بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر : ۸۴۳۳۹
تحریم چهار شرکت و یک شخص حقیقی ایرانی از سوی آمریکا، تقاضای شماری از سناتورهای آمریکایی برای افزایش فشار‌ها بر ایران، اقدام هماهنگ اتحادیه اروپا در تحریم تعدادی شرکت ایرانی، اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه درباره موضع ایران در قبال موشک‌های ناتو و بازتاب واکنش ایران به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، یک روز پس از اعلام تصویب تحریم‌های شورای امنیت علیه دو شرکت ایرانی، ایالات متحده نیز یکجانبه تحریم‌هایی را علیه چهار شرکت ایرانی اعمال کرده است. به نوشته روزنامه«دیلی استار»، وزارت خزانه‌داری آمریکا، به جز این چهار شرکت، یک شخص حقیقی را نیز در لیست سیاه خود گذارده و دلیل این کار را ارتباط این فرد و نهاد‌ها با برنامه‌های موشکی بالستیک ایران اعلام کرده است. این کار به معنای بلوکه شدن اموال این شرکت‌ها در آمریکا و ممنوعیت مبادلات تجاری آمریکایی‌ها با آنان است. بنا بر ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، افزون بر موضوع موشک‌های بالستیک، یکی از این شرکت‌ها متهم است که در فرستادن تسلیحات ایرانی به سوریه نقش داشته است.


در همین موضوع تحریم‌ها، روزنامه«تایمز اسرائیل»نیز از درخواست شماری از سناتورهای آمریکایی طرفدار اسرائیل برای ادامه فشار‌ها بر ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، ۷۳ سناتور آمریکایی با امضای نامه‌ای که مورد حمایت لابی اسرائیل (آیپک) بوده، از باراک اوباما خواسته‌اند در روند مذاکرات با ایران، فشار‌ها را بر این کشور حفظ کند.

در این نامه آمده: «ما قویاً بر این باوریم که تا وقتی کلیت برنامه هسته‌ای ایران بررسی نشود، مطلقاً هیچ گونه کاهش فشاری نباید باشد». این نامه توسط «رابرت منندز»، «کلی آیوت» و «جوزف لیبرمن»، تهیه شده، ولی بخش اعظمی از سناتورهای امضاکننده، ترجیح داده‌اند نام خود را منتشر نکرده و غیرعلنی این کار را انجام دهند.


روزنامه«نیویورک تایمز»نیز با انتشار گزارشی درباره تحریم‌های جدید وضع شده علیه شرکت‌های ایرانی، می‌نویسد، این تحریم‌ها در حقیقت کار هماهنگی است که همزمان توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا انجام می‌گیرد.

نیویورک تایمز با اشاره به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌نویسد: اتحادیه اروپا نیز روز گذشته نام شماری شرکت ایرانی را در لیست سیاه خود گذارده؛ اما فعلاً نام آن‌ها را منتشر نکرده و اعلام نموده بعداً این کار را انجام خواهد داد. با این حال، این اتحادیه مدعی شده همه این شرکت‌ها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران فعال بوده و یا حامی حکومت ایران به شمار می‌روند.



اما موضوع تنش میان ایران و ترکیه بر سر استقرار موشک‌های «پاتریوت» در مرز ترکیه با سوریه نیز همچنان جایگاه مهمی در اخبار جهانی دارد. در این باره، روزنامه«تودی زمان»اظهارات معاون نخست‌وزیر ترکیه را منتشر کرده که موضع ایران را مورد انتقاد قرار داده است.
به نوشته این روزنامه، «علی باباجان» گفته، از آنجا که ایران خود دارای موشک‌های دوربرد است، نباید از ترکیه انتقاد کند. وی مدعی شده اظهارات مقامات ایرانی درباره استقرار پاتریوت‌ها «بی‌گمان غیرقابل قبول» است، زیرا ایران دارای موشک‌هایی با برد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر است. باباجان که در پارلمان ترکیه سخن می‌گفته، همچنین اظهار داشته موشک‌های پاتریوت یک سال در ترکیه مستقر می‌شوند، اما این مدت زمان قابل تمدید است.


در پایان، خبرگزاری«ترند»یکی از اخبار خود را به واکنش ایران به تصویب قطعنامه اخیر حقوق بشری از سوی سازمان ملل اختصاص داده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که ایران به شدت قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور را محکوم و تأکید کرده، این قطعنامه از سوی کشورهایی تهیه شده که خود ناقضان بزرگ حقوق بشر هستند.

این خبرگزاری سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده که اشاره کرده بود، این قطعنامه دارای اهدافی سیاسی است و این موضوع که ناقضان حقوق بشر، چنین قطعنامه‌ای را علیه ایران تهیه کرده‌اند، نشانگر وجود استانداردهای دوگانه نسبت به موضوع حقوق بشر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر