بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر : ۸۸۸۴۳

ه گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، در آستانه عرضه اولیه 50 میلیون سهم شرکت تازه وارد نفت ایرانول که تا ساعتی دیگر در بازار دوم فرابورس انجام می شود، شرکت کارگزاری بانک تات ( در شرف تغییر نام به کارگزاری بانک آینده) آخرین وضعیت مالی و عملیاتی و قیمت مناسب هرسهم این شرکت 100 میلیارد تومانی را تحلیل کرد.

تاریخچه فعالیت شرکت

بر اساس بودجه سال81 دولت موظف شد بخشی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی ،سازمان بازنشستگی کشوری و آستان قدس رضوی را از طریق واگذاری اموال و دارایی ها و سهام متعلق به دولت تسویه کند که مقرر شد مالکیت اموال منقول و غیرمنقول دو کارخانه روغن سازی پالایشگاه تهران و آبادان به نسبت50 درصد سازمان تامین اجتماعی،44درصد صندوق بازنشستگی کشوری و 6درصد استان قدس رضوی واگذار گردد.

سهامداران شرکت بعد از رویداد فوق اقدام به تاسیس شرکت پالایش روغن تهران در آذرماه 81 نمودند که در سال 82 نام شرکت به نام شرکت نفت ایران و سپس به شرکت نفت ایرانول تغییر یافت و در سال87 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

شرکت نفت ایرانول در جمع 100 شرکت برتر ایران جای دارد و در سال 90 موفق به دریافت تاییدیه از شرکت خودروسازی volvo و شرکت zf آلمان و شرکت man شده است.

موضوع فعالیت شرکت شامل عملیات بازرگانی و صنعتی و خدماتی مرتبط با انواع مواد و مشتقات نفتی و پتروشیمی و صادرات و واردات مربوط به فرآورده های مذکور، فعالیت های بازرگانی و صنعتی و خدماتی در داخل کشور در مناطق ازاد و مناطق ویژه اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت در بخش خصوصی و بانکها و موسسات اعتباری داخلی است.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس یک میلیون تومان بود که طی دو مرحله به 100 میلیارد تومان رسیده است.

خلاصه عملکرد شرکت در بخش ترازنامه

مانده (تسعیر شده) بدهی تسهیلات ارزی دریافتی شرکت از بانک توسعه صادرات در 31 شهریور سال جاری 226 میلیارد ریال است.ضمنا شرکت در مکاتبه پیوست اعلام کرده "برای باقیمانده بدهی معادل ریالی آن به نرخ ارز مرجع تامین گردیده نزد آن بانک موجود می باشد پیش بینی می شود که مبنای تسویه همان نرخ ارز مرجع می باشد."

حدود 82درصد از دارایی های شرکت ، دارایی جاری بوده که موجودی مواد و کالا تقریبا 54درصد دارایی های جاری را تشکیل می دهد. داراییهای جاری شرکت نسبت به سال گذشته 40درصد رشد داشته است. در بخش بدهی ها نیز بدهی های جاری 98درصد از کل بدهی های شرکت را تشکیل می دهد که در این بخش نیز حصه جاری تسهیلات مالی دریافتی 56درصد کل بدهی های جاری را به خود اختصاص می دهد.بدهی های جاری شرکت نیز نسبت به سال قبل 18.5 درصد رشد داشته است.

عملکرد شرکت در بخش سود و زیانوفروش

افزایش 56 درصد فروش پیش بینی شده نسبت به عملکرد سال قبل، عمدتا شامل افزایش 59 درصد نرخهای فروش و کاهش 3 درصد حجم فروش روانکارها است. ( روانکارها محصول اصلی تولیدی شرکت بوده و معادل 90 درصد کل فروش پیش بینی شده را تشکیل می دهد) که عمدتا بابت تاثیر افزایش نرخ ارز در فروش صادراتی می باشد.

افزایش 54 درصد بهای تمام شده کالای فروش رفته پیش بینی شده نسبت به عملکرد سال قبل عمدتا شامل افزایش 43 درصد میانگین نرخ خرید مواد اولیه (لوبکات) خریداری شده و افزایش 4 درصد حجم مواد اولیه (لوبکات) خریداری شده می باشد. ( لوبکات ماده اولیه اصلی جهت تولید محصولات شرکت بوده و عرضه کننده کننده انحصاری آن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است).

میانگین نرخ تسعیر ارز حاصل از فروش صادراتی در پیش بینی سالیانه و عملکرد واقعی 9 ماهه به ترتیب به ازای هر دلار 865ر25 و 870ر26 ریال اعلام شده است.

مواد مستقیم اصلی ترین بخش بهای تمام شده محصولات شرکت را تشکیل می دهد و مقدار تولید شرکت در نه ماهه سال 91 نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای رشد دو درصدی بوده است.در 9 ماهه سال مالی جاری شرکت موفق به پوشش 72 درصدی در فروش پارافین ، پوشش 99 درصدی در فروش ضد یخ و پوشش 66 درصدی در فروش انواع روانکار شده است. مبالغ فروش شرکت در 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای رشد 52 درصدی بوده و محدودیت افزایش قیمت محصولات از طرف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منجر به کاهش حاشیه سود محصولات در سال 90 شده است.

میانگین قیمت هر کیلو لوبکات از سال 89 به سال90 دارای رشدی معادل 44درصدی بوده است. واردات مواد افزودنی و روغن پایه در شرایط تحریم موجود با محدودیت رو به رو بوده و افزایش نرخ ارز این مشکل را دوچندان کرده است. شرایط تحریم محدودیت در روند صادرات ایجاد و رقابت در بازار داخلی را تشدید کرده است. این در حالی شرکت ایرانول در حال پیگیری برای خرید خوراک اعتباری به جای خرید نقدی از شرکتهای پالایش نفت تهران و ابادان است.

نرخ برابری برای سال مالی جاری 11.504 ریال و برای سال مالی جاری 23.489 ریال بوده و قیمت گذاری محصولات داخلی بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

ریسک های عمده

اثار ناشی از تغییرات غیرقابل پیش بینی در قیمت خوراک ناشی از تغییرات قیمت جهانی نفت و نوسانات نرخ ارز

محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی در حوزه صادرات و واردات و صنعت حمل و نقل، افزایش در قیمت حاملهای انرژی در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بازار رقابتی، بدهی های بانکی،کاهش قیمت برگشتی ها به پالایشگاه های همجوار، فرسوده بودن تجهیزات و نداشتن یوتیلیتی مستقل و وابستگی به پالایشگاه های تهران و ابادان و امتناع شرکت پالایش نفت آبادان از امضاء قرارداد از جمله ریسک های ایرانول هستند.

قیمت مناسب هر سهم ایرانول

میانگین P/E صنعت (فرآورده های نفتی ،کک و سوخت هسته ای) 6.79 مرتبه است که با توجه به سود هر سهم این شرکت (1547ریال) ، قیمت 10.504 ریال برای هر سهم نفت ایرانول محاسبه می شود. از طرفی با توجه به میانگین P/E بازار که 5.4 مرتبه است ، قیمت 8353 ریال برای این سهم منطقی به نظر می رسد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر