بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۸۱۲۵۷

شروين شهرياري:پتروشيمي پرديس بزرگ‌ترين توليد كننده كود اوره در خاورميانه است كه اين محصول پركاربرد در صنعت كشاورزي را با استفاده از خوراك گاز شيرين توليد مي‌كند. محل كارخانه شركت در عسلويه و در نزديكي آبهاي آزاد قرار دارد. بنابراين، «شپديس» از مزيت مناسبي جهت صادرات محصول برخوردار است. به همين دليل و با عنايت به مازاد توليد اوره در داخل كشور، پتروشيمي پرديس حدود 90 درصد از محصول توليدي خود را صادر مي‌كند. قدمت فعاليت دو فاز اين كارخانه به ترتيب 5 و 3 سال است و از اين حيث پرديس از جوان‌ترين واحدهاي عظيم پتروشيمي در كشور محسوب مي‌شود. سهام مديريتي «شپديس» در اختيار هلدينگ نفت و گاز پارسيان (كه خود زيرمجموعه سرمايه‌گذاري غدير است) مي‌باشد. بررسي قيمت اوره در يک دهه گذشته نشان مي‌دهد که روند تغييرات آن بسيار سريع و نامتوازن بوده به نحوي که قيمت‌ها در يک بازه بزرگ بين 200 تا 800 دلار در هر تن نوسان كرده است. به اين ترتيب هرگونه تخمين از وضعيت آينده «شپديس» بايد با لحاظ کردن ريسک نوسانات قيمت جهاني صورت پذيرد. علاوه بر اين تلاطم قيمت ارز و نامعلوم بودن قيمت خوراك گازي نيز از عوامل ريسك در فعاليت اين شركت هستند.

با در نظر گرفتن يك سناريوي محتمل براي عوامل سه‌گانه مذکور (قيمت جهاني اوره، ارز و گاز مصرفي)، بنا به درخواست خواننده محترم عملکرد مالي «شپديس» در سال مالي آينده (منتهي به 30 آذر 92) مورد بررسي قرار مي‌گيرد. جدول شماره يک، پيش‌بيني تحليلي از درآمد فروش سال آينده در كنار عملكرد نه ماهه شرکت در سال مالي جاري (منتهي به 31 شهريور 91) را نشان مي‌دهد.
در برآورد تحليلي، قيمت اوره معادل 350 دلار در هر تن و قيمت تبديل دلار معادل 2500 تومان (محدوده قيمت اتاق مبادلاتي) در نظر گرفته شده است. همچنين حجم توليد و فروش شركت بدون تغيير نسبت به بودجه سال 91 منظور شده كه تقريبا معادل ظرفيت كامل كارخانه است. در اين شرايط، بايد توجه داشت قيمت اوره در بازارهاي آسيايي اكنون در محدوده 380 دلار در هر تن قرار دارد، اما روند بازار نزولي بوده و احتمال افت قيمت‌ها نيز وجود دارد. به همين دليل، در برآورد حاضر با لحاظ كردن جانب احتياط قيمت 350دلاري اوره كه معادل كف قيمت اين محصول در چند سال گذشته است، مبناي محاسبات قرار گرفته است. علاوه بر اين، در نظر گرفتن دلار 2500 توماني هم با فرض الزام شركت‌هاي پتروشيمي به فروش ارز در اتاق مبادلات در نظر گرفته شده كه هر چند تا كنون محقق نشده، اما احتمال اجرايي شدن آن با توجه به اصرار دولت زياد است. به اين ترتيب با لحاظ كردن اين دو عامل، قيمت 875 هزار توماني براي فروش هر تن اوره و 894 هزار توماني براي هر تن آمونياك (2 درصد بالاتر از قيمت اوره با عنايت به روند تاريخي) به دست مي‌آيد.
با عنايت به تخمين درآمد فروش در جدول يك، برآورد سودآوري شركت در سال مالي آتي در جدول شماره دو ارائه شده است (ارقام به ميليارد ريال).
در خصوص ارقام جدول شماره دو بايد به چند نکته توجه داشت:
1- در بخش بهاي تمام شده؛ هزينه مواد اوليه (به جز گاز)، دستمزد و سربار در سال آينده با 30درصد افزايش نسبت به آخرين بودجه 91 محاسبه شده كه با توجه به ارقام كنوني تورم برآوردي منطقي است. همچنين نرخ گاز مصرفي از 750 ريال کنوني به 3000 ريال در هر مترمکعب تعديل شده است. مبناي افزايش چهاربرابري قيمت گاز نسبت به سال مالي جاري علاوه بر لحاظ كردن حداكثر احتياط، تقويت احتمال نرخ‌گذاري خوراك پتروشيمي‌ها بر اساس دلار مبادله اي و قيمت جديد گاز است. بديهي است، در صورت عدم تغيير قيمت گاز نسبت به سال جاري (كه البته تا اندازه اي نامحتمل است) سود محاسبه شده براي سال مالي آينده تا 2000 ريال از اين محل قابل افزايش است.
2- هزينه‌هاي عمومي و اداري با 30 درصد رشد نسبت به آخرين بودجه 91 برآورد شده‌اند. اما در بخش هزينه مالي با در نظر گرفتن جريان ورود نقدينگي مطلوب به شرکت و فرآيند تسويه تسهيلات، رشد هزينه‌ها محتمل نخواهد بود. علاوه بر اين، با توجه به اختصاص قسمت عمده هزينه متفرقه به زيان تسعير ارز تسهيلات (كه در سال مالي جاري با نرخ مبادله اي تسعير و زيان آن شناسايي شده است) هيچ گونه هزينه اي در اين سرفصل براي سال مالي آينده لحاظ نشده است.
با عنايت به محاسبات فوق مي‌توان گفت در صورت تحقق مفروضات مطرح شده، شرکت پتروشيمي پرديس در سال مالي آتي قابليت افزايش سودآوري 20 درصدي نسبت به آخرين بودجه 91 تا سطح 1200 تومان به ازاي هر سهم را خواهد داشت. با عنايت به رعايت حداكثر احتياط در مفروضات، اين برآورد را مي‌توان در زمره محافظه‌كارانه‌ترين پيش‌بيني‌ها از سودآوري آتي «شپديس» دانست.
به اين ترتيب سهام اين شرکت در حال حاضر P/E كمتر از 4مرتبه (براساس سود سال آينده) را دارا است که مي‌تواند نشان‌دهنده ارزندگي سهام مزبور باشد. اين مساله زماني پررنگ‌تر مي‌شود كه به در پيش بودن مجمع سالانه شركت در فصل زمستان و تقسيم سود 1000 توماني به ازاي هر سهم (‌كه P/E سهم را تا سطح سه واحد كاهش خواهد داد) نيز توجه شود. بديهي است کارشناسان با تغيير قيمت‌هاي جهاني اوره و نيز نرخ ارز و خوراك گازي مي‌توانند به ارقام متفاوتي در خصوص سودآوري «شپديس» در سال مالي آينده دست يابند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر