بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۳
کد خبر : ۹۱۰۶۹
دنیای اقتصاد-سرانجام پس از گذشت دو سال انتظار براي ورود غول پتروشيميايي ايران به بازار سرمايه، نماد هلدينگ خليج فارس چهارشنبه شب گذشته در بورس تهران درج شد.

اين هلدينگ بزرگ كه سهام 15 شركت پتروشيميايي را در دل خود جاي داده است، از آن جهت براي فعالان بازار سرمايه مهم ارزيابي مي‌شود كه با سرمايه 2 هزار و 400 ميليارد توماني داراي ارزش برآوردي 17 هزار ميليارد توماني بوده و عرضه فقط 5 درصد آن به حدود هزار ميليارد تومان نقدينگي نياز دارد.
اين شركت كه به محض عرضه عنوان بزرگ‌ترين شركت بورس را از آن خود مي‌كند، سبب شده تا فعالان بازار سهام اين روزها احتياط بيشتري را به خرج داده و بيشتر فروشنده باشند تا خريدار؛ مبادا از فرصت خريد سهام اين شركت بزرگ جا بمانند.حساسيت معامله‌گران بازار سرمايه به سهام هلدينگ خليج فارس از آنجا بيشتر شده كه ديروز بالاترين مقام اقتصادي كشور عرضه سهام «هلدينگ» را در بورس قريب‌الوقوع خواند و از اهالي بازار سرمايه خواست تا فرصت حضور در اين عرضه را مغتنم بشمارند.
اما اهميت هلدينگ خليج فارس سبب شد تا در گفت‌وگو با كارشناسان خبره بازار به بررسي ابعاد مختلف اين عرضه بزرگ بپردازيم:
اين‌هلدينگ ارزش بازار را ارتقا مي‌دهد
معاون سابق بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اينكه عرضه سهام هلدينگ خليج فارس چند سال است كه مطرح است، گفت: از زماني كه موضوع عرضه هلدينگ خليج فارس مطرح شده است زمان زيادي مي‌گذرد كه در ابتدا قرار بود هر كدام از 14 تا 15 شركت اين هلدينگ به صورت جداگانه وارد بورس شوند.
محمدرضا رستمي در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد افزود: با پيشنهاد بورس قرار شد اين شركت‌ها به صورت هلدينگ عرضه شوند؛ زيرا شركت‌هاي پتروشيمي به صورت فرآيندي كار مي‌كنند، به طوري كه محصول يكي از آنها خوراك لازم براي يك پتروشيمي ديگر است. بنابراين با جمع شدن اين شركت‌ها در يك هلدينگ از يك سو مشكلات مربوط به فرآيند ورود و خروج خوراك و محصولات و قيمت آنها برطرف شده و از سوي ديگر مسائل مربوط به شفافيت‌هاي مالي نيز حل خواهد شد.وي با اشاره به اينكه هلدينگ خليج فارس بزرگ‌ترين هلدينگ بورس تهران خواهد بود، خاطرنشان كرد: ارزشمندي اين شركت به حدي است كه شايد بتوان گفت در خاورميانه همتايي ندارد و با جلسات و نشست‌هاي كارشناسي متعدد مراحل پذيرش اين شركت نهايي شده است. رستمي افزود: در آن زمان قرار بود شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز به بورس بيايد، اما با مصوبه دولت اين شركت به عنوان يك شركت توسعه‌اي كه رسالت توسعه صنعت پتروشيمي را بر عهده داشته باشد، باقي ماند.
ضرورت تقويت پتروشيمي‌ها در بورس
معاون سابق شركت بورس با بيان اينكه انتقال سهام شركت‌هاي زيرمجموعه به هلدينگ خليج فارس كار راحتي نبود، تاكيد كرد: براي تهيه صورت‌هاي مالي هر كدام از اين شركت‌ها زمان زيادي صرف شده است تا اين هلدينگ پس از ورود به بورس، عظيم‌ترين مجموعه بازار سرمايه شود. تمام اين موارد در شرايطي است كه ورود هلدينگ خليج فارس اتفاق بزرگي است كه براي بازار سرمايه ضروري است.
رستمي ادامه داد: در اقتصاد ما نفت و پتروشيمي حجم قابل توجهي را به خود اختصاص داده‌اند، ولي در بورس اين طور نبود. ولي با عرضه هلدينگ خليج فارس علاوه بر افزايش ارزش بازار قابل توجه بورس نسبت به GDP نقش صنعت پتروشيمي در بورس پررنگ‌تر مي‌شود. اين موضوع در ساير كشورها هم همين طور است و ارزش بازار بورس آنها نيز مطابق با اقتصاد آنها است. بنابراين سهم نفت و گاز و پتروشيمي نيز بايد در بازار سرمايه ما افزايش يابد.
روزهاي منفي نبايد مانع عرضه شود
معاون سابق شركت بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اينكه آيا شرايط بازار براي عرضه هلدينگ خليج فارس مناسب است يا خير؟ تاكيد كرد: به نظرم براي عرضه هلدينگ خليج فارس نبايد به شرايط اين روزهاي بازار توجه كرد. اين در حالي است كه باوجود نوسانات منفي، روند بازار سرمايه ما مثبت است و بازده مثبتي را هم نشان مي‌دهد. بنابراين تحليل ما نبايد خرد باشد و به خاطر جزئيات، عرضه اين شركت عظيم را به تعويق انداخت. از سوي ديگر در بحث نوسان نرخ ارز يكي از صنايعي كه منتفع شده صنعت پتروشيمي است كه دليل ديگري است كه مي‌تواند عرضه اين سهام را دوباره توجيه كند.
رستمي درخصوص ابهامات در عرضه هلدينگ خليج فارس و نرخ خوراك شركت‌هاي زيرمجموعه تاكيد كرد: اگر بخواهيم منتظر بمانيم تا تمام ابهامات عرضه هلدينگ برطرف شود، هيچ شركتي را نبايد واگذار كنيم. بر اين اساس تلاش مي‌كنيم تا درصد شفافيت عرضه‌ها را افزايش دهيم. مهم اين است كه چارچوب مشخص است و براساس قانون هدفمندي سرمايه‌گذاران مي‌توانند تصميم بگيرند. اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: درخصوص خوراك پالايشگاه‌ها هم ابهامات زيادي داشتيم كه با قراردادهاي بلندمدت مي‌توان اين نگراني‌ها را برطرف كرد، ولي نبايد اين موارد مانع از عرضه سهام باشد.
«وفارس» عرضه‌هاي بازار را افزايش داد
يك كارشناس بازار سرمايه هم با بيان اينكه ابعاد بزرگ هلدينگ خليج فارس و حجم بالای نقدینگی مورد نیاز برای آن دلیل اصلی اهمیت این عرضه اولیه برای بازار است،‌ گفت: اگر 5 درصد از سهام شرکت عرضه شود، بین 600 تا يك هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب خواهد کرد که بدون شک تاثیر زیادی در روند کوتاه مدت بازار خواهد گذاشت. محمد شكوري‌راد به خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: به‌این جهت که سرمایه‌گذاران از یک طرف دارایی‌های نقد خود را برای خرید سهام هلدینگ حفظ می کنند و این مساله‌ منجر به ضعف تقاضا در بازار می‌شود و از سوي دیگر بخشی از سهام خود را نیز برای تامین نقدینگی بیشتر می‌فروشند که شدت عرضه‌ها را در بازار افزایش می‌دهد. بنابراین بدیهی است که تا روز عرضه شاهد معاملات کم حجم و منفی در بازار باشیم.
وي درخصوص شايعات مربوط به ارزش 17 هزار ميليارد توماني هلدينگ خليج فارس گفت: در بحث ارزش گذاری مهم این است که از چه زاویه ای به شرکت نگاه شود؛ اگر ارزش جایگزینی مطرح باشد بدیهی است که ارزش چنین شركتي خیلی بالا محاسبه می‌شود. در شرایط فعلی و وجود تحریم‌ها اگر بشود مانند این شرکت ساخت، حداقل احتیاج به 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 5 سال زمان خواهد بود. ولی در طرف مقابل بخش قابل توجهی از ظرفیت شرکت بدون‌استفاده مانده و به دليل مشکلات، تولید برخی از شرکت‌ها خیلی کمتر از ظرفیت آنها است.
شكوري‌راد تاكيد كرد: این مساله‌ در کنار بیش از 3 میلیون دلار و یک میلیون یورو بدهی‌های ارزی که باید با نرخ‌های جدید تسعیر شود، باعث می‌شود که شرکت نتواند متناسب با ارزش جایگزینی خود حداقل در کوتاه مدت سوددهی داشته باشد. بنابراین ارزش شرکت با محاسبات بازار بر مبنای سودآوری، فاصله زیادی با ارزش جایگزینی که شاید مورد نظر فروشنده باشد، خواهد داشت. در این حالت ارزش بازار هلدينگ خليج فارس نمی‌تواند بیش از 7 یا 8 هزار میلیارد تومان باشد.
اين تحليلگر بازار سرمايه با بيان اينكه اگر از منظر پتانسیل سودآوری، هلدينگ خليج فارس ارزش‌گذاری شود، ادامه داد: در اینکه شرکت با فروش محصولات در قیمت‌هاي فعلی بتواند در یک سال کامل به راحتی به فروش بالای 20 هزار میلیاردی در تلفیق برسد، دور از ذهن نیست که با حاشیه سود 20 درصدی سود شرکت می‌تواند 4000 میلیارد تومان باشد. البته این رقم با توجه‌به بدهی‌های سنگین ارزی و مشکلات خوراک فعلا قابل تحقق نیست، ولی ممکن است مثلا در دو سال آینده شرکت به چنین رقمی نیز برسد. بنابراین به این سود نمی‌توان پی بر ای بالا داد و پی بر ای 3 واحدی شاید منطقی باشد که در این حالت ارزش شرکت 12 هزار میلیارد تومان خواهد بود که در واقع 5 برابر سرمایه است و منطبق با خبر برخي رسانه‌ها است. همان‌طور که عنوان شد ارقام متنوعی در ارزش‌گذاری شرکت می‌تواند مطرح باشد که بستگی به این دارد که از چه زاویه ای به شرکت نگاه شود.
محمد شكوري‌راد تصريح كرد: در مجموع می‌توان گفت که برای کسی که دید کوتاه مدت دارد، خرید سهم در قیمت‌های بالای 300 تا 350 تومان ممکن است توجیه نداشته باشد، ولی کسی که دید بلند‌مدت دارد شاید در قیمت‌های بالای 500 تومان هم سهم این شرکت را بخرد. وي افزود: ابهامات مربوط به خوراك پتروشيمي‌ها برای شرکتی نظیر هلدینگ خلیج فارس از این جهت حائز اهمیت است که بخش زیادی از خوراک واحدها در شرکت‌های خود مجتمع تولید می‌شود. بدیهی است، اگر شرکت‌های پتروشیمی بالادستی با کمبود خوراک مواجه شوند، تولید در حلقه‌های بعدی زنجیر و مجتمع‌های پایین دستی نیز کاهش می یابد و تاثیر زیادی روی سودآوری کل مجموعه خواهد داشت. اینها مسائلی است که بازار به آن توجه دارد و با‌وجود آنها انتظار دارد که سهم در قیمت‌های ارزان‌تری عرضه شود.
اين تحليلگر بازار سرمايه درخصوص تركيب پرتفوي هلدينگ و شايعات جدا شدن پتروشيمي فجر و مبين گفت: با توجه به اینکه عرضه اولیه با حضور این دو شرکت انجام می‌گیرد، دیگر بعید به نظر می‌رسد که این جدایی صورت پذیرد.
چرا بازار از اين عرضه مي‌ترسد؟
در همين حال، قائم‌مقام شركت كارگزاري پارسيان نيز درباره دلايل اهميت عرضه هلدينگ خليج فارس براي فعالان بازار سرمايه به خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: قابل توجه است كه سرمایه گذاران در بورس چند ماهی است، منتظر عرضه هلدینگ خلیج فارس در بازار هستند. شرکت مزبور یکی از بهترین شرکت‌های دولتي است که در این مقطع زمانی عرضه خواهد شد. غیر از ارزندگی شرکت مزبور، بايد به سابقه عالی در خصوص عرضه‌های اولیه در بورس و کسب بازدهی‌های مناسب توسط سرمایه‌گذاران اشاره كرد كه تمامی فعالان بازار به دنبال عرضه سهام مزبور هستند. او نکته قابل تامل در خصوص این سهم را ملاحظات استراتژیک آن عنوان كرد، به طوري که برای برخی از فعالان بازار از چند جنبه از اهمیت برخوردار است.
سرهنگي به شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ مزبور اشاره كرد که نگاه به لیست این شرکت‌ها بر اهمیت این هلدینگ دوچندان می‌افزاید. به طوری که هر کدام از این شرکت‌ها خود به اندازه چند شرکت از نظر ارزش دارایی‌ها و قدرت سودآوری هستند.
وي در بيان ارزش اين شركت با توجه به سرمايه 2400 ميليارد توماني آن گفت: البته ارزش‌گذاری این شرکت با توجه به حداقل 15 شرکت زیر مجموعه، استراتژیک بودن این صنعت، مسائل و ملاحظات مربوط به ارزش جایگزینی دارایی‌های شرکت‌های زیر مجموعه، همچنین پیش‌بینی سود‌آوری شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ و عوامل ریسک‌های مربوط به این شرکت‌ها از جمله ریسک‌های مرتبط با ويژگی‌های صنعت و محیط فعالیت این شرکت‌ها، ریسک ناشی از رقابت در صنعت، نوسان قیمت خوراک، تامین خوراک، نوسان قیمت محصولات شرکت، نوسانات نرخ ارز و ریسک‌های مربوط به تغییرات تکنولوژی و محیط زیست، کاری بس دشوار و پیچیده است. به اعتقاد وي، با توجه به سود اعلامی شرکت ارزش تقریبی سهام مزبور با فرض پي بر اي 6 مرتبه و سود 1500 میلیارد تومانی عمدتا برای سرمایه گذاران خرد نزديك به 9 هزار میلیارد تومان برآورد مي‌شود. از سوي ديگر، با توجه به ارزش برآوردی مزبور و سرمایه 2400 میلیارد تومانی، قیمت هر سهم بالغ بر 380 تومان می‌شود. قائم‌مقام شركت كارگزاري پارسيان تاکید كرد: ارزش برآوردی فقط بر اساس سود اعلامی شرکت و نسبت P/E میانگین صنعت برآورد شده است، بنابراين خیلی از مسائل مربوط به ارزش‌گذاری شرکت در این تخمین لحاظ نشده است. او در مورد عرضه سهام هلدينگ خليج فارس به ميزان 5 برابر سرمايه خود طبق خبر يك سايت وابسته به وزارت نفت يادآور شد: ارزش‌گذاری هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمدتا بر اساس ارزش خالص دارایی‌های شرکت یا (NAV) آنها صورت می‌پذیرد، اما با توجه به اینکه هیچ‌کدام از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در بورس پذیرفته نشده‌اند و ارزش بازار آنها مشخص نيست، بنابراين باید ارزش شرکت مزبور براساس سودآوری آن برآورد شود. سرهنگي ادامه داد: با توجه به سود اعلامی شرکت و استراتژیک بودن سهام مزبور ارزش اعلامی به ارزش ذاتی شرکت نزدیک‌تر است. اما قابل توجه است که با توجه به بزرگ بودن شرکت، نیاز به تجهیز نقدینگی برای خرید سهام مزبور آن هم در پایان سال مالی و همچنین جذاب بودن عرضه اولیه طبیعی است که قیمت پیشنهادی برای عرضه‌های اولیه حداقل 10 تا 15 درصد کمتر از ارزش ذاتی شرکت باشد.
وي در برابر اين سوال كه آيا باوجود مشخص نبودن نرخ خوراك و همچنين ابهام در وضعيت صادرات، عرضه سهام اين هلدينگ در شرايط شفافي عرضه مي‌شود، اظهار كرد: ریسک نرخ خوراک و همچنین سایر ابهامات نیز برای سایر شرکت‌های صنعت پتروشیمی وجود دارد. قابل توجه است که ذات بازار سرمایه با ابهام مواجه است و در خیلی از مواقع ابهامات زیادی بر بازار سایه افکنده‌اند که باید تحت شرایط عدم اطمینان، اقدام به پیش‌بینی و در نهایت در صورت پیش‌بینی کسب بازدهی معقول با توجه به ریسک پذیرفته شده نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام كرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر