بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴
کد خبر : ۸۲۷۵۳
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،در پی اعلام روزگذشته معاون سازمان بورس مبنی بر تاسیس صندوقی جدید و مهم بنام صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه ایران، اساسنامه صندوق نوین توسط این خبرگزاری منتشر شد.

این اساسنامه شامل 62 ماده است که در مجمع سه شنبه جاری هیئت موسس بررسی، تصویب و سپس عملیاتی می شود. سرمایه اولیه صندوق هم 23 میلیارد تومان بوده که با مشارکت سایر اعضا حقوقی بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

متن کامل اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه ایران

تعاریف اولیه:

ماده 1:در این اساسنامه اصطلاحات و واژه‌های زیر به جای معانی مشروح بکار می‌روند:

1- قانون بازار اوراق بهادار: منظور قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی است.

2- قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید: منظور قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه سال 1388 هجری شمسی مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

3- قانون مالیات های مستقیم: منظور قانون مالیات های مستقیم مصوب 03/12/1366 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن است.

4- قانون مالیات بر ارزش افزوده: منظور قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 مجلس شورای اسلامی است.

5- مقررات: منظور کلیه مقررات مرتبط با بازار اوراق بهادار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که توسط مراجع صلاحیت‌دار وضع شده و می‌شود.

6- سبا: منظور سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع ماده 5 قانون بازار اوراق بهادار است.

7- بورس تهران: منظور شرکت بورس اوراق بهادار تهران  سهامی عام) به شمارۀ ثبت 286502 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و به شمارۀ ثبت 10492نزد سبا است.

8- فرابورس ایران: منظور شرکت فرابورس ایران   سهامی عام) به شمارۀ ثبت332483 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و به شمارۀ ثبت 10613 نزد سازمان است.

9- صندوق: منظور صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه ایران مذکور در ماده 2 است.

10- اساسنامه: منظور اساسنامه صندوق است.

11- امیدنامه: منظور امیدنامه صندوق است که محتویات آن براساس مقررات و موارد مندرج در اساسنامه تعیین شده و جزء جدایی‌ناپذیر این اساسنامه محسوب می‌شود.

12- سرمایه صندوق: متغیر است و در هر زمان برابر جمع ارزش مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران است.

13- سرمایه‌گذار: شخصی حقوقی است که مطابق گواهی سرمایه‌گذاری صادرشده طبق مفاد اساسنامه، مالک تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است یا این‌که برای تملک تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مطابق مفاد اساسنامه اقدام نموده است.

14- واحد سرمایه‌گذاری: کوچکترین جزء سرمایه صندوق می‌باشد.

15- واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران: واحدهای سرمایه‌گذاری است که در یک زمان معین براساس گواهی‌های سرمایه‌گذاری صادره، در مالکیت سرمایه‌گذاران است و تعداد آن در هر زمان از تفریق تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری باطل شده از تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری منتشرشده تا آن زمان، محاسبه می‌شود.

16- واحدهای سرمایه‌گذاری منتشرشده: واحدهای سرمایه‌گذاری منتشرشده در هر زمان عبارت است از واحدهای سرمایه‌گذاری که هنگام تأسیس توسط مؤسسین پذیره‌نویسی شده به علاوه واحدهای سرمایه‌گذاری که صندوق از زمان شروع  فعالیت تا آن زمان صادر نموده است.

17- واحدهای سرمایه‌گذاری باطل‌شده: واحدهای سرمایه‌گذاری باطل‌شده در هر زمان، عبارت است از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق که از زمان شروع فعالیت تا آن زمان مطابق این اساسنامه باطل شده‌ است.

18- گواهی سرمایه‌گذاری: اوراق بهادار متحدالشکلی است که توسط صندوق سرمایه‌گذاری در اجرای ماده 1 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید منتشر و در ازای سرمایه‌گذاری اشخاص در صندوق مطابق این اساسنامه صادر و به سرمایه‌گذار ارائه می‌شود و معرف تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در تملک آن سرمایه‌گذار است.

19- دارایی‌های صندوق: منظور کلیه حقوق مادی و معنوی صندوق است از جمله وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران بابت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری، اوراق بهاداری که از محل این وجوه به نام صندوق خریداری می‌شود و کلیه حقوق، منافع و سود متعلق به آن‌ها، مطالبات صندوق از اشخاص و کارمزدهایی که مطابق اساسنامه یا امیدنامه برای صندوق دریافت می‌شود.

20- خالص ارزش روز هر واحد سرمایه گذاری: ارزشی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر مقطع طبق مادۀ 9 محاسبه می‌شود.

21- قیمت صدور: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌گذاری مطابق مادۀ 12 محاسبه و برای صدور هر واحد سرمایه گذاری پس از  شروع فعالیت از سرمایه گذار دریافت می‌شود.

22- قیمت ابطال: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌گذاری مطابق ماده 11 محاسبه شده و در ازای ابطال هر واحد سرمایه گذاری پس از کسرهزینه های ابطال به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

23- خالص ارزش آماری: مبلغی است به ریال که برای هر واحد سرمایه‌گذاری مطابق تبصرۀ 2 مادۀ 51 محاسبه می‌شود.

24- قیمت پایانی: قیمت پایانی هر ورقۀ بهادار در هر روز عبارت است از:

الف- در صورتی‌که ورقۀ بهادار در بورس یا بازار خارج از بورس پذیرفته شده باشد، برابر قیمت پایانی اعلام شده برای آخرین روز کاری تا پایان آن روز توسط بورس یا بازار خارج از بورس مربوطه؛

ب- در غیر این‌صورت، برابر قیمت ورقۀ بهادار در آخرین معامله تا پایان همان روز.

25- ریال: منظور واحد پول جمهوری اسلامی ایران است.

26- سال شمسی: منظور سال شمسی است که از ابتدای فروردین ماه شروع و در پایان اسفند ماه خاتمه می‌یابد.

27- فصل: منظور فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال شمسی است.

28- ماه: منظور ماه‌های تقویمی سال شمسی است.

29- روز کاری: منظور هر روز غیر تعطیل طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، به استثنای روزهای پنج‌شنبه هر هفته و روزهایی که بورس تهران به هر دلیل تعطیل است.

30- ساعت: منظور ساعت به وقت تهران است مگر این‌که به وقت محل دیگری تصریح شده باشد.

31- ارکان صندوق: منظور ارکان اداره کننده شامل مجمع، مدیر، مدیر ثبت و کارگزار صندوق و ارکان نظارتی شامل متولی و حسابرس صندوق است.

32- مجمع صندوق: جلسه‌ای ‌است که با حضور دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ، مطابق مفاد این اساسنامه تشکیل و رسمیت می‌یابد.

33- مدیر یا مدیر صندوق: منظور شخص حقوقی است که طبق مادۀ 34، به این سمت انتخاب می شود.

34- مدیر ثبت: منظور شخص حقوقی است که طبق ماده‌ 37، به این سمت انتخاب می‌شود.

35- متولی یا متولی صندوق: منظور شخص حقوقی است که طبق ماده 39، به این سمت انتخاب می‌شود.

36- حسابرس: منظور مؤسسه حسابرسی است که طبق مادۀ ‌41، به این سمت انتخاب می‌شود.

37- مؤسسه حسابرسی معتمد سبا: منظور مؤسسه حسابرسی است که تحت این عنوان از طریق تارنمای  وب سایت) رسمی سبا، اعلام عمومی شده است.

38- کارگزار صندوق: منظور کارگزار دارای مجوز کارگزاری از سبا است که طبق مادۀ 44، به این سمت انتخاب می‌شود.

39- گروه مدیران سرمایه‌گذاری: متشکل از حداقل سه شخص حقیقی است که توسط مدیر صندوق از بین اشخاص صاحب صلاحیت‌های قید شده در مادۀ 35، معرفی شده تا وظایف و مسئولیت‌های مندرج در ماده‌ی مذکور را به انجام رسانند.

40- تارنمای صندوق: تارنمایی است که نشانی آن به عنوان تارنمای صندوق در امیدنامه درج شده است و اطلاعاتی که در آن توسط مدیر صندوق منتشر می‌شود، به عنوان اعلامیۀ رسمی صندوق است و به منزلۀ ارائه اطلاعات به سبا محسوب می‌شود.

41- مرجع ثبت شرکت ها: بخشی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که وظیفۀ ثبت صندوق های سرمایه‌گذاری موضوع مادۀ 2 قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید را به عهده دارد.

42- مراجع قضایی: منظور مراجع قضایی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

43- رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری: رویه ای است که مدیر به تأیید سبا برای صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری تدوین و در تارنمای صندوق اعلام می کند. در این رویه مراحل صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، چگونگی تشخیص هویت سرمایه-گذاران، اطلاعاتی که باید هنگام صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از سرمایه گذاران دریافت شود، فرم هایی که باید برای ارایه درخواست صدور و ابطال تکمیل شود و مدارکی که متقاضیان صدور و ابطال باید ارائه نمایند، پیش بینی شده است.

44- نفوذ قابل ملاحظه: توانایی مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سیاست‌های مالی و عملیاتی واحد تجاری، ولی نه در حد کنترل سیاست‌های مزبور. نفوذ قابل ملاحظه معمولاً از طریق انتخاب حداقل یک عضو هیأت مدیره  یا سایر ارکان اداره کننده مشابه) صورت می‌گیرد، اما ممکن است از روابط یا قراردادهای دیگر ناشی شود که به واحد سرمایه‌گذار اجازه مشارکت مؤثر در سیاست‌گذاری را می‌دهد.

45- کنترل: عبارت از توانایی راهبری سیاست‌های مالی و عملیاتی یک شخص حقوقی، به منظور کسب منافع از فعالیت‌های آن است. معیارهای توانایی کنترل براساس استانداردهای حسابداری ملی تعیین می‌شود.

46- کنترل مشترک: عبارت‌ از مشارکت در کنترل یک فعالیت اقتصادی که به موجب توافق قراردادی  مشارکت خاص) است. معیارهای توانایی کنترل مشترک براساس استاندارهای حسابداری ملی تعیین می‌شود.

47- شخص وابسته: شخص وابسته به هر شخص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:

الف ) شخص وابسته به هر شخص حقیقی عبارت است از همسر و اقرباء نسبی درجۀ اول از طبقۀ اول آن شخص و هر شخص حقوقی که تحت نفوذ قابل ملاحظه، کنترل یا کنترل مشترک شخص حقیقی مورد نظر باشد.

ب) شخص وابسته به هر شخص حقوقی عبارت است از شخص وابسته به واحد تجاری که در استانداردهای حسابداری ملی ایران، تعریف شده‌است.

کلیات:

ماده 2:این صندوق با دریافت مجوز تأسیس و فعالیت از سبا، از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند 20 ماده  1) قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ ماده 1 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب ‌شده و طبق مادۀ 2 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد و  مطابق این اساسنامه و مقررات اداره می‌شود. نام صندوق، «صندوق سرمایه‌گذاری  توسعه بازار سرمایه ایران» می‌باشد.

ماده 3:هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع دارایی های موضوع ماده  4) به منظور تحقق اهداف زیر می باشد:

1- افزایش اعتماد سرمایه گذاران در بورس تهران یا فرابورس ایران و افزایش تعادل در این دو بازار از طریق خرید اوراق بهادار پذیرفته شده در این دو بازار در شرایطی که به علت حاکمیت جو روانی، عرضه اوراق بهادار در این بازارها افزایش و قیمت آن ها بیش از حد منصفانه کاهش یافته و فروش اوراق بهادار در شرایطی که در اثر افزایش غیرمنطقی تقاضا، قیمت اوراق بهادار از قیمت های منصفانه و عادلانه فاصله یافته و نگرانی از تشکیل حباب های قیمت وجود دارد،

2- افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران و تحدید نوسان قیمت آنها،

3- کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران.

ماده 4:موضوع فعالیت صندوق، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران،  سپرده‌ها و گواهی های سپردۀ بانکی ارزی و ریالی و سایر اوراق بهادار است. خصوصیات دارایی‌های موضوع سرمایه گذاری و حد نصاب سرمایه گذاری در هر یک از آن ها در امیدنامه ذکر شده است.

ماده 5:دوره فعالیت صندوق از تاریخ قید شده در مجوز فعالیت که توسط سبا به نام صندوق صادر می شود؛ شروع شده و از تاریخ ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت ها به مدت نامحدود ادامه می‌یابد. سال مالی صندوق به مدت یک سال شمسی، از ابتدای مردادماه هر سال تا انتهای تیرماه سال بعد است، به جز اولین سال مالی صندوق که از تاریخ شروع دورۀ فعالیت صندوق آغاز شده و در پایان تیرماه سال بعد خاتمه می‌یابد.

تبصره: مدیر صندوق باید پس از ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، با ارایۀ مدارک مربوطه، صندوق را نزد سبا نیز به عنوان نهاد مالی به ثبت رسانده و مجوز فعالیت آن را از سبا دریافت نماید.

مادۀ 6:محل اقامت صندوق همان محلی است که مدیر در امیدنامه صندوق به عنوان مرکز اصلی فعالیت صندوق اعلان کرده است.

واحدهای سرمایه‌گذاری:

ماده 7:ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری برابر یک میلیون ریال است که باید روی گواهی‌های سرمایه‌گذاری قید شود.

سرمایه‌گذاری مؤسسان:

ماده 8:مؤسسان صندوق، باید حداقل سرمایه صندوق مندرج در امیدنامه را نقداً به حساب بانکی صندوق در شرف تأسیس واریز نمایند و تقاضای ثبت صندوق را به سبا ارائه دهند. در این مرحله، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق به مبلغ مبنا و متناسب با مبلغ واریزی هر یک از موسسان به حساب بانکی یاد شده، به نام آنها صادر می‌شود.

تبصره: شروع  فعالیت صندوق منوط به تأئید سبا مبنی بر رعایت این ماده و تشکیل مجمع صندوق و ارایه مدارک زیر به سبا و صدور مجوز فعالیت است:

1- اساسنامه و امیدنامه مصوب مجمع صندوق؛

2- قبولی سمت توسط مدیر، مدیر ثبت، متولی و حسابرس منتخب مجمع صندوق؛

3- فهرست هویت و اقامتگاه مؤسسان و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری آن‌ها؛

4- تأییدیه بانک مبنی بر تامین حداقل سرمایه صندوق از طریق واریز وجه توسط موسسان به حساب بانکی صندوق؛

5- ثبت صندوق نزد مرجع ثبت شرکت ها؛

6- سایر موارد به تشخیص سبا.

خالص ارزش روز، قیمت ابطال و قیمت صدور واحد سرمایه‌گذاری:

ماده 9:مقطع محاسبۀ خالص ارزش روز هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر هفته است. خالص ارزش روز هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر روز برابر با ارزش روز دارایی‌های صندوق در پایان آن روز، منهای بدهی‌های صندوق در پایان آن روز تقسیم بر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران در پایان همان روز است.

  تبصره1: قیمت فروش اوراق بهادار صندوق در پایان هر روز مطابق دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مصوب سبا تعیین می‌شود. ارزش روز سایر دارایی‌های صندوق، مطابق مقررات مصوب سبا خواهد بود.

  تبصره2: ارزش روز دارایی‌های صندوق در پایان هر روز برابر است با مجموع وجوه نقد صندوق، قیمت فروش اوراق بهادار صندوق، ارزش روز مطالبات صندوق  نظیر سود تحقق‌یافته دریافت‌نشده سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار) و ارزش سایر دارایی‌های صندوق به قیمت بازار در پایان همان روز. برای محاسبه ‌ارزش روز سود تحقق یافته دریافت نشده هر سپرده یا ورقه مشارکت، از نرخ سود همان سپرده یا ورقه مشارکت و برای محاسبه ارزش روز سود سهام تحقق یافته دریافت نشده، از نرخ سود علی‌الحساب آخرین اوراق مشارکت دولتی به علاوه 5 درصد استفاده می‌شود.

  تبصره3: برای محاسبه تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران در پایان هر روز، تعداد واحدهای ابطال‌شده تا پایان آن روز از تعداد واحدهای صادر شده تا پایان آن روز کسر می‌شود.

مادۀ 10:درصورتی‌که پرداخت‌های دوره‌ای سود مدنظر باشد، این موضوع و همچنین دوره‌های پرداخت باید در امیدنامه قید گردد. در این صورت مدیر موظف است ظرف حداکثر هشت ماه پس از پایان هر مقطع پیش‌بینی شده برای پرداخت سود، سود قابل پرداخت را مطابق امیدنامه محاسبه کرده و به حساب بانکی سرمایه‌گذارانی که در پایان آن دوره مالک واحدهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند، متناسب با تعداد واحدهای سرمایه-گذاری هر سرمایه گذار واریز نماید.

  تبصره: درصورتی که صندوق برای پرداخت دوره ای سود، وجوه نقد کافی در اختیار نداشته باشد، مطابق مادۀ 16 عمل خواهد نمود.

ماده 11:قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری با خالص ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری برابر است.

ماده 12:چنانچه در محاسبه خالص ارزش روز واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر مقطع که مطابق ماده 9 محاسبه می‌شود، به جای قیمت فروش اوراق بهادار صندوق، قیمت خرید آن‌ها در پایان آن روز منظور شود، آن‌گاه قیمت صدور هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان آن مقطع به دست می‌آید.

  تبصره: قیمت خرید اوراق بهادار صندوق مطابق دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود.

تشریفات صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری:

ماده 13:در طول دوره فعالیت صندوق، مدیر ثبت موظف است؛ مطابق رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری را دریافت کرده و به مدیر و متولی اطلاع دهد. مدیر موظف است مطابق رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و با رعایت تبصره این ماده نسبت به تأیید صدور واحدهای سرمایه‌گذاری درخواست شده اقدام کند. مدیر ثبت موظف است؛ نسبت به صدور واحدهای سرمایه‌گذاری و ارایه مدارک مربوطه به سرمایه‌گذار، مطابق رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، اقدام کند.

  تبصره: در صدور واحدهای سرمایه‌گذاری، قیمت صدور واحد سرمایه‌گذاری در پایان مقطع بعدی محاسبه ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری بعد از ارائه درخواست به علاوه کارمزد صدور، ملاک عمل خواهد بود.

ماده 14:گواهی‌های سرمایه‌گذاری با نام بوده و نشان‌دهنده تعداد کل واحدهای سرمایه‌گذاری تحت مالکیت سرمایه‌گذار می‌باشد. مالک گواهی‌ سرمایه‌گذاری شخصی است که نام وی تحت عنوان سرمایه‌گذار بر روی گواهی سرمایه‌گذاری درج شده است. مالکان گواهی‌های سرمایه‌گذاری، به نسبت تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود از کل واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران، در خالص دارایی‌های صندوق سهیم‌اند، ولی حق تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌های صندوق در چارچوب این اساسنامه ‌منحصراً از اختیارات مدیر صندوق است. مسئولیت مالکان گواهی‌های سرمایه‌گذاری در قبال تعهدات صندوق صرفاً محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری آنها در صندوق است.

  تبصره: غیرقابل انتقال بودن گواهی‌های سرمایه‌گذاری برای واحدهای سرمایه‌گذاری باید در گواهی قید شود.

ماده 15:در طول دوره فعالیت صندوق، مدیر ثبت موظف است مطابق رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را دریافت و نسبت به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کرده و به مدیر و متولی اطلاع دهد. مدیر موظف است ظرف مهلت مقرر در رویۀ مذکور، از محل وجوه صندوق، مبلغی معادل قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در پایان روز ابطال را پس از کسر کارمزدهای ابطال، به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز کند.

   تبصره1: تائید ابطال واحد سرمایه گذاری توسط مدیر صندوق، منوط به گذشت یک سال از صدور واحد سرمایه گذاری بوده و در هر سال حداکثر 20% واحدهای سرمایه گذاری صادره برای یک سرمایه‌گذار، قابل ابطال می باشند. همچنین در شرایطی که ابطال واحدهای سرمایه گذاری بنا به تشخیص مدیر، با اهداف صندوق که در این اساسنامه درج شده است مغایر باشد، مدیر صندوق از تأیید درخواست ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق، خودداری کرده و موضوع را به سرمایه‌گذاران یا سرمایه‌گذار مربوطه اطلاع خواهد داد.

  تبصره2: در صورتی‌که صندوق برای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، وجوه نقد کافی در اختیار نداشته باشد، مطابق ماده 16 عمل خواهد شد.

ماده 16:درصورتی‌که صندوق برای انجام هرگونه پرداخت از محل وجوه نقد خود به سرمایه‌گذاران مطابق مواد اساسنامه وجوه نقد کافی در اختیار نداشته باشد، مدیر باید به موقع نسبت به تبدیل دارایی‌های صندوق به نقد اقدام کند تا وجوه نقد کافی برای انجام این پرداخت‌ها در حساب‌های بانکی صندوق فراهم شود. درصورتی‌که برای پرداخت سودهای دوره‌ای یا پرداخت وجه واحدهای سرمایه‌گذاری که درخواست ابطال آن‌ها مطابق این اساسنامه پذیرفته شده است، تبدیل دارایی‌های صندوق به نقد در شرایط خاص به تشخیص مدیر، با اهداف صندوق که در این اساسنامه درج شده است مغایر باشد، مدیر صندوق باید از تبدیل دارایی‌های صندوق خودداری کرده و موضوع را به سرمایه‌گذاران یا سرمایه‌گذار مربوطه اطلاع دهد. پس از رفع شرایط یاد شده مدیر موظف است در صورت لزوم برای پرداخت سودهای دوره‌ای یا وجه واحدهای سرمایه‌گذاری که درخواست ابطال آن‌ها مطابق اساسنامه پذیرفته‌شده‌است، نسبت به تبدیل دارایی‌های غیرنقد صندوق به وجه نقد اقدام کند.

مادۀ17:کارمزد صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در امیدنامه پیش‌بینی شده است.

حداقل و حداکثر میزان مشارکت در صندوق:

ماده 18:متولی، حسابرس و اشخاص وابسته به آن‌ها در زمان تصدی خود به این سمت‌ها، نمی‌توانند مالک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق باشند.

مادۀ 19:چنان‌چه در اثر ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران ظرف ده روز کاری متوالی در پایان هر روز به کمتر از حداقل تعیین‌شده در امیدنامه برسد، مدیر باید بلافاصله موضوع را به سبا اطلاع دهد و ظرف 10 روز نسبت به دعوت و تشکیل مجمع صندوق جهت تصمیم‌گیری در خصوص انحلال یا ادامه فعالیت صندوق اقدام کند.

حساب‌های بانکی صندوق و نظارت بر دریافت‌ها و پرداخت‌ها:

ماده 20:به تشخیص مدیر و توافق متولی به تعداد لازم حساب یا حساب‌های بانکی به نام صندوق افتتاح می‌شود.کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های صندوق شامل وجوه حاصل از سرمایه گذاری موسسان قبل از شروع فعالیت صندوق، وجوه حاصل از صدور واحد‌های سرمایه‌گذاری پس از  شروع فعالیت صندوق، وجوه پرداختی بابت ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری و خرید اوراق بهادار، وجوه حاصل از دریافت سودهای نقدی اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی و فروش اوراق بهادار، وجوه پرداختی به سرمایه‌گذاران، و پرداخت هزینه‌های مربوط به صندوق، منحصراً از طریق این حساب یا حساب‌ها انجام می‌پذیرد.

ماده 21:کلیه پرداخت‌های صندوق از حساب یا حساب‌های بانکی صندوق موضوع مادۀ 20 به دستور مدیر و تأئید متولی صورت می‌پذیرد و متولی باید قبل از پرداخت و پس از اطمینان از تطابق دستور پرداخت با مفاد اساسنامه، دستور پرداخت را تأیید نماید. بررسی متولی در مورد پرداخت‌ها از جمله شامل موارد زیر خواهد بود:

الف) در مورد پرداخت‌های موضوع ماده 10، متولی باید کنترل نماید که:

1) فهرست اشخاصی که از طرف مدیر برای اخذ سود تعیین شده، براساس اطلاعات و مدارک موجود، منطبق با فهرست دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق است.

2) مبالغ قابل ‌پرداخت به هر سرمایه‌گذار با توجه به تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری به طور صحیح محاسبه شده‌ است.

3) کلیه پرداخت‌ها صرفاً به حساب بانکی سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

ب) در مورد پرداخت به سرمایه‌گذار بابت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، متولی باید کنترل نماید که:

1) سرمایه‌گذار قبلاً درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را ارایه داده باشد؛

2) واحدهای سرمایه‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه و درخواست وی ابطال شده‌ باشد؛

3) مبلغ تعیین‌شده برای پرداخت به وی، براساس مفاد اساسنامه و امیدنامه باشد؛

4) پرداخت صرفاً به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز شود.

ج ) در خصوص پرداخت به کارگزار صندوق به منظور خرید اوراق بهادار به نام صندوق، متولی باید کنترل نماید که:

1) مانده وجوه نقد صندوق نزد کارگزار به تشخیص متولی بیش از حد لازم نباشد؛

2) پرداخت صرفاً به حساب جاری معاملاتی کارگزار صورت ‌پذیرد؛

3) کارگزار دارای مجوز کارگزاری از سبا باشد و به عنوان کارگزار صندوق قبول سمت کرده‌ باشد.

د) در خصوص پرداخت کارمزدها و هزینه‌های صندوق، متولی باید کنترل نماید که:

1) پرداخت مطابق با مفاد اساسنامه بوده و به طور صحیح محاسبه شده است؛

2) این پرداخت‌ها به حساب‌های بانکی اشخاص مربوطه صورت می‌پذیرد.

هـ) در خصوص پرداخت به منظور خرید اوراق بهاداری که در بورس پذیرفته نشده‌ است، متولی باید کنترل کند که:

1) مشخصات و تعداد اوراق بهادار و فروشنده آن‌ها توسط مدیر معین شده‌ است؛

2) اوراق بهادار دارای ویژگی‌های مندرج در امیدنامه است؛

3) فروشنده معتبر است؛

4) مبلغ مورد نظر صرفاً به حساب بانکی فروشنده پرداخت ‌شود.

  تبصره1: به منظور اجرای بند ج) این ماده، متولی باید معاملات روزانه هر یک از کارگزاران صندوق را از طریق سامانه مکانیزه بورس دریافت کرده و حساب وجوه نقد صندوق نزد هر یک از کارگزاران صندوق را جداگانه نگه دارد.

  تبصره2: رعایت مفاد این ماده یا سایر مواد این اساسنامه در مورد صدور دستورات پرداخت توسط مدیر الزامی است و مسئولیت متولی در تأیید دستورات پرداخت، رافع مسئولیت مدیر نیست.

ترکیب دارایی‌های صندوق:

ماده 22:مدیر باید در انتخاب ترکیب دارایی‌های صندوق در دوره‌های مختلف فعالیت، نصاب‌های مذکور در امیدنامه را رعایت کند.

  تبصره: در صورتی‌که به هر دلیل، نصاب‌‌ مذکور در این ماده نقض گردد، مدیر باید ضمن اطلاع به متولی و حسابرس، اقدامات لازم برای رعایت این نصاب‌ها را انجام دهد. در صورتی که این نقض در اثر فعل یا ترک فعل مدیر یا گروه مدیران سرمایه‌گذاری یا هر عضو این گروه صورت گرفته باشد، به منزله تخلف از مفاد اساسنامه تلقی می‌شود.

چگونگی استفاده از درآمدهای کسب‌شده:

ماده 23:کل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، جزو دارایی‌های صندوق قلمداد شده و در اجرای موضوع فعالیت صندوق بکار گرفته می‌شود.

مجمع صندوق:

ماده 24:مجمع صندوق با حضور دارندگان حداقل نصف به علاوه یک کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، تشکیل شده و رسمیت می‌یابد و دارای اختیارات زیر است:

1- تعیین مدیر، مدیر ثبت و متولی صندوق با تأیید سبا؛

2- تغییر مدیر، مدیر ثبت و متولی صندوق به شرط تعیین جانشین آن ها با تأیید سبا؛

3- به پیشنهاد متولی، نصب و عزل حسابرس صندوق و تعیین مدت مأموریت و حق‌الزحمه وی و چگونگی پرداخت آن؛

4- تصویب تغییرات لازم در اساسنامه و امیدنامه صندوق پس از تأیید سبا؛

5- تصمیم‌گیری راجع به انحلال صندوق؛

6- تصویب صورت‌های مالی سالانه صندوق؛

7- استماع گزارش مدیر راجع به وضعیت و عملکرد صندوق در هر سال مالی؛

8- استماع گزارش و اظهارنظر حسابرس راجع به صورت‌های مالی و گزارش وضعیت و عملکرد صندوق؛

9- تعیین روزنامه کثیرالانتشار صندوق؛

10-تصویب هزینه‌های تأسیس صندوق و هزینه‌های تشکیل مجمع صندوق.

  تبصره: تصویب صورت های مالی صندوق توسط مجمع صندوق به منزلۀ مفاصا حساب مدیر صندوق در دوره مربوط به آن صورت های مالی، محسوب می گردد.

ماده 25:مجمع صندوق به دعوت اشخاص زیر در هر زمان قابل تشکیل است:

1- مدیر صندوق؛

2- متولی صندوق؛

3- دارندگان بیش از   واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق؛

4- سبا.

  تبصره: محل و زمان تشکیل جلسه مجمع در شهر محل اقامت صندوق بین ساعت 6 لغایت 22، توسط دعوت‌کننده تعیین می‌شود.

ماده 26:دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری یا نمایندگان قانونی آن‌ها حق حضور در جلسه مجمع صندوق را دارند. مسئولیت احراز مالکیت یا نمایندگی مالک برعهده دعوت‌کننده است. دعوت کننده باید فهرستی از اسامی حاضران و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در مالکیت هر یک را تنظیم و به امضای هر یک از آنها برساند. فهرست حاضران با تأئید دعوت‌کننده در اختیار رئیس مجمع قرار می‌گیرد.

ماده 27:رئیس مجمع صندوق با اکثریت آرا از بین دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری حاضر، توسط مجمع صندوق انتخاب می‌شود. رئیس مجمع وظیفه اداره جلسه مجمع صندوق را به عهده دارد. نماینده یا نمایندگان متولی و سبا ناظران مجمع صندوق خواهند بود و در غیاب هر یک از آن‌ها، مجمع جایگزین ناظر را انتخاب می‌کند.

ماده 28:رسمیت جلسه و فهرست حاضران مجمع باید به تأیید رئیس مجمع و ناظران برسد. ناظران بر رعایت اساسنامه و مقررات و صحت رأی‌گیری‌ها نظارت می‌کنند.

ماده 29:دعوت‌کننده مجمع موظف است حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع، دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری را از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار صندوق به مجمع دعوت نماید. در صورتی که کلیه دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در مجمع حاضر شوند، رعایت تشریفات دعوت از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به مجمع ضروری نیست. دعوت‌کننده مجمع باید لااقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع، متولی و سبا را نیز از محل و زمان تشکیل و موضوع جلسه مجمع مطلع نماید. عدم حضور نمایندگان متولی و سبا مانع از تشکیل جلسه مجمع نخواهد بود.

  تبصره1: در صورتی‌که دعوت کننده در مهلت مقرر در این ماده، متولی و سبا را از محل و زمان تشکیل و موضوع جلسه مجمع مطلع ننماید، تشکیل جلسه مجمع و تصمیمات آن از درجه اعتبار ساقط است، مگر در شرایط خاص به تأیید سبا.

  تبصره2: درصورتی‌که مدیر صندوق، مجمع صندوق را دعوت نماید، باید یک نسخه از آگهی دعوت مجمع را در مهلت مقرر در این ماده در تارنمای صندوق منتشر کند. در صورتی‌که دعوت‌ کنندۀ مجمع، شخصی غیر از مدیر باشد، دعوت کننده موظف است لااقل یازده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع، آگهی دعوت مجمع را به مدیر تسلیم کرده تا وی ظرف یک روز کاری آن را در تارنمای صندوق منتشر نماید. در صورت اخیر، عدم انتشار آگهی دعوت مجمع در تارنمای صندوق، مانع از تشکیل و رسمیت مجمع نخواهد بود.

ماده 30:در مجمع صندوق، دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری یک حق رأی دارند؛

ماده 31:تصمیمات در جلسه رسمی مجمع صندوق با موافقت نصف به علاوه یک از کل حق رأی حاضران اتخاذ می‌شود، مگر اینکه در سایر مواد اساسنامه، نصاب دیگری ذکر شده باشد. رئیس مجمع موظف است از تصمیمات مجمع صورتجلسه‌ای در حداقل چهار نسخه تهیه و امضاء نماید و به تأیید ناظران برساند و به سبا، متولی و مدیر هرکدام یک نسخه ارائه کند.

  تبصره1: فهرست اسامی حاضران در جلسه ‌مجمع صندوق باید توسط رئیس مجمع به مدیر تسلیم شود تا مدیر بلافاصه آن را در تارنمای صندوق منتشر کند.

  تبصره2: مدیر موظف است هرگونه تغییر در اساسنامه و سایر تصمیمات مجمع صندوق را حداکثر ظرف یک‌هفته نزد سبا به ثبت برساند. پس از ثبت، مدیر خلاصه تصمیمات را در روزنامه کثیرالانتشار و جزییات آن را با تفصیل در تارنمای صندوق منتشر می‌کند، و به تشخیص سبا در روزنامه رسمی کشور آگهی می‌دهد.

  تبصره3: سبا در صورتی تغییرات اساسنامه و امیدنامه را ثبت خواهد کرد که قبلاً قبول سمت مجدد مدیر، مدیر ثبت، مدیران سرمایه‌گذاری، متولی و حسابرس یا قبول سمت اشخاص جایگزین را دریافت کرده و تمامی مواد تغییر یافته به امضای اشخاص یادشده رسیده باشد.

ماده 32:تصمیمات مجمع در مورد تغییر مدیر، مدیر ثبت، متولی و حسابرس پس از ثبت نزد سبا بلافاصله قابل اجرا است. سایر تغییرات اساسنامه و امیدنامه پس از ثبت نزد سبا و گذشت یک ماه از تاریخ انتشار خلاصه آن در روزنامه کثیرالانتشار صندوق، قابل اجرا است؛ مگر این‌که در امیدنامه تشریفات دیگری برای انجام تغییراتی خاص در امیدنامه پیش‌بینی شده باشد یا سبا با اجرایی شدن تغییرات یادشده قبل از گذشت یک‌ماه، موافقت کند.

ماده 33:هزینه‌های تشکیل مجمع صندوق پس از تصویب مجمع از محل دارایی‌های صندوق قابل پرداخت است و توسط مدیر در حساب‌های صندوق ثبت شده و ظرف مدت یک سال یا تا پایان دوره فعالیت صندوق هر کدام کمتر باشد، به طور روزانه مستهلک می‌شود. هزینه‌های تأسیس صندوق نیز پس از تصویب مجمع تا سقف مذکور در امیدنامه صندوق از محل دارایی‌های صندوق قابل پرداخت است و توسط مدیر در حساب‌های صندوق ثبت شده و ظرف مدت پنج سال یا تا پایان دوره فعالیت صندوق هر کدام کمتر باشد، به طور روزانه مستهلک می‌شود.

مدیر صندوق:

ماده 34:مدیر صندوق، به تأیید سبا و بر اساس مقررات و مفاد این اساسنامه توسط مجمع انتخاب شده و در این اساسنامه مدیر نامیده می‌شود.

  تبصره1: مدیر باید کتباً قبول سمت کند و طی آن مسئولیت و وظایف خود را طبق این اساسنامه بپذیرد و برای سبا، متولی، مدیرثبت و حسابرس هرکدام یک نسخه ارسال کند. مدیر بلافاصله پس از خاتمه مأموریت موظف است کلیه اطلاعات، مدارک و دارایی‌های صندوق را که در اختیار دارد، به مدیر جایگزین تحویل دهد.

  تبصره2: مدیر در قبال دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری موظف است با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات، همواره اهداف صندوق را رعایت کند.

  تبصره3: پس از انتخاب مدیر وقبولی سمت توسط  ایشان، هویت مدیر باید در امیدنامه صندوق قید شده و ظرف یک هفته نزد سبا ثبت شده و بلافاصله پس از ثبت در تارنمای صندوق منتشر شود.

  تبصره4: در صورت ورشکستگی، انحلال، سلب صلاحیت یا استعفای مدیر،  متولی موظف است در اسرع وقت، مجمع صندوق را برای انتخاب مدیر جدید دعوت نموده و تشکیل دهد. قبول استعفای مدیر منوط به تصویب مجمع صندوق و تعیین جانشین وی است.. تا زمان انتخاب مدیر جدید صندوق، وظایف و مسئولیت‌های مدیر قبلی به قوت خود باقی است.

ماده 35:مدیر حداقل سه نفر شخص حقیقی خبره در زمینه مرتبط با سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را به عنوان «گروه مدیران سرمایه‌گذاری» صندوق معرفی می‌نماید تا از طرف مدیر و به مسئولیت وی وظایف ذیل را به انجام رساند:

1- سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی سرمایه‌گذاری صندوق و تصمیم‌گیری در مورد خرید، فروش یا حفظ مالکیت دارایی‌های صندوق در چارچوب مقررات، اساسنامه و امیدنامه صندوق؛

2- تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار صندوق با رعایت دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مصوب سبا، به منظور محاسبه قیمت صدور، ابطال و ارزش خالص دارایی‌های هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق مطابق مفاد اساسنامه؛

3- سایر وظایف و اختیارات تفویضی از سوی مدیر صندوق.

  تبصره1: تصمیم‌گیری گروه مدیران سرمایه‌گذاری با اکثریت آراء صورت می‌پذیرد.

  تبصره2: گروه مدیران سرمایه‌گذاری می‌تواند اختیارتصمیم‌گیری در مورد خرید، فروش یا حفظ مالکیت دارایی‌های صندوق را به هر یک از اعضای خود واگذار نماید؛ مشروط به اینکه روش تصمیم‌گیری در این زمینه و حدود اختیارات عضو مذکور را صراحتاً تعیین کرده باشد. در هر حال مسئولیت حقوقی کلیه اعمال و تصمیمات عضو مذکور به عهده گروه مدیران سرمایه‌گذاری خواهد بود. تفویض اختیارات گروه مدیران سرمایه‌گذاری به غیر از آنچه در این تبصره قید شده، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  تبصره3: مدیر صندوق می‌تواند در هر زمان هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری را از سمت خود عزل کند، مشروط به اینکه هم زمان فرد واجد شرایط دیگری را جایگزین وی نماید.

  تبصره4: صلاحیت حرفه‌ای هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری باید به تأیید سبا برسد.

  تبصره5: مدیر موظف است بلافاصله پس از انتصاب هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری، نام و مشخصات آنان به علاوه مدرکی دال بر قبولی سمت توسط آنان را به سبا و متولی ارسال کند.

  تبصره6: گروه مدیران سرمایه‌گذاری یا عضو مجاز این گروه، نمی‌تواند قبل از اجرا یا ملغی کردن دستور خرید یک ورقه بهادار معین برای صندوق، دستور فروش همان ورقه بهادار را با قیمت یکسان برای صندوق صادر کند و بالعکس.

  تبصره7: افشای تصمیمات گروه مدیران سرمایه‌گذاری یا هریک از اعضای این گروه موضوع تبصره 2 این ماده در مورد خرید، فروش یا حفظ مالکیت اوراق بهادار به نام صندوق پیش از انتشار اولین گزارش مالی صندوق پس از اخذ آن تصمیمات، مجاز نمی‌باشد مگر آنکه افشای این اطلاعات به موجب سایر مقررات مجاز شناخته شده باشد.

  تبصره8: در صورت حجر، محرومیت از حقوق اجتماعی، فوت، استعفاء یا سلب صلاحیت هر یک از اعضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری، مدیر موظف است فرد جایگزین را ظرف یک هفته تعیین و معرفی نماید.

ماده 36:علاوه بر آنچه در سایر مواد این اساسنامه و امیدنامه ذکر شده، وظایف و مسئولیت‌های مدیر به قرار زیر است:

1- اختصاص فضای مناسب اداری با امکانات و تجهیزات لازم به منظور انجام امور صندوق؛

2- مشارکت در مراحل اجرایی صندوق از جمله صدور و ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه؛

3- انجام امور ثبتی صندوق نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و سبا و پیگیری درج آگهی مربوطه در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران؛

4- ثبت و نگهداری حساب هر سرمایه‌گذار شامل مبالغ پرداختی و دریافتی، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صادره و ابطال‌شده و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در تملک وی؛

5- تهیه و ارسال گزارش‌های درخواستی متولی؛

6- تعیین صاحبان امضای مجاز صندوق در اموری غیر از پرداخت‌های صندوق وتعیین حدود اختیارات و مسئولیت هر یک از آن‌ها و اطلاع موضوع به سبا، متولی، مدیر ثبت و حسابرس؛

7- تعیین نماینده یا نمایندگان مدیر که در صدور دستورات پرداخت صندوق، صاحب امضای مجاز از طرف مدیر صندوق محسوب می‌شوند و معرفی آن‌ها به سبا، متولی، مدیر ثبت و حسابرس؛

8- تعیین کارگزار یا کارگزاران صندوق و نظارت بر اجرای بهینه دستورات خرید و فروش اوراق بهادار صندوق توسط آنها؛

9- اطلاع به متولی در مورد نقل و انتقال اوراق بهادار صندوق بین کارگزاران آن حداکثر ظرف دو روز کاری پس از انجام؛

10- اطلاع به مدیر ثبت در مورد وجوه پرداختی به هر یک از سرمایه‌گذاران حداکثر ظرف یک روز کاری پس از هر پرداخت؛

11- اخذ و تنظیم دفاتر قانونی و تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی صندوق طبق قوانین و مقررات مربوطه؛

12- کسر کسورات قانونی از پرداخت کارمزد خدمات دریافتی صندوق و پرداخت آن به مرجع مربوطه؛

13- جمع‌آوری و نگهداری کلیه مدارک مثبته مربوط به وقایع مالی صندوق، ثبت وقایع مالی صندوق طبق اصول، رویه‌ها و استانداردهای حسابداری و دستورالعمل‌های ابلاغی توسط سبا و تهیه گزارش‌های مورد نیاز طبق مفاد اساسنامه؛

14- محاسبۀ ارزش روز، ارزش آماری، قیمت صدور و قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه و سایر مقررات؛

15- معرفی گروه مدیران سرمایه‌گذاری، نظارت بر عملکرد آن‌ها و تعیین نحوه جبران خدمات آنان؛

16- پاسخگویی به سؤالات متعارف سرمایه‌گذاران؛

17- تهیه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم و بکارگیری آنها برای اجرای اهداف و موضوع فعالیت صندوق؛

18- انجام تبلیغات لازم برای معرفی صندوق به عموم مردم به تشخیص خود و در صورت لزوم؛

19- نمایندگی صندوق در برابر سرمایه‌گذاران، کلیه ادارات دولتی و غیردولتی، مراجع قضایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی؛

20- اقامه هرگونه دعوای حقوقی و کیفری و دفاع از آن‌ها از طرف صندوق و دفاع در برابر هرگونه دعوای مطروحه علیه صندوق در هر یک از دادگاه‌ها، مراجع عمومی یا اختصاصی و دیوان عدالت اداری با دارا بودن کلیه اختیارات مندرج در قانون آیین‌ دادرسی مدنی بالاخص مواد 35 و 36 آن)، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون و آیین‌نامه دیوان عدالت اداری.

  تبصره1: کلیه اعمال و اقدامات مدیر و گروه مدیران سرمایه‌گذاری در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است و نمی‌توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب آنها اعمال و اقدامات آنها را غیر معتبر دانست.

  تبصره2: مدیر موظف است مشخصات و حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز صندوق و نحوه امضای قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور صندوق را برای ثبت نزد سبا ارسال کند و در صورت لزوم پس از ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، در روزنامه رسمی کشور آگهی دهد.

  تبصره3: مدیر صندوق باید مدارک مثبته وقایع مالی هر سال مالی صندوق را به مدت حداقل ده سال پس از پایان آن سال مالی به‌صورت کاغذی یا داده پیام الکترونیکی موضوع قانون تجارت الکترونیک نگهداری نماید و پس از پایان این مدت مسئولیتی در قبال نگهداری و ارایه این مدارک نخواهد داشت. این مسئولیت با تغییر مدیر به مدیرجدید منتقل شده و پس از پایان عمر صندوق به عهده آخرین مدیر آن خواهد بود.

  تبصره4: مدیر باید برای اجرای بند 16 این ماده حداقل یک خط تلفن اختصاص دهد. همچنین در تارنمای صندوق باید امکان طرح سؤالات و دریافت پاسخ آنها برای سرمایه‌گذاران، وجود داشته باشد.

  تبصره 5: مصالحه در دعاوی له یا علیه صندوق توسط مدیر و با موافقت متولی امکان‌پذیر است.

مدیر ثبت:

ماده 37:مدیر ثبت صندوق، به تأئید سبا و بر اساس مقررات و مفاد این اساسنامه توسط مجمع صندوق انتخاب ‌شده و در این اساسنامه مدیر ثبت نامیده می‌شود.

  تبصره1: مدیر ثبت باید کتباً قبول سمت کند و طی آن مسئولیت و وظایف خود را طبق این اساسنامه بپذیرد و برای سبا، مدیر، متولی و حسابرس هرکدام یک نسخه ارسال کند.

  تبصره2: پس از انتخاب مدیر ثبت و قبولی سمت توسط وی، هویت مدیر ثبت باید در امیدنامه صندوق قید شده و ظرف یک هفته نزد سبا ثبت شده و بلافاصله پس از ثبت در تارنمای صندوق منتشر شود.

  تبصره3: در صورت ورشکستگی، انحلال، سلب صلاحیت یا استعفای مدیر ثبت، مدیر موظف است در اسرع وقت، مجمع صندوق را برای انتخاب مدیر ثبت جدید دعوت نموده و تشکیل دهد. قبول استعفای مدیر ثبت منوط به تصویب مجمع صندوق و تعیین جانشین وی است. تا زمان انتخاب مدیر ثبت جدید صندوق وظایف و مسئولیت‌های مدیر ثبت قبلی به قوت خود باقی است.

  تبصره 4: مدیر صندوق هم زمان می‌تواند سمت مدیر ثبت را نیز بپذیرد.

ماده 38:علاوه بر آنچه در سایر مواد اساسنامه  و امیدنامه ذکر شده، وظایف و مسئولیت‌های مدیر ثبت به قرار زیر است:

1- اختصاص مکان، تجهیزات و نیروی انسانی لازم مطابق رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به منظور انجام امور صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق؛

2- تعیین و معرفی یک نفر از مدیران یا کارکنان مورد وثوق خود به عنوان نماینده تام‌الاختیار و دارنده امضای مجاز از طرف مدیر ثبت در امور مربوط به صندوق و تعیین و معرفی نماینده یا نمایندگانی که از طرف مدیر ثبت، گواهی‌های سرمایه‌گذاری صادره را امضاء می‌نمایند؛

3- دریافت و ثبت مشخصات هویتی هر سرمایه‌گذار یا نماینده وی و مشخصات حساب بانکی هر سرمایه‌گذار و ارایه این اطلاعات به مدیر و متولی؛

4- مشارکت در صدور و ابطال گواهی‌های سرمایه‌گذاری مطابق مفاد اساسنامه و رویۀ صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری؛

5- ثبت و نگهداری حساب هر سرمایه‌گذار شامل مبالغ پرداختی و دریافتی، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صادره به نام وی، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ابطال‌شده به درخواست وی و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در تملک وی طبق اصول و رویه‌های حسابداری و تهیه گزارش‌های مورد نیاز طبق مفاد اساسنامه؛

متولی صندوق:

ماده 39:متولی صندوق بر اساس مقررات و مفاد اساسنامه توسط مجمع صندوق انتخاب شده و در این اساسنامه متولی نامیده می‌شود.

  تبصره1: متولی باید کتباً قبول سمت کند و طی آن مسئولیت و وظایف خود را طبق اساسنامه صندوق بپذیرد و برای سبا، مدیر صندوق، مدیر ثبت و حسابرس هرکدام یک نسخه ارسال دارد. در صورتی‌که جانشین متولی براساس اساسنامه تعیین شود، موظف است کلیه اطلاعات، مدارک و دارایی‌های صندوق را که در اختیار دارد، بلافاصله به متولی جایگزین تحویل دهد.

  تبصره2: پس از انتخاب متولی و قبولی سمت توسط ایشان، هویت وی باید توسط مدیر در امیدنامه صندوق قید و ظرف یک هفته برای ثبت به سبا ارسال شده و  بلافاصله پس از ثبت در تارنمای صندوق منتشر شود.

  تبصره3: در صورت ورشکستگی، انحلال، سلب صلاحیت یا استعفای متولی، مدیر موظف است بلافاصله، مجمع صندوق را برای انتخاب متولی جایگزین دعوت کرده و تشکیل دهد. قبول استعفای متولی از سمت خود منوط به تصویب مجمع صندوق و تعیین جانشین وی است. تا زمان انتخاب متولی جایگزین، وظایف و مسئولیت‌های متولی قبلی به قوت خود باقی است.

ماده 40:علاوه بر آنچه در سایر مواد اساسنامه و امیدنامه ذکر شده، وظایف و مسئولیت‌های متولی به قرار زیر است:

1- تعیین و معرفی شخص یا اشخاصی از بین مدیران یا کارکنان مورد وثوق خود به عنوان نماینده یا نمایندگان و دارنده امضای مجاز از طرف متولی در امور مربوط به صندوق و تعیین حدود اختیار هر یک؛

2- بررسی و تأیید تقاضای مدیر برای افتتاح حساب یا حساب‌های بانکی صندوق؛

3- بررسی و تأئید دریافت‌ها و پرداخت‌های صندوق مطابق اساسنامه؛

4- دریافت و نگهداری اطلاعات هویتی و اطلاعات حساب بانکی هر سرمایه‌گذار به منظور کنترل کلیه عملیات دریافت و پرداخت وجوه  میان سرمایه‌گذار و صندوق؛

5- نگهداری اطلاعات حساب هر سرمایه‌گذار شامل مبالغ پرداختی و دریافتی، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صادره به نام وی، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ابطال‌شده به درخواست وی و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در تملک وی؛

6- دریافت اطلاعات مربوط به معاملات روزانه صندوق در پایان هر روز کاری و نظارت بر مانده وجوه صندوق نزد کارگزار یا کارگزاران صندوق؛

7- تعیین بانک نگهدارنده یا دریافت و نگهداری اوراق بهادار صندوق که در بورس پذیرفته نشده است و نظارت بر نگهداری و فروش آنها و واریز وجوه به حساب بانکی صندوق؛

8- پیشنهاد نصب، عزل و میزان حق‌الزحمه حسابرس صندوق به مجمع صندوق جهت تصویب؛

9- نظارت مستمر بر عملکرد مدیر و مدیر ثبت به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات، مفاد اساسنامه و امیدنامه صندوق و گزارش موارد تخلف به سبا؛

10- بررسی و حصول اطمینان از ارایه به موقع گزارش‌ها و نظرات حسابرس؛

11- نظارت و حصول اطمینان از انتشار به موقع اطلاعات صندوق توسط مدیر؛

12- نظارت و حصول اطمینان از کسر و پرداخت صحیح و به موقع مالیات های تکلیفی موضوع قانون مالیات های مستقیم؛

13- طرح موارد تخلف مدیر، مدیر ثبت و حسابرس صندوق از مقررات، مفاد اساسنامه و امیدنامه نزد سبا و سایر مراجع ذیصلاح و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی؛

14- طرح موارد تخلف مدیر، مدیر ثبت  و حسابرس صندوق نزد مراجع صالح قضایی در صورتی‌که طبق قوانین موضوعه تخلف یاد شده جرم محسوب شود و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی؛

  تبصره1: در اجرای بندهای 13 و 14 این ماده، متولی طبق این اساسنامه وکیل سرمایه‌گذاران و وکیل در توکیل آنها محسوب می‌شود و می‌تواند از جانب سرمایه‌گذاران با دارا بودن کلیه اختیارات لازم  از جمله اختیارات مندرج در قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری) برای اقامه هرگونه دعوای کیفری در هر یک از دادگاه‌ها، دادسراها، مراجع اختصاصی یا عمومی و مراجعه به مقامات انتظامی اقدام نماید.

  تبصره2: در صورتی که متولی در اجرای وظایف خود اهمال ورزد یا قصور داشته باشد یا از اجرای آنها خودداری کند، و از این بابت خسارتی به صندوق وارد شود، مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود. حدود مسئولیت متولی در این‌گونه موارد را مرجع صالح به رسیدگی تعیین می‌کند.

  تبصره3: نظارت متولی بر مانده وجوه صندوق نزد کارگزار یا کارگزاران صندوق  موضوع بند 6 این ماده) به این منظور صورت می‌گیرد که مانده وجوه صندوق نزد کارگزار یا کارگزاران صندوق در هر زمان به تشخیص متولی بیش از حد لازم برای انجام معاملات اوراق بهادار به نام صندوق نبوده و مبالغ صندوق نزد کارگزار یا کارگزاران صندوق صرفاً به حساب‌های بانکی صندوق پرداخت شود.

  تبصره4: متولی عنداللزوم در اجرای وظایف خود می‌تواند هرگونه اطلاعات و مدارک را در رابطه با صندوق از مدیر صندوق و نمایندگان وی و مدیر ثبت، کارگزار صندوق، حسابرس و مدیران سرمایه‌گذاری صندوق مطالبه کند یا از دفتر کار مدیر، کارگزار صندوق و مدیر ثبت یا شعب آن بازرسی نماید. این اشخاص ملزم‌اند در این رابطه همکاری کامل با متولی داشته باشند.

حسابرس:

ماده 41:حسابرس صندوق توسط متولی از بین مؤسسات حسابرسی معتمد سبا یا مؤسسات حسابرسی مورد تأیید سبا، پیشنهاد و به تصویب مجمع صندوق می‌رسد. حق‌الزحمه حسابرس توسط متولی پیشنهاد شده و به تصویب مجمع صندوق می‌رسد. مدت مأموریت حسابرس را مجمع صندوق تعیین می‌کند.

  تبصره1: حسابرس صندوق باید کتباً قبول سمت کرده و طی آن متعهد شود تا کلیه وظایف حسابرس صندوق را طبق این اساسنامه و مقررات و با رعایت اصول، استانداردها، و ضوابط حسابرسی که به تصویب مراجع ذی صلاح رسیده است، به انجام رساند. حسابرس باید قبولی سمت خود را برای سبا، مدیر، و متولی هرکدام یک نسخه ارسال کند.

  تبصره2: حسابرس به تقاضای متولی و با ذکر دلایل و تصویب مجمع صندوق قابل عزل است، مشروط به اینکه همزمان جایگزین او و مدت مأموریت حسابرس جایگزین تعیین شود. در این صورت مؤسسه حسابرسی جانشین باید بلافاصله از حسابرس قبلی دلایل تغییر را استعلام نموده و نتیجه را به سبا اطلاع دهد.

  تبصره3: پس از انتخاب حسابرس و قبولی سمت توسط ایشان، هویت وی باید توسط مدیر در امیدنامه صندوق قید و ظرف یک هفته نزد سبا ثبت شده و بلافاصله پس از ثبت در تارنمای صندوق منتشر شده و به اطلاع مدیر ثبت و ضامن نقدشوندگی و ضامن جبران خسارت یا سود برسد.

  تبصره4: در صورت ورشکستگی، انحلال، سلب صلاحیت یا استعفای حسابرس، مدیر باید بلافاصله، نسبت به دعوت و تشکیل مجمع صندوق برای تعیین حسابرس جایگزین اقدام نماید. قبول استعفای حسابرس منوط به تصویب مجمع صندوق است. تا زمان انتخاب حسابرس جدید صندوق، وظایف و مسئولیت‌های حسابرس قبلی به قوت خود باقی است.

  تبصره5: حق‌الزحمه حسابرس براساس قرارداد منعقده بین صندوق و حسابرس در حدود مصوبات مجمع صندوق از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می‌شود. مدیر موظف است هر روز ذخیره کافی برای پوشش هزینه‌های حسابرس را در حساب‌های صندوق منظور نماید.

ماده 42:وظایف و مسئولیت‌های حسابرس علاوه بر آنچه در سایر مواد اساسنامه و امیدنامه آمده‌است، به قرار زیر است:

1- بررسی اصول و رویه‌های کنترل داخلی مدیر و متولی در اجرای وظایف مذکور در اساسنامه و اظهارنظر در خصوص کفایت یا ضعف این اصول و رویه‌ها و ارایه راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع نقایص احتمالی؛

2- بررسی به منظور اطمینان از اینکه اصول و رویه‌های کنترل داخلی طراحی شده برای اجرای وظایف مدیر، مدیر ثبت و متولی، در عمل رعایت می‌شود و تهیه گزارش لازم در این‌خصوص؛

3- بررسی و اظهارنظر در خصوص موارد زیر در مواعد مقرر:

3-1 صورت‌های مالی شش ماهه و سالانه صندوق با رعایت استانداردهای حسابرسی و با در نظرگرفتن استانداردهای ملی حسابداری کشور و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سبا؛

3-2 صحت گزارش‌های مدیر صندوق در مورد عملکرد صندوق در دوره‌های شش‌ماهه و سالانه؛

3-3 صحت محاسبات خالص ارزش روز؛ ارزش آماری، قیمت صدور و قیمت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری برای دوره‌های شش‌ماهه و سالانه با بررسی نمونه‌ای مطابق استانداردهای حسابرسی.

  تبصره: کنترل‌های داخلی موضوع بند 1 این ماده به خصوص باید به گونه‌ای باشد که تا از ثبت گواهی‌های سرمایه‌گذاری صادره در حساب‌های صندوق و گزارش آنها و هم‌چنین ثبت کلیه وقایع مالی مربوط به صندوق و گزارش آن اطمینان معقولی حاصل شود.

ماده 43:مسئولیت حسابرس در انجام وظایف خود که در این اساسنامه ذکر شده است، مسئولیت شخصی است که به موجب بند 3 ماده 49 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه سال 1384، مسئولیت بررسی و اظهارنظر در خصوص مستندات و اطلاعات را بر عهده دارد.

کارگزاران صندوق:

ماده 44:مدیر از بین کارگزارانی که مجوز کارگزاری از سبا دریافت کرده‌اند، یک یا چند کارگزار را به عنوان کارگزار صندوق انتخاب می‌کند. کارگزار صندوق باید کتباً قبول سمت کرده و طی آن مسئولیت‌ها و وظایف خود را طبق این اساسنامه بپذیرد و به سبا،  متولی، مدیر و حسابرس ارایه دهد.

  تبصره1: مدیر می‌تواند هر یک از کارگزاران صندوق را عزل نماید؛ مشروط به آن‌که صندوق در هر زمان حداقل یک کارگزار داشته باشد.

  تبصره2: حق‌الزحمه و کارمزد کارگزار صندوق بر اساس قرارداد بین آن و صندوق و با رعایت سقف نرخ‌های مصوب سبا از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می‌شود؛

  تبصره3: با رعایت مقررات، مفاد اساسنامه و امیدنامه، مدیر و کارگزار صندوق می‌توانند شخصیت حقوقی واحدی داشته باشند یا از اشخاص وابسته به یکدیگر محسوب شوند.

ماده 45:علاوه بر مسئولیت‌های کارگزار صندوق که در دیگر مفاد اساسنامه آمده است، وظایف و مسئولیت‌های کارگزار صندوق به قرار زیر است:

1- اجرای دستورات گروه مدیران سرمایه‌گذاری یا عضو منتخب این گروه در زمینه خرید و فروش اوراق بهادار به نام صندوق در چارچوب مقررات؛

2- نگهداری گواهی‌های نقل و انتقال اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و تسلیم آنها به کارگزار دیگر صندوق به دستور مدیر؛

3- تسلیم اوراق بهادار پذیرفته نشده در بورس که به نام صندوق خریداری کرده است به متولی؛

4- تسلیم اوراق بهادار بی‌نام صندوق به بانک تعیین‌شده توسط متولی؛

5- واریز وجوه نقد صندوق نزد خود صرفاً به حساب بانکی صندوق به دستور مدیر؛

6- ارایه اطلاعات مربوط به معاملات اوراق بهادار صندوق به مدیر، متولی و حسابرس به درخواست آنها؛

7- رعایت قانون، مقررات، اصول و ضوابط و استانداردهای مربوط به حرفه کارگزاری؛

8- افتتاح یک حساب به نام صندوق در دفاتر حسابداری خود و ثبت کلیه عملیات مالی صندوق که از طریق کارگزاری صورت می‌گیرد در این حساب؛

9- استفاده از ایستگاه معاملاتی اختصاصی صندوق در صورت وجود، صرفاً جهت انجام معاملات صندوق.

تشریفات معاملات اوراق بهادار به نام صندوق:

ماده 46:تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار به نام صندوق باید به امضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری یا عضو یا اعضای مجاز از طرف ایشان، مطابق مقررات به کارگزار صندوق ارائه شود تا کارگزار صندوق مطابق این دستور و رعایت مقررات، عمل نماید. مدیر باید براجرای صحیح و به موقع دستورهای خرید و فروش اوراق بهادار توسط کارگزار نظارت کند و در صورتی که در اثر قصور، تقصیر یا تخلف کارگزار از اجرای به موقع و صحیح دستورهای مذکور، خسارتی متوجه صندوق گردد مدیر باید:

الف) با رعایت صرفه و صلاح صندوق و توافق متولی، با کارگزار صندوق مصالحه نماید، یا

ب) موضوع را به عنوان شاکی در مراجع صالحه طرح و تا صدور حکم و دریافت خسارت و واریز به حساب صندوق پیگیری کند.

ماده 47:مدیر صندوق باید وجوه لازم برای خرید اوراق بهادار را صرفاً به حساب جاری معاملاتی آن کارگزار صندوق که به او دستور خرید داده است، واریز نماید. بازپرداخت تمام یا قسمتی از این وجوه یا وجوهی که در اثر فروش اوراق بهادار صندوق به حساب جاری معاملاتی کارگزار صندوق واریز می‌شود، صرفاً به دستور مدیر و به حساب صندوق مجاز است.

ماده 48:نگه‌داری ورقه بهادار به نام صندوق پس از خرید به ترتیب زیر است:

الف) در صورتی که ورقه بهادار مذکور با نام بوده و در بورس تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشد، گواهی سپرده و نقل و انتقال آن نزد کارگزار صندوق که اقدام به خرید نموده است باقی‌ می‌ماند و صرفاً به دستور مدیر و تأئید متولی به کارگزار دیگر صندوق قابل انتقال است.

ب) در صورتی که ورقه بهادار مذکور با نام بوده و در بورس تهران یا فرابورس ایران پذیرفته نشده باشد، کارگزار بلافاصله پس از خرید آن را نزد متولی می‌سپارد و رسید آن را که حاوی تعداد و مشخصات اوراق بهادار است به مدیر تسلیم می‌کند.

ج) در صورتی‌که ورقه بهادار مذکور بی‌نام باشد، کارگزار بلافاصله پس از خرید آن را نزد بانک مورد تأیید متولی می‌سپارد و رسید بانک مربوطه را به مدیر تسلیم می‌کند.

هزینه‌های صندوق:

ماده 49:هزینه‌هایی که از محل دارایی‌های صندوق قابل پرداخت هستند صرفاً عبارتند از:

1- کارمزد مدیر، مدیر ثبت و متولی که میزان و نحوه محاسبه آن در امیدنامه قید شده است؛

2- حق‌الزحمه حسابرس که توسط مجمع صندوق تعیین و در امیدنامه منعکس شده است؛

3- کارمزد معاملات اوراق بهادار که طبق مقررات یا قرارداد با کارگزار صندوق به خرید و فروش اوراق بهادار صندوق تعلق می‌گیرد؛

4- مالیات فروش اوراق بهادار صندوق؛

5- هزینه‌های تأسیس صندوق و برگزاری مجامع صندوق به تصویب مجمع صندوق؛

6- کارمزد یا حق‌الزحمه تصفیه صندوق که میزان و نحوه محاسبه آن در امیدنامه صندوق قید شده است؛

7- هزینه‌های مالی تسهیلات مالی اخذ شده برای صندوق؛

8- هزینه‌های بانکی برای نقل و انتقالات وجوه صندوق؛

9-  هزینه‌های نگهداری اوراق بهادار بی‌نام صندوق توسط بانک‌ها؛

10- هزینه طرح دعاوی توسط متولی علیه هر یک از ارکان صندوق در مراجع ذی‌صلاح به تشخیص متولی و ارائه اسناد مثبته؛

11- هزینۀ طرح دعاوی به نفع صندوق یا دفاع در برابر دعاوی علیه صندوق توسط مدیر با ارائه اسناد مثبته و تائید متولی؛

12- هزینه مالیات بر ارزش افزوده خدمات دریافتی صندوق حسب مورد طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده؛

13- سایر هزینه‌ها به تصویب مجمع و درج در امیدنامه صندوق.

پرداخت هزینه از محل دارایی‌های صندوق به جز موارد فوق مجاز نیست و مدیر صندوق مسئول جبران خسارات وارده به صندوق یا سرمایه‌گذاران در اثر قصور یا تخلف خود از این ماده می‌باشد.

  تبصره1: تأمین هزینه‌های اجرای وظایف و مسئولیت‌های مدیر، مدیر ثبت، حسابرسمتولی و کارگزار صندوق به استثنای موارد مذکور در این ماده، حسب مورد به عهده خود ایشان است.

  تبصره2: هزینه‌های تحقق یافته ولی پرداخت نشده صندوق باید در هر روز به حساب بدهی‌های صندوق منظور و از دارایی های صندوق کسر و در محاسبه خالص ارزش روز، قیمت صدور و قیمت ابطال گواهی‌های سرمایه‌گذاری در پایان آن روز لحاظ گردند.

  تبصره3: کارمزد تحقق‌یافته مدیر و متولی صندوق هر سه ماه یک‌بار تا سقف 90% قابل پرداخت است و باقی‌مانده در پایان هر سال پرداخت می‌شود. پرداخت کارمزد مدیر براساس این تبصره پس از ارایه گزارش‌های تعریف شده در اساسنامه مجاز است؛ مشروط بر این که در صورت نیاز به اظهارنظر حسابرس راجع به این گزارش‌ها، حسابرس نظر مقبول ارایه داده باشد یا در صورت اظهار نظر مشروط حسابرس، بندهای شرط از نظر متولی کم‌اهمیت باشد.

اطلاع‌رسانی:

ماده 50:مدیر موظف است برای اطلاع رسانی و ارایه خدمات اینترنتی به سرمایه‌گذاران تارنمای مجزایی برای صندوق طراحی کند یا قسمت مجزایی از تارنمای خود را به این امر اختصاص دهد. نشانی تارنمای مذکور به عنوان تارنمای صندوق در امیدنامه ذکر شده است.

ماده 51:مدیر موظف است در طول دوره فعالیت صندوق اطلاعات زیر را در مقاطع تعیین شده در تارنمای صندوق منتشر نماید:

1- متن کامل اساسنامه و امیدنامه صندوق و به روزرسانی آن بلافاصله پس از ثبت هرگونه تغییرات آن نزد سبا؛

2- اطلاعات بازدهی صندوق شامل موارد زیر که باید تا ساعت 18 روز کاری بعد از انقضای دوره موردنظر منتشر شود:

2-1 بازدهی سالانه صندوق از ابتدای تأسیس تا پایان آخرین سال شمسی به تفکیک هر سال شمسی؛

2-2 بازدهی سالانه صندوق از ابتدای تأسیس تا پایان آخرین سال مالی به تفکیک هر سال مالی؛

2-3 بازدهی صندوق در مقاطع هفتگی، ماهانه و فصلی؛

2-4 نمودار بازدهی هفتگی صندوق.

3- سهم مجموع پنج نوع دارایی که در پایان هر هفته بیشترین درصد از دارایی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند تا ساعت 18 پایان اولین روز کاری هفته بعد؛

4- خالص ارزش روز، قیمت صدور و قیمت ابطال هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر هفته تا ساعت 18 اولین روز کاری هفته بعد؛

5- خالص ارزش آماری هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان هر هفته تا ساعت 18 اولین روز کاری هفته بعد که بر اساس تبصره 1) این ماده محاسبه می‌شود و تفاوت مبلغی و درصدی آن با خالص ارزش روز هر واحد سرمایه‌گذاری در پایان همان هفته؛

6- تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری صادر شده و ابطال شده در هر روز و از ابتدای شروع فعالیت صندوق تا پایان آن روز و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران در پایان هر روز تا ساعت 18 آن روز؛

7- گزارش عملکرد و صورت‌های مالی صندوق در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالانه، حداکثر ظرف مدت 20 روز کاری پس از پایان هر دوره؛

8- کلیه گزارش‌هایی که به تشخیص سبا تهیه و ارایه آنها ضروری باشد.

  تبصره1: برای تبدیل بازدهی‌های کمتر از یکسال به بازدهی سالانه، به شرح فرمول زیر عمل خواهد شد:

که در آن:

Rt: بازدهی صندوق در دوره موردنظر که قصد تبدیل آن به بازدهی سالانه وجود دارد.

RA: بازدهی تبدیل به سال شده صندوق که از تبدیل بازدهی صندوق در دوره مورد نظر به بازدهی سالانه به دست می‌آید.

T: تعداد روز در دوره مورد نظر.اعداد به دست آمده از فرمول فوق تا دو رقم اعشار گرد می‌شوند.

  تبصره2: محاسبه خالص ارزش آماری هر واحد سرمایه‌گذاری مشابه خالص ارزش روز هر واحد سرمایه‌گذاری است، با این تفاوت که در محاسبه خالص ارزش آماری، قیمت‌های پایانی اوراق بهادار صندوق تعدیل نمی‌شوند.

  تبصره3: مدیر باید هم زمان یک نسخه از گزارش‌ها و اطلاعات مذکور در این ماده را برای سبا، متولی و حسابرس ارسال کند و انتشار هرگونه اطلاعات در تارنمای صندوق در رابطه با این صندوق به منزله ارایه اطلاعات به سبا است.

  تبصره4: حسابرس باید اظهارنظر خود را در مورد گزارش‌ها و صورت‌های مالی شش ماهه و سالانه بند 7 این ماده حداکثر ظرف 20 روز پس از دریافت، مطابق مفاد اساسنامه ارائه دهد. مدیر موظف است اظهارنظر حسابرس را بلافاصله پس از دریافت، در تارنمای صندوق منتشر کند.

  تبصره5: روند تاریخی اطلاعات موضوع بندهای  2) تا  6) این ماده، باید در تارنمای صندوق در دسترس سرمایه‌گذاران باشد.

پایان فعالیت صندوق:

ماده 52:فعالیت صندوق به یکی از طرق زیر پایان می‌یابد:

الف ) در صورت لغو مجوز صندوق توسط سبا؛

ب ) در صورت صدور حکم دادگاه مبنی بر خاتمه فعالیت صندوق؛

ج ) با موافقت دارندگان حداقل دو سوم از کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در جلسه رسمی مجمع صندوق و تأیید سبا؛

د) به تقاضای هر ذینفع و تأیید سبا در صورتی که یک ماه از دعوت مجمع صندوق برای رسیدگی به استعفای مدیر، مدیر ثبت، متولی یا حسابرس گذشته باشد و مجمع صندوق برای رسیدگی به این موضوع تشکیل نشده یا در صورت تشکیل موفق به انتخاب جایگزین نشده باشد.

ماده 53:درصورتی‌که فعالیت صندوق بنا به موارد مذکور در مادۀ 52 پایان پذیرد، مراحل تصفیه صندوق به شرح ذیل صورت می‌پذیرد:

1- دریافت درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری توسط مدیر ثبت متوقف می‌شود.

2- مدیر تلاش می‌کند که دارایی‌ها از جمله مطالبات صندوق را حداکثر ظرف 90 روز به نقد تبدیل کند.

3- خرید دارایی به نام صندوق در پایان مهلت موضوع بند 2 این ماده متوقف می‌شود.

4- در روز کاری بعد از پایان مهلت موضوع بند 2 ، مدیر به تأیید متولی از محل وجوه نقد صندوق، کلیه بدهی‌های سررسید شده صندوق را به استثنای مطالبات کارمزد مدیر، مدیر ثبت و متولی را می‌پردازد. درصورتیکه وجوه نقد صندوق برای پرداخت این بدهی‌ها کفایت نکند، پرداخت موکول به تامین وجه نقد از محل فروش دارایی‌ها در مراحل بعد خواهد بود یا درصورت رضایت طلبکار معادل ارزش طلب با تائید متولی از محل داراییهای نقد نشده صندوق به طلبکار پرداخت می‌گردد.

5- درصورتی‌که کل دارایی‌های صندوق شامل مطالبات آن در پایان مهلت موضوع بند 2 این ماده صندوق تبدیل به نقد نشده باشد، مدیر موظف است برای تبدیل دارایی‌های صندوق به نقد تلاش کافی بنماید. وجوه نقد حاصل شده در مراحل مختلف را به نسبت تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری، بین سرمایه‌گذاران تقسیم و به حساب بانکی آنها بپردازد.

6- مدیر موظف است ظرف 20 روز کاری پس از اینکه کلیه دارایی‌های صندوق به طلبکاران یا سرمایه‌گذاران پرداخت شد، صورت‌های مالی و گزارش عملکرد صندوق را از تاریخ آخرین صورت مالی مصوب حسابرسی‌شده، تهیه و به حسابرس تسلیم نماید.

7- حسابرس موظف است نظر خود را ظرف 20 روز پس از دریافت صورت‌های مالی و گزارش موضوع بند 6 به مدیر، متولی و سبا ارایه دهد.

8- درصورتی‌که حسابرس نسبت به صورت‌های مالی صندوق و گزارش عملکرد موضوع بند 6، اظهارنظر مقبول ارایه داده باشد یا در صورت اظهارنظر مشروط حسابرس، بندهای شرط از نظر متولی کم‌اهمیت باشد و مجمع صندوق این صورت‌های مالی را تصویب نماید، آنگاه صندوق تصفیه شده قلمداد می‌شود. .

9- پس از اجرای مرحله مذکور در بند 8، تمامی گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. مدیر موظف است برای اطلاع سرمایه‌گذاران از این امر، بلافاصله اطلاعیه‌ای در تارنمای صندوق منتشر نماید.

10- پس از اجرای مرحله مذکور در بند 9، صورت‌جلسه تصفیه صندوق با امضای مدیر و متولی تنظیم و یک نسخه آن توسط مدیر نگهداری شده و یک نسخه ظرف مدت ده روز به سبا ارسال می‌شود.

مرجع رسیدگی به تخلفات و اختلافات:

ماده 54: سبا مرجع رسیدگی به کلیه تخلفات مدیر، مدیر ثبت، متولی، حسابرس و کارگزاران صندوق از مقررات، مفاد اساسنامه و امیدنامه صندوق است.

ماده 55:هرگونه اختلاف بین مدیر، مدیر ثبت ، متولی، حسابرس و کارگزاران صندوق با یکدیگر و با سرمایه‌گذاران صندوق در مواردی که مربوط به صندوق می‌شود و هرگونه اختلاف بین صندوق با سایر اشخاص ذیربط که ناشی از فعالیت حرفه‌ای آن‌ها باشد، مشمول ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار بوده و براساس این ماده رسیدگی می‌شود.

سایر موارد:

ماده 56: در صورتی‌که مدیر، مدیر ثبت، حسابرس و متولی در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود تقصیر، قصور یا تخلف داشته باشند و از این بابت خسارتی متوجه صندوق گردد، شخص یا اشخاص مقصر یا متخلف مسئول جبران خسارت وارده خواهند بود. حدود مسئولیت‌ها توسط مرجع صالح به رسیدگی تعیین می‌شود.

ماده 57: مدیر می‌تواند برای اجرای موضوع فعالیت صندوق و پس از تأیید متولی به میزان حداکثر 10 درصد خالص ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری، نزد سرمایه‌گذاران، به نام صندوق تسهیلات مالی کوتاه‌مدت  حداکثر یک سال) بگیرد.

ماده 58: در صورت خرید اقساطی اوراق بهادار توسط مدیر، با لحاظ تسهیلات ماده 61 و سایر بدهی‌های صندوق، کل بدهی‌های صندوق در هیچ زمان نمی‌تـواند از 30 درصد ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران بیشتر شود.

ماده 59: در صورتی که هر یک از ارکان صندوق از عدم انجام وظایف یا تخلف دیگر ارکان از مقررات و مفاد اساسنامه مطلع شود، ملزم است تا مراتب را در اسرع وقت به متولی و سبا گزارش کند.

ماده 60: چنان‌چه به هر دلیلی بین منافع سرمایه‌گذاران با منافع مدیر، مدیر ثبت، حسابرس و متولی تعارض پیش آید، تأدیه حقوق سرمایه‌گذاران بر تأدیه حقوق افراد یادشده مقدم خواهد بود.

ماده 61: مرجع تفسیر مواد این اساسنامه، سبا است.

ماده 62: این اساسنامه در 62 ماده،........... تبصره و یک امیدنامه تنظیم شده و در تاریخ ..................... به تصویب مجمع صندوق رسیده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر