بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
رییس هیأت مدیره کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران بررسی کرد:

روند جهشی شاخص و قیمت سهام

اگر قدرت خرید پول کشور تقلیل نیافته بود و قیمت برابری آن در مقابل پول های خارجی سقوط نکرده بود ، تصور افزایش قیمت هفته های اخیر سهام بسیار دور از ذهن می نمود . اگر بپذیرم که قیمت دلار از 2500 تومان پائین تر نخواهد امد ، در اینصورت قیمت بیشتر سهام شرکتهای بورسی توان بالقوه را برای رشد دارند.
کد خبر : ۸۵۱۶۹
افزایش قیمت سهام تعدادی از شرکت ها و جهش شاخص بورس ظرف روزها و هفته های اخیر، کم و بیش، در گفتار و نوشتار برخی از علاقمندان و مسئولان بازار سرمایه تبلور یافته است. توجه به نکات زیر تا حدود زیادی ابهام زدایی می کند:

نقدینگی
حجم کل نقدینگی کشور در اول سال 1384، سه ماه مانده به پایان دولت هشتم، حدود 68 هزار میلیارد تومان بود. یعنی از زمان پیدایش پول و تاسیس بانک ها و انتشار پول توسط بانک مرکزی، جمع نقدینگی انباشته جامعه به رقم 68 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

نقدینگی جامعه ظرف هفت سال و نیم دولت های نهم و دهم در پایان شهریور 91 به 403 هزار میلیارد تومان رسید. با فرض ادامه رشد 3 ماهه تابستان ، نقدینگی کشور برای پایان آذر ماه، حدود 438 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود. به عبارت دیگر رشد نقدینگی در هفت سال و نیم گذشته حدود 600 درصد برآورد می شود. چنانچه رشد اقتصادی کشور را طی همین مدت، سالانه 6 درصد فرض کنیم، رشد تولید ناخالص داخلی -GDP- طی همین دوره کمتر از 55 درصد محاسبه می شود. براین اساس مقایسه این دو عامل گواه روشنی است برای تضیف پول ملی و افزایش قیمت های داخلی.

شاخص سهام

عدد شاخص سهام بورس در اول تیر 1384 پایان دولت هشتم 12.495 واحد بود . با توجه به سخنرانی های انتخاباتی آقای احمدی نژاد و برنامه های اقتصادی نامشخص ایشان، شاخص بورس سهام در دولت نهم نه تنها رشد نکرد بلکه رو به کاهش نهاد، بطوری که در 88.1.9 به زیر8.000 واحد سقوط کرد و به عدد 7.955 واحد رسید.

در 6 ماهه پایانی دولت نهم، روش محاسبه شاخص سهام تغییر یافت و سود سهام مصوب مجامع عمومی، برخلاف روش متداول همیشگی، در محاسبه شاخص تاثیر داده شد. بطوری که براساس روش محاسبه جدید، سود مصوب مجمع عمومی به قیمت سهم اضافه شد و در نتیجه شاخص سهام به همان نسبت بیشتر محاسبه گردید.

چنانچه متوسط P/E سهام بورس را در پایان آذر ماه 91، حدود 6 واحد در نظر بگیریم و فرض کنیم که 75 درصد سود سهام بین سهامداران تقسیم می شود، با توجه به ارزش 163 هزار میلیارد تومانی بازار و شاخص 35.760 واحدی پایان آذرماه ، باید گفت که این شاخص براساس روش جدید محاسبه، حدود 5.12 درصد آنهم فقط در یک سال متورم شده و نسبت به روش قبلی محاسبه، 4.470 واحد بیشتر نشان داده می شود و در نتیجه شائبه حبابی بودن شاخص پیش می آید و در نهایت به ضرر و زیان بازار سرمایه تمام می شود.

سکه
سال گذشته در همین هفته ها و روزها ده ها هزار نفر از کسانیکه از بانک ملی سکه پیش خرید کرده بودند ، صدها هزار عدد سکه های خریداری خود را به قیمت های 500 ، 550 و یا 600 هزار تومان فروختند.

به گمان اینکه سکه 200 ، 250 و 300 هزار تومانی چند ماه پیشتر نمی تواند بیشتر از این افزایش پیدا کند. ولی اتفاقاتی در شرف وقوع بود که مردم، با اعتماد به حل و فصل آنها بدست مسئولین کشور، از کنار آن اتفاقات گذشتند و سکه ها خریداری خود را به پول نقد تبدیل کردند . اکنون قیمت آن سکه ها بیش از 2 برابر شده است. 2 برابری که خود در گذشته های نزدیک 2 ، 3 برابر شده بود.

دلار
مگر سال گذشته در حوالی همین روزها و هفته ها ، دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی به وفور و به قیمت های کمتر از نصف و یا یک سوم قیمت امروز در اختیار همگان نبود و مگر تا همین چند ماه پیش میلیاردها دلار به قیمت حوالی 1.200 تومان برای واردات انواع کالاها، حتی کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده نمی شد؟ پس چه شد آن همه فراوانی و ارزانی دلار که امروزه حتی وزیر بهداشت و درمان هم از کمبود آن برای تامین داروهای ضروری گله می کند.

قیمت ها

علاوه بر افزایش قیمت دلار و طلا، شاهد افزایش قیمت انواع کالاها و خدمات هستیم و این افزایش قیمت ها تنها مواد مصرفی خریداری شده با دلارهای نفتی را در بر نمی گیرد بلکه اموال غیر منقول از قبیل زمین و ساختمان هم، که قابل ورود از خارج نیستند، حتی بیشتر از اقلام خریداری شده با دلارهای نفتی، افزایش قیمت داشته اند .

این فقط زمین ها و خانه های مسکونی شهری نیست که افزایش قیمت پیدا کرده اند، بلکه زمین های روستایی و خارج شهری و قیمت انواع مصالح ساختمانی و هزینه های تامین آب، برق، گاز و تاسیسات و غیره هم، که با اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت داشته اند، اکنون با کمبود ارز و افزایش دو ، سه برابری قیمت آن وارد میدان شده و در مسابقه دو ماراتن قیمتها پیش می تازند. در نتیجه کل جریان تحت تاثیر واقع شده و قیمتهای جایگزینی تمامی واحدهای تولیدی و کارخانجات صنعتی بشدت بالا رفته است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد یک کارخانه سیمان یک میلیون تن (3.000 تن در روز ) که تا دو سال پیش حدود 120 میلیارد تومان بود، در حال حاضر بیش از 300 میلیارد تومان برآورد می شود . این فقط ماشین آلات و تجهیزات نیست که با افزایش قیمت ارز سه برابر شده است ، بلکه قیمت کلیه عوامل تشکیل دهنده یک واحد صنعتی، کم و بیش ، همسو و هم جهت با افزایش قیمت ارز بالاتر رفته و لا جرم روی قیمت های تمام شده محصولات و قیمت فروش آنها اثر مستقیم خواهد گذارد و این چیزی نیست که با دستورات اداری و کنترل های دولتی قابل مدیریت باشد . مگر اینکه موانع صادرات نفت از میان برداشته شود و مبادلات بین المللی حالت عادی پیدا کند.

واردات و تورم

افزایش قیمت نفت طی سالیان گذشته و دستیابی کشور به دلارهای نفتی 100 میلیاردی سالانه و اختصاص آن به انواع و اقسام واردات ضرور و غیر ضرور و کنترل سطح عمومی قیمت های داخلی با واردات ارزان کالاهای خارجی، موجب آن شد که حجم نقدینگی کشور ظرف مدت هفت سال و نیم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ، حدود 600 درصد افزایش یافته و از 68 هزار میلیارد تومان اول سال 84 ، در پایان آذرماه 91 به حدود 438 هزار میلیارد تومان برسد.

اگر بپذیریم که 70 درصد نقدینگی جامعه، با یک فاصله زمانی یکساله، بصورت افزایش قیمتها متبلور میشود، آن وقت باید قبول کنیم که سطح عمومی قیمت ها ، هنوز به آن حد نرسیده است. چنانچه نرخ تورم دوره مذکور را یعنی بین بازه 84.4.1 تا 91.9.30 بطور متوسط سالانه 20 درصد در نظر بگیریم، افزایش سطح عمومی قیمت های این دوره حدود 294 درصد محاسبه می شود که از 420 درصدی ( 70% × 600 ) نقدینگی موثر در سطح عمومی قیمتها حدود 30 درصد پائین تر است. همانگونه که در بالا گفته شد ، واردات فراوان کالاهای خارجی با دلارهای ارزان نفتی سالیان از دست رفته ، مانع از انعکاس واقعی اثر نقدینگی در سطح عمومی قیمت ها شد . حالا که بقول ایشان ولی به عبارت دیگر : آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت و دیگر از آن دلارهای فراوان نفتی خبری نیست ، و در شرایطی که کشور نیازمند ورود صدها و شاید هزارها قلم انواع مختلف مواد اولیه و کمکی و ماشین آلات و قطعات یدکی گوناگون می باشد ، کمبود دلار و افزایش قیمت ناگهانی و غیر قابل پیش بینی آن ، اختیار قیمتها را بدست گرفته و معیشت مردم و فعالیتهای اقتصادی جامعه را در تنگنا قرار داده است.

ناگفته روشن است که افزایش همه جانبه قیمت ها ، اعم از اموال منقول و غیر منقول ، منحصر به نواحی مسکونی و اداری و علمی و فرهنگی و تفریحی واجتماعی مناطق شهری و پرجمعیت نبوده ، بلکه کلیه ابعاد مختلف سرمایه گذاری های لازم ، برای تاسیس و راه اندازی و بهره برداری از بنگاههای تولیدی و تجاری و خدماتی ، مشمول افزایش قیمت ها بوده اند و هزینه های جایگزین این بنگاهها بسیار بالاتر از قیمتهای دفتری و ارقام ترازنامه ای آنهاست .

بنگاهای موجود و تضعیف پول

همه موارد فوق الذکر به این نکته می انجامد که بهای جانشینی اکثریت واحدهای تولیدی و کارخانجات صنعتی کشور به مراتب بیشتر از قیمتهای دفتری و اقلام مندرج در ترازنامه آنهاست. به عبارت دیگر، هر واحد اقتصادی جدیدی که در آینده تاسیس شود، 200 ، 300 درصد بیشتراز بنگاههای مشابه موجود ، سرمایه گذاری لازم خواهد داشت و به تبع قیمت تمام شده بنگاههای تازه تاسیس، قیمت فروش محصولات تولیدی آنها هم بیشتر خواهد شد. و در این شرایط ، واحدهای موجود که با سرمایه گذاری های بسیار کمتر از رقبای تازه تاسیس خود مشغول فعالیت بوده اند و هزینه های مالی و استهلاکی کمتری دارند ، از امتیازات بالاتری برخوردار بوده و انتظار سودآوری بیشتری دارند.

اگر قدرت خرید پول کشور تقلیل نیافته بود و قیمت برابری آن در مقابل پول های خارجی سقوط نکرده بود ، تصور افزایش قیمت هفته های اخیر سهام بسیار دور از ذهن می نمود . اگر بپذیرم که قیمت دلار از 2500 تومان و سکه بهار آزادی از 1200 هزار تومان پائین تر نخواهد امد ، در اینصورت باید بپذیریم که قیمت بیشتر سهام شرکتهای بورسی توان بالقوه لازم برای رشد دارند. صد البته که فعالان بازار سرمایه بایستی ریسک های متعدد زمان حال را در نظر آورند و قبل از خرید سهام، شفاف بودن اطلاعات سهم ، چگونگی تامین مواد و تجهیزات، محدودیت های قیمت های فروش، تنگنا های صادرات ، کم و کیف وصول مطالبات داخل و خارج ، تکنولوژی تولید ، ترکیب سازمانی و سلامت مدیریت شرکت ناشر سهم را بررسی نمایند.

بورس نیوز تمایل دارد مقالات و تحلیل های شما مخاطبین گرامی را با ذکر نام منتشر نماید. براین اساس علاقه مندان می توانند مطالب خود را به آدرس tebna.ir@gmail.com ارسال کنند.


عباس زارع-رییس هیأت مدیره کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران

اشتراک گذاری :
ارسال نظر