بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
مدیر پرتفوی صندوق سرمایه گذاری عقیق اعلام کرد:

دید بنیادین ومیان مدت،عامل کسب بازدهی40درصدی

اهمیت مؤلفه های هیجانی در انتخاب سهام به حداقل رسیده و توجه به تحلیل های تکنیکی سهم و سایر عوامل به عنوان رویکردهای تکمیلی در تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری مد نظر می گیرد تا بدین صورت بتوان بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کرد.
کد خبر : ۸۳۷۵۵
صندوق سرمایه گذاری عقیق به عنوان یکی از صندوق های فعال در بازار سرمایه در حالی طی سه ماه گذشته با کسب بیش از 40 درصد بازدهی مثبت در جایگاه دوم صندوق های پربازده جای گرفته که با توجه به اطلاعات منتشر شده در تاریخ 91.9.21 خالص ارزش دارایی های آن به 28 هزار و 828 میلیون ریال و ارزش هر واحد سرمایه گذاری -NAV- این صندوق به یک میلیون و 805 هزار ریال می رسد.

از همین رو مدیر صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق در گفتگو با بورس نیوز و در خصوص عوامل دستیابی به این میزان بازدهی مثبت عنوان کرد: در صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق سعی بر این است که انتخاب سهام مورد سرمایه گذاری در وهله اول با توجه به تحلیل بنیادی سهم مورد نظر و از نظر زمانی با دید میان مدت صورت پذیرد. به گونه ای که اهمیت مؤلفه های هیجانی در انتخاب سهام به حداقل رسیده و توجه به تحلیل های تکنیکی سهم و سایر عوامل به عنوان رویکردهای تکمیلی در تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری مد نظر می گیرد تا بدین صورت بتوان بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کرد.

مصطفی بیاتی در ادامه در خصوص حوزه سرمایه گذاری های این صندوق و صنایع هدف آن اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که طی ماه های گذشته در نرخ ارز رخ داده است، عمده سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق به سمت صنایع و شرکت هایی سوق پیدا کرده که می توانند بیشترین تأثیر مثبت را از نوسانات بهای ارز بدست آورند. به عبارت بهتر می توان گفت فعالیت صندوق روی سهام شرکت هایی است که نرخ های فروش آنها به طور مستقیم از نرخ های جهانی تأثیر پذیرند و با به علت صادراتی بودن فروش بخشی از محصولات، عملکرد آنها نیز با رشد ارز بهبود می یابد که از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های موجود در صنایع فولادی، سنگ آهنی و یا پتروشیمی ها اشاره کرد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر نیز ترکیب اصلی سرمایه گذاری های صندوق در همین صنایع پیگیری می شود. چراکه طبق پیش بینی های صورت گرفته صنایع نام برده همچنان از پتانسیل مناسبی برای رشد سودآوری برخوردارند و آینده مثبتی برای آنها پیش بینی می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: علاوه بر گروه های مذکور صنایع دیگری همچون کاشی و سرامیک که به دلیل محدودیت واردات بازار فروش محصول آنها قدرت بیشتری پیدا کرده نیز می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

مدیر پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق در بیان چشم انداز آینده بازار سرمایه نیز عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل ریسک های سیاسی حاکم بر کشور، قیمت بسیاری از سهام موجود در بازار با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارند که با کاهش یافتن این ریسک ها اعم از ریسک ناشی از تحریم های بین المللی می توان روند مثبتی را از وضعیت آینده بازار سرمایه و رسیدن قیمت سهام به ارزش واقعی خود انتظار داشت.

این مقام مسئول همچنین در خصوص دلایل عقب ماندگی بازدهی شاخص صندوق ها از بازدهی شاخص کل بازار بیان داشت: در مقایسه بین بازدهی شاخص صندوق ها و شاخص کل توجه به دو نکته حائز اهمیت است، اولین نکته این که بازدهی شاخص صندوق ها متشکل از بازدهی تک تک صندوق های فعال در این حوزه می باشد و با توجه به اینکه سیاست های سرمایه گذاری مدیران همه صندوق ها با هم برابر نیستند و برخی با سیاستی محافظه کارانه و برخی دیگر با سیاست تهاجمی اقدام به سرمایه گذاری می نمایند. همین تنوع و تفاوت در سیاست گذاری ها موجب عدم رشد بازدهی شاخص صندوق ها در مقایسه با میزان بازدهی شاخص کل می گردد.

بیاتی همچنین در بیان دومین نکته اثرگذار در بازدهی شاخص صندوق ها اظهار داشت: مورد دیگری که باید در مقایسه بین این دو شاخص مد نظر داشت، هزینه هایی است که صندوق های سرمایه گذاری موظف به پرداخت آن هستند و در محاسبه بازدهی آنها نیز در نظر گرفته می شود، حال آنکه هیچ یک از این هزینه ها در محاسبه شاخص کل مد نظر نمی باشد و در واقع در محاسبه شاخص کل بازار، از بابت هزینه ها تعدیلی صورت نمی گیرد.

مدیر پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق در خاتمه درباره فرهنگ سرمایه گذاری در صندوق ها در کشور عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر افراد جامعه شناخت کافی و درستی از صندوق های سرمایه گذاری ندارند و چه بسا از سال 90 به بعد و در فواصل زمانی بین اردیبهشت تا مهر ماه آن سال بازار سرمایه با رکودی مقطعی مواجه شد و موجب گشت تا در آن بازه، روند بازدهی صندوق ها نیز سیری نزولی در پیش گیرد. بدین ترتیب استقبال افراد برای سرمایه گذاری در صندوق ها نیز رو به کاهش گذاشت، به گونه ای که در حال حاضر با توجه به میزان کل سرمایه گذاری ها در بازار سرمایه، سهم صندوق های سرمایه گذاری چندان چشم گیر نیست و به عبارت بهتر می توان گفت هنوز جای رشد بسیاری برای آنها وجود دارد.

در پایان این گزارش می افزاید، مدیریت صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق بر عهده شرکت کارگزاری آگاه می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر