هلدینگ) با 31 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، روند امروز بورس از سردرگمی بیش از حد سرمایه گذاران و سهامداران حکایت داشت و نوسانات مختلف شاخص کل که هر بار به سویی متفاوت تغییر جهت می داد، بازار سهام را بر سر دو راهی تصمیم گیری سردرگم کرد.

معاملات امروز تالار شیشه ای در حالی آغاز شد که بازار ملتهب سهام به دلیل افزایش تعدد خبرهای ضد و نقیض و تأیید و تکذیب شایعه های مطرح شده در بورس تحلیل بردار نبود. بطوریکه سرمایه گذاران بی وقفه و بلاتکلیف در جست و جوی گروهی بودند تا با انتخاب آن به عنوان لیدر و سرگروه در جهتی مشخص به راه خود ادامه دهند. اما فعالان بازار در این امر ناکام ماندند و هیچ صنعتی نتوانست با زورآزمایی سهام خود در جایگاه پیشتاز بورس نقش آفرینی کند.

دلایلی که از سوی اهالی بازار در شکل گیری این روند مبهم عنوان می شود، تحت تأثیر پارامترهایی مدت زمان زیادی طول می کشد تا مورد تحلیل واقع بینانه قرار گیرند. اول اینکه در سیاست های خارجی در شرایط کنونی اتخاذ سیاست هویج و چماق مشاهده می شود که در کنار بحث احتمال انجام مذاکرات و بهبود شرایط، از اعمال تحریم های جدید بین المللی سخن می گویند و این امر بازار را بر سر دوراهی تصمیم گیری قرار داده است.

در سیاست داخلی نیز اختلاف نظرهای دولت با مجلس شورای اسلامی و نبود تحلیل دقیق از حل و یا باقی ماندن این اختلاف ها بر این امر عاملی مضاعف شده است تا آینده مجهولی را در پیش چشم ها متصور سازد.

در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی کشور و تصمیمات یکباره به دور از هر گونه اقدام کارشناسی شده توسط برخی نهادهای متولی طی روزهای اخیر برای اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها در بخش صادرات، تعیین نرخ های فروش، بالا بردن نرخ خوراک و یا تغییر در نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی همگی در ایجاد این سردرگمی مؤثر بوده است.

امروز دولت در بخشنامه ای جدید از محدودیت صادرات برخی کالاها و لزوم پرداخت عوارض صادراتی در کنار ممنوعیت کالاهای فهرست شده در این بخشنامه خبر داد که نگرانی ها و بی اعتمادی های دیگری را نیز در بازار به وجود آورد.

طی روز جاری در حالی بازار معاملات خود را سپری می کرد که بورس به دنبال گروهی به عنوان پیشتاز برای خود بود، هرچند در این شرایط سهم هایی همچون "فملی"، "ومعادن" و "ذوب" با معاملات پرحجمی همراه شدند تا در این جایگاه نقش آفرینی کنند، اما در نهایت این سهم ها تا آستانه دامنه نوسان منفی قیمت ها نیز افت کردند. اما اگر این شرکت ها بتوانند وضعیت کنونی را هضم کنند، احتمال رشد قیمت آنها دور از انتظار نیست.

سایر گروه ها نیز به همین ترتیب بدون اتخاذ روندی مشخص، ادامه راه دادند و ابهام و نبود چشم انداز روشن پیش روی آنها ویژگی بارز اکثر گروه ها بود.

اما امروز تالار شیشه ای با بازگشایی نماد معاملاتی پتروشیمی شیراز پس از اعلام تعدیل مثبت عایدی هر سهم همراه شد و این امر موجب جبران اندکی از افت رقم شاخص کل گردید. چراکه سهام "شیراز" با بیش از 42 درصد رشد قیمت شاخص کل را 92 واحد به سمت بالا کشید.

در گروه غذایی نیز "غمارگ" حجم معاملاتی قابل توجهی را شاهد بود و خریداران صف فروش این سهم را طی دو مرحله جمع آوری کردند و در نهایت قیمت آن را تا دامنه مثبت به پیش بردند. اما به اعتقاد اهالی تالار تداوم چنین روندی وابستگی زیادی به آینده وضعیت اقتصادی دارد. چراکه تحریم هایی که در صنایع مختلف به جز صنعت غذایی و دارویی در نظر گرفته شده، می تواند به نفع شرکت هایی باشد که در بازار مواد غذایی سهم عمده ای از بازار را در اختیار دارند، هرچند نرخ گذاری و سیاست های تعجیلی چشم انداز آتی صنایع را مبهم کرده است و باید منتظر اتفاقات بعدی بود.

در این فضا انتشار اخباری که نوسان زیادی داشته و هربار توسط یک مقام مسئول دستخوش تغییر می شود، اعتمادها را از بازار تا حدی سلب کرده است. بطوریکه شرکت موتوژن در حالی طی عملکرد 9 ماهه سال مالی 91 با پوشش 111 درصدی سود هر سهم همراه بوده که سهم از نظر قیمتی رشد چندانی را تجربه نکرده است. حال آنکه "غپاک" با وجود اعلام 52 تومان زیان به ازای هر سهم طی عملکرد شش ماهه نخست امسال و مواجه شدن با زیان انباشته، با جهش خیره کننده قیمت همراه شده و شفاف نیست علت رشد 50 درصدی قیمت سهم طی این دوره با وجود چنین عملکرد ضعیفی چیست؟ از همین رو نمی توان کارایی لازم را در چنین بازاری مشاهده کرد.

در دیگر سو حذف دو الویت 9 و 10 کالایی در دریافت ارز مرجع، نشانه ای دیگر در عدم کارایی و وجود ابهام های زیادی است که می توانست با کاهش تقاضای ارز موجب افت قیمت ها شود. حال آنکه در واقعیت اتفاق خاصی در نرخ ها روی نداد و عامل آن را می توان در تهدیدات سیاسی دانست که امکان واکنش لازم را از بازار گرفته است.

به اعتقاد اهالی تالار تحقق این روند نزولی در بهای ارز می توانست به نفع برخی صنایع داخلی باشد، به این شرط که این بنگاه ها توان تأمین قطعات مورد نیاز خود را نیز داشته باشند.

در مجموع بازار سهام برای شروع حرکتی جدید نیازمند هضم حجم عظیمی از اخبار گوناگون است تا چشم انداز آتی را برای سرمایه گذاران و سهامداران روشن سازد و پس از آن بورس توان نمایش مطلوبی را در پیش چشم فعالین بازار خواهد داشت.

در پایان گفتنی است در بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز روندی متعادل به چشم می خورد و این بخش از بازار سرمایه همچنان با سه سررسید آبان، آذر و دی ماه معاملات خود را پیگیری می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر