بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۱
کد خبر : ۸۶۹۲۴
محمد حسين بابالو- بازار فولاد جهانی مدتی است که تحرک چشمگیری نداشته و بحران حوزه یورو باعث بروز نوساناتی در این بازار شده است.

با توجه به دورنمای رونق تقاضا در کنار ثابت بودن هزینه تولید، به احتمال قوی شاهد رونق ملایم بازار در سال جاری خواهیم بود. این در حالی است که قیمت‌ها با شیب ملایمی در مسیر صعود قرار خواهد گرفت و هر چه بگذرد این رشد قیمت شتاب بیشتری خواهد گرفت.
شرایط عمومی اقتصاد جهانی
تحلیل بازار فولاد با توجه به ویژگی‌های ذاتی آن از جمله حجم اولیه، شرایط و نحوه کاربرد آن بالاخص در سرمایه‌گذاری‌ها، حجم بالای عرضه و تقاضا و چرخش مالی فراگیر و... قرابت بسیاری با اوضاع کلی اقتصاد جهانی بالاخص رشد اقتصادی دارد. با توجه به رکود فراگیر فعلی و آغاز آن از سال 2008 و ادامه آن تاکنون، طولانی شدن آن و امید به برون رفت از آن در ماه‌ها یا سال‌های آتی بررسی روند عمومی اقتصاد جهانی راهنمای تحلیل اوضاع این بازار مهم بین‌المللی است.
در ماه‌های پایانی سال 2012 اطلاعات مهم و مفیدی ارائه شد که امید به بهبود اوضاع و برون رفت سریع‌تر از این شرایط ضعیف فعلی را قوت بخشید. افزایش حجم تولیدات صنعتی چین و آمریکا و احتمال افزایش شدید تقاضای فولاد در این حوزه‌ها بالاخص انواع صنعتی آن، کاهش نرخ بیکاری آمریکا، افزایش قیمت نفت، افزایش شدید حجم صادرات چین و بهبود سریع بازارهای سهام این کشور، بهبود بازار مسکن آمریکا به‌عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان، بهبود و ارتقای سطح تکنولوژیکی و شرایط محیط زیستی کارخانه‌ها و... دلایلی بود که امید به بهبود سریع‌تر را قوت بخشید.
رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال 2012 به 9/7 درصد رسید که رشد 8/7 سالانه را به همراه داشت. شاخص تولیدات صنعتی چین نیز در ماه دسامبر 3/10 درصد رشد کرد و حجم خرده فروشی چین هم به نسبت سال قبل 2/15 افزایش داشت. این داده‌ها برای پرجمعیت ترین کشور جهان و بزرگ‌ترین بازار فولاد جهان بسیار حائز اهمیت است.
از طرفی هم بحران بدهی اروپا و تاثیر متقابل بر بازارهای آسیایی نیز مهم‌ترین داده منفی این حوزه است. این بحران توانست رشد اقتصادی آسیا را شدیدا کاهش داده و روند بهبود اقتصاد جهانی را از رمق بیندازد. احتمال افزایش بیکاری در اروپا و فراگیرشدن سیاست‌های ریاضتی در این قاره می‌توانند روند رو به رشد بهبود اقتصادی و بهبود تقاضا را با مشکل مواجه کنند. از سویی نیز صخره مالی دولت اوباما که هنوز بطور کامل حل نشده در کنار بدهی‌های فراگیر این کشور پتانسیلی قوی برای تضعیف اقتصاد خواهد بود.
شرایط مصرف و تقاضا
به نظر می‌رسد برای سال آینده با افزایش تقاضا روبه‌رو باشیم. با توجه به روند بهبود اوضاع اقتصادی جهان، افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی بالاخص در شرق آسیا، افزایش سطح رفاه جوامع، بهبود تکنولوژیکی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و حتی بسته‌های حمایتی دولت‌ها و افزایش ظرفیت نصب شده برای واحدهای پایین دستی فولادی شاهد افزایش حجم تقاضا باشیم.

بصورت دقیق تر می‌توان با افزایش حجم تولیدات صنعتی آمریکا و چین، افزایش شدید رشد اقتصادی چین و رسیدن به 9/7 درصد پس از 3 سال، افزایش تولید ناخالص داخلی در جهان، بهبود بازار خودرو و افزایش قیمت مسکن چین و رسیدن به بالاترین حد از آوریل 2011 تاکنون، افزایش ساخت خانه‌های جدید در آمریکا و بالاخص تقویت بازارهای نوظهور آسیایی ... شاهد بهبود تقاضا باشیم.
این موارد در حالی است که بحران بدهی اروپا و صخره مالیاتی آمریکا دقیقا نقاط ضعف این روند بهبود هستند تا جایی که برای سال آینده میلادی رشد تقاضای فولاد اروپا به احتمال زیاد منفی خواهد بود. اتحادیه جهانی فولاد WSA رشد تقاضای جهانی فولاد را در سال 2011، 2/6 و برای سال 2012، معادل نيم درصد اعلام کرده است.
برآورد این موسسه از رشد تقاضا برای سال 2013 برابر2/3 درصد است؛ یعنی تقاضای فولاد جهانی در سال 2013 برابر 45/1 میلیارد تن خواهد بود. این موسسه همچنین اعلام کرد که تقاضای فولاد چین در سال 2011 با 2/6 درصد رشد مواجه شد که در سال 2012 به 5/2 درصد رسیده بود که برابر 5/639 میلیون تن در سال است.
این موسسه رشد تقاضای چین را برای سال جاری میلادی 1/3 درصد برآورد کرده که برابر تقاضای 2/659 میلیون تن فولاد است. این موسسه رشد تقاضای هند را برای سال 2012، 5/5 درصد عنوان کرده که برابر 6/73 میلیون تن بود و برای سال 2013 رشد 5 درصدی را برآورد کرده که برابر تقاضای 3/77 میلیون تن فولاد است. دولت چین هم رشد تقاضا را برای سال 2013 برابر 1/3 درصد برآورد کرده است.
مهم‌ترین پاشنه آشیل تقاضا در بازار فولاد جهانی قاره اروپا و بالاخص حوزه یورو است. در سه ماهه اول سال 2012 مصرف فولاد در حوزه یورو 2/1 درصد به نسبت سال قبل کاهش داشت که در سه ماهه پایانی سال قبل دورنمای تاریک تری را به نمایش گذارد و باعث شد 4 درصد کاهش به نسبت سال قبل ثبت شود. به گزارش یوروفر تقاضای ظاهری فولاد در سال 2012 نزدیک به 9 درصد کاهش داشته است.
دلیل این امر نیز انعقاد قراردادهای بلندمدت کارخانه‌های مصرف کننده بوده که فولاد خریداری شده مصرف نشده، بلکه تنها انبار گردیده است. دلیل این امر نیز امید به بهبود تقاضای فصلی و افزایش سطح تکنولوژیک می‌باشد. نهایتا یوروفر برآورد خود را مبنی بر کاهش 3 درصدي تقاضای سال جاری نسبت به سال قبل برای اتحادیه اروپا ارائه نمود.
موسسه مودی تقاضای سال آینده فولاد جهان را با 2 تا 4 درصد رشد پیش بینی کرده است. این موسسه تقاضای فولاد اتحادیه اروپا را در این مدت منفی 2 تا 4 درصد برآورد کرد. این موسسه می‌افزاید: با توجه به رشد سود صنایع فولادی که بین 5 تا 10 درصد پیش بینی شده است، بازار فولاد برای سال جاری جذاب تر از قبل خواهد شد و تولید رونق بهتری خواهد گرفت. سایت Commodity Online یک نظرسنجی در بین فعالان این حرفه برگزار کرد که 33 درصد از پرسش شوندگان افزایش تقاضا را پیش بینی کردند.
دورنمای بازار
با توجه به شرایط خاص تولید و عدم افزایش جدی هزینه ها، بهبود تقاضا و بهبود ساز و کارهای اقتصادی دورنمای بازار فولاد در اقصی نقاط جهان دورنمای مثبتی است. از طرفی حجم تقاضا در حوزه یورو کاهش خواهد یافت و این حجم در آمریکا افزایش می‌یابد.
آسیا نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو است. هزینه‌های تولید نیز افزایش چشمگیری نداشته و در صورت افزایش تاثیر محسوسی بر بازار فولاد نخواهد داشت. با توجه به ثبات نسبی قیمت نفت، تثبیت نسبی هزینه حمل و نقل و ثبات قیمت سنگ‌آهن و دیگر مواد اولیه و حتی دستمزدها می‌توان به عدم رشد جدی هزینه‌های تولید فولاد امیدوار بود. این موارد همگی به بهبود بازار فولاد منتهی شده و سودآوری این حرفه را نیز افزایش خواهد داد. البته رشد جدی قیمت‌ها حداقل برای ماه‌های اول سال بعید به نظر می‌رسد، اما طی ماه‌های میانی با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر