بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۵
کد خبر : ۹۰۵۵۹
داستان حساب دخل و خرج خودروسازان و افزایش قیمت محصولات همچنان ادامه دارد؛ خودروسازان می‌گویند بدون افزایش قیمت محصولات، امکان بقا ندارند و ارز مبادله‌ای هم به دستشان نمی‌رسد.

مدیران ارشد صنعت خودرو تاکید دارند که هنوز خودروسازان موفق به دریافت ارز مبادلاتی به مقدار لازم نشده‌اند و از آن‌سو، تسهیلات به نرخ مناسب در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. این درحالی است که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تاکید کرد: عملکرد مرکز مبادلات حاکی از آن است که در صورت تقاضای خودروسازان، نیازهای ارزی آنها به نرخ مبادلاتی با توجه به ارزهای قابل دسترس و منابع قابل عرضه در مرکز، تامین شده است.
به گزارش ایسنا، پس از اظهارات رئیس‌جمهوری در خصوص ضرورت کاهش قیمت خودرو،  وزیر صنعت، معدن و تجارت بلافاصله از دستور خود به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای بازنگری در قیمت‌ها خبر داد. 
مدیران‌عامل دو خودروساز بزرگ کشور هم گفتند که کاهش قریب‌الوقوع قیمت محصولات در راه است؛ هرچند مدیران صنعت خودرو معتقدند که وعده کاهش قیمت‌ خودروها در صورت همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی محقق خواهد شد.
به گفته خودروسازان، در صورتی قیمت خودروها ‌کاهش خواهد یافت که بانک مرکزی ارز مبادله‌ای را برای خودروسازان تامین کرده و از آن سو نیز شرایط پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو اصلاح شود.
صمد کریمی در این خصوص  تاکید کرد: اخیرا تامین ارز گروه کالایی نهم با عنوان کلی کالای نهایی بادوام و انواع خودرو سواری با حجم ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از طریق مرکز آغاز شده است. وی گفت: از ابتدای راه‌اندازی مرکز، تامین ارز گروه‌های کالایی سوم تا هشتم به نرخ مبادله‌ای صورت گرفته که شامل مواد پایه تولید صنعتی، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، مواد و قطعات واسطه‌ای، اجزا و قطعات خودرو CKD،کالاهای نیمه ساخته CKD و نیمه مونتاژ، کالاهای سرمایه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی است.

در سوی دیگر، بانک مرکزی هم اعلام کرد که تسهیلات یک‌هزار میلیارد تومانی خودروسازان ابلاغ شده و ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند با وثیقه معتبر برای دریافت این تسهیلات هرکدام به‌میزان ۵۰۰ میلیارد تومان اقدام کنند.
بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان که گفته بود، «تسهیلات بانکی خودروسازان قفل شده و کلید دست بانک مرکزی است»، اعلام کرد: تسهیلات یک‌هزار میلیارد تومانی خودروسازان ابلاغ شده و ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند با وثیقه معتبر برای دریافت این تسهیلات، هرکدام به‌میزان ۵۰۰ میلیارد تومان، اقدام کنند.
در این جوابیه آمده است: براساس تصمیم شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و یکصد و چهل و پنجمین جلسه، سقف اعتباری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نزد بانک‌ها بدون احتساب مانده‌بدهی و تعهدات شرکت‌های وابسته هریک به‌میزان پنج هزار میلیارد ریال (۵۰۰ میلیارد تومان) برای یکبار و به‌مدت حداکثر شش‌ماه به‌ترتیب در مقابل وثیقه سهام بانک پارسیان و سهام شرکت‌های بورسی در تملک شرکت خودروسازی سایپا که مورد قبول بانک مرکزی باشد (درصورت عدم‌تسویه تسهیلات مذکور بانک مرکزی اجازه دارد نسبت به فروش سهام وثیقه مورد اشاره اقدام نماید)، مشروط بر این‌که حداقل ۶۰ درصد تسهیلات یادشده با نظارت وزیر صنعت، معدن و تجارت، صرف پرداخت مطالبات قطعه‌سازان طرف قرارداد شرکت‌های مذکور شود، افزایش یافته و مفاد مصوبه مورد اشاره به کلیه مدیران‌عامل بانک‌ها جهت اجرا در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط ابلاغ شده است.
ضمنا بنا به درخواست شرکت‌های مورد نظر مبنی بر تغییر وثیقه‌های درنظر گرفته‌شده جهت استفاده از تسهیلات موضوع مصوبه ۱۳۹۱/۰۵/۱۷ به‌دلیل عدم‌امکان توثیق سهام بانک پارسیان و سهام شرکت‌های بورسی، موضوع در یک‌هزار و یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار مطرح و مقرر شده نوع و چگونگی اخذ وثیقه در چارچوب قوانین و مقررات، در اختیار اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک عامل قرار گیرد.

مفاد مصوبه اخیر نیز توسط مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی به تمامی مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شده است، ازاین‌رو شرکت‌های مذکور باید با رعایت ضوابط مصوبه مورد اشاره، درخواست خود را نزد بانک‌های عامل مطرح کرده و مورد پیگیری قرار دهند. البته بدیهی است در صورت برقراری جمیع شرایط، بانک‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به اعطای تسهیلات موردنظر اقدام خواهند کرد.

 مشکل ایرلاین‌ها حل می‌شود
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی همچنین از تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و به ایلنا گفت:  مرکز آمادگی خود را برای حل مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کند.
صمد کریمی رئیس مرکز مبادلات ارزی درمورد عدم پرداخت ارز مبادلاتی به این شرکت‌ها، گفت: مطمئنا ما در مرکز مبادلات ارزی درصدد رفع همه مشکلات شرکت‌های ایرانی هستیم و تاکنون هیچ موردی نبوده است که به ما مراجعه کنند و مشکلشان حل نشده باشد. وی اضافه کرد: من دقیقا از مشکلات این انجمن و این‌که چرا و به چه علت هنوز به آنها ارز مبادلاتی تعلق نگرفته است، خبر ندارم، ولی حتما درصدد رفع این مشکل برخواهم آمد و از اعضای انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم خواستارم که برای رفع این مشکل به مرکز آمده و با ما گفت‌وگو کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر