بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۳
کد خبر : ۹۱۱۶۷
هديه لطفي: ركورد حجم معاملات فرابورس با داد و ستد بيش از 300 ميليون برگه اوراق بهادار در روز شكسته شد.
به گزارش دنياي اقتصاد، در حالي فرابورس ايران دومين روز كاري هفته را با جابه‌جايي 326 ميليون و 350 هزار برگه اوراق بهادار سپري كرد كه به‌اين ترتيب ركورد تازه‌اي در تاريخ معاملات فرابورس به ثبت رسيد و در نهايت ارزش كل معاملات روز گذشته با 50 درصد رشد نسبت به مبادلات روز ماقبل به حدود 900 ميليارد ريال رسيد.

در اين روز حق تقدم بانك گردشگري با داد‌وستد 235 ميليون سهم به ارزش 4/117 ميليارد ريال، بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد. حجم مبادلات ذوب آهن اصفهان نيز هر چند كمتر بود، اما اين نماد توانست با معاملات 127 ميليارد ريالي، به عنوان با ارزش‌ترين نماد شناخته شود.
اوراق مشاركت گهر زمين و اجاره مپنا نيز هر كدام به ترتيب با داد و ستد 8/103 و 91 ميليارد ريالي اوراق، در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
اين در حالي است كه گروه نفتي حاضر در فرابورس از جمله نفت ايرانول، نفت لاوان و نفت پاسارگاد با فشار فروش از سوي سهامداران مواجه شده و در نهايت با نوسان منفي به كار خود پايان دادند كه در اين ميان نفت ايرانول با 5 درصد افت، بيشترين نوسان منفي را به خود اختصاص داد.
در مجموع روز گذشته سهام 92 شركت در بازارهاي فرابورس داد و ستد شد كه در اين ميان 29 نماد با نوسان مثبت، 30 نماد با نوسان منفي و 33 نماد ديگر بدون تغيير قيمت بودند.
پذيره‌نويسي اوراق مشارکت شهرداری شیراز
افزون بر اين، ريیس اداره نظارت بازار فرابورس با اعلام پذيره‌نويسي 1800میلیارد ریال اوراق مشارکت شهرداری شیراز گفت: این پذیره‌نویسی از فردا و به مدت 5روز در بازار سوم انجام می‌شود.
افسانه اروجی با اعلام اين خبر افزود شهرداری شیراز، به منظور تامين نقدینگی بخشی از چهار پروژه در حال انجام خود قصد دارد، 1800ميليارد ريال اوراق مشاركت خود را به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال از روز سه‌شنبه 22اسفند به مدت 5روز، در بازار سوم پذيره‌نويسي مي‌كند.
وی در ادامه گفت: خريد اوراق از طريق شبكه كارگزاري فرابورس ايران مستلزم وجود كد سهامداري فعال در سيستم شركت سپرده‌گذاري مركزي است و سرمايه‌گذاراني كه كد سهامداري ندارند مي‌توانند با مراجعه به يكي از كارگزاري‌هاي فرابورس نسبت به درخواست كد سهامداري اقدام كنند. همچنین كارمزدها و هزينه‌هاي پذيره‌نويسي توسط ناشر پرداخت مي‌شود.
اروجی خاطرنشان کرد: معاملات دست دوم اوراق، پس از پايان پذيره‌نويسي در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس آغاز مي‌شود و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با مراجعه به كارگزاران عضو فرابورس اقدام به خريد و فروش كنند.
وی با اشاره به اینکه اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس است تصريح كرد: شركت‌های تامين سرمايه امين، نوین و سپهر تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق را برعهده دارند كه با نرخ سود 20 درصد سالانه به مدت 4 سال هر سه ماه يك بار توسط شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پرداخت مي‌شود.
به گفته وی شهرداری شیراز ضمانت اوراق را بر عهده دارد، همچنین عامل فروش و امین اوراق کارگزاری بانک شهر و سازمان حسابرسی هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر