بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۰
کد خبر : ۹۰۶۵۹
دنیای اقتصاد-– روند تصمیم‌گیری در کاهش قیمت خودرو بیانگر آن است که به احتمال زیاد تا قبل از سال جدید تغییرات قیمتی در محصولات شرکت‌های خودروساز رخ نخواهد شد.
هر چند با توجه به تاکیدات محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری مبنی بر کاهش قیمت‌ها، خودروسازان در حضور وی قول دادند که قیمت محصولات تولیدی را یک تا سه میلیون تومان کاهش دهند اما با توجه به افزایش قیمت برخی از خودروها که حتی به 100 درصد نیز رسید به نظر می‌رسد، این میزان کاهش نتواند رضایت مشتریان را جلب کند.
در هر صورت، اینکه با حمایت رییس‌جمهور قدمی برای کاهش قیمت‌ها برداشته شده خود اقدامی موثر و در خور توجه است.
بر همین اساس مشخص نیست که آیا هشدار يكشنبه صبح احمدی‌نژاد مبنی بر کاهش تعرفه واردات به 10 درصد بر قول و قرار افت قیمت‌ها موثر واقع شده یا تصمیماتی که در مورد تخصیص ارز مبادله‌ای و تسهیلات 1000 میلیارد تومانی اخذ شده، خودروسازان را وادار کرده در حضور رییس‌جمهور قول کاهش قيمت‌ها را بدهند.
در هر صورت اگر چه دولت خود مسبب افزایش قیمت‌ها شناخته شده و با آزاد سازی قیمت خودرو، اختیار قیمت‌گذاری را به عهده خودروسازان گذاشت، اما حالا احمدی‌نژاد تاکید بر کاهش قیمت‌ها دارد حتی به قیمت مصوب کردن مصوبات قبلی. هم‌اکنون پروژه کاهش قیمت‌ها آنقدر برای احمدی‌نژاد مهم و حیاتی است که هفت صبح روز يكشنبه در ساختمان الهی وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت حضور یافته تا هم به خودروسازان امتیاز تخصیص ارز مبادله‌ای و تسهیلات 1000 میلیاردی را بدهد و هم آنها را به کاهش تعرفه‌ای هشدار دهد.ظاهرا این امتیازات و تهدیدات موثر واقع شده که خودروسازان در حضور رییس‌جمهور و تیم اقتصادی‌اش قول کاهش قیمت‌ها را داده‌اند.حال باید دید که این قول و قرار‌ها چه زمانی عملی می‌شود.در این زمینه برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو سوالی که مطرح می‌کنند این است، قول و قرار‌ها قبل از انتخابات عملی می‌شود یا بعد از انتخابات؟ به اعتقاد این کارشناسان اگر شیوه نامه تعیین قیمت خودرو که قرار است توسط شورای رقابت و با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تهیه شود در بحبوحه انتخابات نهایی شود، امکان اجرای آن ممکن است با تاخیر زمانی خودروسازان همراه باشد.
در هر صورت هم به نفع خودروسازان است و هم به نفع دولت که هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنند؛ چرا که هم‌اکنون بازار خودرو به دلیل افت و خیز قیمت‌ها بلاتکلیف است و این بلاتکلیفی مشتریان را نیز سرگردان كرده و از سوی دیگر ممکن است ادامه آن به وضعیت نقدینگی خودروسازان نیز ضربه بزند.
تعرفه و قیمت‌گذاری در جلسه کارگروه تولید؟
یکشنبه گذشته تمام نگاه‌ها به مصوبات جلسه‌ای بود که احمدی‌نژاد برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و خودرو آن هم در ساختمان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده بود. از شنبه گذشته اخبار برگزاری این نشست بر خروجی برخي خبرگزاری‌ها قرار گرفت این درحالی است که بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی توقع داشتند در پایان روز یکشنبه خبر قطعی کاهش قیمت‌ها را بشنوند.
هر چند اخباری مبنی بر کاهش قطعی قیمت‌ها از جلسه هفت صبح احمدی‌نژاد با ستاد تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید شنیده نشد اما مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون وی برخی از مصوبات جلسه را برای خبرنگاران تشریح کرد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه ريیس جمهور دستور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی خودروسازان با توجه به نوع وسیله‌های آنها را به بانک مرکزی صادر کرد و بانک مرکزی هم مکلف شد ارز مورد نیاز خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) را به نرخ ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار دهد. همچنین قرار شده تا بانک مرکزی 1000 میلیارد تومان در صورت سپردن وثیقه‌های مورد اعتبار خودروسازان به آنها پرداخت کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به این نکته نیز تاکید کرد که در این جلسه وارد قیمت خودرو نشدیم چرا که این موضوع وظیفه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است و امیدواریم آثار این تصمیم در نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت و سازمان حمایت پدیدار شود.اینکه تیم اقتصادی دولت در جلسه یاد شده وارد مبحث قیمت‌گذاری و همچنین تعرفه نشده، موضوعی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون وی بر آن تاکید داشتند این درحالی است که خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع موثق تصریح کرده بود که احمدی‌نژاد در این جلسه خودروسازان را تهدید کرده که اگر قیمت‌ها را کاهش ندهند تعرفه 10 درصد خواهد شد. هشدار به کاهش تعرفه هر چند از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد اما کیومرث فروتنی مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزگرد تخصصی بازار خودرو و آسیب شناسی قیمت‌ها که دیروز برگزار شد به ذکر جزئیاتی در این زمینه پرداخت.
وی در این میزگرد مهم‌ترین تصمیمات خودرویی جلسه یکشنبه گذشته رییس‌جمهوری در وزارت صنعت، معدن و تجارت را تشریح و عنوان کرد که احتمال کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو از جمله تصمیمات این نشست بوده است.
کیومرث فروتنی با بیان اینکه در این جلسه رییس‌جمهوری به بانک مرکزی دستور داد تا سقف دو میلیارد دلار ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو پرداخت شود، خاطرنشان کرد که در این جلسه رییس کل بانک مرکزی قول داد در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها مبلغ گشایش اعتبار صنعت خودرو برای واردات مواد اولیه از 130 درصد فعلی به 10 درصد سال گذشته کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در این جلسه بحث تعرفه و قیمت خودرو مطرح و بررسی مجددی درباره فرآیند قیمت‌گذاری این محصول صورت گرفت، تصریح کرد که پس از این بررسی‌ها تاکید شد که مصوبه اخیر وزیران عضو کارگروه کنترل بازار در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری خودروها کماکان مد نظر قرار گرفته و شورای رقابت دستورالعمل قیمت‌گذاری را تعیین و سازمان حمایت قیمت‌گذاری را انجام دهد.
وی ادامه داده است که درباره تعرفه‌ها نیز تاکید شد همان گونه که در مصوبه جدید قیمت‌گذاری تاکید شده سالانه تعرفه واردات این محصول پنج درصد کاهش یابد.
وی افزود: در جلسه یکشنبه مقرر شد که تسهیلات هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو با اخذ سفته به عنوان وثیقه به خودروسازان پرداخت شود و به این ترتیب موضوع دریافت وثایق مد نظر شورای پول و اعتبار منتفی است.
مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازان در این جلسه قول دادند با افزایش تولید برای کاهش قیمت تمام شده خودرو تلاش کنند، تصریح کرد: در این جلسه مدیرعامل ایران خودرو وعده داد که قیمت محصولات این شرکت بین یک تا سه میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
فروتنی تصریح کرد: ‌امیدواریم با تولید و عرضه بیشتر خودرو در آینده شاهد کاهش قیمت این محصول باشیم.
آنچه در سخنرانی فروتنی جلب نظر می‌کند این است که دولت برای دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی خودروسازان شرایط را کمی آسان‌تر کرده و اخذ سفته به عنوان وثیقه از خودروسازان را پذیرفته و به این ترتیب موضوع دریافت وثایق مدنظر شورای پول و اعتبار کلا منتفی شده است.
دریافت ارز مبادله‌ای نیز هر چند با کندی انجام می‌شود، اما رییس‌جمهور تاکید دوباره‌ای بر آن کرده است این در حالی است که دیروز مشاور انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با ایسنا از عدم تامین نیاز ارزی خودروسازان در مرکز مبادلات ارزی سخن گفته است.
وی در این زمینه تاکید کرده است که سال گذشته 2/5 میلیارد دلار ارز صرف تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور شد.
میرخانی با بیان اینکه با نصف شدن تیراژ تولید خودرو می‌توان گفت که مصرف ارزی صنعت خودرو و قطعه در سال‌جاری حدود 1/8 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توانم بگویم که در سال‌جاری حتی 50 میلیون دلار نیز از سوی مرکز مبادلات ارزی به صنعت خودرو اختصاص نیافته است؛ بنابراین چگونه می‌توان ادعای تامین نیاز ارزی خودروسازان را داشت؟مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از مسوولان مرکز مبادلات ارزی می‌خواهیم که مستندات ارز پرداختی به قطعه‌سازان و خودروسازان را اعلام کنند تا حقایق برای مردم و مسوولان مشخص شود.میرخانی رشتی تصریح کرده است که خودروسازان در سال‌جاری بیشتر نیاز خود به ارز را از بازار آزاد تامین کرده‌اند. نتیجه چنین وضعیتی زیان بیش از دو هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال‌جاری است.
قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟
اما با توجه به مصوبات یکشنبه گذشته کارگروه حمایت از تولید می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که با عملی شدن مصوبات باید در انتظارکاهش ۱۰ تا ۲۲درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان بود. هر چند که نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو در این زمینه وعده داده که قیمت محصولات این شرکت را یک تا سه میلیون تومان کاهش خواهد داد.
بر این اساس، شرکت‌های خودروساز دیروز، مدارک خود را برای قیمت‌گذاری جدید تولیداتشان به شورای رقابت ارائه کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر