بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
برای سال آینده برنامه هایی از قبیل مجازی سازی معاملات بورس، ارایه چندین سرویس از طریق تلفن همراه، عضویت بانک ها در اتاق پایاپای، ارایه خدمات در بورس کالا و بهره برداری از سامانه ثبت، تسویه و پایاپای وجوه معاملاتی بورس انرژی در نظر گرفته شده است.
کد خبر : ۸۸۹۰۲
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای نخستین بار در سال 91 با برگزاری نشستی خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، محورهای اصلی فعالیت و برنامه های سال آینده این مجموعه را تشریح کرد.

براساس گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی نژاد طی اولین نشست مطبوعاتی خود محورهای اساسی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را در چهار حوزه اصلی برشمرد و گفت: این مجموعه به سازمان ثبت بازار سرمایه معروف بوده و در زمینه تضمین امنیت و کارآمدی بازار اوراق بهادار ایران در محورهای ثبت و سپرده گذاری اوراق بهادار، تسویه و پایاپای وجوه معاملات با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور، مدیریت و کاهش ریسک و افزایش کارایی فعالیت می کند.

وی افزود: درج اولیه مشخصات اوراق بهادار پذیرفته شده همراه با صورت ریز اولیه مالکین اوراق مزبور، اعمال افزایش سرمایه از نوع جایزه یا حق تقدم، حذف حق تقدم های استفاده نشده، ادغام افزایش سرمایه در سامانه رایانه ای بعد از معاملات، سپرده گذاری سهام شرکت ها و چاپ گواهینامه های سپرده اوراق بهادار و پایاپای آنها و گزارش های مورد درخواست شرکت های پذیرفته شده در بورس همگی از جمله خدماتی است که توسط این مجموعه ارایه می شود.

مدیر عامل سمات با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر حدود 65 هزار تا 100 هزار مکاتبه با نهادهای مختلف صورت گرفته، اظهار داشت: به لحاظ فعالیت ثبتی مراجعات زیادی به این مجموعه صورت می گیرد که هر یک به صورتی خاص نیازمند دریافت اطلاعات هستند.

وی افزود: در حال حاضر در بورس، فرابورس و نیز بورس انرژی فعال هستیم و در آینده ای نزدیک در حوزه بورس کالا نیز خدمات اشاره شده ارایه خواهد شد.

سلطانی نژاد در خصوص ارایه خدمات در دفاتر پیشخوان نیز گفت: برای ارایه سرویس دهی متنوع به ارباب رجوع و مشتریان در حوزه خدمات ثبتی حتی در مناطق دور افتاده و روستاها نیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که از الگوی دفاتر منطقه ای که خدمات غیر بورسی ارایه می کنند، همچون پلیس 10+ و دفاتر پستی بهره ببریم. در همین راستا توافقنامه هایی امضا شده است. اما با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان نیازهای بیشتری را پوشش می دهد، از این الگو استفاده کرده و موفق به امضای تفاهم نامه شده ایم.

وی افزود: این طرح با 10 تا 12 شعبه در تهران و همین تعداد در سایر شهرستان ها آغاز شده و آموزش نیروها نیز اجرایی گردیده است.

مدیر عامل سمات بهره برداری از سامانه netclear در حوزه گزارش گری ثبت و سپرده کردن سهام را مطرح کرد و یادآور شد: بهره برداری از این سامانه، فرآیند ثبت و سپرده کردن سهام را به سمت غیر کاغذی شدن پیش می برد و در گام اول کاغذ مقوایی صدور گواهینامه ثبت و انتقال اوراق بهادار و سهام از CDS حذف و به کارگزاری ها منتقل شده است.

سلطانی نژاد به سامانه اطلاع رسانی وضعیت دارایی سهامداران موسوم به IPS اشاره کرد و بیان داشت: بهره برداری از فضای اینترنتی دریافت صورت دارایی سهامداران در شرکت های مختلف پذیرفته شده در بورس و نیز گردش حساب دارایی سهامداران در هر یک از این شرکت ها اعم از خرید و فروش، افزایش سرمایه، انتقالات رسمی، اصلاحات و وثیقه که در دست تهیه می باشد را توسعه بخشیده تا سهامداران پس از احراز هویت و دریافت کلمه عبور از برخی خدمات به صورت الکترونیکی بهره برند.

وی از طراحی نسخه تلفن همراه این سامانه خبر داد و افزود: با طراحی نسخه تلفن همراه این سامانه قابلیت استفاده از برخی خدمات به صورت الکترونیکی فراهم می شود.

مدیر عامل سمات در حوزه ارایه خدمات تسویه و پایاپای نیز به تهیه نسخه ارزی این سامانه اشاره کرد و گفت: برای انجام امور مربوط به اوراق سلف نفتی و معاملات ارزی برمبنای ارزهای دلار و یورو، نسخه ارزی سامانه netclear طراحی شده که با انتشار این اوراق و آغاز معاملات آنها قابل استفاده خواهد بود.

وی از طراحی و اجرای پروژه های متعدد در حوزه مدیریت ریسک فرآیند تسویه و پایاپای و نیز نگهداری اطلاعات موجود در بازار سرمایه خبر داد و اظهار داشت: برای سال آینده برنامه هایی از قبیل مجازی سازی معاملات بورس، ارایه چندین سرویس از طریق تلفن همراه، عضویت بانک ها در اتاق پایاپای، ارایه خدمات در بورس کالا و بهره برداری از سامانه ثبت، تسویه و پایاپای وجوه معاملاتی بورس انرژی در نظر گرفته شده است.

سلطانی نژاد افزود: در حوزه بین الملل نیز افزون بر عضویت در سندیکای سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه ACG، طی توافقنامه ای با CDS کشور پاکستان، از این پس امکان اتصال بورس های دو کشور فراهم می شود.

این مقام مسئول پیرامون مذاکرات صورت گرفته با مرکز CDS روسیه نیز سخن گفت و افزود: با توجه به اینکه در رابطه با هر موضوعی نمی توان دو یا چندین مرکز اطلاعاتی داشت، وجود تنها یک نهاد سپرده گذاری برای اعتبار بیشتر اطلاعات کفایت می کند. از این رو طی تعاملات به عمل آمده، مدیران CDS روسیه به این نتیجه رسیده اند که در حوزه بازار سرمایه باید تنها یک نهاد ثبتی و سپرده گذاری فعال باشد.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون عرضه سهام CDS در بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی ترکیب سهامداری خاصی دارد و لزوم رعایت محدودیت های تعیین شده در خصوص درصد مالکیتی سهام این مجموعه طبق قوانین موجود، تحقق عرضه سهام آن در بورس و یا بازارهای اول و دوم فرابورس را فراهم نمی کند. البته هم اکنون سهام CDS در بازار پایه فرابورس به ثبت رسیده و معاملات آن به صورت حراج و توافقی در حال انجام است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر