بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر : ۸۸۳۱۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و داریی عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: درآمد گمرک در 10 ماه سال جاری از 60 هزار میلیارد ریال فراتر رفت.

معمارنژاد گفت: در 10 ماه سال جاری بیش از 64 میلیون تن کالای صنعتی، سنتی، معدنی، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی به ارزش 34.3 میلیارد دلار از کشور صادر شده است.

وی افزود: این رقم نشان دهنده رشد 25 درصدی صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و سنتی نسبت به دوره مشابه پارسال است.

وی از کاهش 2 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی خبر داده و افزود: در بخش واردات نیز 32.5 میلیون تن کالا به ارزش 43.7 میلیارد دلار در 2 ماه سال جاری وارد کشور شده است که این حجم واردات به لحاظ وزنی 6 درصد افزایش و به لحاظ ارزش نیز 16 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی علت کاهش ارزش واردات به کشور را اعمال سیاست مدیریت بر واردات و جلوگیری از ورود کالاهای غیر ضروری و لوکس به کشور داشته و افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش واردات به کشور افزایش سهم کالای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و خوراک طیور و غلات به کشور بوده است.

وی از رشد شاخص نسبت صادرات غیرنفتی به واردات کشور در سالجاری و روند رو به رشد آن طی سالهای اخیر خبر داد و افزود: شاخص نسبت صادرات به واردات که یکی از شاخص های مهم در تجارت خارجی به شمار می‌رود، در حال حاضر 78 صدم واحد است، یعنی به ازای هر یک دلار کالا که به کشور وارد شده 78 سنت کالای غیرنفتی از کشور به بازارهای جهانی صادر شده است، در حالی که این شاخص در ابتدای برنامه چهارم 50 صدم واحد بود.

وی افزود: کسری تراز بازرگانی کشور به طور مرتب طی سالهای اخیر رو به کاهش بوده به نحوی که فقط در 10 ماه منتهی به دی ماه امسال نیز 4.5 میلیارد دلار کاهش یافته است و در حال حاضر کسری تراز تجاری کشور نزدیک به 9 میلیارد دلار است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین از ترانزیت 9.5 میلیون تن کالا در 10 ماه منتهی به دی ماه سالجاری خبر داد و افزود: در بخش ترانزیت کالا  افزایش 15 درصدی در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاد.

وی افزود: افزایش 15 درصدی ترانزیت کالا طی 10 ماه سال جاری، نشان دهنده وجود زیر ساخت ژئوپولیتیک و محیط جذاب و مناسب جمهوری اسلامی ایران برای انتقال کالا به سایر کشور هاست.

وی در زمینه پرونده های قاچاق نیز گفت: آمار کل پرونده های مربوط به قاچاق کالا حاکی از تشکیل 20 هزار و 600 فقره پرونده قاچاق کالا طی 10 ماه اول سالجاری است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش داشته است.

معمارنژاد بهای مالی این تعداد پرونده را 10 هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق نسبت به دوره مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته که نشان از تغییر رویکرد نهادها و دستگاه های مبارزه کننده با قاچاق در کشور است.

وی رویکرد جدید دستگاه های مبارزه با قاچاق را برخورد هوشمند با این معضل دانست و گفت: در حال حاضر هنوز 45 درصد از پرونده های قاچاق مربوط به پرونده هایی با ارزش کمتر از یک میلیون تومان است که نشان می دهد دستگاه‌های مجری در این بخش باید هدفمندتر با موضوع قاچاق برخورد کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر