بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
عملکرد یک سال گذشته بیش از 60 صندوق سرمایه گذاری با ارزش روز فراتر از 300 میلیارد تومان حاکی از آن است که مدیران حرفه ای این صندوق ها نتوانستند روند کلی بازار را به درستی تشخیص دهند و در دوره های سه و شش ماهه و حتی یکسال گذشته، عملکردی به مراتب ضعیف تر از شاخص کل بورس به نمایش گذاشتند.
کد خبر : ۸۲۷۳۵
پس از زیان های سنگینی که سهامداران خرد در شروع کار دولت نهم متحمل شدند، مسئولین بازار تصمیم گرفتند با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت آن توسط افراد تحصیلکرده و آشنا با قواعد و قوانین بورس، مردم را به سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس تشویق کرده و گامی دیگر در جهت بسط و توسعه بازار سرمایه نهند.

اما عملکرد یک سال گذشته بیش از 60 صندوق سرمایه گذاری با ارزش روز فراتر از 300 میلیارد تومان حاکی از آن است که مدیران حرفه ای این صندوق ها نتوانستند روند کلی بازار را به درستی تشخیص دهند و در دوره های سه و شش ماهه و حتی یکسال گذشته، عملکردی به مراتب ضعیف تر از شاخص کل بورس به نمایش گذاشتند.


براساس گزارش بورس نیوز، این امر در حالی صورت پذیرفته که صندوق های سرمایه گذاری از کادر متخصص و حرفه ای برخوردار بوده و و علاوه بر دارا بودن دانش مالی از اطلاعات به روز و لحظه ای بازار نیز برخوردار هستند. حال سوال اصلی آن است که دلیل این عدم تناسب در میزان بازدهی ها چیست؟ آیا ایراد از مدیران و کارشناسان صندوق های سرمایه گذاری بوده یا حرکت و روند غیر قابل پیش بینی بازار دلیل آن است؟

دبیر کل انجمن کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص دلایل عدم تناسب بازدهی شاخص کل بازار با بازدهی شاخص صندوق ها در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از دلایل پایین بودن بازدهی شاخص صندوق های فعال در بازار سرمایه در مقایسه با بازدهی شاخص کل، در پیش گرفتن روند محافظه کارانه در مدیریت بخش قابل توجهی از صندوق ها می باشد.

بهروز خدارحمی در همین ارتباط افزود: با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری تحقق میزان معینی سود را به عنوان حداقل بازدهی به مشتریان خود تضمین می دهند، همین امر موجب می گردد تا مدیر صندوق سیاستی محافظه کارانه را در مدیریت اوراق بهادار اتخاذ کرده و بخش اعظمی از سرمایه گذاری های صندوق را به سوی اوراق بهادار با درآمد ثابت و در واقع حوزه های کم ریسک تر سوق دهد تا از تحقق حداقل بازدهی مورد نظر خود اطمینان کامل داشته باشد. در نتیجه همین امر، میانگین بازدهی صندوق های سرمایه گذاری متناسب با ریسک متحمل شده محقق می شود و از حد معینی فراتر نخواهد رفت.

وی همچنین در بیان یکی دیگر از دلایل پایین بودن میانگین بازدهی شاخص صندوق ها گفت: یکی دیگر از عوامل عدم رشد شاخص صندوق ها، نبود انگیزه در مدیران آنها برای بالا بردن میزان بازدهی است. زیرا در حال حاضر تمامی صندوق های سرمایه گذاری اعم از کم بازده و پربازده از میزان مشخصی حق الزحمه و کمیسیون برای فعالیت های خود برخوردارند که همین موضوع سبب می گردد تا مدیران صندوق ها هیچ انگیزه ای برای کسب بازدهی بیشتر نداشته باشند. چراکه از جنبه کسب درآمد و کارمزدهای تعیین شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ گونه تمایزی میان صندوق های سرمایه گذاری با مدیریت فعال و بازدهی بالاتر در مقابل صندوق های با مدیریت محافظه کارانه و غیر فعال وجود ندارد.

این مقام مسئول در خصوص راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از ادامه چنین رویه ای در وضعیت بازدهی شاخص صندوق ها اذعان داشت: کانون نهادهای سرمایه گذاری در صدد است تا در کنار کارگروه و کمیته تأمین سرمایه و مشاوران سرمایه، اتاق فکری نیز برای صندوق های سرمایه گذاری تشکیل دهد تا در آن پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد آنها مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این طرح ها، در نظر گرفتن پاداش برای ارکان اداره کننده صندوق هاست، به گونه ای که بتوان در راستای انگیزش مدیران برای مدیریت فعال اوراق بهادار گام برداشت.

خدارحمی در خاتمه عنوان کرد: در شرایط کنونی توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر بازیگران اصلی بازار سرمایه سرمایه گذاران هستند. چراکه با اقبال خود از صندوق های پربازده تر و در مقابل عدم حمایت از صندوق های سرمایه گذاری با بازدهی کمتر، موجب می شوند تا مدیران آنها به سمت مدیریت فعال اوراق بهادار و کسب بازدهی بالاتر حرکت کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر