بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
صالح آبادی در نشست صبح روز جاری بررسی کرد:

اثرپذیری بورس از هدفمندی ها

از بورس درخواست شده است تا برخی گزارشات پیراموان این موضوع ارائه شود که بورس تهران موظف شده گزارش تاثیر فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در بورس را تهیه کرده و به وزارت اقتصاد اعلام کند.
کد خبر : ۸۷۳۴۲
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز خود به مناسبت دهه مبارک فجر گزارشی از عملکرد بازار سرمایه طی سال جاری ارایه کرد و در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، علی صالح آبادی در سی و سومین نشست خبری بازار سرمایه از رشد 74 درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: رشد 44 درصدی شاخص کل، رشد 12 درصدی دفعات معاملات و انتشار 10 هزار و 400 اطلاعیه در سامانه کدال از دستاوردهای سال جاری تاکنون بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: ارزش بازار سهام ابتدای امسال 111 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 167 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، همچنین ارزش بازار فرابورس از 12 هزار میلیارد تومان به 45 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: براین اساس، مجموع ارزش بورس و فرابورس از 123 هزار میلیارد تومان به 212 هزار میلیارد رسیده که 74 درصد رشد در ارزش بازار را نشان می دهد.

وی ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار و فرابورس را از ابتدای سال 28 هزار میلیارد تومان و در بورس کالا 53 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 81 هزار میلیارد تومان در بورس ها معامله صورت گرفته، بطوریکه نسبت به دوره مشابه سال گذشته از 48 هزار میلیارد معامله با رشد 68 درصدی همراه شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به دفعات معاملات در این مدت اشاره کرد و اظهار داشت: در بورس و فرابورس، طی این مدت، 5 میلیون 526 هزار دفعه معامله انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه که چهار میلیون و 936 دفعه معامله بوده، 12 درصد رشد را شاهد هستیم.

صالح آبادی رشد 44 درصدی شاخص کل را بیانگر ارتقای نقدشوندگی بازار سرمایه نسبت به گذشته دانست و افزود: با این روند رو به رشد نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی پررنگ تر شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نسبت مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس به تولید ناخالص داخلی به 50 درصد نزدیک شده، در حالی که در سال 86 این رقم 16 درصد بود که این پارامتر نشان دهنده ارتقای نقش بورس در تولید ناخالص داخلی است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تأمین مالی شرکت های بورسی از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: این شرکت ها در مجموع 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند. در عین حال، 590 میلیارد تومان نیز تأسیس و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و اوراق اجاره داشتیم که در مجموع حاکی از این است که در این مدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه 11 هزار میلیارد تومان تأمین مالی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای الکترونیک کردن فرآیندها در بازار اولیه از ابتدای دی ماه کاغذ را از فرآیند اخذ مجوز افزایش سرمایه حذف کرد، ابراز داشت: از این پس شرکت ها از طریق سامانه کدال مشخصات افزایش سرمایه خود را ثبت می کنند که از این طریق علاوه بر افزایش سرعت کار فرآیندها کوتاه تر و شفاف تر می شود.

وی افزود: البته اداره ناشران فرابورسی از اردیبهشت ماه امسال به وجود آمده و پیش از آن وظایف آن در دل اداره ناشران بورسی بود که به دلیل حجم گسترده کار ناشران ثبت شده غیربورسی تصمیم به تفکیک فعالیت این دو بازار گرفته شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب سه دستورالعمل در حوزه بورس انرژی خبر داد و گفت: در حوزه برق موضوعات ناشناخته و پیچیدگی های خاص زیادی وجود داشت که خوشبختانه همه این مشکلات و پیچگیدی ها طی جلسات رفع و راهکارهای مناسب اتخاذ شد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه معاملات آزمایشی بورس انرژی انجام شده بر لزوم انجام اصلاحات مورد نیاز سخن گفت و ابراز داشت: هم اکنون آخرین مراحل کار در حال انجام است که امیدواریم در روزهای آینده شاهد بازگشایی بورس انرژی باشیم.

وی در بیان مهمترین برنامه های سازمان بورس پیرامون بازار سرمایه گفت: از این پس طبقه بندی حسابرسان معتمد با دریافت مجوز شورای عالی بورس براساس معیارهای مشخص انجام می شود. دستورالعمل کنترل های داخلی نیز به عنوان بازوی هیأت مدیره در سال جاری مصوب شده و مقرر است حسابرس قانونی شرکت ها نسبت به کنترل های صورت گرفته اظهار نظر کنند.

رییس سازمان بورس از نهایی شدن دستورالعمل بازار فرعی بورس کالا طی هفته آینده خبر داد و افزود: بر اساس طرح اولیه راه اندازی این بازار، کالاهایی که شرایط پذیرش در بازار اصلی بورس کالا را ندارند و نیز معاملات اموال غیر منقول در این بخش مورد معامله قرار می گیرند که به احتمال زیاد این دستورالعمل طی هفته آتی نهایی می شود.

صالح آبادی پیرامون اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و آثار آن بر بازار سرمایه تصریح کرد: از بورس درخواست شده است تا برخی گزارشات پیراموان این موضوع ارائه شود که بورس تهران موظف شده گزارش تاثیر فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در بورس را تهیه کرده و به وزارت اقتصاد اعلام کند.

وی در مورد تاثیر فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها در بورس تهران گفت: با اجرای فاز اول هدفمندی‌ یارانه‌ها هزینه‌های ناشی از ارزش در شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کرد ولی برخی شرکت‌ها به سمت اصلاح ساختار ارزش رفتند. از سوی دیگر با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز در شرکت‌های صادراتی اثر مثبتی ایجاد شد و باعث شد رشد سودآوری شرکت ها در مجموع افزایش پیدا کند که این موضوع قیمت سهام‌ شرکت‌ها در بورس را افزایش داد.

سخنگوی سازمان بورس از تغییر سامانه معاملات کارگزاران خبر داد و افزود: با توجه به مشکلاتی که در سامانه معاملات کارگزاری ها تحت عنوان PAM  وجود داشت، سامانه بهتری طراحی شده تا جایگزین سامانه فعلی شود که با راه اندازی این سامانه کارگزاران می توانند به معامله گران خود نظارت بیشتری داشته باشند.

این نرم افزار به مرور اجرایی شده و ابتدا در شهرستان‌های با معاملات کم آغاز شده و در نهایت به تهران می رسد و پیش بینی می‌شود این طرح طی شش ماه به طور کامل در بازار سرمایه عملیاتی شود.

صالح آبادی در خاتمه در خصوص افق بورس طی ماه های آتی گفت: بورس موجودی است که از شرایط اقتصادی و سایر متغیرهای موجود اثر می پذیرد، بطوریکه نوسان مثبت و منفی یک روزه ذات بازار بوده و باید روندهای بلند مدت آن را مدنظر داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر